2013-12-20, 22:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Har problem med att komma på vad jag ska äta imorgon när mina släktingar kommer över. Jag tänkte något kött med råstekt potatis men borde kanske komma på något annat. Har ni några förslag? Det ska inte vara för avancerat utan kan vara rätt så enkelt men väldigt gott.

Mja, smördegsinbakad fläskfilé fylld med lite gorgonzola, servera med hasselbackspotatis och gorgonzolasås (så behöver du inte ha så mycket gorgonzola i filén utan det kan anpassas i efterhand).

Sådär halvkul att stå och skära potatisen, men lägg den i en träslev som du inte är så rädd om så skär du inte igenom i alla fal. Jag har gärna på paprikapulver förutom smör, salt och ströbröd.
Citera
2013-12-21, 16:16
Medlem
Någon som har några idéer på en rätt lätt, varm laxrätt till middag?

Tack på förhand!
Citera
2013-12-23, 14:38
Medlem
TerminatorGundes avatar
Jag har bacon,grädde,vit matlagningsvin och svamp. Även tomatpure,ketchup,tomatkross och sånt. Någon som har tips på vad jag ska göra med det idag? Ska ha pasta till.
Citera
2013-12-23, 15:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerminatorGunde
Jag har bacon,grädde,vit matlagningsvin och svamp. Även tomatpure,ketchup,tomatkross och sånt. Någon som har tips på vad jag ska göra med det idag? Ska ha pasta till.

Har du ost så kanske http://chiliconkarin.blogg.se/category/pastaratter.html

Med ägg hemma så är ju carbonara inte fel, eller det är aldrig fel. Den behöver ju åxå ost.

Men bacon, svamp, grädde och tomat (vitlök och lite kryddor till) så har du en trevlig sås som inte smakar äckligt. Har inte nåt recept på denna blandning för det blir lite olika beroende på vad jag hittat i kylen. Dock använder jag helst sidfläsk till just den, men bacon borde fungera, sen vill jag ha lök i åxå. Men typ nåt sånthär http://momaskitchen.se/category/pasta/page/2/
Citera
2013-12-25, 15:00
Medlem
zlikyrs avatar
Vill laga något med nötfärs, riven ost och makaroner... tips? Har ingen grädde eller liknande men rätt mycket kryddor!
Citera
2013-12-25, 15:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
Vill laga något med nötfärs, riven ost och makaroner... tips? Har ingen grädde eller liknande men rätt mycket kryddor!

Har du ägg så är en makaronilåda inte så dumt http://www.recepten.se/recept/makaronipudding.html

Ehh, den var ju med skinka... provar igen http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/42/2636946

Samma sak, men såklart så kräver den ägg.

Annars är ju makaroner och köttfärssås och serverad med riven ost jättegott. http://receptidag.se/recept/makaroner-med-kttfrsss_1069.aspx men då ska du ju ha lite tomater och lök.

Kanske trilla lite köttbullar, pannbiff med löksås... herregud man kan göra allt med köttfärs och makaroner.

EDIT: här kom ju en som på beställning om du har CF hemma (FB) Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter

Servera med makaroner och nån sallad om du har.
Senast redigerad av christery 2013-12-25 kl. 15:53.
Citera
2013-12-26, 15:40
Medlem
Kuittsas avatar
Jag har 300g gravad sik som närmar sig sitt bäst före datum. Hade tänkt tillaga den på något vis men kommer inte på något bra recept, så förslag mottages tacksamt.
Citera
2013-12-26, 17:13
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Jag har 300g gravad sik som närmar sig sitt bäst före datum. Hade tänkt tillaga den på något vis men kommer inte på något bra recept, så förslag mottages tacksamt.

Gravad sik med camparisås är ju gott som den är, skiva ner på leksandsknäcke med bregott eller smör eller gör en varm macka/toast med gouda och firre. Går i mackjärn eller i ugn.

Men ska du nu tillaga den så (detta är bara testat med gravad lax) stek den snabbt, på laxen ser man när den har en liten kärna kvar och servera med pulvermos (japp, detta har jag bara testat med pulvermos men det går säkert med riktigt mos+muskotnöt och hela faderuttan åxå).

Blir salt som dödahavet, så det söta potatismoset (pulvermodellen) passar faktiskt ihop.

En tartar med purjolök, dill, grädde och kanske halverat hårdkokt ägg som du serverar det till.

Ååå, det var länge sen jag käkade gravad sik. Börjar drägla lite bara av tanken...
Citera
2013-12-26, 17:56
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Gravad sik med camparisås är ju gott som den är, skiva ner på leksandsknäcke med bregott eller smör eller gör en varm macka/toast med gouda och firre. Går i mackjärn eller i ugn.

Men ska du nu tillaga den så (detta är bara testat med gravad lax) stek den snabbt, på laxen ser man när den har en liten kärna kvar och servera med pulvermos (japp, detta har jag bara testat med pulvermos men det går säkert med riktigt mos+muskotnöt och hela faderuttan åxå).

Blir salt som dödahavet, så det söta potatismoset (pulvermodellen) passar faktiskt ihop.

En tartar med purjolök, dill, grädde och kanske halverat hårdkokt ägg som du serverar det till.

Ååå, det var länge sen jag käkade gravad sik. Börjar drägla lite bara av tanken...
Jag tackar för förslaget. Det får bli en kombination utav det du föreslog. Varma mackor med ost och vårlök. På mackorna stekt sik och Heinz Tartar sauce, vid sidan om ägghalvor med sikrom, smetana och hackad rödlök. Allt detta sköljs ner med några Karhu öl.
Citera
2013-12-31, 12:08
Medlem
zaaph1s avatar
Tips på tillbehör till oxfilé med kantarellsås? Nyårsmiddag

Edit: parmesanmos får det bli om inte någon snabbt kommer med bättre förslag!
Senast redigerad av zaaph1 2013-12-31 kl. 12:35.
Citera
2013-12-31, 13:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Tips på tillbehör till oxfilé med kantarellsås? Nyårsmiddag

Edit: parmesanmos får det bli om inte någon snabbt kommer med bättre förslag!

Potatistimbal, hasselback eller varför inte rostad mandelpottis som du egenhändigt odlat.

Funderade på en potatisgratäng, men den vill jag ju ha vitlök i och doften efteråt är inte alltid angenäm när man skall gosa med partnern om inte båda käkat samma.

Går ju att köra med rotsaker och göra mycket skojj, palsternackspure eller nåt LCHF tillbehör som blomkålsris eller vad dom nu pillar med, men nu var jag sugen på potatis så det blev som det blev.

Eller bara servera med en god sallad till, låt köttet och såsen vara i centrum.

Varför inte göra som Jensens böfhus och serverar en liten portion med bränd torr råstekt potatis
Citera
2013-12-31, 15:01
Medlem
kastanjekrigets avatar
Hej.
Jag fick precis ett paniksamtal från en vän som ber mig att styra upp en förrätt till nyårsmiddagen. Är helfattig och vill inte lägga ner pengar på mat men jag sa i alla fall att jag kunde hjälpa henne med något enkelt. Hade kopiösa mängder gravad lax i kylen tänkte använda den till att göra någon lyxig liten toast. En röra kanske? Snälla hjälp mig med tips.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in