Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse302
Tycker det är svårt att förklara det enklare och ändå korrekt.
Så mycket förenklat att det var fel!
Det här är helt fel! Att Am ingår i Cduren har inget med att det ingår ett C i Am att göra.
Man bör inte förenkla så mycket att det blir fel. Det är bara det jag menar.
Nej det var inte fel ur det hänseendet att det inte går att ta ett annat ackord i det läget. Regler finns av en anledning och bryter man mot dem låter det fel oavsett hur man väljer att förklara det. Du kan skriva en uppsats om det där jävla C:et som är fyra tusen sidor tjock men det ändrar fortfarande inte på saken att det är just ett C och att det ligger där det ligger.
Det enda du hänger upp dig på av allt jag har skrivit är den enkla lilla raden där jag försökte beskriva ett logiskt antagande utefter ett ackord för en nybörjare.
Om du misstyckte så förlåt då och dra sedan åt ......
Det enda jag i princip skrev var att tonen C ligger i A-mollackordet
vilket den faktiskt också gör.
Jag hade inga musikteoretiska motiv ur det avseendet när jag skrev detta utan avsåg att frågeställaren snarare endast skulle jämföra ett A-durackord med A-moll och mer genom logik lyssna och höra vilket som man ska använda. Där refererade jag till C:et som ligger i A-mollen för att användaren skulle förstå. Som sagt, jag hade inga djupare musikteoretiska motiv med detta men du högg direkt ungefär som en fåntratt som roar sig med att märka ord.
Och jag har inte ännu sett att du själv kontribuerar till att göra något underlättande inlägg för användaren som ställde frågan. Kan du göra det?