Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Har noll psykologisk erfarenhet, men jag undrar om inte Guillou snarare har mindervärdeskomplex som han försöker motarbeta genom mytomani och ett enormt självhävdelsebehov.
Mindervärdeskomplex är just vad narcissister har. Narcissisters självbild rörande exempelvis fysisk prakt, enastående intelligens, prestige och hög status stämmer inte alls med den egentliga personliga upplevelsen. Tvärtom den narcissistiska personen ser sig som dålig, värdelös och mindre värd på insidan. Av det här blir det en person som utåt sett är mycket märkvärdig men på insidan är just komplexfylld, liten, barnslig, har komplex, är lättkränkt...
Självhävdelsebehov är en grundingrediens inom narcissism. Självhävdelsebehovet är "drogen" narcissisten är beroende av. Det är vad som fyller upp det inre tomrummet. Mytomani kan jag inte så mycket om förutom att det är ett bra verktyg för den narcissistiska personligheten. Tyvärr blir de så att när narcissister blir äldre då återstår mestadels tomheten kvar på insidan och narcissisten blir ofta aggressiv, hetsig och arg på människor som är unga, smarta, rika, betydelsefulla... ensamheten knackar i det läget ofta på dörren...
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Vad jag menar är att en narcissist skulle lyfta upp sina bravader som stora i sig och överdriva dem bortom allt förnuft, som Ranelid gör ("jag är mer efterfrågad än Zlatan").
Ranelid är mera en "skön" typ eftersom hans självbild speglar vad han inåt sett tycker om sig själv. Ranelid anser sig vara förhöjd över andra människor, intellektuellt högstående, en exceptionellt enastående person, en bragdfull författare, en magnifik poet.
Lite humoristiskt sådär eftersom Ranelid därmed fullkomligt saknar kompelx...