2013-01-03, 07:22
Medlem
saftad_burks avatar
Jag har kvar en del potatismos sedan igår, gjort med vitlök, smör, grädde, mjölk, salt och asterix-potatis. Testade att steka upp lite potatisbullar imorses, med smör och ströbröd till. Testade att vända i lite riven prästost i två av dem, och det funkade bra. Åt det med rödmjölk, riven morot och lite riktigt goda svarta oliver, inlagda i någon vinäger/olja/kryddor-blandning.
Var lite svårt att steka bara. De var inte tillräckligt fasta. Ska testa att steka upp lite till, med lite ägg och mjöl i moset. Borde funka bättre. Kanske testa att ha lite finriven morot i någon av dem.

I övrigt, några förslag på vad som kan göras med moset? Och vad kan man ha i sitt mos för att det ska bli godare - typ någon krydda, någon annan grönsak som tillsammans med potatisen?
Citera
2013-01-03, 18:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
<klipp>
I övrigt, några förslag på vad som kan göras med moset? Och vad kan man ha i sitt mos för att det ska bli godare - typ någon krydda, någon annan grönsak som tillsammans med potatisen?

Hmm, kanske nåt till en Sjötunga Walewska och pommes duchesse. Moset ska väl vara lite hårdare till det men det var bara en idé - planka är ju en annan, går även den att göra på fisk om man är less på kött.

PS. Det ska vara tärnat fläsk och rårörda lingon till potatisbullarna om jag får välja, och en vitkålssallad till eller en coleslaw. Men jag är lite konstig.
DS.
Citera
2013-01-03, 19:04
Bannlyst
Har en bit rostas hemma och tänkte laga till något snabbt (antingen med pasta eller någon form av macka). Förslag?
Citera
2013-01-03, 19:36
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storevargen
Har en bit rostas hemma och tänkte laga till något snabbt (antingen med pasta eller någon form av macka). Förslag?

Hade själv kört smörstekt svamp, rucola och andra örter med det där serverat med karameliserade rödbetor och getost. Smaksättningen av köttet hade jag hållit till vitlök och örter. Lätta smaker som smeker munnen med rödbetorna

Getosten och rödbetorna med sötma och jordighet ackompanjerat av en saftig bit kött MUMS!
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2013-01-03 kl. 19:42.
Citera
2013-01-03, 19:50
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, kanske nåt till en Sjötunga Walewska och pommes duchesse. Moset ska väl vara lite hårdare till det men det var bara en idé - planka är ju en annan, går även den att göra på fisk om man är less på kött.

PS. Det ska vara tärnat fläsk och rårörda lingon till potatisbullarna om jag får välja, och en vitkålssallad till eller en coleslaw. Men jag är lite konstig.
DS.
Haha, jag misstänker att det är jag som är konstig. Eller konstig och konstig. Man tager vad man haver, d.v.s svarta oliver. Ska definitivt lägga vitkålssallad på minnet. Känns som om det hade kunnat passa riktigt bra.
Planka och sjötunga låter lite väl ambitiöst för mig, men vi får se vad som händer. Tackar hur som helst för råden.
Citera
2013-01-04, 00:30
Medlem
ShazzaJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newblue
Ska laga till två personer. Gärna något milt. Mejeriprodukter och ägg går bra.
Okej, har två enkla recept.

Kikärtsbiffar:
Mixa ihop 800g kokta kikärter på burk (skölj dem först!) med 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, 2 msk hackad persilja, 1 ägg, 1 msk maizena och salt & peppar i en matberedare. Forma till biffar och stek ett par minuter per sida tills gyllenbruna.
Servera i pitabröd med grönsaker och tahini eller med klyftpotatis och tzatsiki.

Vintergryta:
Sätt ugnen på 180, ta fram en gryta med lock som tål att stå i ugnen. Klyfta 2 gula lökar och skär 3 morötter, 1 sötpotatis och 3 selleristjälkar i tumstora bitar. Lägg sedan allting i grytan och täck med 1 liter grönsaksbuljong och låt koka upp.
Finhacka 2 vitlöksklyftor och skär upp en purjolök i lagom bitar och lägg ned i grytan tillsammans med 2 tsk torkad salvia och 1,5dl korngryn. Salta och peppra! Låt stå i ugnen ca 1 timme, servera med finhackad persilja och ett gott bröd.

Salvia kan bytas ut mot andra kryddor, korngryn mot ris eller liknande och grönsaker är bara att testa - blir säkert gott med blomkål t.ex.
Citera
2013-01-04, 11:23
Medlem
HannesErikssons avatar
Ska laga något som är lätt att göra, får inte vara pasta. Sist gjorde jag korvstroganoff vilket var mycket uppskattat och lätt. Nu vill jag göra något som är ungefär lika lätt som det. Mina matlagningskunskaper är förfärligt dåliga, vilket begränsar mig något. Det är en middag för ca 7-8pers.
Citera
2013-01-04, 13:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannesEriksson
Ska laga något som är lätt att göra, får inte vara pasta. Sist gjorde jag korvstroganoff vilket var mycket uppskattat och lätt. Nu vill jag göra något som är ungefär lika lätt som det. Mina matlagningskunskaper är förfärligt dåliga, vilket begränsar mig något. Det är en middag för ca 7-8pers.
Januari är ju av gammal hävd den stora laxmånaden, så varför inte servera inkokt lax med pressad potatis och dill och majonnäsgrädde? Det är ju superenkelt att laga till och allt utom potatisen lagar du dagen innan.
Citera
2013-01-04, 13:58
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Detta låter kanske underligt , hade en dröm inatt om att en rödspätta , som först lades i mjöl sedan ägg sedan i krossade pepparkakor istället för ströbröd.
Och att det skulle funka med en variant på glöggsås / apelsinsås.
Hade inte druckit nått heller men svårt att släppa tanken nu , skulle detta funka , eller bli ätbart kanske är frågan.

Skumt när man börjar drömma konstiga varanter på mat
Citera
2013-01-04, 14:00
Medlem
Aakes avatar
Citat:

http://smakkansla.blogspot.se/2011/11/mosters-kottgryta-med-gronsakerna-pa.html
Citera
2013-01-04, 14:24
Medlem
Extrakts avatar
Citat:
Spelar pris någon större roll?

Själv brukar jag bjuda på lövbiff med klyftpotatis, kantarellsås, stekta champinjoner & lök. Brukar alltid bli en höjdare.

Ikväll blir det dock att bjuda på fläskfilé (färdiglagad i sky) som jag tänker snöra ner i lite färdigköpt vitlöksmarinad och sen snabbsteka den lite lätt.
Till blir det potatisgratäng (färdig, bara uppvärmning i ugn som krävs) tillsammans med kantarellsås, smör & vitlöksstekta champinjoner & lök.

Sjukt enkelt & väldigt lyxigt
Citera
2013-01-04, 15:06
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Jag har kvar en del potatismos sedan igår, gjort med vitlök, smör, grädde, mjölk, salt och asterix-potatis. Testade att steka upp lite potatisbullar imorses, med smör och ströbröd till. Testade att vända i lite riven prästost i två av dem, och det funkade bra. Åt det med rödmjölk, riven morot och lite riktigt goda svarta oliver, inlagda i någon vinäger/olja/kryddor-blandning.
Var lite svårt att steka bara. De var inte tillräckligt fasta. Ska testa att steka upp lite till, med lite ägg och mjöl i moset. Borde funka bättre. Kanske testa att ha lite finriven morot i någon av dem.

Gör tunnbrödsrulle med egen majonäsgurka som tillbehör.
Korv och tunnbröd får du handla.
Kör moset i micron.
Stek eller koka korven.
Antingen hackar du smörgåsgurka blandat i majonäs eller så köper du bostongurka och blandar i majonäs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in