2014-01-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej. IPCC:s modeller har extremt liten variation. De har alla avfärdats bortom 2 standardavvikelser. IPCC bettade all in på att temperaturen skulle skena plötsligt okontrollerat, men istället har temperaturen legat stilla i 16 år nu.

Sen kjan du säkert hitta nån "auktoritet" som t.ex. kungen himself, som säger inantill allt vad han hinner läsa från sin skärm som han läser från.

Kolla själv vad man anger exempelvis i AR4 gällande vilka modeller som används och hur utfallen ser ut. http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/faq-8-1.html

Bör ju även förtydligas att IPCC inte själva tagit fram dessa modeller utan man redovisar bara resultat från modeller som tagits fram av andra.
Senast redigerad av Elorin 2014-01-03 kl. 13:07.
Citera
2014-01-03, 13:06
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Kolla själv vad man anger exempelvis i AR4 gällande vilka modeller som används och hur utfallen ser ut. http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/faq-8-1.html
Så den där lilla detaljen med att den globala medeltemperaturen INTE ALLS har stigit under det senaste kvartsseklet, det bekymrar dig inte? Uppvärmning utan uppvärmning.
FAIL!
Citera
2014-01-03, 13:09
Medlem
Citat:
Så den där lilla detaljen med att den globala medeltemperaturen INTE ALLS har stigit under det senaste kvartsseklet, det bekymrar dig inte? Uppvärmning utan uppvärmning.
FAIL!

Ingen stigning alls under 25 år? Det var något nytt, hur som helst varför menar du att det skulle bekymra mig? (Inte för att det är korrekt)
Senast redigerad av Elorin 2014-01-03 kl. 13:31.
Citera
2014-01-03, 13:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
FAIL!
Du förstår visst inte heller vad klimatmodellerna är till för? Du skulle kanske ta reda på det innan du uttrycker dig så tvärsäkert.
Om modellerna var perfekta så skulle klimatforskningen inte behövas.

Läs här:

"Klimatmodellerna

Används på tre sätt inom klimatforskningen:
1.För att förstå hur klimatsystemet fungerar
2.För att förklara varför klimatet blir varmare
3.För att få en inblick i hur klimatet kommer bli i framtiden (nästa presentation) De globala klimatmodellerna förbättras ständigt genom bättre processbeskrivning, fler komponenter, bättre upplösning samt ensemble-experiment. Många modeller har byggts ut till att representera biogeokemiska cykler s.k. jordsystemmodeller."

http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.33755.1382422284!/F%C3%B6rst%C3%A5else_Svensson.pdf

Kunskapen om klimatet är otillräcklig, det är därför man forskar så mycket nu, man måste förstå varför det blivit varmare. Efterhand som man lär sig ändras modellerna, på det viset kommer man så småningom att kunna göra säkrare prognoser.
Klimatflykting och andra här låtsas tyvärr som kunskapen redan finns, de "vet" sådant som inte går att veta än.
Citera
2014-01-03, 15:57
Medlem
Helt riktigt, Humanlife.
Det vi reagerar på är att dessa modeller används som underlag för tvärsäkra påståenden och krav på samhällsomstörtande åtgärder.
Citera
2014-01-03, 16:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Helt riktigt, Humanlife.
Det vi reagerar på är att dessa modeller används som underlag för tvärsäkra påståenden och krav på samhällsomstörtande åtgärder.

Vilka tvärsäkra påståenden har gjorts som du anser vara fel?
Vilka samhällsomstörtande åtgärder har krävts?
Citera
2014-01-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Även en blind höna kan hitta ett korn. Vilka modeller är det du menar ger en korrekt bild av temperaturutvecklingen?
kan någon av dem slå callendars modell från 1938?

Om inte är det ett stort problem. vetenskap ger nämligen framsteg i vetandet. Om man inte gör några framsteg är det sannolikt att man har gjort felaktiga antaganden.

Fast nu var ju det Callendar gjorde 1938 en beräkning av det globala historiska klimatet. Nu pratar vi om modeller för framtida temperaturutvecklingar. En viss skillnad eller?
Citera
2014-01-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vilka tvärsäkra påståenden har gjorts som du anser vara fel?
Vilka samhällsomstörtande åtgärder har krävts?
Tvärsäkert påstående:
Om du inte ställer bilen och tar cykeln istället, så kommer jordens hav att koka bort!
Samhällsomstörtande åtgärd:
Att ställa bilen och istället ta cykeln.

Men jag bemötte detta med:
På Venus har haven kokat bort och där hade de fan i mig inga bilar, så bilar har inte med saken att göra!

Nu tar vi helg!
Citera
2014-01-03, 16:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Tvärsäkert påstående:
Om du inte ställer bilen och tar cykeln istället, så kommer jordens hav att koka bort!
Samhällsomstörtande åtgärd:
Att ställa bilen och istället ta cykeln.

Men jag bemötte detta med:
På Venus har haven kokat bort och där hade de fan i mig inga bilar, så bilar har inte med saken att göra!

Nu tar vi helg!

Det var väl lite skämtsamt det där, förmodar jag. Det är många som låter bilen stå oftare nu, men inte har samhället störtat, så vitt jag sett.

Men det känns bra med helg, tillvanda som vi blivit!
Citera
2014-01-03, 18:10
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är ju lätt att kolla facit i efterhand. Men din "facit" säger ju ingeting om hur det blir om 50 eller 100 år.

Du har tydligen helt lämnat kontakten med verkligheten och flyttat till LALALand nu. Vi har ett facit fram till 2012 och det visar att klimatmodellerna är way off. Vad får dig att tro att de skulle lyckas bättre om femtio eller hundra år?

Citat:
Förstår du verkligen inte varför klimatmodellerna inte är perfekta?
Jag tror nog att du är ensam om att inte ha uppfattat att min bestämda åsikt är att klimatmodellerna är helt åt helvete och att den grundläggande anledningen är att man helt missförstått vattencykeln. Till detta kommer en rad andra problem som det inte heller är värt att diskutera med dig.
Citat:
Du använder modellerna för att kritisera klimatforskningen, men det är ju hål i huvudet.
Klimatforskning ipcc-style ÄR klimatmodellerna, hur skulle det vara hål i huvudet att kritisera klimatforskningen pga de bevisligen defekta klimatmodellerna?
Citera
2014-01-03, 18:36
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Fast nu var ju det Callendar gjorde 1938 en beräkning av det globala historiska klimatet. Nu pratar vi om modeller för framtida temperaturutvecklingar. En viss skillnad eller?

Nej, vetenskap handlar om prediktioner.
http://climateaudit.org/2013/07/26/guy-callendar-vs-the-gcms/

Hur var det med taminos inlägg? Står han fast vid det?
Citera
2014-01-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Nej, vetenskap handlar om prediktioner.
http://climateaudit.org/2013/07/26/guy-callendar-vs-the-gcms/

Hur var det med taminos inlägg? Står han fast vid det?

Callendar var en pionjär inom tidig klimatforskning, någon modell för framtida klimat tog han aldrig fram.

Gällande Taminos inlägg hur skall jag kunna veta det? Anser du inte att de är de klimatmodeller som han presenterade som användes i AR4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in