2013-12-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Ehhh...OK.
Nej, naturligtvis avkrävs det inte att de ackorden måste ha ett C i sig för att få lov att befinna sig i den skalan. C:et ligger där det ligger i A-mollackordet och det är det faktiskt inte mycket jag kan göra åt. Jag skrev till regeringen och bad dem göra något åt saken men de skickade Mossad och avlivade min hund.

Vad jag menade var att han ska använda logiken ungefär som när man, lite mer avancerat, konstruerar ett solo efter de förutsättningar man har.
Citat:
Börja logiska resonemang med dig själv: Varför ingår ackordet A-moll i C-duren och inte standard A-durackord? Jo, för att tonen C ligger i just A-mollackordet.

Känner att du är lite otydlig med logiken, kan du förklara den närmre?

Hur menar du "logiska resonemang"? Hur hjälper det att veta att C ingår i Am för att man ska "logisk" förstå att den tillhör C skalan?

Kanske låter som ett troll här, men frågorna är allvarligt ställda och hoppas verkligen att jag kan förstå ditt resonemang.
Citera
2013-12-24, 00:17
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse302
Känner att du är lite otydlig med logiken, kan du förklara den närmre?

Hur menar du "logiska resonemang"? Hur hjälper det att veta att C ingår i Am för att man ska "logisk" förstå att den tillhör C skalan?

Kanske låter som ett troll här, men frågorna är allvarligt ställda och hoppas verkligen att jag kan förstå ditt resonemang.
Både C:et som finns i A-mollackordet och B:et som finns i G-ackordet är med i C-durskalan. Men du kan ju ta och prova och byta ut C:et i A-mollackordet mot ett B istället så låter det inget vidare.

Skojar du? Självklart är det intressant och dessutom viktigt att veta vilka toner som ingår i en viss skala. Det finns trots allt regler att förhålla sig till.
Användaren som ställde frågan utger sig för att vara nybörjare och jag försökte tala till honom så enkelt som möjligt. Vi kan i vår tur diskutera tills jorden går under varför ett A är ett A och ett C är ett C samt vilka toner som ingår i en viss skala och möjligtvis vad tonerna själv tycker om detta.
Om du själv har konstruerat ett t ex ett solo eller slinga i en låt så har du nog själv tittat på skalan för att se vilket tonförråd du har till ditt förfogande. Och då är det logiken efter de regler som finns som styr dina val. Jag har inte mer att säga om saken.
Citera
2013-12-24, 14:09
Medlem
Citat:
Både C:et som finns i A-mollackordet och B:et som finns i G-ackordet är med i C-durskalan. Men du kan ju ta och prova och byta ut C:et i A-mollackordet mot ett B istället så låter det inget vidare.

Skojar du? Självklart är det intressant och dessutom viktigt att veta vilka toner som ingår i en viss skala. Det finns trots allt regler att förhålla sig till.

Ja men om man nu vill lära någon något om skalorna och treklangs ackord så kanske man ska förklara det enkelt men ändå korrekt?!

Alla Dur skalor har en "formel" I ii iii IV V vi vii¤ Där stor bokstav visar dur och liten visar moll och liten med ¤ visar dim. Anledningen till att det blir Am istället för A är att man bygger ett treklangs ackord efter principen Prim Ters och Kvint i det här fallet är det så att A ligger så i skalan att Tersen blir förminskad och då blir det ett Am. Vidare så är anledningen till att den blir förminskad att man räknar band för att få ut treklangen inte heltoner.

I C skalan ingår bara heltoner, men ackord i skalan har naturligtvis halvtoner.

Jag tycker att man bör gå till någon som kan lära ut Gitarr för att få en bra start på sitt gitarrspelande. Där får du en bred och stabil grund att jobba från och förståelse för teorin bakom musik.
Citera
2013-12-24, 21:49
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ja men om man nu vill lära någon något om skalorna och treklangs ackord så kanske man ska förklara det enkelt men ändå korrekt?!

Alla Dur skalor har en "formel" I ii iii IV V vi vii¤ Där stor bokstav visar dur och liten visar moll och liten med ¤ visar dim. Anledningen till att det blir Am istället för A är att man bygger ett treklangs ackord efter principen Prim Ters och Kvint i det här fallet är det så att A ligger så i skalan att Tersen blir förminskad och då blir det ett Am. Vidare så är anledningen till att den blir förminskad att man räknar band för att få ut treklangen inte heltoner.

I C skalan ingår bara heltoner, men ackord i skalan har naturligtvis halvtoner.

Jag tycker att man bör gå till någon som kan lära ut Gitarr för att få en bra start på sitt gitarrspelande. Där får du en bred och stabil grund att jobba från och förståelse för teorin bakom musik.
Kallar du det där att hålla det enkelt?
Jag försökte hålla det enkelt genom att ge ett exempel som var förenklat. Vi är båda överens om att A-mollackordet ingår i C-dur och att tonen C befinner sig i A-mollackordet. Det enda du hänger upp dig på in absurdum är den egentliga anledningen till varför den befinner sig där och den lilla raden jag skrev som du upfattade annorlunda, sen försöker du i din tur dig på en komplicerad uppsats som du kallar det för "att hålla det enkelt" när det gäller en fråga från en användare som uppger sig vara nybörjare.
Men vad fan vi bakar in dominanter, subdominanter, ledtoner mm och gör uppsatsen ännu större som vi sedan kan lämna över till den totala nybörjaren att försöka reda upp så kanske vi förenklar det ännu mer.

Om man ska gå till en gitarrlärare eller ej får du väl ta med användaren som skickade frågan i sitt inlägg. Det lägger inte jag mig i.
Nu är jag trött och det är ditt fel.
Citera
2013-12-24, 23:54
Medlem
Citat:
Kallar du det där att hålla det enkelt?
Tycker det är svårt att förklara det enklare och ändå korrekt.

Citat:
Jag försökte hålla det enkelt genom att ge ett exempel som var förenklat.

Så mycket förenklat att det var fel!

Citat:
Börja logiska resonemang med dig själv: Varför ingår ackordet A-moll i C-duren och inte standard A-durackord? Jo, för att tonen C ligger i just A-mollackordet.

Det här är helt fel! Att Am ingår i Cduren har inget med att det ingår ett C i Am att göra.

Man bör inte förenkla så mycket att det blir fel. Det är bara det jag menar.
Citera
2013-12-25, 00:04
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Tycker det är svårt att förklara det enklare och ändå korrekt.

Så mycket förenklat att det var fel!

Det här är helt fel! Att Am ingår i Cduren har inget med att det ingår ett C i Am att göra.

Man bör inte förenkla så mycket att det blir fel. Det är bara det jag menar.
Nej det var inte fel ur det hänseendet att det inte går att ta ett annat ackord i det läget. Regler finns av en anledning och bryter man mot dem låter det fel oavsett hur man väljer att förklara det. Du kan skriva en uppsats om det där jävla C:et som är fyra tusen sidor tjock men det ändrar fortfarande inte på saken att det är just ett C och att det ligger där det ligger.

Det enda du hänger upp dig på av allt jag har skrivit är den enkla lilla raden där jag försökte beskriva ett logiskt antagande utefter ett ackord för en nybörjare.

Om du misstyckte så förlåt då och dra sedan åt ......
Det enda jag i princip skrev var att tonen C ligger i A-mollackordet vilket den faktiskt också gör.
Jag hade inga musikteoretiska motiv ur det avseendet när jag skrev detta utan avsåg att frågeställaren snarare endast skulle jämföra ett A-durackord med A-moll och mer genom logik lyssna och höra vilket som man ska använda. Där refererade jag till C:et som ligger i A-mollen för att användaren skulle förstå. Som sagt, jag hade inga djupare musikteoretiska motiv med detta men du högg direkt ungefär som en fåntratt som roar sig med att märka ord.
Och jag har inte ännu sett att du själv kontribuerar till att göra något underlättande inlägg för användaren som ställde frågan. Kan du göra det?
Senast redigerad av kakburk 2013-12-25 kl. 00:39.
Citera
2013-12-25, 11:45
Medlem
Citat:
Nej det var inte fel ur det hänseendet att det inte går att ta ett annat ackord i det läget. Regler finns av en anledning och bryter man mot dem låter det fel oavsett hur man väljer att förklara det.

Så du menar att det inte finns några låtar som använder ett A blandat med C duren?
Och att om man skulle göra det så låter det fel?
Citat:
Det enda du hänger upp dig på av allt jag har skrivit är den enkla lilla raden där jag försökte beskriva ett logiskt antagande utefter ett ackord för en nybörjare.

Inte precis, jag tar upp att du använder dig av så mycket förenklad info att den helt enkelt blir fel och min tanke var att användaren skulle förstå att det var fel.

Citat:
Det enda jag i princip skrev var att tonen C ligger i A-mollackordet vilket den faktiskt också gör.

Och där höll jag med dig.

Citat:
Jag hade inga musikteoretiska motiv ur det avseendet när jag skrev detta utan avsåg att frågeställaren snarare endast skulle jämföra ett A-durackord med A-moll och mer genom logik lyssna och höra vilket som man ska använda. Där refererade jag till C:et som ligger i A-mollen för att användaren skulle förstå. Som sagt, jag hade inga djupare musikteoretiska motiv med detta

Då tycker jag det var fel att dra upp C duern helt och hållet om du nu ville undvika teori och hålla dig till "logisk lyssna"

Citat:
Och jag har inte ännu sett att du själv kontribuerar till att göra något underlättande inlägg för användaren som ställde frågan. Kan du göra det?

Jag tyckte att det svaret du skrev var fullt tillräckligt att svara på frågan. Om man bortser från den informationen som jag senare har försökt dementera.
Citera
2013-12-27, 20:50
Medlem
TomJonass avatar
En fråga om distorsion

Har inhandlat en Strata (mexikansk) med en Marshall DSL15 Combo.
Problemet är lite alla reglage såhär i början. Det blir olidlig distorsion på de översta strängarna, E, A och D.
Har jag för mycket Base och Diskant och kanske Gain påskruvat på gitarren?
Eller ligger problemet i förstärkaren??
Tacksam tips. Jag vill ha hög volym men men med spelbart på översta strängarna.
Citera
2013-12-27, 21:18
Medlem
Blaxmixs avatar
Har du för mycket gain på förstärkaren så blir det lite jobbigt att spela beroende på vad du spelar. Du kan sänka gainen till i princip 0 men fortfarande ha hög volym på förstärkaren ju.
Citera
2013-12-27, 21:38
Moderator
Psilosophers avatar
Justera (sänk) miken* mot "dig", alltså lägre på bassträngarna.

*mikarna
Senast redigerad av Psilosopher 2013-12-27 kl. 21:43.
Citera
2013-12-27, 23:23
Medlem
Fender Mustang III

Jag lirar på en LTD Explorer och har en Fender Mustang III-stärkare.
Den stärkaren har 100 förinställda ljud. Jag har för mig att man ska kunna ändra/göra egna inställda ljud på den. Hur gör jag isåfall?
Citera
2013-12-28, 15:17
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Har inhandlat en Strata (mexikansk) med en Marshall DSL15 Combo.
Problemet är lite alla reglage såhär i början. Det blir olidlig distorsion på de översta strängarna, E, A och D.
Har jag för mycket Base och Diskant och kanske Gain påskruvat på gitarren?
Eller ligger problemet i förstärkaren??
Tacksam tips. Jag vill ha hög volym men men med spelbart på översta strängarna.

De tre strängarna har ju av naturliga skäl ett mörkare ljud och enligt mina erfarenheter skorrar disten mer på en transistorförstärkare medan en röris har ett "varmare" distljud.
Detta kan vara besvärligt när man ska ställa in disten och som i ditt fall blir den för skorrig på de tre strängarna. Prova att skruva ned bas och diskant och höj mellanregistret. Dra ned gainen lite.

Tänkte på en annan sak: Högtalaren är väl hel och fin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in