2014-01-03, 17:49
Medlem
3Guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
När det gäller tidningsdöden kan konstateras att SvD inlett året med en kampanj för sin e-bilaga. 99 kr för tre månader, sedan växlas man automatiskt över till ett betydligt högre pris.

Få se nu...eller så tar jag Spotify Premium för 99 kr / månad, och får välja själv vad jag vill lyssna på.

185 kr / månad är 2.220 kr per år. HUTLÖST DYRT!
Eller 6 kr / dag.

273 kr / månad 3.276 kostar det med tidning, och hela det övriga paketet.
9 kr / dag.

Är antalet prenumeranter av SVD officiellt?
Citera
2014-01-03, 20:15
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det här är intressant tycker jag. Jag tror att de grävande reportagen, precis som all information bara kommer bli större med internet, inte tvärtom.
Nu har internet varit tillgängligt för de flesta under ett antal år och hittils har jag inte sett något som tyder på att internetgrävande kommer att bli stort.

Det finns några fall där det grävts en del men det mesta av nyhetsflödet tycks handla om andrahandsuppgifter där den huvudsakliga källan är de i detta forum så förhatliga etablerade medierna.
Citera
2014-01-03, 20:51
Medlem
Arons avatar
http://rt.com/usa/unemployed-journalist-internet-appeal-147/

en hemlös f.d journalist i usa
Citera
2014-01-03, 23:55
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
http://rt.com/usa/unemployed-journalist-internet-appeal-147/

en hemlös f.d journalist i usa

Jag hoppas verkligen att detta kommer bli den stora trenden i Sverige.
Citera
2014-01-04, 01:37
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Nu har internet varit tillgängligt för de flesta under ett antal år och hittils har jag inte sett något som tyder på att internetgrävande kommer att bli stort.

Det finns några fall där det grävts en del men det mesta av nyhetsflödet tycks handla om andrahandsuppgifter där den huvudsakliga källan är de i detta forum så förhatliga etablerade medierna.

Det tar tid innan saker och ting får genomslag. James Watt byggde ångmaskinen på 1700-talet och startade den första industriella revolutionen, men det dröjde långt in på 1800-talet innan järnvägsbyggandet började ta fart.

Utvecklingen av datorn och internet brukar ses som den tredje industriella revolutionen - en uppfinning som ändrar allt. Och decennierna efter uppfinningen brukar man se tillämpningar, och anpassningar av den, men de kommer inte omedelbart. Facebook är ju en viktig tillämpning av internet, men det dök upp långt efter internets tillkomst. Varför fanns inget Facebook dessförinnan?

Den granskande journalistiken på internet bygger mycket på att material görs tillgängligt på nätet. På Flashback satte man dit Terje Hellsö (konstfuskaren), vilket kunde göras eftersom all information fanns på nätet och det bara handlade om att gräva fram den. Tyvärr ligger myndigheterna långt efter i sin anpassning till nätet, men det är mest en tidsfråga innan olika handlingar och information i allt högre grad kommer lagras digitalt. Förmodligen kommer fenomenet att begära handlingar genom den vanliga posten tas bort förr eller senare och sådant kommer lösas digitalt istället. Då finns det också helt andra möjligheter för nätgranskare att gå igenom stora mängder dokument.

Sedan har det ju faktiskt hänt mycket. Wikileaks dök ju upp helt plötsligt med stora avslöjanden. Sedan gick det som det gick, men det känns också som en tidsfråga innan det där görs i en ny bättre version.
Citera
2014-01-04, 07:27
Medlem
cjeris avatar
Vad tror ni det här kan få för konsekvenser? Det lär säkert bli en segdragen process upp till Högsta förvaltningsdomstolen, men om Skatteverket får rätt så lär det svida ordentligt hos tidningsförlagen.

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/skatteverket-slar-mot-journalistiken_8865196.svd
Citera
2014-01-04, 08:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Jag hoppas verkligen att detta kommer bli den stora trenden i Sverige.

Många lediga bostäder på Södermalm i så fall.
Citera
2014-01-04, 10:39
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri
Vad tror ni det här kan få för konsekvenser? Det lär säkert bli en segdragen process upp till Högsta förvaltningsdomstolen, men om Skatteverket får rätt så lär det svida ordentligt hos tidningsförlagen.

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/skatteverket-slar-mot-journalistiken_8865196.svd

Förhoppningsvis resulterar det, bland annat, i att media slutar med att skamlöst sprida Skatteverkets lobbyism.

Rent ekonomiskt så är det knappast pengar som förlagen lagt i ladorna...
Citera
2014-01-04, 10:49
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Du har en stor poäng, de bästa diskussionerna på flashback har hög nivå just pga. de flitiga källhänvisningarna. Men dessa trådar läses knappast av Svensson och kan inte ersätta massmedia,
(Knappast paus, men har ett jobb att sköta, blir nog uppehåll igen efter jul..)
Vad jag tror du missat i allt ditt postande är att det du är rädd för är det hatjournalister pysslar med dagligen. De tillför idag inget värde och kommer därför att försvinnna. Rädslan att någon mäktig skall ta över nyhetsflödet är befogad men det kommer vara helt omöjligt utan en omfattande lagstiftning som förbjuder andra aktörer, en sådan lagstiftning är f ö extremt bra att bryta mot då man kommer ses som en hjälte av de flesta och få låga straff. Mediamonopolet kräver att mediumet man förmedlar produkten på är dyr, papper är dyrt att ge ut nyheter på, ettor och nollor kostar några kronor för att nå ut till 100.000 läsare.

Jag har rört mig i ett par länder i Europa och spanat lite på hur tidningar läses, det verkar som om det läses mindre tidningar i växtländer än de forna öststaterna. En intressant iaktagelse för mig som jag inte vet om den är riktig.

Vi står f ö inför en konkurs under 2014, före sommaren kommer en stor tidningar att gå under eller slås ihop med andra. Tidningen kommer att finnas kvar i namn men redaktionen kommer att fösvinna.

En fråga jag tycker ni skall tänka på är hur ni kommer att hantera ljugmedias död, gör ni idag något för att möta detta?

PS. Facebook är nog en extremt farlig nyhetsförmedlare då de mer eller mindre dragit upp riktlinjer för vad som skall få skrivas på Facebook. Ni kan nog gissa er till vilka åsikter som kommer få komma fram och vilka som leder till avstägning.
Citera
2014-01-04, 10:54
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri

Det där ser riktigt jävla bra ut, det kommer säkerligen leda till att massa journalistsvin blir av med jobben när tidningarna måste ha fram pengar.
Citera
2014-01-04, 12:35
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Facebook är ju en viktig tillämpning av internet, men det dök upp långt efter internets tillkomst. Varför fanns inget Facebook dessförinnan?
Fram till kalla kriget tog slut bestod ju det som idag kallas Internet bara av myndighetsnätverk i olika länder och BBS:er som satts upp av ultranördar. Med tiden växte nätverket till att nå personer som stod allt längre från "nördvärlden", det var först när man nått en stor del av befolkningen som sociala nätverk blev möjliga.

Att just Facebook blev så stort tror jag beror på att man använder sitt riktiga namn vilket lockar välordnade medelålders svennebananer, sen att det inte är så mycket blingbling på sidan. Innan bredband blev vanligt så var det många företag som det gick dåligt för eftersom deras hemsidor var sönderdesignade och tog hopplöst lång tid att ladda för vanligt folk.
Citera
2014-01-04, 12:42
Medlem
White Christmass avatar
Står det något lögnaktigt som det nästan alltid gör på tidningen vid kassan, så kan man ta upp den titta på den och sen lägga tillbaka den med baksidan utåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in