2014-01-09, 15:07
Medlem
Gordon9s avatar
Det var väl så att V skulle vara hemma och äta vid ca 20, att hon brukade vilja ha skjuts samt var mörkrädd. Detta rimmar illa med att hon skulle dröjt kvar hos K till 20.30.
Citera
2014-01-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Blodbesudlingen i Sonatan indikerar för att VB varit skadad på ett eller annat sätt kring KJ's baklucka. När hon senare hittas (med tanke på att hon umgicks med KJ samma kväll hon försvann) styckad blir det svårt för KJ att förklara blodet i hans bil.
Hur tror du blodet har kommit dit?
Det är det som hela diskussionen handlar om. Kan det vara planterat?
Citera
2014-01-09, 15:18
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Problemet här i tråden är att MrFold med flera, inte har en susning om vad dem pratar om pga deras "självupplevda" fenomen hemma vid köksbordet. Till skillnad från dessa retarder, har jag erfarenhet både från branschen och förhållandena på plats och vet vad jag pratar om.

Har tidigare förklarat vilka parametrar som styr en sk IRAT handover:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Har även mätt på plats signalstyrkan på olika platser i området:
http://goo.gl/maps/X4B1t

Har även ritat upp en täckningskarta över Åberget med cellernas teoretiska täckningsområde inritat. (Fungerar bara med nyare webbläsare):
https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zjQ5vSibIP_s.kG5RZuzaEYZ0&hl=sv

Slutsats:
*) Inte EN enda gång av de flertalet gånger vi befunnit oss i området växlar telefonerna mellan 2G/3G annat än i det område som benämns "grubban", vare sig för mig eller dem personerna jag haft med mig. Täckningen är väldigt god i området med flera överlappande 3G celler, förutom just i "grubban"(området utmärkt med röda kartnålar)

*) När man passerar genom grubban till fots längs vägen, tar det ganska precis 6 minuter innan telefonen kopplar upp sig igen till 3G-cellen tillhörande hemmamasten nere på Sävastvägen, exakt lika lång tid som nedkopplingen i FUP varar(20.32-20.38).

*) Det stämmer med KJs uppgift i TR om att VB lämnade lägenheten efter första Family Guy avsnittet(ca 20.25)

*) Det stämmer även hyfsat tidsmässigt med det oberoende vittnet C Bronnings vittnesuppgifter på Lejonbacksvägen ca 21.30.

Kontentan av allt detta är att mest sannolikt har VB lämnat lägenheten och, av olika skäl, uppehållit sig i området den aktuella kvällen.

MrFold och hans gelikar, försöker gång på gång bestrida fakta genom att försöka väcka tvivel, plantera trådsanningar, diskreditera sakargument - eftersom dessa obestridliga fakta inte stämmer med deras teorier om styckningar i badkar, säng, transport i ryggsäckar mm. mm. trots att lägenheten är avfärdad som mord- och styckningsplats.

Snälla sluta göra er själva till större åtlöjen än vad ni redan är.
Känner mig träffad som en av "hans gelikar".

Jag hör till dom som tror att KJ gjorde det, i lägenheten (sängen) med skölpen, duschdrapperiet och ryggsäcken. Däremot så är jag långt ifrån någon absolut övertygelse om att det måste vara så.

Att signalen försvinner i "Grubban" tycker jag är intressant men visst var det så att VBs mobil kopplade upp sig mot 3G på Åbergsmasten och inte Sävastklinten, som den borde gjort om hon gick till/mot MB? Eller tänker jag fel? (Sitter lite illa till så jag får ingen bra översikt av kartan du länkade)

Kan det vara så att VB gick vilse/fel eller ändrade sig och gick tillbaka till KJ? Eller att KJ åkte omkring med en död/döende VB i området? (Visst fanns det ett ställe där man kunde komma ner till älven?)

Slutligen så måste jag få säga att även om jag kanske inte håller med om allt så har jag stor respekt för arbetet du (ni) lagt ner och att det faktist är bra argument.
Citera
2014-01-09, 15:22
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Alltså OM mot all förmodan det skulle vara planterat faller det ändå bortom rimligt tvivel och kommer lämnas utan avseende. Så om det är planterat eller inte är inte relevant för rättegången nu eller överklagan.
Citera
2014-01-09, 15:26
Medlem
VB försvann lördagen den 4/5, den 8/5 var det spaning på KJ som fortsatte, men av någon mycket underlig anledning drog de bort spaningen på KJ mella 18-20 maj. Den 20 maj återupptogs spaningen på KJ fram till gripandet 23 maj.
Därför spaningen drogs in mellan 18-20 maj kunde han inte hävda de dagarna som alibi.
Jag anser det verkar underligt att dra in spaningen på KJ när det var en så allvarlig sak som hänt VB, 18-20 maj borde det ha insetts att hon troligen blivit mördad och då var det särskilt viktigt att ha spaning på KJ, som hon besökte kvällen hon försvann.
Citera
2014-01-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Det kan jag inte svara på. För att kunna göra det behövs ett scenario med en potentiell GM som känner till både KJ och VB till sådan grad att vederbörande samtidigt också känner till en hel del detaljer och rutiner i deras vardagliga liv. Detta förutom motiv, tillfälle och möjlighet (rätta verktyg för ändamålet) samt utan att bli sedd genomföra en plantering i Sonatan känns väldigt otroligt. Bilderna på blodbesudlingen i FUP är inte tillräckligt bra, det är svårt att skapa sig en uppfattning av mängden och utformningen av blodet.

Jag har hittills inte sett en tillräckligt bra metod/tillvägagångssätt för hur själva planteringen gått till. Det låter dock osannolikt.
Däremot tror jag att andra GM i andra brottsmål har försökt sig på planteringar av bevisning, har dock inte sett någon statistik på eländet, men anar att det är vanligare än gemene man tror.
Citera
2014-01-09, 15:47
Medlem
findays avatar
Citat:
Slutsats:
*) Inte EN enda gång av de flertalet gånger vi befunnit oss i området växlar telefonerna mellan 2G/3G annat än i det område som benämns "grubban", vare sig för mig eller dem personerna jag haft med mig. Täckningen är väldigt god i området med flera överlappande 3G celler, förutom just i "grubban"(området utmärkt med röda kartnålar)
För att det ska vara ett värde med testningar måste man göra det på samma vilkor, alltså vara i hans lägenhet och använda likadan telefon som hon hade, annars är det ett värdelöst test.
Citera
2014-01-09, 16:16
Medlem
Citat:
Problemet här i tråden är att MrFold med flera, inte har en susning om vad dem pratar om pga deras "självupplevda" fenomen hemma vid köksbordet. Till skillnad från dessa retarder, har jag erfarenhet både från branschen och förhållandena på plats och vet vad jag pratar om.

Har tidigare förklarat vilka parametrar som styr en sk IRAT handover:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Har även mätt på plats signalstyrkan på olika platser i området:
http://goo.gl/maps/X4B1t

Har även ritat upp en täckningskarta över Åberget med cellernas teoretiska täckningsområde inritat. (Fungerar bara med nyare webbläsare):
https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zjQ5vSibIP_s.kG5RZuzaEYZ0&hl=sv

Slutsats:

*) När man passerar genom grubban till fots längs vägen, tar det ganska precis 6 minuter innan telefonen kopplar upp sig igen till 3G-cellen tillhörande hemmamasten nere på Sävastvägen, exakt lika lång tid som nedkopplingen i FUP varar(20.32-20.38).

*) Det stämmer med KJs uppgift i TR om att VB lämnade lägenheten efter första Family Guy avsnittet(ca 20.25)

*) Det stämmer även hyfsat tidsmässigt med det oberoende vittnet C Bronnings vittnesuppgifter på Lejonbacksvägen ca 21.30.

Kontentan av allt detta är att mest sannolikt har VB lämnat lägenheten och, av olika skäl, uppehållit sig i området den aktuella kvällen.

MrFold och hans gelikar, försöker gång på gång bestrida fakta genom att försöka väcka tvivel, plantera trådsanningar, diskreditera sakargument - eftersom dessa obestridliga fakta inte stämmer med deras teorier om styckningar i badkar, säng, transport i ryggsäckar mm. mm. trots att lägenheten är avfärdad som mord- och styckningsplats.

Snälla sluta göra er själva till större åtlöjen än vad ni redan är.

Korrekt. Frågan är var VB var på väg och vem som mötte upp/överföll henne?
Citera
2014-01-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det kan jag inte svara på. För att kunna göra det behövs ett scenario med en potentiell GM som känner till både KJ och VB till sådan grad att vederbörande samtidigt också känner till en hel del detaljer och rutiner i deras vardagliga liv. Detta förutom motiv, tillfälle och möjlighet (rätta verktyg för ändamålet) samt utan att bli sedd genomföra en plantering i Sonatan känns väldigt otroligt. Bilderna på blodbesudlingen i FUP är inte tillräckligt bra, det är svårt att skapa sig en uppfattning av mängden och utformningen av blodet.

Jag har hittills inte sett en tillräckligt bra metod/tillvägagångssätt för hur själva planteringen gått till. Det låter dock osannolikt.
Däremot tror jag att andra GM i andra brottsmål har försökt sig på planteringar av bevisning, har dock inte sett någon statistik på eländet, men anar att det är vanligare än gemene man tror.
Att plantera in blodspåret i bagageutrymmet var väl inga problem, de måste veta registreringsmumret på bilen, för att inte ta fel bil, men sedan samma natt mot småtimmarna som mordet var, görs den här inplanteringen.
När polisen beslagtog bilen var den olåst, sannolikt samma sak mordnatten.
I det här fallet var det mycket viktigt att få inplanterat ett blodspår, som skulle leda misstanken mot KJ.
Några kroppsdelar har inte tranporterats med bilen och varifrån skulle de ha kommit ? Om brottsplatsen hade funnits i området skulle den med all säkerhet ha hittats.
Den gärningsman som misstänkes kan inses det är ingen noggrann pedantisk och planerande person, om han hade orsakat en brottsplats, den hade upptäckts.
Citera
2014-01-09, 16:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Här kommer du med en massa tänkbara förklaringar till hundarnas olika markeringar. Faktum kvarstår, hundarna var inte överens. Eftersom båda reagerar på lik borde det finnas mer samstämmighet i deras beteende om det har varit ett lik där. Men som jag har skrivit tidigare är det inte otänkbart.

Bordet bör rimligen ha varit det som syns på foto 3 och 4, sid 393. Det var inne i rummet, och under vattenytan innan räddningstjänsten var där och pumpade. Det gick inte att använda för att komma upp till gluggen.

Uno markerar vid fönstergluggen, Kompis mot fönstergluggen, hur mycket mer samstämmigt tycker du att det borde vara för att du ska förstå att båda hundarna har hittat målsubstansen på samma plats i det här byggnadsverket?

Jag misstänker att du fortfarande inte förstår att det inte behöver ha funnits ett lik på den plats som hundarna markerar för likdoft. Det räcker med att doftmolekyler från lik finns för att hundarna ska markera. Finns flera olika möjligheter hur det kan ha gått till.

Till exempel så kan doften ha spridits dit med ett par skor, ett djur kan ha burit dit en kroppsdel eller något annat som har haft kontakt med liket.

Om det nu är så svårt för en människa att ta sig upp till gluggen och ut på ytan utanför så kanske man kan tänka sig att det är just ett djur som har fört doften dit på något sätt, kanske bar dit en hand.. Att hundarna har hittat målsubstansen där betyder inte att platsen har med mord och styckning att göra.
Citera
2014-01-09, 16:26
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att plantera in blodspåret i bagageutrymmet var väl inga problem, de måste veta registreringsmumret på bilen, för att inte ta fel bil, men sedan samma natt mot småtimmarna som mordet var, görs den här inplanteringen.
När polisen beslagtog bilen var den olåst, sannolikt samma sak mordnatten.
I det här fallet var det mycket viktigt att få inplanterat ett blodspår, som skulle leda misstanken mot KJ.
Några kroppsdelar har inte tranporterats med bilen och varifrån skulle de ha kommit ? Om brottsplatsen hade funnits i området skulle den med all säkerhet ha hittats.
Den gärningsman som misstänkes kan inses det är ingen noggrann pedantisk och planerande person, om han hade orsakat en brottsplats, den hade upptäckts.

Varför blir det sannolikt att den var olåst, när den beslagtogs stod den inne i ett garage, stor sannolikhet att man inte låser den då jämfört med att den stod ute på en parkering oövervakad.
Citera
2014-01-09, 16:34
Medlem
När såg man KJs ryggväska sist? Vet någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in