Citat:
Ursprungligen postat av
Benso1990
Äter Concerta sedan 1 månad tillbaka. Fungerar bra när jag tar 36 på morgon och 18 på eftermiddag, men har märkt att jag blivit mer osocial än innan vilket är illa
Är det normalt att bli mer osocial av Concerta? Har mindre ångest sedan jag började äta den, tar inte kraft att umgås med vänner så jag borde ju bli mer social egentligen
Vad som nu är "normalt" vet jag inte, men för mig (med mera aspie-drag än egentliga AD(H)D-drag) så gör metylfenidat (Concerta-formen passade inte riktigt, så jag använder snabbverkande tabletter) mig "mera mig själv", för att citera min mamma. Och "jag själv" är inte speciellt social
Däremot så upplever jag raka motsatsen till det Brodermord beskrev - det sociala "kostar på" mycket mindre med metylfenidat i kroppen än tidigare. Jag blir m.a.o. mycket mindre trött av att umgås med människor än jag tidigare blev. Jag antar att det delvis beror på att hjärnan får litet hjälp, men också delvis på att jag är litet mer avslappnad.
Men fenomenet att "Batteriet tar slut snabbare eftersom hjärnan är igång utan att gå ner i viloläge hela tiden" känns litet bekant - på kvällarna efter en effektiv dag när stimulanten tar slut är min hjärna som en våt disktrasa. Men i motsats till tidigare så är jag inte mera utslagen flera dagar av intensivt socialt umgänge.
Om du upplever att du blir väldigt passiv av Concerta så kan det löna sig att höra sig för om andra former av metylfenidat.
För mig så var det uppenbart efter en vecka att just Concerta hade en kumulativ förslöande/sederande verkan. Vilket inte snabbverkande metylfenidat eller andra depot-preparat hade. Efter mycket experimenterande har jag stannat för enbart snabbverkande, vilket visserligen är PITA vad gäller att komma ihåg att ta med jämna mellanrum under dagen, men istället s.g.s. utan biverkningar. (De depot-preparat jag provade råkade ha tråkiga "avtändningssymptom" för mig.)