2014-01-03, 15:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModMerc
När tycker ni att det är okej att börja städa på morgonen en helgdag? Jag vet inte hur reglerna är här, men visst måste det vara tillåtet att dammsuga och så vid 8-tiden?

Helst på eftermiddagen skulle jag säga.

Jobbar natt och vaknar flera gånger varje dag av diverse olika dunk i golv/vägg runt omkring mig.

Frågan för mig är snarare varför du ska börja så tidigt.

Är skönare att ha som en boendekultur att man inte gör sådant under de timmar folk med alla säkerhet fortfarande sover. 8 på morgonen är verkligen en sådan tid.
Citera
2014-01-03, 16:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Att röka i lägenheten är nått de flesta hyresvärdar inte tillåter, så det kan du påpeka på.

Annars är det ju bara att ringa störningsjouren om det är riktigt jävligt.
Men om det är lyhört så du hör hens "bilspel" då är det nog inte så mkt att göra åt tyvärr.

Rökning inne i lägenheten är nästan alltid tillåtet sålänge det inte är allergihus och vissa nybyggen, rökning på balkong och gård brukar det kunna vara lite hårdare regler.
Citera
2014-01-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Jobbar natt och vaknar flera gånger varje dag av diverse olika dunk i golv/vägg runt omkring mig.

Är skönare att ha som en boendekultur att man inte gör sådant under de timmar folk med alla säkerhet fortfarande sover. 8 på morgonen är verkligen en sådan tid.

Jag blir själv fundersam över varför du tycker att dina grannar ska anpassa sig efter dina arbetstider. Dock kan det vara annorlunda beroende på vart du bor, jag tänker mig svenskar i jämförelse med invandrare, ålder, etc.
Citera
2014-01-03, 23:29
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Jag håller med till en stor del angående att man inte borde börja för tidigt på morgonen. Men det är ett dilemma eftersom en del ju har andra arbetstider/dygnsrytmer och så vidare. Vem är det som ska bestämma vem som anses ha den "rätta" dygnsrytmen?

För ett antal år sedan så arbetade jag på klubbar, och oftast duschade jag efter jobbet som ju dom flesta som arbetar gör. Problemet var ju bara att jag slutade jobba klockan 04:00..... Grannen under mig beklagade sig över att hon "hörde" mig duscha vid den tiden på morgonen. Skulle jag alltså inte ha rätt till min dusch efter jobbet som alla andra? Eller skulle jag vara tvungen att gå och lägga mig stinkande efter en lång natt på klubben bara för grannens skull?

Själv blev jag självklart riktigt jävla förbannad om sedan någon granne började dammsuga klockan 8 på morgonen när jag hade jobbat. Men inte klagade jag på dom för det. Man får respektera varandra och varandras tider helt enkelt så länge vissa saker inte går till överdrift.
Citera
2014-01-04, 00:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Jag blir själv fundersam över varför du tycker att dina grannar ska anpassa sig efter dina arbetstider. Dock kan det vara annorlunda beroende på vart du bor, jag tänker mig svenskar i jämförelse med invandrare, ålder, etc.

Handlar om att visa hänsyn. På eftermiddagen är även även nattarbetare vakna så då passar det att göra sådant som låter mycket till grannarna.

Behöver inte vara nattarbetare utan bara att inte alla går upp lika tidigt som en själv.

Nu behöver man ju inte nödvändigtvis störas för att grannen städar.

Själv är jag jätteförsiktig när jag kommer hem från jobbet och andra sover.

Men du ha en poäng. Varför ska jag anpassa mig till dem?

Tycker Du verkligen man ska börja stöka omkring 8 på morgonen? Efter 12 är ok för mig även att jag fortfarande sover då. Eftermiddag tycker jag dock som sagt är bäst för då är alla vakna. Det är en personlig åsikt.
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-04 kl. 00:27.
Citera
2014-01-04, 00:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Jag håller med till en stor del angående att man inte borde börja för tidigt på morgonen. Men det är ett dilemma eftersom en del ju har andra arbetstider/dygnsrytmer och så vidare. Vem är det som ska bestämma vem som anses ha den "rätta" dygnsrytmen?

För ett antal år sedan så arbetade jag på klubbar, och oftast duschade jag efter jobbet som ju dom flesta som arbetar gör. Problemet var ju bara att jag slutade jobba klockan 04:00..... Grannen under mig beklagade sig över att hon "hörde" mig duscha vid den tiden på morgonen. Skulle jag alltså inte ha rätt till min dusch efter jobbet som alla andra? Eller skulle jag vara tvungen att gå och lägga mig stinkande efter en lång natt på klubben bara för grannens skull?

Själv blev jag självklart riktigt jävla förbannad om sedan någon granne började dammsuga klockan 8 på morgonen när jag hade jobbat. Men inte klagade jag på dom för det. Man får respektera varandra och varandras tider helt enkelt så länge vissa saker inte går till överdrift.

Förstår att duschen inte är uppskattad då det låter en del i gamla hus. Framförallt nattetid då det i övrigt är tyst. Men grannen måste nog ha varit lite överkänslig alltid. Vid den tiden vaknar Första vågen av arbetare som ska göra sig i ordning och dra till jobbet innan alla andra gör det.

Jag är såklart jätteförsiktig med att inte störa mina grannar då jag vet hur jobbigt det är.

Vissa personer börjar föra väldigt mycket oväsen (onödiga dunk osv) under tider då det är uppenbart att alla inte fått upp. Som grannen ovanför mig som går upp 4:30 och verkar släppa saker i golvet hela mornarna.

Handlar helt enkelt om att visa lite hänsyn.

Alla tar för givet att nattarbetare är där för oss när vi är lediga. Tänk på att dom också ska sova nån gång.

Efter 12 tycker jag man kan vänta med sådant man vet stör. Framförallt om det är en helgdag som i hans fall.
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-04 kl. 01:05.
Citera
2014-01-04, 01:07
Medlem
Citat:
Handlar om att visa hänsyn. På eftermiddagen är även även nattarbetare vakna så då passar det att göra sådant som låter mycket till grannarna.

Behöver inte vara nattarbetare utan bara att inte alla går upp lika tidigt som en själv.

Nu behöver man ju inte nödvändigtvis störas för att grannen städar.

Själv är jag jätteförsiktig när jag kommer hem från jobbet och andra sover.

Men du ha en poäng. Varför ska jag anpassa mig till dem?

Tycker Du verkligen man ska börja stöka omkring 8 på morgonen? Efter 12 är ok för mig även att jag fortfarande sover då. Eftermiddag tycker jag dock som sagt är bäst för då är alla vakna. Det är en personlig åsikt.

Jag ser dock en skillnad på någon som arbetar på dagtid och någon som arbetar under natten. Jag får ofta liknande frågor om hur man ska göra och vad som är rätt och fel, i just detta fall kan jag inte se något fel i att börja städa på morgonen, vare sig det handlar om en vardag eller helgdag. Jag går upp tidigt på morgonen så mina rutiner följer med även på helgen, nu går jag ju upp fem, ska jag då vänta till tolv för att få börja städa?
Citera
2014-01-04, 01:26
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Jag ser dock en skillnad på någon som arbetar på dagtid och någon som arbetar under natten. Jag får ofta liknande frågor om hur man ska göra och vad som är rätt och fel, i just detta fall kan jag inte se något fel i att börja städa på morgonen, vare sig det handlar om en vardag eller helgdag. Jag går upp tidigt på morgonen så mina rutiner följer med även på helgen, nu går jag ju upp fem, ska jag då vänta till tolv för att få börja städa?

Men vad är det som är så brådskande att du inte kan vänta till lite senare? Du städar väl ändå inte från fem till tolv? Varför inte vänta några timmar, eftersom du ju inte städar från morgon till kväll. Så vad gör det för skillnad om du börjar lite senare? Då kan du ju göra det som du normalt annars gör efter tolv -vid 5 i stället....och därmed bespara dina grannar oljuden.

Just detta är vad jag retar upp mig lite på när det gäller t.ex hantverkare. Ska det målas om hemma, ja då börjar dom klockan 7 antingen man vill det eller ej. Men sedan så är dom klara vid lunch och går sedan hem. Varför i hela friden har hantverkare denna arbetstid? Varför kan dom inte köra på vanlig kontorstid så att säga, typ 9-17 eller liknande.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-01-04 kl. 01:31.
Citera
2014-01-04, 01:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Annars sitter du med abstinens för att du i te får städa menar du?

Handlar ju faktiskt inte specifik om att städa utan att orsaka störande ljud för ens grannar och när detta är lämpligt.

Vem bryr sig om vad du gör så länge du inte stör.

Frågan är därav snarare vilken tid det är ok att störa. Stör man inte finns ju inte problemet.
Citera
2014-01-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Men vad är det som är så brådskande att du inte kan vänta till lite senare? Du städar väl ändå inte från fem till tolv? Varför inte vänta några timmar, eftersom du ju inte städar från morgon till kväll. Så vad gör det för skillnad om du börjar lite senare? Då kan du ju göra det som du normalt annars gör efter tolv -vid 5 i stället....och därmed bespara dina grannar oljuden.

Jag gav ett exempel på hur det skulle vara om man tänker som h*n, nu tycker ju h*n att även åtta på morgonen är tidigt. Detta handlar om hur mycket man faktiskt stör sin granne när man börjar göra oljud tidigt eller sent, vi brukar säga att man efter tio på kvällen och före åtta på morgonen inte ska göra oljud som hörs så pass att det påverkar grannen. Om grannen nu påverkas så mycket av detta så är det allra bästa att kontakta både hyresvärd och störningsjouren. Hyresvärden för alltid anteckningar om en störning inkommit och om du har haft kontakt med störningsjouren så är det ett stort plus då även detta visar att du påverkats så mycket så du behövt kontakta jouren.
Citera
2014-01-04, 01:52
Medlem
Citat:
Annars sitter du med abstinens för att du i te får städa menar du?

Handlar ju faktiskt inte specifik om att städa utan att orsaka störande ljud för ens grannar och när detta är lämpligt.

Vem bryr sig om vad du gör så länge du inte stör.

Frågan är därav snarare vilken tid det är ok att störa. Stör man inte finns ju inte problemet.

Läs mitt föregående inlägg, detta handlar inte om abstinens. Jag arbetar med detta och får uppfattningen av att du påverkas av minsta ljud därav vill du att dina grannar inte städar förrän tolv trots att de flesta, speciellt familjer med barn är uppe redan på morgonen.
Citera
2014-01-04, 02:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Läs mitt föregående inlägg, detta handlar inte om abstinens. Jag arbetar med detta och får uppfattningen av att du påverkas av minsta ljud därav vill du att dina grannar inte städar förrän tolv trots att de flesta, speciellt familjer med barn är uppe redan på morgonen.

Han frågade när vi tycker det är okej att börja städa på morgonen (alltså kan man ta för givet att han syftar på att det kommer "störa" grannarna, för varför skulle han annars fråga?).

Sedan svarade jag just på det han frågade, nämnligen vad JAG tycker.

Man måste inte städa (samt störa) åtta på morgonen bara för att ordningsreglerna säger att det är ok. Man kan fortfarande visa hänsyn för att människor lever olika. Det är förövrigt inte en rätt att störa för att klockan slår åtta. Däremot får man stå ut med ljud som är förknippade med boendeformen, ja.

Jag vet vad ordningsreglerna säger. Jag däremot väljer ofta att visa hänsyn till andra människor. Men tyvär är väldigt många som dig. Skiter i allt och alla för att "reglerna säger".

Varför inte värna om en hälsosam boendekultur där man tar hänsyn istället för att vara nån slags paragrafnazi?

Istället för att som du skrev i det andra inlägget kan man ju faktiskt gå och prata med sin granne, borde väll du föreslå som ehm, jobbar med detta? För grannen har förmodligen ingen aning om att det stör eller vilka tider man jobbar.
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-04 kl. 02:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in