2017-04-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Vad kan jag göra mer än steka och pannera med skinkschnitzel till potatisgratäng?

Dvs vill äta den på annat vis än panerad skinka.

Banka ut dem lite, stryk på någon god färskost, rulla ihop (fäst ihop dem med tandpetare/steknålar alt. knyt ihop med sytråd/steksnöre) och stek som rullader.
Citera
2017-04-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Ikväll ska jag ge mig på att laga en bouillabaisse för första gången. Wish me luck

http://www.slowburningpassion.com/how-to-make-a-classic-french-bouillabaisse/

Blev mycket lyckat. Dock så var det aningen för mycket chili i receptet så det tog nästan överhanden över dom andra smakerna. Nästa gång blir det 1/4 tesked chili istället för 1/2. Sen så lyfte soppan ännu mer när det som blev kvar fick stå och gotta till sig i kylskåpet över natten.
Citera
2017-05-01, 16:32
Medlem
Har en bit ytterlår jag inte vet vad jag skall göra med.
Någon som har tips på något som inte blir så segt?
Behöver laga till den idag..
Citera
2017-05-01, 19:48
Medlem
flaskborstes avatar
Biff i ostronsås ?

Skiva innanlåret lägg i marinad..ostronsås och soya. Wooka med soya och ingefära (färsk) lägg i burksparris och champinjoner låt koka upp red med potatismjöl och avnjut med ris och en grönsallad.
Krydda med ostronsåsen tills det smakar bra och har rätt sälta..
Citera
2017-05-02, 11:52
Medlem
Andersdamaans avatar
Impulsköpte ett par kokta krabbor på extrapris men har totalt hjärnsläpp när det gäller vad jag skall göra med dem. Att bara käka dem direkt ur skalet ihop med skirat smör el. någon majonnäsbaserad sås funkar ju för all del, men jag känner för att överraska hustrun med något iaf halvsnofsigt.

Har nära till både välsorterade livsmedelsbutiker, grönsakshandlare och systembolag så några större ingrediensbegränsningar finns det inte.

Någon som har något bra förslag på antingen en krabbaserad förrätt eller en dito huvudrätt?

Uppskattas!
Citera
2017-05-03, 15:41
Medlem
Enkel wok som jag slängde ihop! Tycker det blev riktigt smarrigt.
Köp lite äggnudlar och koka upp.

*Skär kycklinglårfilé i tuggvänliga schyssta bitar
*Hacka upp lite vanlig gul lök med största finess
*Tärna 2 st vitlökar så gott det går
*Köp antingen champinjon eller portabello svamp och skär upp
*Skär upp lagom med purjolök

-Börja med att steka svampen i lite smör, när den börjar bli klar slänger du i vitlöken och fräser den lite med svampen ca 2 minuter. (in i ugnen tillsvidare) ca 50 grader räcker.
-Stek sedan gula löken med lite olivolja, vitpeppar och svartpeppar tills den mjuknar lite grann (in i ugnen tillsvidare)
- stek kycklingen med lite salt och svartpeppar
När kycklingen inte längre mördar dig, så slänger du ner svampen, gul löken och purjolöken och steker i ett par minuter tillsammans så att även purjolöken blir lite mjukare.

Sen slänger du ner dina nudlar i alltihopa och smaksätter med ostronsås, thai-soja lite riven ingefära tills du tycker det att smakar gott.
Var generös med ostronsåsen.
Avsluta med lite sriracha sås i så du får lite hetta!
Citera
2017-05-03, 18:40
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Impulsköpte ett par kokta krabbor på extrapris men har totalt hjärnsläpp när det gäller vad jag skall göra med dem. Att bara käka dem direkt ur skalet ihop med skirat smör el. någon majonnäsbaserad sås funkar ju för all del, men jag känner för att överraska hustrun med något iaf halvsnofsigt.

Har nära till både välsorterade livsmedelsbutiker, grönsakshandlare och systembolag så några större ingrediensbegränsningar finns det inte.

Någon som har något bra förslag på antingen en krabbaserad förrätt eller en dito huvudrätt?

Uppskattas!
Blev "Crab cakes a´la Plura" ifall någon är intresserad. Löjligt enkelt att göra och löjligt gott att äta.
Citera
2017-05-21, 18:16
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Banka ut dem lite, stryk på någon god färskost, rulla ihop (fäst ihop dem med tandpetare/steknålar alt. knyt ihop med sytråd/steksnöre) och stek som rullader.

Jag älskar att banka på en seg biffjävel av ex.vis ytterlår eller annat segt utgångskött. Man lättar på en psykologisk ventil när man bankat köttbiten mör. När man sedan uppnått önskad mörhet hos köttet kan man säga: Nu är du inte så kaxig längre, ditt biffhelvete.
------
Topic: Mitt tips till alla köttälskare är att lägga en extra krona på innanlår och ryggbiff. Det är faktiskt MYCKET godare att äta naturligt mört kött, jämfört med bankat kött. Oxfilén är redan nämnd tdigare, och den är ju som alltid bäst och godast - men dyrast.
Citera
2017-06-10, 09:49
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, vem orkar läsa igenom alla 5000 svar i en matlagnings tråd? Eller glo efter 7000 recept på övriga nätet? Då är det lättare att ställa en fråga direkt till ni fantastiska kockar här: vad är det mest exklusiva jag kan göra på 1/2 kg köttfärs? Någonting jag aldrig gjort förut? Please help me out?🤣
Citera
2017-07-14, 13:26
Medlem
Någon som har tips på god köttfärssås?
Har provat med morötter och bacon och liknande, men nu har jag slut på idéer.
Citera
2017-07-26, 23:42
Medlem
kan jag köra en grillskiva (picnicbog lol) i ugn?

hittade nåt på google om att jag kan köra den i 175grader i 1,5-2h. färdigmarinerad och 1kg xD
har tillgång till gryta om det hjälper, men vanlig form kanske räcker?

blir tydligen bättre om jag kör den i 125 grader under längre tid. verkar gå att köra i ugn enligt scan, men vilken inställning isf, värme från båda sidor eller kör jag den där våggrejen från ovan? kan inte inställningarna
Senast redigerad av kEybase 2017-07-26 kl. 23:52.
Citera
2017-07-27, 08:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase
kan jag köra en grillskiva (picnicbog lol) i ugn?

hittade nåt på google om att jag kan köra den i 175grader i 1,5-2h. färdigmarinerad och 1kg xD
har tillgång till gryta om det hjälper, men vanlig form kanske räcker?

blir tydligen bättre om jag kör den i 125 grader under längre tid. verkar gå att köra i ugn enligt scan, men vilken inställning isf, värme från båda sidor eller kör jag den där våggrejen från ovan? kan inte inställningarna
Om köttet är färdigmarinerat så behöver du inte göra mer i den vägen. Du kan därför börja med att binda ihop köttklumpen till en cylinder (med ett steksnöre) och därefter ge den en fin yta i en stekgryta eller stekpanna. Du steker på den runt om i blandning av smör och neutral matolja.

Under tiden som du steker köttet i pannan så har du satt på ugnen på ca 125 grader (vanlig ugnsvärme, över och under. Ingen "våggrej", det är ju grill och den tar alltför aggressivt). När köttet fått fin yta så kör du in det i ugnen i en stekgryta eller annan form i vilken du tillsätter ca 1 dl vatten. Denna vattenmängd försöker du sedan bibehålla under hela tillagningen, dvs tills köttets innertemperatur är antingen 65-67 grader eller (en annan variant) tills köttet är ca 82-83 grader. Med andra ord, under hela tillagningen så måste du skvätta i vatten kontinuerligt. Efter tillagningen kan du använda vattnet/skyn till en sås eller som det är.

När det gäller innertemperaturen så finns det som sagt olika åsikter/skolor/filosofier som jag inte ämnar gå närmare inpå eftersom det är en helt annan (och komplicerad) diskussion som vi kan ta i en annan tråd . Låt mig dock säga att skillnaden i grova drag består i förhållandet mellan saftighet och konsistens kontra smak. Om du skall servera köttet tillsammans med sås så föreslår jag 82/83 graders-metoden.

När köttet är färdiggräddat så tar du ut det och antingen slår in det i aluminiumfolie eller låter det bara vara kvar på brädan och väntar i ca 20 minuter så att safterna sätter sig. Ta sedan av steksnöret och tranchera köttet i skivor på ca 7-10 mm i tjocklek. Du bör använda en kniv som är rejält vass, gärna med ett vågtandat blad. Själv använder jag en av mina två KN-knivar (de två översta i bild): http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/KN-knivar2twbs.jpg

Servera därefter med lämpliga tillbehör. På den punkten är det dina egna preferenser som bestämmer .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in