2013-12-01, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itboss
LeBoeuf, kul då kanske du och jag också är gamla kollegor om det var för ett stort finskt konsultbolag med en finansiell produkt du arbetade för. Jag tror dig nämligen då Oxen som smeknamn stämmer

Vad är din uppfattning om RO som möjlig GM och har du lystnat på samtalet till SOS? Själv så känner jag inte igen rösten men det var ett bra tag sedan också...

Visst, vi känner säkert varandra. Dock är jag inte kvar på det stora finska IT-bolaget längre. Tieto, vilket alla fattar. Vet inte hur länge RO var kvar där, tror det var till 2003. Vet att han startade eget någon gång i mitten på 00-talet. Nu verkar han vara anställd/delägare i Evolution Financial Services.

Jag är helt säker på att det är Oxen som är inringaren. Jag tror också att han varit delaktig i mordet. Själv eller tillsammans med någon. Har svårt att förlika mig med att han hållit detta för sig själv i 17 år. Speciellt med tanke på hå jäkla hårt han söp. Har varit ute och festat med honom många gånger och han gick alltid "all in" oavsett om det var helg eller vardag. Såhär i efterhand så faller lite bitar på plats. Jag tolkar hans drickande som självmedicinering och ångestdämpande.

Jag skulle vilja veta mer om varför AL är inneboende hos RO. AL är fortfarande formellt sett anställd på Tieto, dock har hon inte jobbat där någon gång p.g.a. sjukdom. Tieto fick henne med på köpet vid ett uppköp av ett annat, mindre bolag. Jag vet att hon och RO är VÄLDIGT goda vänner. RO har alltid varit intresserad av henne, hon har utnyttjat det till 100%. Jag tror han hon vet om mordet. Jag är fan säker på det.
Citera
2013-12-01, 08:43
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Kan vi slå fast att det var en Tentapub? Nollegasque (mer exklusiv samling för Lantmäteri) har skymtat i pressen men det var väl för sent för det. Om det var en Tentapub är det någon som minns hur många som var där, åtskilliga hundratal brukade vara vanligt.
Jag gick i samma årskurs på L som Pär. Det var definitivt nollegasque och inte tentapub. Anledningen att jag uttalar mig så tvärsäkert om den saken är att vi dagen efter - då vi fick information om att han hade blivit knivhuggen - satt i en föreläsningsal och hade frågestund med föreläsaren inför en geologitenta vi skulle ha några dagar senare. Detta inträffade alltså strax före tentaperioden, och tentapub hade man när tentaperioden var slut.

Nu brukade det visserligen vara eftersläpp på nollegasquerna, så det var inte bara lantmätare på festen, men det var betydligt färre människor där än på en tentapub.
Citera
2013-12-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Jag är helt säker på att det är [39-åringen] som är inringaren. Jag tror också att han varit delaktig i mordet. Själv eller tillsammans med någon. Har svårt att förlika mig med att han hållit detta för sig själv i 17 år. Speciellt med tanke på hå jäkla hårt han söp. Har varit ute och festat med honom många gånger och han gick alltid "all in" oavsett om det var helg eller vardag. Såhär i efterhand så faller lite bitar på plats. Jag tolkar hans drickande som självmedicinering och ångestdämpande.

Låter vanskligt att dricka så hårt om någon bär på en så stor hemlighet som ett icke lagfört mord (eller dråp). Borde man inte försöka minimera risken för fyllebekännelser (i kombination med fyllegråt, fylleskrävel eller bara en fyllefelsägning)?
Citera
2013-12-01, 08:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ja, det är RO som är ringaren.

Kände du igen rösten då du hörde SOS-samtalet första gången?
Citera
2013-12-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Låter vanskligt att dricka så hårt om någon bär på en så stor hemlighet som ett icke lagfört mord (eller dråp). Borde man inte försöka minimera risken för fyllebekännelser (i kombination med fyllegråt, fylleskrävel eller bara en fyllefelsägning)?

Precis min åsikt.
Citera
2013-12-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Kände du igen rösten då du hörde SOS-samtalet första gången?

Hörde det faktiskt första gången nu när RO blev häktad. Har inte hört några rykten om att han varit inne hos polisen och blivit hörd om detta förut. Arbetskamraterna det pratas om måste vara de på Evolution Financial Services.
Citera
2013-12-01, 09:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Hörde det faktiskt första gången nu när RO blev häktad. Har inte hört några rykten om att han varit inne hos polisen och blivit hörd om detta förut. Arbetskamraterna det pratas om måste vara de på Evolution Financial Services.

Nu när du hört inspelningen, hur pass säker är du på att det är RO som ringer samtalet? Hur länge sedan är det som du hörde hans röst irl?
Citera
2013-12-01, 09:30
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
/.../
Edit: En galen tanke. Tänk om AH var den som såg mordet, och larmade polisen…? Hur lät hans röst?
Enligt artikeln i mitti var han civilingenjör. Kan han ha varit på samma fest som RO när det begav sig? Å andra sidan, han borde ha gett sig tillkänna då, så det känns kanske som ett långskott.

Hans syster pratar tydligt dalmål - de kom från en by utanför Leksand - det gjorde han säkert också. Visst skulle han kunna vara vittne men han är definitivt inte ringaren.
Citera
2013-12-01, 09:40
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Jag gick i samma årskurs på L som Pär. Det var definitivt nollegasque och inte tentapub. Anledningen att jag uttalar mig så tvärsäkert om den saken är att vi dagen efter - då vi fick information om att han hade blivit knivhuggen - satt i en föreläsningsal och hade frågestund med föreläsaren inför en geologitenta vi skulle ha några dagar senare. Detta inträffade alltså strax före tentaperioden, och tentapub hade man när tentaperioden var slut.

Nu brukade det visserligen vara eftersläpp på nollegasquerna, så det var inte bara lantmätare på festen, men det var betydligt färre människor där än på en tentapub.

Tack, mycket klargörande. Jag trodde att alla nollegasquer var avklarade redan i september men det kunde tydligen ske senare också. Ev. utomstående - som RO - borde ha noterats av flera (jag utgår från att de som deltog i nollegasquen har förhörts). En annan viktig sak är att det förmodligen var färre personer i rörelse kring Östra än om det varit Tentapub - mer ödsligt så att säga.

Edit: I ditt tidigare inlägg https://www.flashback.org/sp29222676 var du inte lika säker om nollegasque/tentapub. Har du tänkt om?
Senast redigerad av Orsa 2013-12-01 kl. 10:03.
Citera
2013-12-01, 09:42
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Hans syster pratar tydligt dalmål - de kom från en by utanför Leksand - det gjorde han säkert också. Visst skulle han kunna vara vittne men han är definitivt inte ringaren.

No offence men att ett syskon har en dialekt betyder inte nödvändigtvis att det andra har det också,

Tänk GENO resp FENO
/ vän av ordning
Citera
2013-12-01, 09:49
Medlem
Kan det vara så att man fått fram DNA ifrån telefonluren?

Det är GM bunden till platsen men inte till mordvapnet.
Citera
2013-12-01, 09:53
Medlem
Citat:
Jag skriver ju bara vad jag tror utifrån den kunskap jag har om MGM. Och det där med svartsjuk fattar jag inte vad du får ifrån. Tvärtom skulle jag nog säga.

Intressant det du säger..Har du funderat över vad han kan ha haft för motiv? Om du är så tvärsäker på rösten, borde inte fler som hört samtalet tidigare reagerat som du, eller finns det en viss tvekan? Om du är sanningsenlig, då är det bara att konstatera att man har rätt "snubbe"

Den stora frågan är dock, varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in