2012-05-11, 15:20
Medlem
ShouldBeFines avatar
Du kan ju alltid frysa in köttfärsen annars om du inte vill stressa med den.

Annars är mitt förslag att du gör tacos och någon god köttfärssås!
Citera
2012-05-11, 15:25
Medlem
Cuntidoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Du kan ju alltid frysa in köttfärsen annars om du inte vill stressa med den.

Annars är mitt förslag att du gör tacos och någon god köttfärssås!

Tacos hade varit fint! Men jag har dessvärre inga tortillabröd, så det går inte tyvärr. :/

Jag kanske fryser in den andra halvan köttfärs tills imorgon (eller tar risken och låter det stå i kylen), jag tänkte laga en maträtt idag och en imorgon. Det är därför jag vill ha tips på två maträtter, så att man slipper äta samma maträtt två dagar i rad!
Citera
2012-05-11, 15:28
Medlem
Erikons avatar
Hamburgare?
Järpar?
köttbullar?
köttfärs med ris?
Citera
2012-05-11, 15:28
Medlem
Vakthoras avatar
Egengjorda burgare är galet gott
Köttfärs, ägg, ströbröd, lök och bacon, blanda och ställ in i kylen och gör burgare av det sedan...

Stek köttfärsen i lite större bitar, koka pasta, stek grönsaker, champinjoner osv, blanda allt i stekpannan, häll på tryffelolja,, Done! Tryfelpasta med köttfärsbitar/bollar
Citera
2012-05-11, 15:31
Medlem
Vakthoras avatar
KOm på mer

Stek köttfärsen relativt hårt, gör potatismos med lite goda kryddor lite smör, blanda i köttfärsen och servera med en grönsallad ev någon sås

Köttfärslimpa!?

Köttbullar i gräddsås med potatis?
Citera
2012-05-11, 15:52
Medlem
Dirges avatar
Kanske en moussaka eller någt i gratängform? Om du har aubergine hemma så e det väldigt gott att bara steka den i olivolja o steka färsen o varva med ost,potatis och en tomatsås med lite spiskummin,paprikapulver,oregano och vitlök o sen vips in i ugnen i drygt 1 timme. Då slipper du hålla på med vitsås o det blir om inte ännu godare med lite matl youghurt serverat vid sidan.
Senast redigerad av Dirge 2012-05-11 kl. 15:58.
Citera
2012-05-11, 15:59
Medlem
Hickerss avatar
Köttfärssås o spagetti ena dagen, spara köttfärssåsen o gör en äkta lasagne dagen/arna efter. Glöm inte att riva i morötter i k-såsen så bör det saftigare.
Citera
2012-05-12, 01:33
Medlem
Kan vara ett tips att skala och grovriva ett par rejäla potatisar, salta och peppra och sedan steka i lite olja tills de fått färg. Stek lite bacon eller fläsk till och ät med lingonsylt.

Eller varför inte en enkel potatislåda?

Skala och grovriv ett kilo potatis. Vispa 3 ägg med 3 dl mjölk och 1 1/2 tsk salt. Smeta ut detta i en ungsform. Sätt ugnen på 225 grader. In med lådan och låt den vara där i ca 30 minuter. Stek fläs eller bacon till och servera med lingonsylt eller smör och gärna en morot eller två.

En enkel sallad görs på följande sätt för en person:

Skala en stor morot och grovriv den. Skala och grovriv ett äpple. Blanda ev med lite citronsaft. Man kan även ha i lite zuccini om man vill.
Citera
2012-05-12, 13:20
Medlem
Ett par rejäla hamburgare!
Citera
2012-05-12, 14:58
Medlem
Aakes avatar
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/k%C3%B6ttf%C3%A4rssoppa-med-potatis/

Kör på nåt sånt här med pasta istf potäter
Citera
2012-05-12, 14:59
Medlem
Avva66s avatar
Lasagne eller rödbetsbiffar, mums!
Citera
2012-05-12, 16:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/k%C3%B6ttf%C3%A4rssoppa-med-potatis/

Kör på nåt sånt här med pasta istf potäter

Aake, nära men jag är lite besviken. Denna och en nubbe är vad som tarvas för en soppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in