2013-12-28, 18:27
Medlem
TomJonass avatar
Tack.
Nja, det är en rörförstärkare. Spritt ny så högtalaren är OK. Men kakburk gav goda råd, ska prova det.
Men ändra på höjden på mikarna? Hur gör man det - och tre stycken!
Det finns ju lite skruvar vid stallet, trodde det var för fininställning av stämningen men kanske man höjer strängarna lite där.
Lite bedrövligt, ingen riktig manual varken med gitarren eller förstärkaren
Citera
2013-12-28, 18:52
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Tack.
Nja, det är en rörförstärkare. Spritt ny så högtalaren är OK. Men kakburk gav goda råd, ska prova det.
Men ändra på höjden på mikarna? Hur gör man det - och tre stycken!
Det finns ju lite skruvar vid stallet, trodde det var för fininställning av stämningen men kanske man höjer strängarna lite där.
Lite bedrövligt, ingen riktig manual varken med gitarren eller förstärkaren
Aj, fan. Jag kollade faktiskt inte upp modellen men det där är ju en fin liten rörförstärkare.
Jag ser att den är omkopplingsbar mellan 15 och 7,5 watt. Om du har den på 7,5 watt så kommer krämen lite tidigare än om du har den på 15.
Ska du spela högt så antar jag att du ska ha den på 15 watt. Jag vet inte hur mycket du laborerat med detta men det är helt klart en faktor.
Citera
2013-12-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Har inhandlat en Strata (mexikansk) med en Marshall DSL15 Combo.
Problemet är lite alla reglage såhär i början. Det blir olidlig distorsion på de översta strängarna, E, A och D.
Har jag för mycket Base och Diskant och kanske Gain påskruvat på gitarren?
Eller ligger problemet i förstärkaren??
Tacksam tips. Jag vill ha hög volym men men med spelbart på översta strängarna.

Låter som om du spelar med stallpickupen. Testa att skifta till mitten/halspickuperna. Detta gör du på spaken som går att klicka upp och ner, den där spaken som sitter en bit nedanför volymvredet på gitarren.
När spaken är neråt så är stallpickupen igång, och när den är uppåt så är halspickupen igång. Sen är det några blandade lägen däremellan där man kan ha två pickuper igång samtidigt. Brukar vara så det funkar på Strata i alla fall.

Höjden på pickuperna ändrar du genom att skruva på skruvarna som sitter precis intill pickuperna. Ska sitta en på varje sida av pickuperna. Skruvar du in skruvarna så höjs pickupen, skruvar du ut skruvarna så sänks de.
Citera
2013-12-29, 20:18
Bannlyst
Köpte häromdan denna gitarr på 4Sound ( https://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1210892&artno=235638 ), men nu redan efter endast 1 dags spelande så gick e strängen (den minsta, tunnaste) sönder, och har verkligen ingen aning om vad jag ska köpa för ny sträng, då jag inte verkar kunna hitta storleken på strängarna, så undrade om någon här hade nån aning och kan hjälpa mig lite med vad för sträng jag ska köpa ?
Citera
2013-12-29, 21:13
Medlem
TomJonass avatar
Citat:
Höjden på pickuperna ändrar du genom att skruva på skruvarna som sitter precis intill pickuperna. Ska sitta en på varje sida av pickuperna. Skruvar du in skruvarna så höjs pickupen, skruvar du ut skruvarna så sänks de.

Jag misstänkte nästan det. Ska kolla.
Citera
2013-12-29, 21:20
Medlem
TomJonass avatar
Hittade förresten en trevlig nät-kurs, Play Along med Örjan Gill som lärare. Han hade Base och Diskant nerskruvat till 0 på förstärkaren och Middle sådär halvvägs. Ändå blev det ett häftigt lagom Rockljud med distorsion. En knapp Presence skruvade han också på, men det blev inte nån större skillnad tyckte jag. Det viktigaste verkar vara volymen till förförstärkaren.
Men hur är det med rattarna på gitarren?
Får prova och höra
Citera
2013-12-29, 22:13
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jepazo
Köpte häromdan denna gitarr på 4Sound ( https://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1210892&artno=235638 ), men nu redan efter endast 1 dags spelande så gick e strängen (den minsta, tunnaste) sönder, och har verkligen ingen aning om vad jag ska köpa för ny sträng, då jag inte verkar kunna hitta storleken på strängarna, så undrade om någon här hade nån aning och kan hjälpa mig lite med vad för sträng jag ska köpa ?
Den lilla E-strängen.

Jag vet inte vad du föredrar för tjocklek men själv brukar jag köra med D Addario 0,009-0,042 tum (E 0,009 B 0,011 G 0,016 D 0,024 A 0,032 och E 0,042). Alltså tunna strängar vilket funkar bra för mig.
Köpte senast ett paket med tio satser och fick ned priset rejält per sats.
Citera
2013-12-30, 00:38
Medlem
Citat:
Enklast är väl ändå att bara ta med den trasiga strängen till affären där du köpte den och be om en likadan? Kan du inte byta den själv är det bara att ta med guran också, så klämmer de dit den åt dig.
Citera
2013-12-30, 02:31
Medlem
Hej !

Kan börja med att berätta att jag är en riktig nybörjare som knappt vet vad en gitarr är
Men är nu sugen på att lära mig spela lite grann. Jag har så klart kollat på billigare gitarrer och hittade Harley Benton HBO600 SB, är detta en vettig nybörjar gitarr ? Vet inte riktigt om jag kommer tycka att det är kul att spela så vill inte lägga allt för mycket pengar som ni säkert förstår.
Finns det bättre alternativ i denna pris klassen ?

Jag förstår såklart att den inte kan mäta sig med dyrare gitarrer, men jag ska inte stå på någon scen... blir väl lite visor runt läger elden osv
Citera
2013-12-30, 02:46
Medlem
Citat:

Det brukar, som någon tidigare skribent skrev, vara 9-42 strängar på från fabrik. Själv kör jag med 10-46 från Earnie Ball (Regular Slinky heter de). 10-46 är fortfarande ganska tunna strängar, absolut inget extremt eller anmärkningsvärt, och du behöver inte fila i översadeln för att använda dem. Det finns dock 9-42 och 9-46 strängar från Earnie Ball också, då borde du dessutom slippa intonera om gitarren.

D'Addario's strängar skulle jag starkt avråda från att använda, såvida man inte har någon vettig anledning att gilla dem. Har provat deras 10-46 strängar och de käkar plektrum. Man riktigt känner (och hör) hur plektrumet gnags bort av den låga E-strängen. Jag tycker det är riktig djävla skit.
Möjligt att de har andra strängar som inte är lika plektrumhungriga i och för sig, men jag har inga planer på att ge D'Addario strängar någon ny chans.
Citera
2013-12-30, 02:48
Medlem
JBugsters avatar
Jag har jättesvårt för att hitta olika "strumming patterns" till låtar jag ska spela, så jag använder samma till alla; down-down-up-up-down (repeat). Det blir ganska enahanda, men jag vet faktiskt inte hur jag ska utöka min repetoar så att jag kan ha olika strumming patterns till olika låtar. Så fort jag försöker nåt nytt så blir det kaos i huvudet så jag inte kan sjunga samtidigt som jag spelar.

Förslag?
Citera
2013-12-30, 09:48
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
Det brukar, som någon tidigare skribent skrev, vara 9-42 strängar på från fabrik. Själv kör jag med 10-46 från Earnie Ball (Regular Slinky heter de). 10-46 är fortfarande ganska tunna strängar, absolut inget extremt eller anmärkningsvärt, och du behöver inte fila i översadeln för att använda dem. Det finns dock 9-42 och 9-46 strängar från Earnie Ball också, då borde du dessutom slippa intonera om gitarren.

D'Addario's strängar skulle jag starkt avråda från att använda, såvida man inte har någon vettig anledning att gilla dem. Har provat deras 10-46 strängar och de käkar plektrum. Man riktigt känner (och hör) hur plektrumet gnags bort av den låga E-strängen. Jag tycker det är riktig djävla skit.
Möjligt att de har andra strängar som inte är lika plektrumhungriga i och för sig, men jag har inga planer på att ge D'Addario strängar någon ny chans.
Jag har själv kört med Ernie Ball 9-42 och de är helt OK. Nu kör jag med D Addario 9-42 och upplever ingen skillnad.
Att de äter plektrum har jag inte märkt men det är möjligt att 46-strängarna är mer problematiska i det avseendet.
Sen finns det ju en hel del olika modeller av strängar med varierande nickelhalt, hårdhet mm. D Addario har säkerligen en fem-sex olika sorter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in