2013-12-29, 14:36
Medlem
Ratis avatar
Har inte Alfakassan något slags retroaktivt system?
Citera
2013-12-29, 14:44
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har inte Alfakassan något slags retroaktivt system?
Nej, det är ingen skillnad mot andra kassor.
Citera
2013-12-29, 14:52
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Nej, det är ingen skillnad mot andra kassor.

Grundförsäkringen kan man söka därifrån även om man inte har varit ansluten till någon a-kassa.

https://www.alfakassan.se/Villkor
Citera
2013-12-29, 14:57
Medlem
fragaingensenares avatar
Haha. Trodde aldrig det skulle hända mig. Lite för höga tankar om dig själv kanske.
Citera
2013-12-29, 14:57
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Grundförsäkringen kan man söka därifrån även om man inte har varit ansluten till någon a-kassa.

https://www.alfakassan.se/Villkor
Det är helt riktigt men du antydde i ditt förra inlägg att man kunde söka medlemskap retroaktivt vilket jag tolkade som att du menade skulle göra så att man kunde få inkomstbaserad ersättning
Citera
2013-12-29, 15:24
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Det är helt riktigt men du antydde i ditt förra inlägg att man kunde söka medlemskap retroaktivt vilket jag tolkade som att du menade skulle göra så att man kunde få inkomstbaserad ersättning

Jag vet dock inte om man får mer eller mindre än ersättningen från Arbetsförmedlingen, typ aktivitetsstöd och sånt.
320:- per dag minus adm. avgifter som man får från Alfakassan är ju inte så mycket att skryta om.
Citera
2013-12-29, 15:27
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Jag vet dock inte om man får mer eller mindre än ersättningen från Arbetsförmedlingen, typ aktivitetsstöd och sånt.
320:- per dag minus adm. avgifter som man får från Alfakassan är ju inte så mycket att skryta om.
Den stora lärdomen från den här tråden torde bli att A-kassan är en försäkring och som bekant kan man inte försäkra huset när lågorna börjar sticka ut genom fönstren.
Citera
2013-12-29, 15:36
Medlem
Poke53281s avatar
aaaaaaaaand....that's why you save up for a rainy day.

(Jag har inte a-kassa), men jag sparade upp stålar så jag klarar mej utan jobb, och utan stöd från det Svenska samhället.

Toooooo baaaaad kid, du måste lära det så.
Citera
2013-12-29, 15:37
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Den stora lärdomen från den här tråden torde bli att A-kassan är en försäkring och som bekant kan man inte försäkra huset när lågorna börjar sticka ut genom fönstren.

Det, eller att det svenska systemet är felkonstruerat. Jag kan inte för mitt liv begripa varför inte en borgerlig regering inte gjort det till en allmän ordning. Under socialdemokratiskt styre var det stående argumentet att fackförbunden skulle försvagas om dom inte fick administrera a-kassorna, så då fanns det åtminstone en förklaring till sakernas tillstånd...
Citera
2013-12-29, 15:44
Medlem
Havremopedens avatar
Du har ju först och främst 6 månader kvar av jobb, sen tycker jag att du skriver in dig i a-kassan, för det är oavsett vad bra att betala av så du vet att du sitter säker NÄSTA gång.

Dock skulle jag gärna vilja veta varför du blir sparkad, då du är fast anställd är det ju svårt, om du själv inte gjort något?

Hoppas det går bra!
Citera
2013-12-29, 16:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Du har ju först och främst 6 månader kvar av jobb, sen tycker jag att du skriver in dig i a-kassan, för det är oavsett vad bra att betala av så du vet att du sitter säker NÄSTA gång.

Dock skulle jag gärna vilja veta varför du blir sparkad, då du är fast anställd är det ju svårt, om du själv inte gjort något?

Hoppas det går bra!
Avskedad =/= uppsagd. Vad bra, då har vi det klart för oss.
Citera
2013-12-29, 16:18
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Om du behöver söka hjälp hos soc. om 6 månader kan det vara bra att ha i åtanke att soc. ofta kräver att du åtminstone har ansökt om A-kassa samt är inskriven på Arbetsförmedlingen för att du ska ha rätt till ekonomiskt bistånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in