2014-01-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har funderat lite på att det kanske var så att VB fick skjuts av KJ i alla fall och att någonting hände i bilen. VB kanske ville ha skjuts till MB eller till en plats där de två skulle träffas varav KJ motsätter sig detta och det blir tjafs. Han slår till henne i huvudet (ingen stor skada eller en stor mängd av blodvite uppstår) detta tillräckligt hårt för att VB tappar medvetandet.

Anledningen till ovan är för att jag vill få ut henne ur KJ's bostad då expertis i utredningen är säkra på att KJ's bostad är varken mord- eller styckningsplats.

Någon som vet hur mycket blod det var i KJ's bil, det enda jag sett är ett uttalande "mer än näsblod, mindre än en styckning". Jag tycker det är väldigt svårt och få en uppfattning av bilderna i FUP och detta uttalande. Personligen anser jag att det inte är speciellt mycket blod som hittats i Sonatan.

VB har ju setts promenera en bit bort från KJs bostad. Jag tror hon var på väg till MB, att MB skrivit- börja du gå så kommer jag och hämtar upp dig på vägen!!
Citera
2014-01-09, 12:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag kommer inte exakt ihåg datum för spaningarna på MB och KJ, men tror att man först hade span på MB i direkt anslutning av VB's försvinnande, detta talar för att MB var den förste som blev misstänkt i hennes försvinnande. Hur detta egentligen kom sig vet jag inte, men det har antagligen funnits information i polishuset att VB och MB hade någon typ av förhållande till varandra. Om det nu var tränare - adept eller någon annan orsak till spaningen har egentligen ingen betydelse initialt. Under denna första period i försvinnandet deltog KJ i MPS sök efter VB där det uppdagades att han faktiskt råkade vara den sista som sett VB i liv dagen hon försvann.

Då först sattes span på KJ. Strax efter att poliserna börjar intressera sig för KJ dyker plötsligt kroppsdelarna upp på FP1 och senare även på FP2. Dessa kroppsdelar fanns INTE i ödehuset den 12/5 enligt uppgifter i FUP. Kroppsdelarna dök upp efter att span på MB avslutades. Märkligt sammanträffande eller bara en slump?

Hursomhelst har dessa kroppsdelar/kropp förvarats någonstans innan de hittades i ödehuset.
De var avtvättade och låg nakna utan kläder.
Under dessa span-perioder har ingen av de två misstänkta betett sig på avvikande sätt, dvs, ingen har betett sig som en GM enligt ett uttalande av UL.

Det viktiga i detta är att när UL fick reda på att VB var hemma hos KJ samma kväll som hon försvann upprättades projekt husis på KJ's bostad, sommarstuga, föräldrahem, bil etc.
Till slut fann man vad man sökte efter - VB's blod i skuffen på KJ's bil.

Varför dök kroppsdelarna upp så pass lång tid efter VB's försvinnande och var kan de ha förvarats samt tvättats? Vem kan ha placerat dessa delar på de två separata fyndplatserna?
Vem har haft tid, möjlighet samt en viktig anledning att dessa äntligen hittades?

Om inte minnet sviker mig - och det gör det relativt sällan - så har du missförstått en del saker här. Förundersökningen började med att man hade span på KJ - därefter växlade den till att under någon dryg vecka istället spana på MB. Två dagar före de första fynden beslöt man sig för att ändra spaningsobjekt igen. Det tog dock drygt 1,5 dygn innan man lyckades lokalisera KJ.

Att VB och MB haft ett sexuellt förhållande visste man säkert den 8 maj då MB själv berättade detta. Om jag inte blandar ihop det (har ej FUP-tillgång fn) så hade polisen redan innan fått information av föräldrarna till VB som pekade ditåt och de hade också fått se FB-konversationen som ju ganska tydligt visar på att så är fallet.

KJ dök upp i utredningen den 7:e vill jag minnas, då han i samband med dörrknackning lämnade uppgift om att VB varit på besök hos honom. Uppenbarligen gjorde han ett till viss del misstänkt intryck eftersom span sattes på honom och lika uppenbarligen tyckte man inte att han var lika högintressant några dar senare när man fått fram mer detaljer runt VB:s relation med MB. Återigen så hade man en dryg vecka senare kommit fram till att det trots allt inte fanns något som direkt pekade på MB som gärningsman och flyttade då tillbaka fokus på KJ. Sen kom fynden ett par dagar senare när en MP-patrull bestämmer sig för att göra ett nytt sök i och kring "Gula huset"

Varför kroppsdelar flyttats och tvättats... ja det är inte lätt att veta. Tvättandet handlar kanske om att dölja bevis och även underlätta hantering vid transport. Problemet är också att vi inte vet om FP2 är ursprunglig dumpningsplats varifrån benen sen flyttats till FP1, eller om det finns en ursprunglig förvaringsplats (t ex värnet där hund markerade och som KJ betedde sig underligt kring vid skallgången och fick mycket frågor om vid förhöret). Från kartläggningen av KJ:s rörelser under perioden 12-20 står i varje fall klart att det finns ganska mycket oredovisad tid där han haft möjlighet att utföra transporten. Jag skulle personligen gissa på kvällen/natten den 16/5 av skäl jag redovisat i ett ganska långt inlägg en bit tillbaks i tråden. Men det är bara en gissning, låt vara utifrån tolkningar av saker som hände denna dag och en märklig felsägning med tillhörande PJOTT! i ett förhör.
Citera
2014-01-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om inte minnet sviker mig - och det gör det relativt sällan - så har du missförstått en del saker här. Förundersökningen började med att man hade span på KJ - därefter växlade den till att under någon dryg vecka istället spana på MB. Två dagar före de första fynden beslöt man sig för att ändra spaningsobjekt igen. Det tog dock drygt 1,5 dygn innan man lyckades lokalisera KJ.

Att VB och MB haft ett sexuellt förhållande visste man säkert den 8 maj då MB själv berättade detta. Om jag inte blandar ihop det (har ej FUP-tillgång fn) så hade polisen redan innan fått information av föräldrarna till VB som pekade ditåt och de hade också fått se FB-konversationen som ju ganska tydligt visar på att så är fallet.

KJ dök upp i utredningen den 7:e vill jag minnas, då han i samband med dörrknackning lämnade uppgift om att VB varit på besök hos honom. Uppenbarligen gjorde han ett till viss del misstänkt intryck eftersom span sattes på honom och lika uppenbarligen tyckte man inte att han var lika högintressant några dar senare när man fått fram mer detaljer runt VB:s relation med MB. Återigen så hade man en dryg vecka senare kommit fram till att det trots allt inte fanns något som direkt pekade på MB som gärningsman och flyttade då tillbaka fokus på KJ. Sen kom fynden ett par dagar senare när en MP-patrull bestämmer sig för att göra ett nytt sök i och kring "Gula huset"

Varför kroppsdelar flyttats och tvättats... ja det är inte lätt att veta. Tvättandet handlar kanske om att dölja bevis och även underlätta hantering vid transport. Problemet är också att vi inte vet om FP2 är ursprunglig dumpningsplats varifrån benen sen flyttats till FP1, eller om det finns en ursprunglig förvaringsplats (t ex värnet där hund markerade och som KJ betedde sig underligt kring vid skallgången och fick mycket frågor om vid förhöret). Från kartläggningen av KJ:s rörelser under perioden 12-20 står i varje fall klart att det finns ganska mycket oredovisad tid där han haft möjlighet att utföra transporten. Jag skulle personligen gissa på kvällen/natten den 16/5 av skäl jag redovisat i ett ganska långt inlägg en bit tillbaks i tråden. Men det är bara en gissning, låt vara utifrån tolkningar av saker som hände denna dag och en märklig felsägning med tillhörande PJOTT! i ett förhör.

Vilken felsägning syftar du på här?
Citera
2014-01-09, 12:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tror inte att det handlar enkom om att telefonen bytt från 3G till 2G utan det finns en vittnesuppgift i FUP att hon med stor säkerhet sett VB promenera mot Sävast den 4/5

Snälla KSP, kom inte in och veva i tråden nu utan att sätta dig in i kända fakta först.

- Det finns ingen "säker" vittnesuppgift, bara en person som sett någon med "asiatiskt utseende" promenera i riktning, inte mot Sävast/söderut, utan i östlig riktning. Det finns f.ö. ingen rimlig anledning som någon kunnat producera till varför VB skulle ha gått där. Vägen leder varken hem eller till MB
- Iakttagelsen var inte från halvniotiden, utan från klockan 21.30 (vittnet kom hem från en fest tillsammans med sin familj)

Sen har förvisso några personer försökt koppla ihop dessa iakttagelser ändå, dock utan att lyckas med annat än otroligt långsökta gissningar (bl.a. att hon gått runt, runt i en timme i området utan att röra sin mobil).
Citera
2014-01-09, 12:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
VB har ju setts promenera en bit bort från KJs bostad. Jag tror hon var på väg till MB, att MB skrivit- börja du gå så kommer jag och hämtar upp dig på vägen!!

sprid inte lögner jävla pajas! Du vet mycket väl att det inte finns någon som säger sig ha sett VB promenera för sig själv.
Citera
2014-01-09, 12:20
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Tror inte att det handlar enkom om att telefonen bytt från 3G till 2G utan det finns en vittnesuppgift i FUP att hon med stor säkerhet sett VB promenera mot Sävast den 4/5

Nej. Du har fel.
Citera
2014-01-09, 12:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vilken felsägning syftar du på här?

Allt finns beskrivet i detta inlägg:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

På de tre, fyra ställen i FUP som han stöter ur sig såna här konstiga ljud så är det alltid en för honom knepig situation som uppstått. Inte bara att han formulerar sig fel och osäkert, det gör han ofta.

Jag skulle ha pressat honom en hel del runt torsdagen och vad han menade med sitt uttalande om att ha lämnade av henne. Om jag nu varit förhörsledare vill...
Citera
2014-01-09, 12:30
Medlem
Citat:
Snälla KSP, kom inte in och veva i tråden nu utan att sätta dig in i kända fakta först.

- Det finns ingen "säker" vittnesuppgift, bara en person som sett någon med "asiatiskt utseende" promenera i riktning, inte mot Sävast/söderut, utan i östlig riktning. Det finns f.ö. ingen rimlig anledning som någon kunnat producera till varför VB skulle ha gått där. Vägen leder varken hem eller till MB
- Iakttagelsen var inte från halvniotiden, utan från klockan 21.30 (vittnet kom hem från en fest tillsammans med sin familj)

Sen har förvisso några personer försökt koppla ihop dessa iakttagelser ändå, dock utan att lyckas med annat än otroligt långsökta gissningar (bl.a. att hon gått runt, runt i en timme i området utan att röra sin mobil).

Uppgiften är säker så till vida att vittnet sett en thailändska runt 21,30. Det står också i FUP att kvinnan var klädd i mörka kläder. Vittnet säger också att hon efteråt sett ett foto på VB i mörka kläder och tycker att det liknar kvinnan/thailändskan hon sett den 4/5. Vittnet uppger också att denna thailändska var på väg mot elljusspåret som ligger i närheten. Denna elljusspår leder bla. till Sävast. Bor inte AN och MB i Sävast-området?
FUP sid. 195-196.
Citera
2014-01-09, 12:35
Medlem
Citat:
Jag har funderat lite på att det kanske var så att VB fick skjuts av KJ i alla fall och att någonting hände i bilen. VB kanske ville ha skjuts till MB eller till en plats där de två skulle träffas varav KJ motsätter sig detta och det blir tjafs. Han slår till henne i huvudet (ingen stor skada eller en stor mängd av blodvite uppstår) detta tillräckligt hårt för att VB tappar medvetandet.

Anledningen till ovan är för att jag vill få ut henne ur KJ's bostad då expertis i utredningen är säkra på att KJ's bostad är varken mord- eller styckningsplats.

Någon som vet hur mycket blod det var i KJ's bil, det enda jag sett är ett uttalande "mer än näsblod, mindre än en styckning". Jag tycker det är väldigt svårt och få en uppfattning av bilderna i FUP och detta uttalande. Personligen anser jag att det inte är speciellt mycket blod som hittats i Sonatan.
Ja det är tänkbart att han körde henne från bostaden, hon ville ju ofta ha skjuts och det var kväll.
Jag tror INTE att hon skulle till M utan hem, men något hände i lägenheten eller på vägen och hon togs till en plats där hon mördades.
Citera
2014-01-09, 12:36
Medlem
Citat:
sprid inte lögner jävla pajas! Du vet mycket väl att det inte finns någon som säger sig ha sett VB promenera för sig själv.

Kan inte avgöra om det var VB men åtminstone någon som var lik henne, jag bedömer den här vitnessuppgiften som mycket trovärdig! citerar KSPs inlägg:

"Uppgiften är säker så till vida att vittnet sett en thailändska runt 21,30. Det står också i FUP att kvinnan var klädd i mörka kläder. Vittnet säger också att hon efteråt sett ett foto på VB i mörka kläder och tycker att det liknar kvinnan/thailändskan hon sett den 4/5. Vittnet uppger också att denna thailändska var på väg mot elljusspåret som ligger i närheten. Denna elljusspår leder bla. till Sävast. Bor inte AN och MB i Sävast-området?
FUP sid. 195-196."
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-09 kl. 12:40.
Citera
2014-01-09, 12:37
Medlem
Citat:
Jag tror att MB också ville träffa VB- kanske för att reda ut situationen, eller skrämma henne.
Tror snarare att de var AN som motsatte sig att de skulle träffas-----
Finns det sms/samtal som belägger att de två skulle ses? Jag tror att M är oskyldig.
Citera
2014-01-09, 12:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Uppgiften är säker så till vida att vittnet sett en thailändska runt 21,30. Det står också i FUP att kvinnan var klädd i mörka kläder. Vittnet säger också att hon efteråt sett ett foto på VB i mörka kläder och tycker att det liknar kvinnan/thailändskan hon sett den 4/5. Vittnet uppger också att denna thailändska var på väg mot elljusspåret som ligger i närheten. Denna elljusspår leder bla. till Sävast. Bor inte AN och MB i Sävast-området?

Elljusspåret minns jag inget om - bara att hon gick Lejonbacksvägen i östlig riktning. I andra förhöret sa hon "asiatiskt utseende" och det är ju den sista utsagan som måste räknas. Om hon nu inte sa "thailändsk" igen i rättegången?

Hursomhelst så stämmer ju ändå inte uppgiften med mobilens överkoppling från 3G till 2G. Jag har dock aldrig uteslutit att VB kan ha lämnat lägenheten för egen maskin och sen blivit ikappåkt av KJ. Men det stämmer dåligt med hans tidsuppgifter i så fall. Jag tycker det mesta talar för att personen vittnet såg var någon annan. Hade det däremot varit någon som sett en asiatisk tjej gå Åbergsleden norrut vid niotiden hade det varit långt mycket mer intressant.

Notera också att vittnet bytte riktning som personen gick i från förhör 1 till förhör 2. Det är suspekt ur vittnespsykologisk synpunkt och kan mycket väl vara en omedveten efterhandskonstruktion. Jag utesluter inte att hon i själva verket såg personen snett bakifrån. När hon får höra om den försvunna VB tänker hon på tjejen hon tyckte såg asiatisk ut och kopplar fullt naturligt ihop iakttagelsen med VB. Efter förhör 1 börjar hon fundera på hur hon kunde se så tydligt att hon såg "asiatisk" ut och hjärnan bestämmer sig då för att den troligaste förklaringen är att personen måste ha gått åt andra hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in