Citat:
Ursprungligen postat av
Jepazo
Köpte häromdan denna gitarr på 4Sound (
https://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1210892&artno=235638 ), men nu redan efter endast 1 dags spelande så gick e strängen (den minsta, tunnaste) sönder, och har verkligen ingen aning om vad jag ska köpa för ny sträng, då jag inte verkar kunna hitta storleken på strängarna, så undrade om någon här hade nån aning och kan hjälpa mig lite med vad för sträng jag ska köpa ?

Det brukar, som någon tidigare skribent skrev, vara 9-42 strängar på från fabrik. Själv kör jag med 10-46 från Earnie Ball (Regular Slinky heter de). 10-46 är fortfarande ganska tunna strängar, absolut inget extremt eller anmärkningsvärt, och du behöver inte fila i översadeln för att använda dem. Det finns dock 9-42 och 9-46 strängar från Earnie Ball också, då borde du dessutom slippa intonera om gitarren.
D'Addario's strängar skulle jag starkt avråda från att använda, såvida man inte har någon vettig anledning att gilla dem. Har provat deras 10-46 strängar och de käkar plektrum. Man riktigt känner (och hör) hur plektrumet gnags bort av den låga E-strängen. Jag tycker det är riktig djävla skit.
Möjligt att de har andra strängar som inte är lika plektrumhungriga i och för sig, men jag har inga planer på att ge D'Addario strängar någon ny chans.