2014-01-05, 22:55
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Klicka på länken i min signatur. Där står allt du vill veta.

I den kan man bl a utläsa att i den kommunistiska diktaturen Schweiz bor dubbelt så stor andel människor i hyrda bostäder, jämfört med Sverige. Man kan också utläsa att i Rumänien så äger 96% av befolkningen sina bostäder, utan några lån. Man kan undra vem som egentligen är "fattig" och "rik" i Europa.

Intressant, trodde inte ägda bostäder var så dominerande.
Citera
2014-01-05, 22:56
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Klicka på länken i min signatur. Där står allt du vill veta.

Hmm, något är fel med den grafen. Väldigt fel. Sverige har t.ex i princip alla (det finns en möjlig antydan till ett rött sträck högst upp på stapeln) sina hyresrätter under beskrivningen "Tenant - Market Price". Det är ju naturligtvis felaktigt redovisat.

Kan för övrigt skryta om att jag återfinns i det pyttelilla oranga fältet nedtill på stapeln.
Citera
2014-01-05, 22:59
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet är avskaffandet av fastighetsskatten. De villaägare som ägt sin bostad i många år och betalt lånen bor i stort sett gratis. Detta skapar en inlåsningseffekt, att byta till exempelvis en hyrestvåa skulle ge dem högra boendekostnader. Genom att återinföra fastighetsskatten skulle villaboendet bli så pass dyrt att de skulle vilja flytta, och därmed frigöra en villa som skulle behövas bättre av t ex barnfamiljer.

Ditt resonemang förutsätter att barnfamiljen har råd att betala fastighetsskatten. Det är kanske snarare så att två rika 40talistpensionärer i en villa har större möjlighet att betala fastighetsskatten än en två/trebarnsfamilj som har stora utgifter förutom boendet.
Citera
2014-01-05, 23:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Intressant, trodde inte ägda bostäder var så dominerande.
Mycket intressant! Om ekonomin i Europa skulle falla sönder totalt kan rumänerna rycka på axlarna, säga "jaha?" och fortsätta odla potatis och lök i den egna täppan. I Sverige blir det i stället fattighuset för 50% av befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Hmm, något är fel med den grafen. Väldigt fel. Sverige har t.ex i princip alla (det finns en möjlig antydan till ett rött sträck högst upp på stapeln) sina hyresrätter under beskrivningen "Tenant - Market Price". Det är ju naturligtvis felaktigt redovisat.
De Svenska hyresreglerade bostäderna räknas trots allt som marknadsmässigt prissatta. I andra länder har man avsatt speciella lägenheter till dem som inte har råd, genom exempelvis "Sozialwohnungen" (D) och "Public Housing" (UK).

Citat:
Kan för övrigt skryta om att jag återfinns i det pyttelilla oranga fältet nedtill på stapeln.
Grattis! Men du råkar inte vara färgblind, va? På min dator är fältet gult. Du jobbar inte som pilot antar jag?

Låt denna graf go viral, ty den är hårresande avslöjande för alla som tror att det inte är någonting ruttet i konungariket Sverige, och alla andra "rika" europeiska länder som har bostadsbubblan som ekonomiskt fundament i samhället.
Senast redigerad av LuktenUtavBajs 2014-01-05 kl. 23:13.
Citera
2014-01-05, 23:11
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Jag ser andra lösningar som skulle kunna lösa bostadsbristen. Ta bort all skatt för företag som genomför byggnationer av hyreslägenheter. Dela ut kommunal mark till sagda bostadsbolag. Tillåt bostadsbolagen bygga på höjden. Ge skattefria hyror under 30 år. Låt detta erbjudande enbart gälla under 10 år. Kostnaderna för upprättande av nya fastigheter skulle sjunka med 50-70%.

Subventioner alltså (med undantag av höjden på husen), fast vi kallar dom inte det. Dyrt, förbannat dyrt, och som vi alla vet så måste minskade offentliga inkomster antingen kompenseras med indragen offentlig service eller höjda skatter. Inget för valbåsen direkt.

Citat:
Dessutom skulle det bli stabilitet på finansmarknaden då bostadspriserna skulle ligga stilla, om möjligt stagnera. Visserligen ett miljonprogram men vad är alternativet? Den fria marknaden skapar inte sysselsättning i den grad att knegare kan finansiera priserna på hyresrätterna i storstäderna och upprätthålla en rimlig levnadsnivå.

Jag skulle nog tro att resultatet blev rejält sjunkande priser inom det befintliga bostadsbeståndet när den värsta bostadsbristen är åtgärdad. Tills dess kommer bostadsbolagen skära guld med kniv.

Vilka fastighets-, bostadsrätts- eller villaägare tror du är intresserade av att se sina investeringar gå upp i rök samtidigt som de tvingas betala kalaset via sämre offentlig service eller höjda skatter?
Citera
2014-01-05, 23:15
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Subventioner alltså (med undantag av höjden på husen), fast vi kallar dom inte det. Dyrt, förbannat dyrt, och som vi alla vet så måste minskade offentliga inkomster antingen kompenseras med indragen offentlig service eller höjda skatter. Inget för valbåsen direkt.

Jag skulle nog tro att resultatet blev rejält sjunkande priser inom det befintliga bostadsbeståndet när den värsta bostadsbristen är åtgärdad. Tills dess kommer bostadsbolagen skära guld med kniv.

Vilka fastighets-, bostadsrätts- eller villaägare tror du är intresserade av att se sina investeringar gå upp i rök samtidigt som de tvingas betala kalaset via sämre offentlig service eller höjda skatter?

Skulle inte kosta staten någonting. Om annat skulle det minska arbetslösheten och öka BNP.
Citera
2014-01-05, 23:16
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Grattis! Men du råkar inte vara färgblind, va? På min dator är fältet gult. Du jobbar inte som pilot antar jag?

På min burk är det uppefrån och ned:

- Rödaktigt
- Gult
- Blått
- Orange
Citera
2014-01-05, 23:17
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:

Jag tycker att det är fel att se en bostad som en investering. Är mat och vatten en investering? Kläderna på kroppen? Luften då, att andas måste vara en investering i sig själv!

Jag säger detta trots jag är partisk som kommer tjäna pengar på en ombildning samt föräldrar som blivit rika på bomarknaden.
Senast redigerad av Christopher. 2014-01-05 kl. 23:22.
Citera
2014-01-05, 23:19
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Inga. Därmed är frågan om Sveriges bostadsbrist avgjord. Till bolånetorskarnas favör.
Citera
2014-01-05, 23:21
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:

- Rödaktigt
- Gult
- Blått
- Orange

Samma här.
Citera
2014-01-05, 23:22
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:

- Rödaktigt
- Gult
- Blått
- Orange
Du har nog rätt. Om jag lägger kinden mot skrivbordet, och tittar uppåt mot skärmen, blir de understa fälten orangea hos mig också. Jag är ledsen om jag kränkt dig, och ber i så fall om ursäkt för det.
Citera
2014-01-05, 23:25
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Jag tycker det att se en bostad som en investering. Är mat och vatten en investering? Kläderna på kroppen? Luften då, att andas måste vara en investering i sig själv!

Jag säger detta trots jag är partisk som kommer tjäna pengar på en ombildning samt föräldrar som blivit rika på bomarknaden.

Jag tror nog att de som betalat 6 millioner för sitt boende och sitter där med ett banklån ser sitt boende som en investering. Speciellt om värdet sjunker så pass mycket att banken helt enkelt vägrar omsätta lånet i brist på säkerhet. Poff, ingen lägenhet och en skuld som tack för kaffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in