2013-12-31, 03:03
Medlem
AlpenRetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos
Fyfan vad mycket snack det är om kurderna.. och andra grupper.
Ingen bryr sig snälla håll er till ämnet som är syrien konflikten.

Så jag har hört att Libanon har fått 3 biljoner utav Saudi Arabien för att de ska skydda dom mot extremister.
Vad vinner Saudi på att ge 3 biljoner samt skydda Libanon? De måste få nåt i utbyte vad tror ni?
Varför attackerade libanesiska armen syriens flygplan?

Vem är starkare och har mer män är det libanons arme eller Hezbollah?

http://www.youtube.com/watch?v=a6-arjKWeVk

Träffen mellan Sleiman och Obongo under sensommaren i år kan besvara fråga 1 o 2.
Sista frågan får man ju känslan av att Hezbollah är svaret men rätta mig gärna om jag har fel.

Ja, jag håller med om att det blir jävligt enformigt när kurderna ska länka ihop allt i syrien med hur betydelsefulla de är.
Ungefär som att Samerna i Sverige skulle börja prata om hur den ekonomiska politken Borg för, är pga deras lokalval i sametinget och de norska samernas massvallande av renar över gränsen.
Hallå.. snacka om OfT
2013-12-31, 10:22
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Märkligt att ingen tycks notera detta inlägg av mig.
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Medan kriget pågår:
http://rt.com/news/Israel-oil-extraction-Golan%20Heights-222/
Israel 'officially allows' oil drilling in disputed Golan Heights

Man ser altså att ingen har tid att protestera mot en exploatering av vad som lagligen är Syriskt territorium och enbart ockuperat av Israel. Israel har en ockupationsmakts skyldigheter. Enligt FN 's regelverk får detta naturligtvis inte ske!
Kriget har gått helt enligt Israels plan tycks det. Assad är totalt försvagad. Al Qaida, Al Nusra, ISIS eller å-va-de-nu-heter vinner inte. Kriget fungerar som en rökridå medan man exploaterar naturresurser på ockuperad mark.
2013-12-31, 12:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Mycket intressant om det stämmer, särskilt då om Erdogan själv eller hans närmaste släktingar är inblandade i affärerna med al-Qaida.

Erdogan är en farligare politiker än de flesta inser, som jag tidigare påpekat i tråden:

http://www.flashback.org/p46274852#p46274852

Jag måste instämma. Även jag gick på den Erdogans propaganda att AK var en civiliserad rörelse. Men, precis som du skriver: Erdogan är en islamist. Huruvida han är är "moderat" sådan eller ej är egalt då sådana ändå, blixtsnabbt, kan radikaliseras. Hans stöd till al-Qaida och andra islamister i Syrien, som givetvis vill införa sharia, är ett solklart bevis på detta.

Islamister går över en farlig gräns när de blandar ihop politik, rättsväsende och religion. En radikalisering blir då bara frågan om när, inte om.

Jag anser redan att vi bör hålla ett öga på muslimska brödraskapet i Sverige, de har, skrämmande nog, redan övertagit de facto kontrollen över de flesta moskéerna i Sverige.

Kanske jag även ändrar åsikt om militärkuppen i Egypten, men jag har inte riktigt tänkt igenom den frågan än.
2013-12-31, 12:14
Bannlyst
Har inte läst senaste sidorna av denna tråd, så vet inte vad diskussionen hamnat, men jag vill hoppa in i diskussionen angående kurder+assyrier/syrianer m.m.

Kan även börja med att nämna att min etnicitet är assyrisk (/syriansk) och att jag vill visa min uppskattning till Zagrosis inlägg, även om kvalitén verkar ha sviktat på sistone och mynnat ut i lite polemik. Annars har det varit nyanserade och bra inlägg överlag, vilket jag uppskattar.

Till att börja med så kan man ju helt klart konstatera att fantasierna om att vi skulle kunna ställa en krigsduglig armé på 300-400 000 man är just fantasier. Det blir rätt löjligt när man kommer med sådana argument. Kurderna som har en befolkning som är 10-15 gånger så stor ställer inte ens upp i närheten av sådana siffror, och det är ingen chans att vi gör det heller. Och just detta är lite summan av kardemumman; kurderna är många - vi är få. Alltför få, och vi blir bara färre. Kurderna har gynnats av sin religion där man har haft möjlighet att gifta sig med fyra fruar, och kurder har även haft en tradition av att ha många barn. Om detta är kulturellt eller ifall det är ett medveten politisk strategi vet jag inte. Vad jag vet är dock att jag önskat att religiösa ledare m.fl. som styrde för ett par hundra år sedan bedrev en liknande politik. Då hade situationen kanske sett annorlunda i dag. Vem vet, om prästerna sa att man skulle hamna i himlen om man fick 10 barn så kanske man hade skaffat det?

Tvärtom från vad många syrianer/assyrier hävdar i denna tråd om "hur många" vi är, så vill jag påstå att det är skitsnack. Helt allvarligt är vi inte många alls kvar i Syrien, och vårt folk är inte koncentrerade i ett område. För några decennium sedan var vi många i exempelvis Kamishli - staden som i princip grundades efter assyriers migration efter Seyfo. Hur många är vi där i dag? 20 000? Staden har tömts från oss, det är bara att öppna ögonen och inse faktum. Vi är inte många kvar.

Nu generaliserar jag en bit, men vårt folk har överlag inte skaffat så många barn, utan har istället haft få ungar, men samtidigt har dessa blivit mer utbildade per capita än kurder vilket syns klart och tydligt i Syrien då många företagsledare, entreprenörer, läkare, ingenjörer m.fl. alla är assyrier/syrianer. Givetvis kan andra saker påverka, precis som Zagrosi nämnt; dvs att kurderna tidigare förtryckts i Syrien.

Vidare tycker jag att man bör vara ödmjuk och försiktig istället för att brösta upp sig med all hybris i världen. Sanningen är den att kurderna inte hade särskilt mycket makt eller mycket att säga till om i Syrien och resten av Mellanöstern fram till för ett par decennier sedan. Efter att man allierat sig med Israel har framgångarna kommit. Men man bör även ha det i åtanke hur lite makt kurderna hade i Syrien bara för drygt ett decennium sedan, när man försökte revoltera i Kamishli. Tiderna ändras, och i dag är kurderna mycket starkare. Dels för att man fått vapen av regimen, men givetvis även för att man nu utbildar sin egen armé och att man har uppbackning av kurder från närliggande länder.

Om man skulle välja att bo med kurder eller ISIS/Nusra tror jag att alla friska människor hade valt att bosätta sig med kurder. Varför kurdernas framgång sticker i ögonen hos många assyrier/syrianer beror på att kurderna utan omsvep valde att alliera sig med turkarna under första världskriget och mördade tonvis med barn och kvinnor för att få en egen stat. Sånt sitter givetvis kvar, vilket bör vara förståeligt även för kurder. Men vad man måste påpeka är att kurder som grupp, och då inkluderar jag PKK med fler, alla har erkänt folkmordet. Kurdiska politiker i Sverige var även med och kämpade för erkännandet av folkmordet. Dock så försöker fortfarande vissa kurder bedriva bort assyrier från norra Irak, senast för ett par månader sedan.

Faktum är faktiskt att assyrier i Irak för några tiotal år sedan hade en "möjlighet" att alliera sig med Iraks regering som kom med förslaget om att "utrota"/driva bort kurder från Irak, och i gengäld få autonomi. Detta förslag tackade man nej till. Även Israel ville alliera sig med assyrier, och ge oss en autonomi/stat innan man gjorde det med kurderna. Då ville man placera oss i Libanon, utbilda oss militärt och bistå med vapen och allt vi skulle behöva. Men då hade vi i praktiken blivit ett mänskligt proxy/en mänsklig sköld. Även detta förslag avslogs.

Poängen är att vinden vänder snabbt, gruppen som är svaga i dag behöver nödvändigtvis inte vara det i morgon. Judarna slaktades som får för blott 70 år sedan. I dag är man en supermakt.

Sedan blir det även rätt löjligt när vissa av oss vill åberopa oss rätten till mark baserat på vår historia och att vi, de facto, är ursprungsbefolkningen i landet (Syrien är en synonym till Assyrien). Verkligheten fungerar inte så. Men man vet aldrig vad som händer i framtiden. Kanske får vi en autonomi som går i hand med Iraks konstitution, eller på något annat sett. Det återstår att se. Vad som är en fundamental och kritisk åtgärd för vårt folk är dock att släppa nonsens-skiten som förstört oss med all denna splittring mellan assyrier/syrianer. Sedan är det även synd att vår folkgrupp förringats till en etnoreligiös folkgrupp istället för en etnonationell. Vi hänvisas alltid till "kristna", istället för assyrier/syrianer. Kurderna har gjort det bättre där med en stark nationell känsla. Vi har den, men inte i samma utsträckning.

För övrigt anser jag att vår patriark, i likhet med den grekisk-ortodoxa patriarken, och Shimun XXI Benyamin under WWI, bör förklara krig mot islamisterna. Han representerar i mångt om mycket vårt folk. Det är dags för ansvarstagande, annars kan han abdikera.
Senast redigerad av iwtwftgs 2013-12-31 kl. 12:58.
2013-12-31, 12:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Märkligt att ingen tycks notera detta inlägg av mig.
Kriget har gått helt enligt Israels plan tycks det. Assad är totalt försvagad. Al Qaida, Al Nusra, ISIS eller å-va-de-nu-heter vinner inte. Kriget fungerar som en rökridå medan man exploaterar naturresurser på ockuperad mark.

Nu tror jag iof inte att Israel startat inbördeskriget i Syrien. Det finns tillräckligt gott om islamister och galningar i KSA och övriga gulfstater.

Men däremot så skulle ev. oljefyndigheter i Golanhöjderna försvåra en framtida fredsuppgörelse. Extremsionisterna hade tidigare redan väldigt svårt att lämna ifrån sig dessa och detta är inte göra det lättare.
2013-12-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpenRetter
http://www.youtube.com/watch?v=a6-arjKWeVk

Träffen mellan Sleiman och Obongo under sensommaren i år kan besvara fråga 1 o 2.
Sista frågan får man ju känslan av att Hezbollah är svaret men rätta mig gärna om jag har fel.

Ja, jag håller med om att det blir jävligt enformigt när kurderna ska länka ihop allt i syrien med hur betydelsefulla de är.
Ungefär som att Samerna i Sverige skulle börja prata om hur den ekonomiska politken Borg för, är pga deras lokalval i sametinget och de norska samernas massvallande av renar över gränsen.
Hallå.. snacka om OfT
Först så säger du att du är trött på tjöttet om kurder och därefter är det bara du själv som fortsätter prata om kurder. Du verkar inte så trött, jag tror det är tvärt om. Du vill fortsätta prata om kurder i syfte att få till lite barnsligt bråk. Ingen fattar förövrigt din parallell till samer.
2013-12-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Ingen fattar förövrigt din parallell till samer.

Den var väl ganska bra den liknelsen och dessutom lätt att förstå och jag håller delvis med.
2013-12-31, 13:24
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Libanon skjuter på syriska regeringsplan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18100088.ab

Lebanese army fires on Syrian government planes crossing the border, first time in Syrian civil
war

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-25551103#TWEET998621

Vad gör libaneserna?

Spännande. Varför skjuter man inte mot israeliska plan som har lekstuga i libanesiskt luftrum?
Regeringsplan ??? Vad menar Aftonbladet med det ?
Det var en helikopter som sköt mot terrorister som flydde in i Libanon till Arsal .

Saudi skänker 3miljarder dollar till libanesiska armen ,för de pengarna ska armen få vapen och träning från Frankrike ,Saudi har fattat att derassalafister inte kommer åt Hizbollah och kommit överens med Israel,Frankrike och anti-Hizbollah krafter i den libanesiska regiringen att bilda ett par elite grupper som kan utmana Hizbollah .

Israel/USA har tidigare varit emot vapenleveranser från väst till libanesiska armen, men nu plötsligt är alla för affären .

Affären är inte riktig klar ännu ,Saudi&co har flera krav på hur pengarna ska användas och Saudi försöker få en Saudi-vänlig regiring i Libanon .

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Den syriska armén har evakuerat 5 000 civila från staden Adra nära Damaskus
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18099684.ab

Adra är en viktig stad i nordöstra Damaskus. Det är här de stora vägarna sammanbinds. Är det någon som vet något om offensiven här? Om armén evakuerar de civila från staden kan vi vänta oss en offensiv.
Det har varit offensiv i 10dagar , terroristerna använder civila som mänskliga sköldar och därför försöker SAA evakuera så många civila som möjligt.
2013-12-31, 13:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Den var väl ganska bra den liknelsen och dessutom lätt att förstå och jag håller delvis med.

Ja samma här. Renar eller getter liksom. Men Kurderna flyger nog inte helikopter för att hålla reda på getterna... Samerna är inte speciellt krigiska men de liknar kurderna på så vis att under andra världskriget så hjälpte de båda sidor beroende på vad som passade dem själva bäst. Nuförtiden förföljs inte samerna men de har gjort det såklart. Samerna är en mer utmejslad identitet, kurd kan nästan vilken arab/turk/persier som helst påstå att han är. Kurdiska är inte såå mycket mer än en dialekt av alla andra iranska språk. "Kurdiska tillhör språkgruppen iranska språk som talas av ca 85 miljoner människor runt om i världen." Samiska är mer knepig. Samer är bra! Lahkoe jåvle jih buerie orrejaepie!

Hur starka är hezbollah i Syrien och hur mycket satsar de? http://www.liveleak.com/view?i=d70_1388486897

De här filmerna från Jobar, jobar är en del av Homs? http://www.youtube.com/watch?v=RrmAlnZlGyQ
2013-12-31, 13:40
Medlem
sorias avatar
Citat:
Det känns som att jag frågar dig efter källor jämnt och ständigt. Du får skärpa dig nu. SAA har inte nämnts en enda gång i samband med YPG's offensiv, vad är det du sysslar med?
Fyfan vilken jävla hycklare du är , du har tidigare i tråden vägrat ge källor för du "orkade inte" men kräver att andra ska ge källor på allt

Mest propaganda kommer från YPG den senaste tiden , man försöker mjölka varje händelse för att få max uppmärksamhet och sympati , man tar kredit för det andra gör eller väljer glömma all hjälp man får .
Senaste framgångar mot ISIS tex beror på flera faktorer , skit i SAA , men glöm inte det Irakiska armen gör , det var Damaskus som fick Irak att satsade hårt på ISIS just nu , men ingen jävel kommer nämna irakiernas insats .

Citat:
Edit: För några veckor sedan så kom du med ett påstående om att en högt upsat YPG general blivit avrättad av maskerade män, på öppen gata i Hasaka. Jag väntar fortfarande på källa till detta, för det har nämligen inte hänt någon avrättning alls i Hasaka.
Jag skrev aldrig att det var en YPG general ,jag skrev en hög kurdisk militär blev avrättad,men du är en typisk kurdisk propagandasväljare som tror att varenda kurd med AK47 i handen är YPG

Det finns fler partier och många hade egna trupper men YPG förbjud de , fängslat ledarna ,tvingat milisen att ingå i YPG med hot och våld.

Du verkar följa bara pro-YPG sidor , ledaren som blev mördad var anti-YPG , hans familj anklagar YPG för hans mord , det fanns en intervju med hans familj som jag inte lyckas hitta nu men här är några länkar om hans död

http://www.kurdistanabinxete.com/Sersaxi/2013sx/191213Idriskurumi.htm
http://yekiti-media.org/ar/index.php/news/world/531-%D8%A3%D8%BA%D8%AA%D9%8A%D8%A7%D9%84-%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8 %AA%D8%AF%D8%AE%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%83%D9%8F%D8%B1%D8%AF%D9%8A-%D8%A3%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D8%B3-%D8% A7%D9%84%D9%83%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%8A-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%A9-%D8%A 7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D9%83%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D9%8 5%D8%B3%D9%84%D8%AD%D8%A9-%D9%85%D9%84%D8%AB%D9%85%D8%A9.html
http://www.welati.info/nuce.php?id=11962&niviskar=185&cure=3
http://www.all4syria.info/Archive/119497

Förresten var hans ledare fängslad av YPG , vet inte om han fortfarande sitter inne eller är utsläppt .
2013-12-31, 13:47
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Nämn en stad ni har byggt i Hassake ?
Du kommer inte få något svar ,alla kurder i tråden kommer ignorera såna frågor , jag vet för jag har ställt samma fråga flera gånger och har ännu inte fått svar .
Senast redigerad av soria 2013-12-31 kl. 14:21.
2013-12-31, 13:48
Medlem
sorias avatar
Citat:
Det mesta som förts fram här i tråden tyder på just att kurderna är majoritetsbefolkning i Hasaka och jag är ledsen att verkligheten inte överensstämmer med din fantasi. Dom var majoritet för hundra år sedan och det är dom nu med.
Skitsnack , det som kommit fram i denna och i den gamla tråden är att kurder är inte majoriteten i Haskah provinsen .....blanda inte fantasier med verklighet .

Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Som sagt, det är möjligt att regimens flygvapen har flygbombat området men det finns inga SAA styrkor på marken
Tidigare nekade till all inblandning av SAA , men nu är det möjligt att flygvapnet bombade , hur är det med artilleri då?

Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Det är regimpropaganda.
Hur är det med kurdpropaganda?
Alla minns ju hur du och zagrosi skrev att Assad anföll kurderna i Aleppo , många i tråden snabba att svälja er propaganda och var snabba med sina svar men det visade sig att kurderna inte var målet för attackerna .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in