2014-01-08, 19:20
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Vidare tycker jag man ska komma ihåg att PH gick på Lantmäteri och Väg och Vatten (för han bytte väl linje vid något tillfälle?).
Var har du fått det ifrån? Han genomgick nollning på lantmäteri HT 1995 och gick fortfarande på lantmäteri när han blev mördad HT 1996. Såvitt jag vet gick han inte på väg- och vatten innan dess.

Citat:
Utifrån det gör jag antagandet att på Lantmäteri och Väg o Vatten var det inte så himla vanligt med egna datorer 1996. KTH tillhandahöll terminaler / PC:s för de eventuella datakurser man läste, och skolböcker/material på Internet existerade inte då, såvitt jag vet inte ens på KTH.

Och när det gäller Internet så hade det mycket få användare i Sverige 1996: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internets_historia_i_Sverige
1996 (och åtminstone så tidigt som HT 1994) fanns det datasalar på lantmäteri där man när som helst på dygnet kunde sätta sig vid en terminal och surfa, läsa mail, spara ned bilder mm. Alla hade ett eget användarkonto med mailadress och serverutrymme för att spara filer.
Citera
2014-01-08, 20:28
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Var har du fått det ifrån? Han genomgick nollning på lantmäteri HT 1995 och gick fortfarande på lantmäteri när han blev mördad HT 1996. Såvitt jag vet gick han inte på väg- och vatten innan dess.

I Veckans brott (avsnittet borttaget från Youtube) intervjuas bos far och säger något som åtminstone jag uppfattade som att bo bytt från en inriktning på Teknis till en annan.
Citera
2014-01-08, 20:40
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
(min nedkortning och min fetning)
Om vi antar att RO är den person som redan var tilltalad för sjutton år sedan, men klarade sig ur den sitsen som en förhållandevis sansad ung man med vettet i behåll.
Om han denna gång uppträtt med (äkta eller spelad) förvirring/galenskap, så finns det antagligen två väldigt olika bilder av hans personlighet. Hur kan man då ställa sig till de olika utfallen av förhören?
Enkelt, genom att ägna sin uppmärksamhet år vad karln faktiskt säger.

Funderingar kring personlighet och dess bidrag till stärkandet av tesen om skuld har två huvudsakliga problem:
Det första är att sådana korrelationer inte står att uppbringa.
Det andra är att sådana tankar drar till sig fantastisk uppmärksamhet. Notera exempelvis hur retoriken kring Sture Bergwall i slutänden alltid slutar med att "han är en sån", och notera vilka konsekvenser en sådan felaktig utgångspunkt kan få.

Som randanmärkning vill jag påpeka angående "bilder av personlighet" att nära nog samtliga fall där man läser om att någon visat upp flera olika personligheter, eller sidor, på ett för någon i omgivningen förvånande sätt, så är det snarast personen i omgivningen som gjort sig en dålig bild av den synbart mångfacetterade objektet. Man har inte lärt känna honom helt enkelt. Och blir man förvånad så speglar själva förvåningen i huvudsak en obenägenhet att betrakta sin medmänniska snarare än att hålla fast vid sin egen bild av henne. Medmänniskan har inte två personligheter, hon har en - kan jag som betraktare inte få ihop dem så är det mina egna skills att bedöma människor som haltar och det är jag själv som laborerar med alltför grova och egensinniga kategoriseringar av folk. Varav följer att mina utsagor om medmänniskan är dåliga och därefter att mina påståenden om hur det ena eller andra observerade personlighetsdraget korrelerar till brottet, etc, faller platt.
Citera
2014-01-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Enkelt, genom att ägna sin uppmärksamhet år vad karln faktiskt säger.

Funderingar kring personlighet och dess bidrag till stärkandet av tesen om skuld har två huvudsakliga problem:
Det första är att sådana korrelationer inte står att uppbringa.
Det andra är att sådana tankar drar till sig fantastisk uppmärksamhet. Notera exempelvis hur retoriken kring Sture Bergwall i slutänden alltid slutar med att "han är en sån", och notera vilka konsekvenser en sådan felaktig utgångspunkt kan få.

Som randanmärkning vill jag påpeka angående "bilder av personlighet" att nära nog samtliga fall där man läser om att någon visat upp flera olika personligheter, eller sidor, på ett för någon i omgivningen förvånande sätt, så är det snarast personen i omgivningen som gjort sig en dålig bild av den synbart mångfacetterade objektet. Man har inte lärt känna honom helt enkelt. Och blir man förvånad så speglar själva förvåningen i huvudsak en obenägenhet att betrakta sin medmänniska snarare än att hålla fast vid sin egen bild av henne. Medmänniskan har inte två personligheter, hon har en - kan jag som betraktare inte få ihop dem så är det mina egna skills att bedöma människor som haltar och det är jag själv som laborerar med alltför grova och egensinniga kategoriseringar av folk. Varav följer att mina utsagor om medmänniskan är dåliga och därefter att mina påståenden om hur det ena eller andra observerade personlighetsdraget korrelerar till brottet, etc, faller platt.
Varmt tack!
Särskilt det fetmarkerade har hjälpt!
Jag ber er ursäkta den OT-kommentaren, men jag saknade en viktig pusselbit i mitt eget funderande. Det blir ännu mer OT om jag försöker förklara hur ...
Citera
2014-01-08, 22:44
Medlem
Borde det inte funnits blodspår i telefonkiosken om det var MGM som ringde 112?
Citera
2014-01-08, 22:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Fetmarkerad mening. Vi har bara kvalificerade gissningar här, vi vet ingenting.
Jodå, en del vet vi alldeles säkert. Vi vet till exempel att en person med namnet RO sitter häktad för mordet på Per Häggström, och att den häktningen har tålt ett överklagande och tre omhäktningar. Det är helt solida fakta - om än inte alldeles lättolkade.
Citera
2014-01-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag har tidigare varit inne på att GM tagit något mer än pengar vid brottet, något som polisen inte släppt till allmänheten. Detta "något" har sedan hittats på en bild med RO. Kan ju vara något som råkar synas i bildens bakgrund, för jag tror inte att RO medvetet skyltat med något stöldgods.

Eller kan RO ha hamnat på övervakningsbild hos någon panthandel när han försökt lämna in godset? Har/hade sådana ställen övervakning?

Om GM ringde från telefonkiosken, borde det inte då funnits rejält med blod där?
Citera
2014-01-08, 23:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det var nog inte många studenter som 1996 hade egen dator och dessutom möjlighet att scanna in foton (visst, det fanns digitalkameror redan på den tiden, men de var tämligen dyra och om det var få studenter som hade dator så var det nog ännu färre som dessutom hade digitalkamera).
Datorer fanns det gott om. Södertörns Högskola, som startade sin verksamhet just 1996, hade ett antal välbestyckade datasalar åt sina studenter redan från början - och då hade ju Södertörn ingen mer matte-eller teknologitung verksamhet än fysikalisk kemi. Däremot var det betydligt sämre med tillgång till scanner för studenterna. Det fanns scannrar, men man kunde knappast räkna med att scanna avskilt. Och digitalkameror var långt bortom studenters räckvidd 1996. De enda två modeller som fanns för avsalu var de båda Kodak-modellerna DCS 420 och DCS 460, och de kostade över 100 000:- båda två. Jag tror inte att en enda digitalkamera ägdes av en privatperson i Sverige 1996. Jag var fortfarande en påtaglig early adopter när jag köpte en Nikon Coolpix 990 år 2000. För drygt tio papp...
Citera
2014-01-08, 23:15
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Jag fick min första PC 1983 (mycket tidigt för att vara i Sverige) och har alltid varit tidigt ute med nya IT-relaterade prylar. Jag har haft rätt bra koll på hur nya saker som exempelvis PC, e-mail och Internet slagit bland olika sorters användare.

Utifrån det gör jag antagandet att på Lantmäteri och Väg o Vatten var det inte så himla vanligt med egna datorer 1996. KTH tillhandahöll terminaler / PC:s för de eventuella datakurser man läste, och skolböcker/material på Internet existerade inte då, såvitt jag vet inte ens på KTH.

Och när det gäller Internet så hade det mycket få användare i Sverige 1996: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internets_historia_i_Sverige

CNN lanserade sin första experimentsajt på Internet i slutet av 1995: http://en.wikipedia.org/wiki/CNN

Jag köpte min första PC runt jul 1989 (en 386DX på 33Mhz), och uppdaterade den till en 486DX-33 någon gång sommaren/hösten 1991 (om jag minns rätt). Uppdateringen (moderkort/processor/minne) kostade 15,000kr på den tiden...

1994 började jag köpa på Internet på jobbet (via SwipNet, alltså Tele2) och uppringd förbindelse. 1996 hade Internet helt klart kommit igång i Sverige. Jag träffade för övrigt min ex-fru på Internet sommaren 1996, fast hon bodde i USA. Sommaren 1996 hade Internet nästan 13 miljoner uppkopplade datorer världen över enligt http://www.nic.funet.fi/index/FUNET/history/internet/se/

Så jag skulle nog säga att 1996 hade redan Internet slagit igenom, och många hade personliga datorer hemma, inklusive bärbara datorer. Jag jobbade som IT-journalist just de här åren, så lite koll har jag. ;-)
Citera
2014-01-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag köpte min första PC runt jul 1989 (en 386DX på 33Mhz), och uppdaterade den till en 486DX-33 någon gång sommaren/hösten 1991 (om jag minns rätt). Uppdateringen (moderkort/processor/minne) kostade 15,000kr på den tiden...

1994 började jag köpa på Internet på jobbet (via SwipNet, alltså Tele2) och uppringd förbindelse. 1996 hade Internet helt klart kommit igång i Sverige. Jag träffade för övrigt min ex-fru på Internet sommaren 1996, fast hon bodde i USA. Sommaren 1996 hade Internet nästan 13 miljoner uppkopplade datorer världen över enligt http://www.nic.funet.fi/index/FUNET/history/internet/se/

Så jag skulle nog säga att 1996 hade redan Internet slagit igenom, och många hade personliga datorer hemma, inklusive bärbara datorer. Jag jobbade som IT-journalist just de här åren, så lite koll har jag. ;-)

Shit vad nostalgisk man blir. Lätt gå OT när du data-porrar sådär. Köpte själv en DX2-66 MHz 1994, som gick på 14 om jag minns rätt. 4 MB RAM, tror jag. Man var helt sjukt cutting edge om man hade 8 MB då, men även 4 var respektabelt. Sen rullade det på. Om jag ska hålla mig någotsånär on topic så blev väl internetpaketet årets julklapp typ 1998? Det markerar väl om inte annat en punkt då det normaliserats. Tror mitt internetpaket köptes just den julen, innan det var det BBS:er man körde, också det via 28.8-modem.
Citera
2014-01-09, 00:10
Medlem
Nils Tomtes avatar
Vill helt försynt anmäla att en och annan bidragsgivare grovt överskattar mitt intresse för såväl detaljrik IT-nostalgi som spetskunskaper i röstidentifikation. Dessa ämnens relevans för tråden kan möjligen diskuteras. Hoppas innerligt att jag trampar några på tårna.
Citera
2014-01-09, 01:02
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Här är några tidigare inlägg som funderar kring detta:

(FB) 25-årige studenten Per Häggström mördad på Valhallavägen 1996

PH bör väl ha varit 23 eller 24 år när han var nolla på Lantmäteri HT 1995. Då hade rimligtvis gått 4-5 år sedan han tog studentexamen. Vad gjorde han dessa år? Finns ju utrymme för att han exempelvis gick ett år på Maskin för att sedan byta över och börja från början på Lantmäteri.

Eller vet du säkert att han inte var inskriven på KTH före HT 1995?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in