2014-01-08, 13:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det mest troligt? Du säger ju själv att det finns ett oidentifierat skoavtryk i huset, varför kan inte det vara ifrån mördaren, t ex. ett par sandfärgade kängor i Gore-tex, just ett par sådana hade KJ enligt pappans uppgift, dock finns det inte med i FUP någonstans, vart gick de?

Och jag tänkte mer på att det inte ger så mycket att tjafsa om benen är inkastade av en vänster eller högerhänt person, men för all del, ordet är fritt, ville mest ironisera lite. Mvh

Avtryck av en sko ger ju att vi ska leta efter en enbent mördare. Jag tolkar den otydliga bilden i FUP och att det bara är ett avtryck att det kan vara från ett däck på en skottkärra. Den måste då ha stått rätt länge på samma plats. Hur den tagit sig dit och därifrån utan spår är en ny gåta
Citera
2014-01-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Det blev en +1 på tejpen hos skl. Alltså är det samma sorts tejp. Tveksamt men inte uteslutet att tejpbitarna kom från rullen i badrummet. Det talade i viss mån för det osv osv.

Klart att kJ ensam kan utföra mord plus styckning. Jag tvekar inte en sekund.

Alla kan klara av att utföra ett mord som du säger, visst, men alla kan inte klara av att utföra en styckning. De flesta klarar nog inte av att stycka sin vän. KJ klarar nog av att genomföra både och ingen tvekan om det, men klarar han av att städa efter sig med så pass lite teknisk bevisning som detta fall ändock har funnit i hans bostad och bil?
Visserligen kan han inte ha dödat och styckat VB i lägenheten, kanske har själva styckningen gjorts någon annanstans vilket blir en aning ologiskt då det skulle inte ha behövts att utföras överhuvudtaget eftersom hon redan var ute ur bostaden så att säga. Då är anledningen till styckningen något annat än enkom för transport. Fast bostaden kanske inte är varken mord- eller styckningsplats. Den tekniska bevisningen lutar åt det hållet.
Citera
2014-01-08, 13:28
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Avtryck av en sko ger ju att vi ska leta efter en enbent mördare. Jag tolkar den otydliga bilden i FUP och att det bara är ett avtryck att det kan vara från ett däck på en skottkärra. Den måste då ha stått rätt länge på samma plats. Hur den tagit sig dit och därifrån utan spår är en ny gåta

Du gillar att se på bilder har jag förstått. Vad tror du om att klacken på övre bilden sid 265 kan ha haft dobbar/dubbar?

Hjul till en skottkärra, ja vem vet. Jag gick bet på mina orienteringsskor iaf. Hittade några skor via mobilen när jag googlade, men när jag kollade i datorn så var det inte rätt mönster. Det fanns en slaktad cykel bakom huset i somras, men ett sådant däck är väl för smalt? Det står en diameter på 20 cm på sidan i Fup, men om däcket har snurrats lite i sidled så kanske det kan ge mönstret ändå.
Senast redigerad av highfive 2014-01-08 kl. 13:30.
Citera
2014-01-08, 13:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Du gillar att se på bilder har jag förstått. Vad tror du om att klacken på övre bilden sid 265 kan ha haft dobbar/dubbar?

Hjul till en skottkärra, ja vem vet. Jag gick bet på mina orienteringsskor iaf. Hittade några skor via mobilen när jag googlade, men när jag kollade i datorn så var det inte rätt mönster. Det fanns en slaktad cykel bakom huset i somras, men ett sådant däck är väl för smalt? Det står en diameter på 20 cm på sidan i Fup, men om däcket har snurrats lite i sidled så kanske det kan ge mönstret ändå.

Kom just på att det kan ju vara avtryck av VBs sko. Hon var ju vid något tillfälle enbent. Ponera att det ena benet skickades in i huset med sko på.
Citera
2014-01-08, 13:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Kom just på att det kan ju vara avtryck av VBs sko. Hon var ju vid något tillfälle enbent. Ponera att det ena benet skickades in i huset med sko på.

Och när KJ skulle ta av skon så tog han av misstag på vristen?
Citera
2014-01-08, 13:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Och när KJ skulle ta av skon så tog han av misstag på vristen?

Om du byter KJ mot GM så varför inte.....?
Citera
2014-01-08, 13:55
Medlem
highfives avatar
När det gäller mönstret på nedre bilden, sid 265, som fanns i närheten av där benen var placerade vid väggen.,vållar en del huvudbry. Kan det har varit emballaget (kanske av något tunnare gummi eller någon matta?) som benen var inslagna i vid tranporten och som gett mönstret?

Sen när "paketet" väl var inne i huset packades benen upp, lades vid väggen och GM tog med sig detta emballage.
Citera
2014-01-08, 13:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Om du byter KJ mot GM så varför inte.....?

Jag tänkte på hans DNA som man fann på VBs vrist.

Kan klacken på övre bilden haft någon form av dubbar/dobbar?
Citera
2014-01-08, 14:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, nu med facit i hand så ser det ju ut som jag har varit ute och cyklat med mina teorier ända från trådens början.

Jag sitter ärligt och funderar över om du skulle klara samma RPU som KJ precis genomgått, jag är tveksam till det.

Det är lugnt, praktiskt taget alla i tråden har cyklat omkring i dimma - och somliga gör det fortfarande, vill jag påstå.

Den länge emotsedda domen innebär fängelse - inte vård som majoriteten i tråden, de ofta vältaliga amatörerna som jag i många fall tror har en fot i vård- och omsorgsbranschen, men inte kompetens att förstå sig på KJ och hans värld. Jag tror att domen, ännu inte utskriven förvisso, blev en missräkning för KJ som räknade med att filma till sig vård och försöksutskrivning om några år. Domen fäller KJ till ansvar enligt åtalet men är ofullständig, ehuru taktiskt riktig, och den kommer att överklagas - det är KJ:s enda chans till en ny spelplan med nya kort.
Citera
2014-01-08, 14:18
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Vad blir då rimligen påföljden av detta brott?

Livstid. Allt annat vore galet.
Citera
2014-01-08, 14:46
Medlem
Det jag anser borde ha gjorts i det här fallet är att det tagits fram en gärningsmannaprofil.
Den görs för att finna ett samband med likvärdiga brott , som har vissa upprepade mönster och på det viset kan man få ledtrådar, vem eller vilka gärningsmännen kunde vara, kanske ringa in dem också. Man kan inte utgå från en misstänkt gärningsman, vad man däremot kan göra är att se om den misstänkte passar in med figurerna.
Det här styckmordet på VB är mycket unikt och i Sverige finns inget material för liknande brott, utan man måste gå utrikes för att hitta material.
Genom att brottet är mycket unikt blir också gärningsmannaprofilen logiskt sett träffsäker.
Jag gjorde själv en sådan analys med material som jag som privatperson kunde få fram.
Jag kan väl säga så mycket att KJ passade inte alls in med de figurerna.
Citera
2014-01-08, 14:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det jag anser borde ha gjorts i det här fallet är att det tagits fram en gärningsmannaprofil.
Den görs för att finna ett samband med likvärdiga brott , som har vissa upprepade mönster och på det viset kan man få ledtrådar, vem eller vilka gärningsmännen kunde vara, kanske ringa in dem också. Man kan inte utgå från en misstänkt gärningsman, vad man däremot kan göra är att se om den misstänkte passar in med figurerna.
Det här styckmordet på VB är mycket unikt och i Sverige finns inget material för liknande brott, utan man måste gå utrikes för att hitta material.
Genom att brottet är mycket unikt blir också gärningsmannaprofilen logiskt sett träffsäker.
Jag gjorde själv en sådan analys med material som jag som privatperson kunde få fram.
Jag kan väl säga så mycket att KJ passade inte alls in med de figurerna.

Vad är det som är unikt, att ett ex/sambo/make/pojkvän mördar sin partner?

Utgå från den som bevisligen såg henne senast, du vet han med blodet i bilen, och följ spåren därifrån så får vi se om du hitttar några osynliga ninjasiatiska män längs vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in