Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Jag håller med av princip, jag är helt för marknadsekonomi men det kommer inte fungera att abrupt gå över till detta. Kolla på vad som hände med Ryssland när Sovjet kollapsade. Folk fick det väldigt svårt helt enkelt, lägg dessutom till att politikerna spär på problemet och vi bäddar för sociala spänningar.
Nej, det är ju det jag säger. Det kommer inte att fungera att införa en oreglerad bostadsmarknad i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Låt oss säga att priset för nyproducerade lägenheter på 30 kvadrat blir norm. Då uppstår ett annat dilemma, för många människor - särskilt unga och samhällets olyckskorpar så kommer det inte löna sig att arbeta. Statens utgifter kommer skjuta i taket.
Ja, eftersom folk kommer att kräva att ha råd med att betala sanslösa hyror, vilket det allmänna då får lösa med bostadsbidrag. Skattepengar direkt ner i fastighetsägarnas fickor med andra ord. Kommer du ihåg Blå Tågets gamla dänga?
Kapitalet höjer hyrorna, och staten bostadsbidragen.
Så kan man fiffla en smula med den järnhårda lönelagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorBerit
Jag förstår inte riktigt vad rimligheten har med sakens natur att göra. Det råder skriande bostadsbrist, en avreglering genomförs för att i största möjliga mån råda bot på bristen. Resultatet blir, helt förutsägbart, att boendekostnaderna ökar drastiskt när hyresvärden kan klämma ut så mycket som det går.
Japp! Nödvändigt, men tyvärr helt omöjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorBerit
Att Lisa, 18 år, på Donken inte har råd är tämligen uppenbart och så kommer det att förbli tills den punkt då vi har ett överskott på bostäder. Först då måste hyresvärden fundera över om inte en lägre hyra kanske är bättre. Tills dess får Lisa får helt enkelt göra som dagens ungdom, bida sin tid och köpa sig förbi hindren den dag det går.
Ett mardrömsscenario vore ju att det aldrig blir något överskott på bostäder, utan att bostadsbristen hålls på en jämn nivå så att man kan mjölka hyresgästerna på överhyror och bolånetorskarna på miljardlån (vi är snart där...). Finans- fastighets- och byggbranschen i Sverige har ju inte direkt visat sig vara fri från korruption och kartellbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorBerit
En avreglering är ju naturligtvis ett politiskt självmord. Men det är å andra sidan avsaknaden av en avreglering och fortsatt skriande bostadsbrist också.
Damned if you do, damned if you don't. En avreglering är enda möjligheten, men politiskt omöjlig och icke önskvärd. Inte minst bland bolånetorskarna som inte vill se sina bostäder falla i pris på grund av nyproduktion.