2014-01-06, 18:45
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Narcissism är en diagnos som Guillou har gett ett ansikte.
Har noll psykologisk erfarenhet, men jag undrar om inte Guillou snarare har mindervärdeskomplex som han försöker motarbeta genom mytomani och ett enormt självhävdelsebehov.
Vad jag menar är att en narcissist skulle lyfta upp sina bravader som stora i sig och överdriva dem bortom allt förnuft, som Ranelid gör ("jag är mer efterfrågad än Zlatan"). Men för Guillou räcker det inte till, han måste hitta på fantastiska bravader och tillskriva sig själv, eller sina alter ego (som Arn) dessa bravader. Han är skolmästare i simning, i en bassäng som inte finns, trots att hans kropp snarare är olämpad för simning (korta armar mm).
Citera
2014-01-06, 19:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Har noll psykologisk erfarenhet, men jag undrar om inte Guillou snarare har mindervärdeskomplex som han försöker motarbeta genom mytomani och ett enormt självhävdelsebehov.

Mindervärdeskomplex är just vad narcissister har. Narcissisters självbild rörande exempelvis fysisk prakt, enastående intelligens, prestige och hög status stämmer inte alls med den egentliga personliga upplevelsen. Tvärtom den narcissistiska personen ser sig som dålig, värdelös och mindre värd på insidan. Av det här blir det en person som utåt sett är mycket märkvärdig men på insidan är just komplexfylld, liten, barnslig, har komplex, är lättkränkt...

Självhävdelsebehov är en grundingrediens inom narcissism. Självhävdelsebehovet är "drogen" narcissisten är beroende av. Det är vad som fyller upp det inre tomrummet. Mytomani kan jag inte så mycket om förutom att det är ett bra verktyg för den narcissistiska personligheten. Tyvärr blir de så att när narcissister blir äldre då återstår mestadels tomheten kvar på insidan och narcissisten blir ofta aggressiv, hetsig och arg på människor som är unga, smarta, rika, betydelsefulla... ensamheten knackar i det läget ofta på dörren...

Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Vad jag menar är att en narcissist skulle lyfta upp sina bravader som stora i sig och överdriva dem bortom allt förnuft, som Ranelid gör ("jag är mer efterfrågad än Zlatan").

Ranelid är mera en "skön" typ eftersom hans självbild speglar vad han inåt sett tycker om sig själv. Ranelid anser sig vara förhöjd över andra människor, intellektuellt högstående, en exceptionellt enastående person, en bragdfull författare, en magnifik poet.
Lite humoristiskt sådär eftersom Ranelid därmed fullkomligt saknar kompelx...
Senast redigerad av Hegamon 2014-01-06 kl. 19:18.
Citera
2014-01-06, 19:55
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ranelid är mera en "skön" typ eftersom hans självbild speglar vad han inåt sett tycker om sig själv. Ranelid anser sig vara förhöjd över andra människor, intellektuellt högstående, en exceptionellt enastående person, en bragdfull författare, en magnifik poet.
Lite humoristiskt sådär eftersom Ranelid därmed fullkomligt saknar kompelx...

Har aldrig träffat en människa som är så uppblåst och helt utan självdistans. Men Guillou är nog en bra kandidat.
Citera
2014-01-06, 20:25
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Jag har alltid trott att JG kommer från en familj med fina anor, nästan adlig.

I många sammanhang har han låtit påskina att han har djupare juridiska kunskaper.

Efter att ha snokat efter information om honom har jag bl.a. hittat följande:

1) Jan Guillou är son till Charles Guillou, som var fransman och kom till Sverige som son till vaktmästaren vid franska ambassaden i Stockholm.

2) Han har studerat juridik några terminer men har inte tagit någon jur.kand. Någon journalistexamen har han inte heller avlagt.
Citera
2014-01-06, 21:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Att ta emot en massa slag i ansiktet från en och samma motståndare under en kort period behöver inte vara så märkvärdigt. Har själv sett liknande slagsmål utvecklas på det sättet. En kamrat till mig hamnade i 18-års åldern i "slagsmål" med en något mindre och klenare kille. Min kamrat hade bestämt sig på förväg att inte slå tillbaka för att visa vilken fjant den här mindre, aggressiva killen var som varit ute efter honom i ett tag. Mycket riktigt så öste den lille killen slag i ansiktet på min kamrat som skrattandes tog emot dem allihop. Vem som vann fajten? Ja min kamrat hängde kvar på festplatsen medan den andra killen drog därifrån och lät bli att bråka med min kamrat efteråt.
Såvida inte den som utdelar slagen är tillräckligt stark eller skicklig så att han kan slå ut sin motståndare med de första slagen så kommer kraften i slagen försvinna ganska snabbt och inte utgöra någon större fara.
Men snälla rara, 40 st flathänder fixar du säkert, 40 st hårda knytnävsslag gör slarvsylta av ditt ansikte om du ens överlever.
JanneLjugo är en liten kort figur som aldrig har varit bra på att slåss överhuvudtaget.
Citera
2014-01-06, 21:15
Medlem
Kommer ihåg när jag såg hans program för några år sedan då han åkte ner till Afrika och sköt ner elefanter och försvarade sitt nöje med att det bevarar vilt livet där nere. Sån jävla äcklig människa så det finns inte, de djuren han skjuter kommer att bli utrotningshotade om 10-20 år, men då ligger han långt under jorden så varför ska han bry sig..
Citera
2014-01-06, 21:16
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Äh, bara det gamla vanliga. Jan Guillou har ett klassiskt socialt komplex och vill till varje pris framstå som om han hade en bättre bakgrund än han verkligen har.

Hans far och farfar var knappast några motståndshjältar, även om de sympatiserade med de Gaulle. Hans morfar var en smula förmögen, men knappast någon representant för den gamla överklassen.

Guillou var en medelmåttigt begåvad elev, och något av en bråkstake och mobbare, därav religeringarna från Vasa Real och placeringen på Solbacka.

Solbacka som för övrigt var en helt normalt fungerande internatskola när det begav sig, visst förekom det lite mobbning och "kamratuppfostran", men knappast värre än i de flesta skolor av idag. Snarare tvärt om. Skillnaden bestod nog snarast i att Guillou på Solbacka tillhörde de som mobbades, och inte de som mobbade, vilket i tidigare skolor varit fallet.
Han var snarare mobbare och bråkmakare det var därför han blev reglerad, en skymf han inte tålde och därför bestämde sig för att ge igen med sitt pekoral till bok som påstås handla om Solbacka.
Citera
2014-01-06, 21:49
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Men snälla rara, 40 st flathänder fixar du säkert, 40 st hårda knytnävsslag gör slarvsylta av ditt ansikte om du ens överlever.
JanneLjugo är en liten kort figur som aldrig har varit bra på att slåss överhuvudtaget.

Det är klart blodvite kommer att uppstå men slarvsylta? Sedan var ju min poäng att när flera slag utdelas från en och samma person under en kort period så handlar det inte om hårda knytnävsslag eftersom den som slår ganska snabbt förlorar kraft i slagen. Är det ett "bra" slag kan det räcka med ett eller två för att göra både slarvsylta av och eventuellt döda en motståndare men att tro att kvantitet och kvalitet är det samma i ett slagsmål är helt fel.

Ta en titt på nedanstående NHL-slagsmål. Slagstyrkan blir något sämre när du står på skridskor men eftersom det rör sig om så långa slagserier har det mindre betydelse eftersom det nästan bara är överkroppen och då främst armarna som ger energi åt slagen. Att det sedan är NHL fighters som är vana att både slå och att bli slagna gör att jämförelsen med mindre vana fighters på barbacke ändå går att göra.

http://www.youtube.com/watch?v=iI_D9O53Cwo

http://www.youtube.com/watch?v=Lvd4k4_CQIk
Citera
2014-01-06, 21:56
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jag har alltid trott att JG kommer från en familj med fina anor, nästan adlig.

.....

Han jobbar hårt på att försöka få sitt ursprung som betydligt finare än vad det egentligen är.

Hans morfar hette Botolfsen och var av norskt ursprung. Han blev under mellankrigsperioden ganska förmögen på diverse affärer, men det var inte fråga om något direkt blåblodigt ursprung.

Och hans farfar var som sagt vaktis på franska ambassaden i Stockholm.
Citera
2014-01-06, 23:22
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
2) Han har studerat juridik några terminer men har inte tagit någon jur.kand. Någon journalistexamen har han inte heller avlagt.
Han har väl inte heller påstått att han har tagit ju.kand? I sin bok Det stora avslöjandet, där han uppträder i lätt fiktionaliserad form som Erik Ponti, skriver han ju om hur han som jur.stud. hamnade i porrpressen mer eller mindre av en ödets nyck under ett sommarlov och sedan aldrig gick tillbaka till studierna. Jag vet inte att han har sagt något annat nån annan stans.

Annars är inte heller jag förtjust i Guillou, men rätt ska vara rätt.
Citera
2014-01-07, 07:57
Bannlyst
Guillou konfronteras av författaren av boken nu i ettan. Kolla play sen.

Tillägg
Tycker Guillou gick vinnande ur det - kan förstås bero på mediavana.
Senast redigerad av sremla 2014-01-07 kl. 08:02.
Citera
2014-01-07, 07:59
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Guillou konfronteras av författaren av boken nu i ettan. Kolla play sen.

Han verkar lite bitter den gamle KGB-agenten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in