2014-01-02, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det går tydligen inte att spåra vem som har gjort slagningarna. Men det är inte långsökt att någon svartsjuk f.d. pojkvän till VB har gjort det. Han har sett VB åka i KJ bil, kanske förföljt den vid tillfälle och också sett fler bilar på uppfarten till KJ föräldrahem. AF, ett svartsjukt X till VB är mitt förslag.

Inkorgen är redo.

Tänk själv, hur svartsjuk är du själv, och hur svartsjuk skall du bli för att begå detta brott?
Citera
2014-01-02, 03:34
Medlem
VB var en dramaqueen som målade upp scenarier för att få bekräftelser
både för den ena och andra. Det lyser lång väg. Hon hotade och utpressade, hon var gravid eller fanns inte den misstanken? Ni som tolkat hennes och MBs kontakt via FB? Den uppfattningen har jag fått iallafall att det hela kan handla om just denna lögn.
Hon ljög för att få folk att bry sig, tycka synd om henne, förstorar små saker till stora berg. Hon lekte med mannens känslor, ville ha kontroll, ville sitta på glasberget. Hon lekte med fel känslor på fel sätt.
Litade på fel män. En tjej som enligt tre killar blivit av med oskulden till dem en var för sig. Som säger att hon kommer anmäla en annan kille för våldtäckt om han inte betalar!
Kan man tro på hennes dramatiska utsagor? Jag tror inte en sekund på hennes historier som kommit sig av att hon blivit dissad. Till viss del kan det stämma kanske 20procent resten har lagts på som grädde på moset.
Nej jag försvarar inte MB för fem öre, han har sin stora del i det hela dock inte i mordet.
Men blicken borde vara fäst vid den person som har bevis mot sig och som väntar sin dom eftersom man anser honom vara skyldig till mordet på VB.

Vet någon när nästa förhandling är i T R och när domen kommer? RPUn är slut 3 e, var det inte så? Kan man räkna med dom innan nästnästa helg?
Citera
2014-01-02, 03:45
Medlem
MBoudines avatar
Åklagarnas case med KJ som ensam förövare av mordet på Vatchareeya Bangsuan är tunnare än löv - tror detta kommer att utvecklas i den riktning jag varit inne på från början. En synnerligen intressant fortsättning är att vänta, det är helt klart.
Citera
2014-01-02, 03:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Tänk själv, hur svartsjuk är du själv, och hur svartsjuk skall du bli för att begå detta brott?

Det var ett försök att förklara slagningarna på fordonen. Flera saker kan pågå vid sidan om, allt behöver inte ha med mordet att göra.
Citera
2014-01-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack tankar för det jobb du har lagt ner. Jag måste uppriktigt sagt säga att jag blir kluven efter att ha läst din sammanställning rakt upp och ner. Var finns bevisen mot KJ som säger att ingen annan kan ha utfört gärningarna, jag kan inte hitta det iaf.

Det där resonemanget som vi har hört till leda att det finns ingenting som talar mot någon annan, därför måste det vara KJ, för mot honom finns det iaf indicier, är det ett nyktert sätt att se på saken?

Ingenting talar mot någon annan därför att man inte har nagelfarit någon annan, man har inte letat och därför inte hittat något, kan det vara så?
Reagerade på en pytteliten detalj i konversationen mellan VB och KJ som tankar har lagt ut på fb.
Först lite bakgrund:
I FUP s.1089--, står det bland annat följande:
AB får frågan om han vet vem KJ och VB är.
”Jag hade ingen vetskap om denna person innan jag fick reda
på att han gripits av polisen.”
”Kvinnan som mördades har jag aldrig sett eller hört talas om.”
”Jag känner inte någon PH.”
Tillfrågad om han haft någon telefon eller sms kontakt med VB så säger AB
att det har han inte eftersom han inte känt till henne förrän tidningarna började skriva om
försvinnadet.

AB underrättas om att det i en av VB mobiler hittats sms som
skickats till hans mobilnummer 073-8415179 och ombeds att förklara detta. AB säger
att han inte känner till dessa sms. Det finns ingen anledning till att VB skulle ha haft
hans nummer eftersom de inte känner varande och aldrig har träffats. Han känner inte till
VB mobilnummer.

Förhörsledaren läser upp följande:
VB skickar SMS till AB:
Skickat till 073-8415179, 2012-08-01, 19:34:26 med texten "Ska vi träffas"
Svar skickas från 073-8415179 , 2012-08-01, 19:45:18 med texten "Kom då".
Ett nytt sms skickad då till 073-8415179, 2012-08-01, 20:42:39 med texten "Men jag sa jag
sluta ju förlåt igen då"
.
FUP s. 1092.

Tillfrågad angående sin relation eller kännedom om KJ så uppger
AB att han träffat KJ för 2-3 år sedan på en fest i Boden. Den enda kontakten
de hade var att de hälsade på varandra och kan ha pratat med varandra.

AB känner ingen PH. Däremot vet han vem PH är men han känner honom inte.
FUP s.1092.

Tillfrågad om han i ett inlägg på facebook skrivit "Heder åt familjen" efter att VB
kropp hittats så säger AB att han aldrig skrivit något sådant och inte haft någon
anledning till detta.

Nu till tankars inlaga ur FUP:
VB>KJ: Du frågade om han bor i boden ja det gör han. Han är ju far till AB.
2013-01-09 00:52
FUP s.697

Märkligt att VB visste vem AB var i januari 2013, hon har bevisligen skickat SMS till honom i augusti 2012, hon refererar AB till KJ för att han ska veta vem MB är, men AB har i förhör med Polisen 2013-07-08 aldrig hört talas om henne förrän han hade läst det i tidningarna. Något att grotta vidare i?
Senast redigerad av Husvagn2 2014-01-02 kl. 10:06.
Citera
2014-01-02, 10:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Reagerade på en pytteliten detalj i konversationen mellan VB och KJ som tankar har lagt ut på fb.
Först lite bakgrund:
I FUP s.1089--, står det bland annat följande:
AB får frågan om han vet vem KJ och VB är.
”Jag hade ingen vetskap om denna person innan jag fick reda
på att han gripits av polisen.”
”Kvinnan som mördades har jag aldrig sett eller hört talas om.”
”Jag känner inte någon PH.”
Tillfrågad om han haft någon telefon eller sms kontakt med VB så säger AB
att det har han inte eftersom han inte känt till henne förrän tidningarna började skriva om
försvinnadet.

AB underrättas om att det i en av VB mobiler hittats sms som
skickats till hans mobilnummer 073-8415179 och ombeds att förklara detta. AB säger
att han inte känner till dessa sms. Det finns ingen anledning till att VB skulle ha haft
hans nummer eftersom de inte känner varande och aldrig har träffats. Han känner inte till
VB mobilnummer.

Förhörsledaren läser upp följande:
VB skickar SMS till AB:
Skickat till 073-8415179, 2012-08-01, 19:34:26 med texten "Ska vi träffas"
Svar skickas från 073-8415179 , 2012-08-01, 19:45:18 med texten "Kom då".
Ett nytt sms skickad då till 073-8415179, 2012-08-01, 20:42:39 med texten "Men jag sa jag
sluta ju förlåt igen då"
.
FUP s. 1092.

Tillfrågad angående sin relation eller kännedom om KJ så uppger
AB att han träffat KJ för 2-3 år sedan på en fest i Boden. Den enda kontakten
de hade var att de hälsade på varandra och kan ha pratat med varandra.

AB känner ingen PH. Däremot vet han vem PH är men han känner honom inte.
FUP s.1092.

Tillfrågad om han i ett inlägg på facebook skrivit "Heder åt familjen" efter att VB
kropp hittats så säger AB att han aldrig skrivit något sådant och inte haft någon
anledning till detta.

Nu till tankars inlaga ur FUP:
VB>KJ: Du frågade om han bor i boden ja det gör han. Han är ju far till AB.
2013-01-09 00:52
FUP s.697

Märkligt att VB visste vem AB var i januari 2013, hon har bevisligen skickat SMS till honom i augusti 2012, hon refererar AB till KJ för att han ska veta vem MB är, men AB har i förhör med Polisen 2013-07-08 aldrig hört talas om henne förrän han hade läst det i tidningarna. Något att grotta vidare i?

Någon/några ur Berg-familjen/släkten torde vara inblandade i mordet på Vatchareeya. Detta, om något, tycks ligga bortom tvivel. Hur mordutredningen bedrivits framstår alltmer som en gåta. Åtnjuter Berg-familjen/släkten frälsestatus i Boden ? Fridlysta ?

Edit: Det här är vansinnigt illa skött. Åklagarna och mordutredarna borde väl egentligen bli föremål för JK:s granskning avseende försumlighet ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-02 kl. 11:11.
Citera
2014-01-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Någon/några ur Berg-familjen/släkten torde vara inblandade i mordet på Vatchareeya. Detta, om något, tycks ligga bortom tvivel. Hur mordutredningen bedrivits framstår alltmer som en gåta. Åtnjuter Berg-familjen/släkten frälsestatus i Boden ? Fridlysta ?
AB borde förhöras igen.
Citera
2014-01-02, 10:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
AB borde förhöras igen.

M. Javisst. MB och AN också. Jag tror de är inblandade upp över öronen i det här.
Citera
2014-01-02, 11:00
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Många vi har hört bekräftar att 22-åringen är dålig på att låsa sin bil...

Hur många har vittnat att KJ är dålig på att låsa sin bil? Bostaden, jajamen, men när det gäller bilen är det väl helt tvärtom, att alla vittnade att han alltid låste sin bil?
Citera
2014-01-02, 11:03
Medlem
Jag tycker att detta fallet är väldigt likt fallet i jägarna 2. MB är polisen och misshandlar sin familj och planterar bevis hos en retard snubbe. Han har också haft en relation med tjejen som mördats. Någon som sett filmen och delar min åsikt?
Citera
2014-01-02, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Antagligen var kroppen ganska nersölad med blod så jag antar att behovet av att tvätta liket någorlunda rent före transport till ödehuset där allt var tänkt att brännas, var stort.

So what, man hade förmodligen inte kunnat identifiera att kolresterna tillhört VB, och garanterat hade man inte kunnat avgöra dödsorsak - dvs att Vatchareeya blivit mördad hade inte kunnat fastställas. KJ och hans intressegemensamma bekanta diskuterade ju kniv- och strypmord och hur det perfekta mordet skulle utföras, så att meningen var att benen eller någonting annat efter VB skulle påträffas, är uteslutet.
A
Du är ju värre än quarrel.. Nästan så man tycker han är smart i jämförelse.
Om benen från ett par människoben skulle hittas, men inte resten av kroppen, vad tror du att polisen skulle tänka då?
Klart hon blivit mördad.

Händerna kan kan blivit kapade för att VB rivit någon (hudrester under naglarna) eller på annat sätt hade någons dna på händerna.
Att benen och kroppen skulle hittas är med all säkerhet meningen.
Inte gömmer man något på ett ställe där folk har letat och fortfarande letar.
Citera
2014-01-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Tack Tankar, Riktigt bra sammanställning.
Tycker det klart och tydligt kommer fram hur KJ
varit som kille när de var tillsammans, - ett monster.
Hur hon inte vågade ta honom tillbaka, faktiskt anade
jag varma känslor dem emellan, om man läser mellan raderna och att hon även körde med honom, utnyttjade honom och hans känslor vilket måste varit jobbigt.
Det är svårt när någon man älskar ger dubbla signaler. Väldigt frustrerande. Öppnar man och stänger dörren framför näsan på någon många gånger plus förklarar att sin kärlek tillhör någon annan så kandet helt klart blivit explosion.

Man kan inte tolka sms riktigt, det är för mycket information som inte framkommer
som man inte vet om. Alla tolkar orden olika.

Skillnaden mellan KJ och MB är att hon kunde leka med KJ och det gick inte att göra med MB varpå hon blev en efterföljande rabiat stalker. Hon kunde inte på något sätt påverka, rubba MB. Där är grejen med varför hon var så fast vid honom. En del tjejer söker sig till sådan typer. Att hon sen skickat några tusen sms är en sak för sig, vilket inte motiverar ett mord. Hade den tekniska bevisningen varit mot MB, då kan man börja tro något. Tro mig, polisen Har kollat upp MB såpass att de släppt misstanken av brott. Vi här vet inte allt, vi vet det som kan vara relevant i målet mot KJ, inte mer.
Så vem av dem hade störst anledning till att gå i taket? För till slut rann bägaren över helt klart.
Den hon kunde påverka - KJ eller den hon inte kunde påverka - MB?
Jag ser allt ännu mer klart nu, tack!

Detta ex som hon hade i Luleå som hon sov hos, vem är det? Måste missat denne

Tack själv moa-tove för ljudfilerna du lagt upp fråm rättegången, det var värdefullt (hittar dem dock inte nu, men har lyssnat och fastnade speciellt för vittnet C(A?) som jag upplever som mkt trovärdig och som kan ha sett VB på (Lejonbacksvä*en? ca 500 m från KJ:s hem) kvällen ca 21:30 sedan hon lämnat honom för att gå hem men uppenbarligen gått från KJ (kanske mot Sävast?). I alla fall sa det enligt min mening mkt trovärdiga vittnet C(A) då på fråga från biträdande försvarsadvokaten CH att hon tyckte att VB var mer lik sig på fotot från skolkatalogen än på fotot från Expressen, vilket hon även sa vid förhör under förundersökningen. Denna detalj aktade sig US mkt noga för att fråga vittnet om vid rättegången. Målsägarbiträdet/tillika hedersbrottsexperten EMF fokuserade på att vittnet såg den ensamma fotgängaren som mycket väl kan ha varit VB, ca två sekunder. Men bilens hastighet var ju bara 30 km/h. Själv tycker jag att man kan hinna se en hel del av de ensamma fotgängare man möter när man kör 30 km/h. EMF fokuserade ju även på plastkassen som VB skulle ha burit och haft böckerna i - men vittnet sa ju att just påsen kunde fotgängaren ha haft eller inte haft. Det är ju klart att målsägarbiträdet EMF och den ena åklagaren US främst avsåg att underminera vittnets trovärdighet, men enligt min mening är vittnesuppgiften trovärdig. Jag menar att det är möjligt att den ensamma fotgängaren som vittnet såg var VB.

Börjar med ett vittnesmål från en annan person, som var klasskompis till VB och som brukade hjälpa henne med skolarbetet när hon behövde hjälp;

Förhörsledare
JF
Förhörsdatum
2013-05-16
Förhörssätt
Telefonförhör
Förhörsvittne

Berättelse
JJ berättar att han träffade VB i och med att de började läsa samma program på
Universitet i Lul*å, detta var hösten 2012. De läser teknisk fysik och elektroteknik.
JJ uppger att de har pratat med varandra på skolan, det har varit lite småprat. JJ säger att de mestadels har pratat om skolan, de har inte pratat om några personliga saker.

JJ uppger att VB har lånat anteckningar av honom.
JJ beskrivning av VB, hon är tystlåten, blyg och är mest för sig själv.
JJ uppger att han har haft kontakt med VB via sms, detta har handlat om skolan
och frågor som hon har haft angående anteckningar som hon har lånat av honom.

Via telefon så har de bara haft kontakt via sms. Sista kontakten via sms 2013-05-01 handlade om att VB inte hade gjort inlämningsuppgiften och hon ville ha hjälp med denna, hon ville även titta på en rapport. JJ såg först två timmar senare att han hade fått sms och svarade inte.

JJ uppger att de hade föreläsningar torsdag den 2 maj och fredag den 3 maj. JJ tror att VB var på föreläsningen på torsdagen och det är sista gången som han har sett
VB. JJ pratade aldrig med VB under den dagen och han såg eller hörde inget anmärkningsvärt med VB.

På fråga om det är någon i skolan som VB har umgåtts med. JJ säger att
Vatchareeya mest är för sig själv. Han uppger att hon har gjort labb-rapporter med olika, nu senast så höll hon och en kille som kallas "R***e" på med en labb-rapport. Johan vill minnas att "R***e" heter A*******n i efternamn.

Förhöret uppläst och godkänt enligt konceptanteckningar.
Förhör med JJ; 2013-05-16 12:44 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 1082
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in