Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Det är precis det jag menar med farlig. Erdogan är en ulv i fårakläder. Erdogan ligger - direkt eller indirekt - bakom mycket av eländet i Syrien. Hans löfte att sluta stödja al-Qaida var som jag påpekade i mitt tidigare inlägg inte mycket värt. Hans respekt för den parlamentariska demokratin tror jag också mest handlar om tomma ord.
Om Erdogan lyckas bli vald till president kommer vi nog ganska snabbt att ha en livstidsdiktator av klassisk Mellanösternmodell i Turkiet. En diktator med en islamistisk agenda som han redan visat prov på med sina fnoskiga utspel om studenternas brist på moral.
Bråket mellan Erdogan och Fethullah Gülen är för övrigt intressant. Gülen framställs ju som islamist i västliga media, men så vitt jag förstått står han för en mer reformerad version av Islam än Erdogan. Gülen har sagt att Islam är till 95% kompatibelt med en sekulär demokrati, och de resterande 5 procenten inte är värda att slåss för.
Jag tvivlar på att Erdogan håller med om det.

Blir han vald så kommer han definitivt försöka få igenom en del grejer som förstärker hans egen position. Han har även en del storslagna visioner om ett nytt ottomanskt rike byggt på självständiga stater som ingår i en muslims federation. Det är tänkt att han ska lösa kurdfrågan på det här sättet. Ska dock nämna att jag fått denna information från nyhetsmedia och inte fördjupat mig i ämnet.
Men nu till en mycket mer viktigare och intressantare sak nämligen Gulen.
Gulen är en väldigt inflytelserik rörelse som ofta beskrivs som "en stat i staten" eller den "djupa staten". Dom har anhängare i alla yrkesgrupper och framförallt dom som är högre upp i trappan. Ett bra exempel på detta är initieringen av denna skandal. Dom har utan tvekan väldigt stor makt i Turkiet och nu är det svart på vitt, att så är fallet.
Gulen förespråkar en annan form av islam som är mer rationell och förenlig med ett modernt samhälle. Det har beskrivits som islams calvinistiska version och detta är förklaringen till varför den fått sådant genomslag bland dom högre yrkesgrupperna.
Detta var lite bakgrundsinformation om rörelsen så att man kan hänga med och förstå vad det är man talar om. För det är nämligen så att denna rörelse står i motsatsförhållande till wahabismen som förespråkas av KSA. Den ena vill ha ett demokratiskt samhälle och den andra vill ha ett samhälle baserat på nomadisk inavel mentalitet från den saudiska öknen.
Vad har Gulen för hållning till Syrien konflikten? Och vem ligger bakom Turkiets handlande i konflikten? Är det Erdogan eller är det Gulen, eller alternativt båda två. Min uppfattning är att Erdogan ligger bakom detta och att han inte haft Gulens stöd i detta företag.