Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Vilken nivå man kan sätta bör ju bero på omständigheterna? Exempelvis:
http://www.metro.se/nyheter/han-ar-polisens-rostdetektiv/EVHklr!DdFYBjkYdpM/
Föreställ dig dessutom att han har någon annan säregenhet, exempelvis att han läspar och bryter lite lätt på tyska, ja då skulle jag nog sägs att vi ligger farligt nära +4, och definitivt +3. Jag har svårt att se det ska vara möjligt i det här fallet, då hans röst och dialekt känns allt för generisk. Men visst, säg att man har lyckats telefonavlyssna honom där han säger Vaaaalhallavägen, och det snävas ju in en hel del. Det är ju rätt osannolikt, men om vi talar om röstforensik i generella termer bör det väl nämnas.
Vet inte vad du har för referens till forskarsamfundet, men Jonas Lindh talar i alla fall om -4 till +4-skalan.
Exakt, "omständigheterna" är ordet, det var det som jag syftade på med "normdata" ovan. I artikelexemplet från Mellerud så kan var och en med någorlunda intresse och språköra, kombinerat med hyfsad lokalkännedom, ganska snabbt göra en liknande spaningsanalys. Dalsland har en rik dialektal variation och en liten befolkningsmängd. Jag vet inte alls men har fått för mig att dialekterna ungefärligt följer de gamla sockengränserna, och än idag vågar jag påstå att de flesta i landskapet kan peka ut vilken kommun varje talare kommer ifrån. Redan med med de förutsättningarna har vi ett fantastiskt mycket bättre spaningsläge. Lägger man därtill ytterligare faktorer blir det en barnlek: en specifik idiosynkratisk brytning, så kan man med lokalkännedom snart samla kandidaterna på ena handens fingrar. Om man dessutom, vilket är fallet med exemplet och med mordet på Valhallavägen har en databas med brottsverkare att jämföra mot (en delmängd som minskar urvalet mycket starkt och dessutom på statistiska grunder är välgrundade gissningar), så har man för Dalslands del en mängd potentiella GM som inte är större än att den ryms i en lokal konstapels närminne. Befolkningsmängden i hela landskapet är mindre än i Stockholm city.
Använt på sådant vis är röstanalysen potentiellt mycket fruktbar som spaningsinstrument. Lägger men dessutom till en i Sverige nästan aldrig använd rörelseanalys så har man gjort det betydligt enklare för sig. Men som enskilt bevis är det en annan sak, och frågan var här vilken osäkerhet som följde med det enskilda beviset taget för sig. Problemet kan beskrivas med samma exempel från Mellerud: Hur många som inte är från Mellerud talar, i vart fall ibland, med sådant uttal? Det vet vi inte. Ditt exempel med den tyskbrytande mellerudsbon är identiskt med mitt exempel med kirunabon som talar göteborgska med skorrande r. Sådant uttala av r finns etablerat och accepterat i göteborgskan, ehuru ganska ovanlig. jag tror det kommer av oralmotoriskt grundade uttalssvårigheter att forma tungspets-r i de få fall de är betonade i göteborgskan. Alltså en liten grupp (tungrots-r) av en liten grupp (göteborgare i Kiruna), och det skulle fått mig, om jag sutte domare, övertygad till 90-någonting %. Det är en sak, en annan sak är att vi utan kunskap om den faktiska mängden göteborgare i Kiruna, osv, inte kan sätta några tillförlitlighets- eller osäkerhetsmarkörer till vår gissning. Dvs, vi kan inte bestämma värdet på det sannolika felet för att föra in den på den statistiska skalan -4 till +4. Och då är vi nere i regionerna för skalans "talar i viss mån för..." vilket är +1 eller i vissa fall +2.
Vi lockas i sådana här bedömnngar att agera i linje med den väldokumenterade och en för människan typisk konfirmationsbias; spontant letar vi inte efter exempel som motsäger vår hypotes.
För att stärka tesen så åker vi till Mellerud och hör efter om andra talar på det viset där, där det upplysande testet istället skulle ha varit att åka till en annan ort för att höra om man talar likadant på något annat ställe, i vart fall under några omständigheter. Storleksförhållandet mellan grupperna av dem som talar med det typiska uttalet på orten respektive dem som talar likadant på annat håll ger en kvot, och den divisionen har vi inte data till att utföra i dagsläget.
Sen måste vi också göra oss en välmätt bild av med vilken precision vi identifierar olika uttal hos olika talare, hur de varierar och samvarierar inom varje
individ , över
geografin , över
socioekonomisk position, över
tid och efter
omständighet ( t ex tillfälligt umgänge med någon som talar med ett visst uttal), och också på de punkterna har vi alldeles för osäkra data för att kunna bestämma något smalare osäkerhetsintervall.
Däremot tror jag som sagt att det är möjligt att kraftigt förbättra sådana verktyg, i synnerhet om utvecklingen börjar flyttas från polisstationerna till de akademiska institutionerna.