2013-12-28, 21:43
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Hur är det med läsförståelsen egentligen? Jag vet inte ens hur jag ska kunna svara på en non-sequeteir av den här kalibern
Har du flyttat målstolparna?
Det handlar väl fortfarande om DIN åsikt kontra någon annans?
Citera
2013-12-28, 21:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
De evolutionära fördelarna med externa testiklar är såklart att de håller temperaturen nere, vilket som du påpekar krävs för att spermieproduktionen ska fungera. Det finns inget i evolutionsteorin som säger att formgivningen av en organism måste vara perfekt, bara tillräcklig. Den som hävdar en perfekt skapare har väsentligt mycket mer arbete framför sig än den som accepterar evolutionsteorin.
Det finns inga evolutionära fördelar med externa testiklar då de kan krossas eller skadas, eller hur? Varför ligger hjärnan förvarad på en säker plats? Jo, för hjärnan är en viktig organ för människan. Nu när reproduktionen är en så viktig del i evolutionsprocessen så bör testiklarna vara förvarade på en säker plats inuti kroppen. Tycker du inte det? Men tydligen så ligger de utanför, varför det? För att hålla temperaturen nere säger du, men varför kunde inte evolution göra så att de kunde klara högre temperaturer? Varför valde evolutionen denna väg?

En fråga till, vilka evolutionära fördelar finns det med en näsa som sticker ut? Den bryts ju lätt när man får en smäll? Är det inte bättre med en näsa som är platt, likt apans? Varför sticker våran ut?
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-28 kl. 21:58.
Citera
2013-12-28, 21:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det finns inga evolutionära fördelar med externa testiklar då de kan krossas eller skadas, eller hur? Varför ligger hjärnan förvarar på en säker plats? Jo, för hjärnan är en viktig organ för människan. Nu när reproduktionen är en så viktig del i evolutionsprocessen så bör testiklarna vara förvarade på en säker plats inuti kroppen. Tycker du inte det? Men tydligen så ligger de utanför, varför det? För att hålla temperaturen nere säger du, men varför kunde inte evolution göra så att de kunde klara högre temperaturer? Varför valde evolutionen denna väg?
Därför att det fungerade.
Citat:
En fråga till, vilka evolutionära fördelar finns det med en näsa som sticker ut? Den bryts ju lätt när man får en smäll? Är det inte bättre med en näsa som är platt, likt apans? Varför sticker våran ut?
Samma svar. Hade folk dött av att få en smäll på näsan ideligen hade nog evolutionen förändrat formen. Nu var det bra nog.
Citera
2013-12-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Varför tror du gud valde en sådan fruktansvärt plågsam process under miljarder år, istället för att bara trolla lite?

Occams razor, någon?

När Gud skapades samtidigt med universumet vi har, så valde Gud hur det skulle se ut i sitt universum, säg det, det är Gud som bestämmer, Guds fria vilja. Om Gud vill kan Gud göra olika varelser ännu smartare, men det sker via evolutionen/utveckling som vi har.

Occams razor, säger du det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
"Det har anförts att Gud är en överflödig hypotes för att förklara verkligheten och att Guds existens inte kan bevisas. Alltså bör vi enligt resonemanget inte tro på Gud. (Noterbart är att Ockham på den grunden avvisade Anselm av Canterburys ontologiska gudsbevis. I stället menade han att vi erfarenhetsmässigt vet att Gud finns.)"
Citera
2013-12-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att 'gud' är "skapare" är faktisk en ad hoc premiss du förväntas BEVISA .... inte börja från.

Visst kan det bli krångligt, när debatten blir så komplicerat att nån skall "bevisa" vad "bevis" ÄR, men överlag liggar bevisbördan som alltid på den som framför "extraordinary claims".

Denna 'ordning' beror på naturlagarna. Svårare är det inte.

När vi tar naturlagarna, så är min syn vår Gud är skaparen till allt i vårt universum.
Så allt som har hänt, sker och kommer att ske har Gud skapat ett syfte för.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har redan kommenterat Haruisms upprepning av resonerandet om regressiv kausalitet, men det blev ignorerat.

Så det blir en av dom vanliga "jag hör inte den besvärande kritik" tystnader.

Det kan hända jag har dragit ihop min beskrivning och gjort en bättre formulering, då jag kännt mig missförstådd.
Citera
2013-12-28, 23:36
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Det finns inga evolutionära fördelar med externa testiklar då de kan krossas eller skadas, eller hur? Varför ligger hjärnan förvarad på en säker plats? Jo, för hjärnan är en viktig organ för människan. Nu när reproduktionen är en så viktig del i evolutionsprocessen så bör testiklarna vara förvarade på en säker plats inuti kroppen. Tycker du inte det? Men tydligen så ligger de utanför, varför det? För att hålla temperaturen nere säger du, men varför kunde inte evolution göra så att de kunde klara högre temperaturer? Varför valde evolutionen denna väg?

Svarar på dina frågor:
1. Att spermaproduktionen fungerar bäst vid lägre temperaturer är inget man kan göra åt. Arter får istället anpassa sig till de förutsättningar som finns. Kroppen kan inte ändra kemins lagar, utan måste snällt anpassa sig efter dem. Testiklar utanför kroppen i en pung kanske inte är den bästa lösningen (det vet vi inget om), men den är tillräckligt fungerande.
2. Tja, en näsa är bra för att fånga upp doftämnen med. Det finns andra sätt att fånga upp doftämnen på än näsor som sticker ut. Samma sak med öron. Öron är ett sätt att fånga upp ljud med, med de är känsliga och ömtåliga. Andra arter har andra lösningar för att höra. Grodor har till exempel inga ytteröron alls, och en del insekter hör med bakkroppen/benen. Evolutionen väljer inte alltid den bästa lösningen. Förmågan att stå upprätt har många nackdelar, men det är en tillräckligt bra lösning som fungerar. Alla lösningar dör inte ut.
Sedan är människan en apa (Hominoidea).
Citera
2013-12-28, 23:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Förstod du inte ett ord av vad jag skrev? Evolutionen är inte en medveten process, som "väljer" hur saker ska se ut eller fungera. Vad jag tycker har precis ingen inverkan på evolutionsprocessen. Varför valde din skapare att placera människans testiklar på ett så oskyddat ställe?

Vilken apa talar vi om, människan eller näsapan?
Citera
2013-12-29, 11:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Min respekterade vän, du bär inom dig ett ljus som du kan stärka för att den i slutet kan börja omge dig och de i din omgivning kan känna av det.

Människan riktar sig alltid till den evigt existerande medvetenheten. I vissa situationer sker detta explosionsartat, vid tex. dödsögonblicket eller när man befinner sig i enorm fara. I denna situation kommer du omedvetet att rikta dig till denna eviga ordning. Du kan faktiskt försäkra din relation till det eviga genom meditation, då du koppla bort dig från världens distraktion och försöker finna ditt inre, ty när du finner ditt inre etablerar du kontakt med den evigt existerande medvetna ordningen.

Jag vet att du är andligt stark och att du klarar detta, vi hjälps åt ärade vän. Må ljuset alltid omge oss.

Vad har en .... möjlig .... enig ordning med ett gudsbevis att göra?

Naturlagarnas ordning ..... som kan poneras vara eviga ..... är ett mera realistisk förklarings-underlag för det mänskliga medvetandets fluktueringer än teologiska spekulationer.

Iövrigt är det bara trams att du påstår att alla reagerar såsom du beskrivar i ovanstående.
Citera
2013-12-29, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Har du flyttat målstolparna?
Det handlar väl fortfarande om DIN åsikt kontra någon annans?

Ditt vanlige sandlåda-trams om epistemologi/metafysik. Å ena sidan positivistiska absoluter, å andra sidan "vet vi inte allt, vet vi inget".

Istället för att upprepa detta pseudo-filosofiska nonsens .... utveckla ditt argument.
Citera
2013-12-29, 12:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att hålla temperaturen nere säger du, men varför kunde inte evolution göra så att de kunde klara högre temperaturer? Varför valde evolutionen denna väg?

Nog är vi vana vid dina fabulationer, men snälla nån .... nu övergår du dig själv.

Evolutionen har ingen förutbestämd plan, sånt pådyvlar du den bara med ditt rigida teo-tänkande.
Citera
2013-12-29, 12:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
När Gud skapades samtidigt med universumet vi har, så valde Gud hur det skulle se ut i sitt universum, säg det, det är Gud som bestämmer, Guds fria vilja. Om Gud vill kan Gud göra olika varelser ännu smartare, men det sker via evolutionen/utveckling som vi har.

Nu är det dags att sluta doktrin-predikandet och gå till trådämnet: BEVIS.
Citera
2013-12-29, 12:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
När vi tar naturlagarna, så är min syn vår Gud är skaparen till allt i vårt universum.

Det har väl dom flesta förstått. Så sätt igång med ditt försvar av Intelligent Design-argumentet. Om möjligt UTAN upprepninger av det som redan sagts om detta 500-1000 gånger tidigare bara på denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in