2014-01-07, 18:44
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18131861.ab

ur artikeln

Häktningsförhandlingarna har skett bakom stängda dörrar och bildbilagan är liksom annat ingivet material sekretessbelagd.
Vad bilderna föreställer vill åklagaren därför inte gå in på för närvarande.
Är det gamla eller nya fotografier?
– Det är fotografier som har funnits med i utredningen, så mycket kan jag säga i allafall.
Är det någon del som använts i någon fotokonfrontation?
– Nej, det är det inte.
Men det är bilder som åberopas som bevisning mot just den misstänkte?
– Ja, det kan man säga. Det är bevisning som gjorts gällande i samband med häktningsförhandling, det är det ju.

"Bildbevis"? Intressant. Undrar vad det kan vara? En vild gissning, skoavtryck? Det låter som att åklagaren inte har speciellt torrt på fötterna.
Citera
2014-01-07, 18:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag förstår inte varför du hänger upp dig på att åldern är "fel", för det första är väl åldern för debutinsjuknande i Schizofreni verkligen typisk om det var kring 1996 han började få besvär, dvs RO var en ungdom i 20-årsåldern.
Att RO har haft schizofreni sedan nästan 20 år tillbaka är en djärv hypotes, som nog ingen har vågat framföra i tråden förrän nu.
Citera
2014-01-07, 19:02
Medlem
En jävla massa dravel om Schizofreni i denna tråd kan jag tycka. Personligen tar jag det inte för troligt att den misstänkte snubben skulle lida av något sådant. Däremot kan jag tänka mig psykopatiska drag och med sådana så är det förstås inte alls svårt att knipa käft om ett brott eftersom självuppfattningen då är grandios och allt som psykopaten gör är rätt och riktigt, medan alla andra som inte håller med har fel.

Vi ska också hålla i minnet att advokater har kontakter och kan (om de och klienten vill) beställa diverse intyg från läkare som säger det de önskar. Vi ska inte lura oss själva och tro att läkare står över vanliga mänskliga tillkortakommanden. Det är kontakter och pengar som styr allt. Det gick en serie om advokaters arbete för några år sen. Där var det tydligt att en advokat hade god kontakt med en läkare som kunde fixa "lämpliga" intyg.

Dessutom skulle jag vilja påstå att det mesta inom psykiatrin är pseudovetenskap, bara att tänka på Quick så begriper man det. Diverse diagnoser slängs hit och dit som det behagas för att åstadkomma ett syfte. Nu är väl inte detta en psykiatridiskussion dock.

Jag tror det kan förhålla sig på något av dessa två sätt: 1) Misstänkt GM är psykopat och tror sig därför kunna lura alla att han är psykiskt sjuk och har kommit överens med sin advokat att rikta in sig på det. 2) Misstänkt GM har blivit galen, men då framförallt till följd av häktningen. Det är inte lätt att sitta inlåst och häktad inte minst om man har diverse restriktioner. Inte alla som tål att sitta häktade och kan helt enkelt bryta ihop av den situationen.
Citera
2014-01-07, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256

"Bildbevis"? Intressant. Undrar vad det kan vara? En vild gissning, skoavtryck? Det låter som att åklagaren inte har speciellt torrt på fötterna.

Snarare fotografier i en bilaga, som sägs. Otroligt intressant hursomhelst.
Citera
2014-01-07, 19:23
Medlem
Bildbevisets existens framlade en medlem här för ett par dagar sedan. Så det var ingen nyhet.

Att det dessutom finns en stor risk att MGM lämnar landet är uppenbart då han har en fru från ett långväga land.

Det framgick inte om MGM nu var "bättre" och att förhören har kunnat fortsätta.Uppgiften att MGM deltog via videolänk visar att han mår bättre men uppenbart anser man att det var bättre att han stannade kvar på rättpsyk istället för att visa sig i rätten?

Jag tror fortfarande att MGMs föräldrar trycker på advokaten att överklaga.
Citera
2014-01-07, 19:32
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Bildbevisets existens framlade en medlem här för ett par dagar sedan. Så det var ingen nyhet.

Att det dessutom finns en stor risk att MGM lämnar landet är uppenbart då han har en fru från ett långväga land.

Det framgick inte om MGM nu var "bättre" och att förhören har kunnat fortsätta.Uppgiften att MGM deltog via videolänk visar att han mår bättre men uppenbart anser man att det var bättre att han stannade kvar på rättpsyk istället för att visa sig i rätten?

Jag tror fortfarande att MGMs föräldrar trycker på advokaten att överklaga.

Det var inte bekräftat då om något "bildbevis". Vilken användaren/inlägg var det som kom med den informationen?
Citera
2014-01-07, 19:39
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Det var inte bekräftat då om något "bildbevis". Vilken användaren/inlägg var det som kom med den informationen?

(FB) 25-årige studenten Per Häggström mördad på Valhallavägen 1996
Citera
2014-01-07, 19:57
Medlem
MrFolds avatar
Ja vad i helsike kan denna "bildbevisning" vara som åklagaren i detta läge anser stärka misstankarna. Bilder på offret kan det ju knappast röra sig om. En gissade skoavtryck. Skulle man då efter 17 år ha grävt fram några gamla kängor ur RO:s garderob som matchar dessa avtryck? Nä, det verkar inte rimligt.

Det enda jag spontant kommer att tänka på är bilder från någon övervakningskamera. Frågan är bara hur många såna som fanns uppsatta 1996. Kan det ha suttit någon vid nergången till T-Stadion och från den har man fått en bild som är om inte ett idolfoto så åtminstone någon som är hyfsat lik RO upplaga 1996?
Citera
2014-01-07, 19:57
Medlem
HerrVesslas avatar
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article18131861.ab
(Använd unvis.it före länken så att inte Aftonhoran får annonsintäkter!)
Citat:
ur artikeln

Häktningsförhandlingarna har skett bakom stängda dörrar och bildbilagan är liksom annat ingivet material sekretessbelagd.
Vad bilderna föreställer vill åklagaren därför inte gå in på för närvarande.
Är det gamla eller nya fotografier?
– Det är fotografier som har funnits med i utredningen, så mycket kan jag säga i allafall.
Är det någon del som använts i någon fotokonfrontation?
– Nej, det är det inte.
Men det är bilder som åberopas som bevisning mot just den misstänkte?
– Ja, det kan man säga. Det är bevisning som gjorts gällande i samband med häktningsförhandling, det är det ju.

Det kan vara en bild på RO i ett par skor av samma modell och märke som lämnat avtryck på platsen. Det kan vara en bild på RO i en jacka som något vittne sett en man bära som sprungit från platsen. Det kan vara en bild med RO hållandes i en kniv av samma märke och modell som mordvapnet eller något av liknande art.
Citera
2014-01-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att RO har haft schizofreni sedan nästan 20 år tillbaka är en djärv hypotes, som nog ingen har vågat framföra i tråden förrän nu.

Så djärv vet jag inte om den är, inte sedan jag läst att faktiskt vissa personer med sjukdomen lever ett tillsynes normalt liv, att de är välmedicinerade och att akuta symptom bara utbryter om de utsätts för stark press.

Men om det stämmer att någon läkare ska ha sagt att han nog led av allvarlig psykisk störning vid brottet och det också stämmer att han gjorde det, då verkar det enligt mig väl inte alls osannolikt att han haft en schizofreni "under kontroll" i 20 års tid om han nu lider av det, vilket jag dock faktiskt inte alls är helt säker på att han gör. Man kan som bekant bli psykotisk utan att ha schizofreni.

Att som någon gjorde, dra in Quick i det hela, tycker jag dock är vanskligt. Nog måste de flesta mördare lida av störningar, frågan är väl mer hur grava dessa störningar är.
Citera
2014-01-07, 20:07
Medlem
Angående bilden. Åklagaren anger att det är en typ av bild som funnits tidigare i utredningen.
Samt att man sagt att MGM som nu sitter häktad har varit aktuell i utredningen redan tidigare.
Samt att Leif GW har sagt att man missat något i tidigare utredning.
Dessutom finns det en intervju med dagens utredare som tittar på vad man missat tidigare.

Det betyder alltså att detta är något som man tidigare förbisett och som det nya utredningsteamet har funnit. Uppenbart denna "bild" (som även kan vara en teckning eller en dekal eller annat) som var grunden till att de kallade in den nu häktade för att göra röstprov.
Som han sedan efter bara några timmar erkände att det var han som ringt.

Då vid röstprovet hade polisen uppenbarligen inte konfronterat honom med bildbeviset.

Vid andra häktningen före jul lades detta fram.

Intressant. Hoppas de har något mera. Vore skönt att få slut på denna soppa för alla parters skull, för offrets anhöriga och vänner samt för GMs familjs skull. Klarhet är alltid bäst.
Citera
2014-01-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja vad i helsike kan denna "bildbevisning" vara som åklagaren i detta läge anser stärka misstankarna. Bilder på offret kan det ju knappast röra sig om. En gissade skoavtryck. Skulle man då efter 17 år ha grävt fram några gamla kängor ur RO:s garderob som matchar dessa avtryck? Nä, det verkar inte rimligt.

Det enda jag spontant kommer att tänka på är bilder från någon övervakningskamera. Frågan är bara hur många såna som fanns uppsatta 1996. Kan det ha suttit någon vid nergången till T-Stadion och från den har man fått en bild som är om inte ett idolfoto så åtminstone någon som är hyfsat lik RO upplaga 1996?

Bra tanke om övervakningskamera som jag dock inte kan svara på, men det känns nästan för modernt påfund!?

En tanke jag har är om bilden kan vara något man funnit i datorn? Men vad ska den bilden då föreställa? Eller kan bilden föreställa en trofé han tagit av P?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in