2010-02-11, 19:56
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Det mest upprörande i din post tycker jag är att samma organisation som orsakat bristen har mage att klaga på bristen.
Det är ju inte så konstigt. Hyresgästföreningen är ju en del av den socialdemokratiska hydran, och skulle folket har bra löner, låga skatter tillgång till hyreslägenheter så skulle deras maktbas försvinna. Det är ju inte så att de vinner på att lösa problemen, utan tvärtom. Ju "rikare", mer välmående, och ju kunnigare valmanskåren är, desto mer höger röstar de...
Citera
2010-02-11, 19:56
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Samhället, vi lever i en demokrati (om du vet vad det är).
Skapar du en situation där 49% är vinnare och 51% är förlorare så kan vinnarna få det lite jobbigt med tanke på att vi just har demokrati.
Majoritetens diktatur brukar jag kalla det.
Citat:
Ett bra samhälle är ett samhälle som klarar och göra livet bra för så många som möjligt av invånarna. Fokuserar man endast på en del av invånarna så får man räkna med att det blir problem och få igenom det eftersom vi just har demokrati.
Ett samhälle som klarar och tillgodose invånarnas behov i så hög utsträckning som möjligt blir också mycket effektivt.
Även om en del bostäder byggs med bidrag så är det inte så att pengarna eldas upp, folk får arbete, mer möjliga kunder för olika saker. Att flacka omkring som inneboende gör inte en person till någon köpstark möbelkund för att ta ett exempel.
Om jag skall försöka tolka ditt idiotiska svammel så menar du att vi skall ösa in skattesubventioner för att öka byggandet? Jag som skulle bli lyckligare av en skattefinansierad Porsche...

Citat:
Inte för alla... som du vet. Det finns en hel del annat som är problematiskt i samhället som gör att en del inte riktigt trivs även om de bor bra. Ofta handlar det om att man inte kan påverka sin situation eller ensamhet
Och lösningen heter planekonomi? Tack och hej, leverpastej.
Citera
2010-02-11, 20:05
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju inte så konstigt. Hyresgästföreningen är ju en del av den socialdemokratiska hydran, och skulle folket har bra löner, låga skatter tillgång till hyreslägenheter så skulle deras maktbas försvinna. Det är ju inte så att de vinner på att lösa problemen, utan tvärtom. Ju "rikare", mer välmående, och ju kunnigare valmanskåren är, desto mer höger röstar de...
Inte konstigt, men stötande.

Jag höll på att göra mig skyldig till grov misshandel första gången hyresgästförreningen ringde på dörren till min första riktiga hyreslägenhet efter studietiden. Jag hade just varit millimeter från att behöva flytta hem till pojkrummet eftersom det helt enkelt var omöjligt att få tag i en lägenhet efter åren i studentrum. Att då bli ombedd att dessutom finansiera den organisation som var på vippen att göra mig bostadslös fick det att brinna totalt i proppskåpet.

Det var en mycket pressande upplevelse att inte hitta bostad som jag minns än idag, därför tänker jag inte ändra ståndpunkt angående marknadsprissättning av hyreslägenheter bara för att jag personligen inte längre är drabbad av planekonomins baksida. Principer kallas det vist, men det är snart en okänd konstform...
Citera
2010-02-11, 20:07
Medlem
Citat:
Om jag skall försöka tolka ditt idiotiska svammel så menar du att vi skall ösa in skattesubventioner för att öka byggandet? Jag som skulle bli lyckligare av en skattefinansierad Porsche...
Jag tror inte ens du är så dum
Citera
2010-02-11, 20:08
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Jag tror inte ens du är så dum
Men ge konkreta förslag på lösningar istället för känslomässigt svammel då din imbecilla jävla tomte.
Citera
2010-02-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du kan inte komma ifrån det faktum att det är i princip omöjligt att få tag på lägenhet i centrala Stockholm samtidigt som det inte är några som helst problem i städer där det inte finns några hyresregleringar. Detta trots att det bor fler personer per hushåll i dessa städer. Hur förklarar du detta?
Man har byggt tillräckligt många lägenheter. ha ha, fattar inte att detta är så svårt och fatta
Citera
2010-02-11, 20:10
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Man har byggt tillräckligt många lägenheter. ha ha, fattar inte att detta är så svårt och fatta

Du ser alltså ingen koppling mellan att det i länder där hyresreglering inte förekommer inte är brist på bostäder och det faktum att länder där hyresreglering finns råder det en brist?
Citera
2010-02-11, 20:14
Medlem
Citat:
Men ge konkreta förslag på lösningar istället för känslomässigt svammel då din imbecilla jävla tomte.
har ju förklarat så en femåring förstår, du är för fast i dina egna tankar och blir därför blind

människor i grupp har överlevt på grund av att man hjälper varandra. förr i tiden ställde släkten upp (det du kallar för planekonomi...). i många länder är det fortfarande viktigt med familj mm.

du förespråkar en metod där personer mer och mer måste klara sig helt själva, den metoden är inte speciellt effektivt om det blir för mycket "sköt dig själv"

du gillar inte och ställa upp för andra, det är väl där skon klämmer?
Citera
2010-02-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Du ser alltså ingen koppling mellan att det i länder där hyresreglering inte förekommer inte är brist på bostäder och det faktum att länder där hyresreglering finns råder det en brist?
inte enbart, det är många mer faktorer i sverige som gjort att det kostar en del och bygga. som jag skrev tidigare i tråden så är det prioritet att ta tag kostnaderna för att bygga nytt FÖRST innan man släpper marknaden
Citera
2010-02-11, 20:16
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
har ju förklarat så en femåring förstår, du är för fast i dina egna tankar och blir därför blind

människor i grupp har överlevt på grund av att man hjälper varandra. förr i tiden ställde släkten upp (det du kallar för planekonomi...). i många länder är det fortfarande viktigt med familj mm.

du förespråkar en metod där personer mer och mer måste klara sig helt själva, den metoden är inte speciellt effektivt om det blir för mycket "sköt dig själv"

du gillar inte och ställa upp för andra, det är väl där skon klämmer?
Om vi för ett ögonblick köper premissen att det är jag som är idioten här, exakt vad vill du göra med marknaden för hyrda bostäder? Förklara så att även jag förstår.
Citera
2010-02-11, 20:18
Medlem
deaners avatar
Bostadspriserna i Sverige har stigit med över 150 procent sedan 1997. Uppgången tillhör den högsta i hela världen och är betydligt större än i USA före kraschen, kombinera det med det faktum att svenskars inkomst är en bråkdel jämfört med hur skuldsatta vi är med alla hus/bil-lån så ligger marknaden öppen för ett ras. Och det värsta är att de som idag köper lägenhet med lån baserad på rörlig ränta (även om den är galet låg idag) så fattar de inte hur sårbara de är i framtiden. Kommer sluta med en sanslöst stor del av befolkningen kommer dras med ekonomiska fotbojor många år framöver.
Citera
2010-02-11, 20:20
Medlem
Citat:
Om vi för ett ögonblick köper premissen att det är jag som är idioten här, exakt vad vill du göra med marknaden för hyrda bostäder? Förklara så att även jag förstår.
1: behovet av antalet bostäder överstiger tillgången på väldigt många ställen (där jobben finns), man kan säga att bostäder inte synkar med vad jobben finns
2: Innan man släpper marknaden så behöver man skapa någorlunda balans mellan tillgång och efterfrågan och då även så de svagaste kan få ett eget boende som håller okey standard.
3: Det behöver också vara så mycket bostäder att rörligheten fungerar med tanke på omfyttning mm för jobb.

4: Nu kan man börja släppa marknaden i små steg så man inte orsakar onödigt mycket sociala problem (personer tvingas till och flytta mm).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in