2013-12-28, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ad hoc premiss # 1.

Ad hoc premiss # 2 för att sätta upp ad hoc parametrar för ad hoc premiss # 1.

Vad har det med "bevis" att göra?
Säg mig hur hur du skulle bevisat en andes existens eller en inre dialog.
Senast redigerad av saggeliten 2013-12-28 kl. 16:58.
Citera
2013-12-28, 18:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Säg mig hur hur du skulle bevisat en andes existens eller en inre dialog.

Varför skulle jag göra det? Det är ditt bord.
Citera
2013-12-28, 18:06
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Varför fixade inte skaparen till det så att 37 grader C vore den perfekta temperaturen för spermaproduktion då, så att personer av manlig sort sluppe oroa sig för att landa på cykelstången? ID = idiotisk design?
Så du menar att hängande testiklar är en idiotiskt konstruktion bara för att de kan krossas eller skadas?

Allt i kroppen kan ju skadas eller krossas, eller hur? Näsan sticker ut och kan även brytas eller krossas om man skulle få en smäll. Är det en idiotisk konstruktion bara för det? Nä, nu får du försöka igen. Ditt argument håller tyvärr inte.

Nu ställer jag en fråga till dig: Vilka evolutionära fördelar finns det med externa testiklar som är sårbara och som kan krossas? Borde inte testiklarna vara skyddade på en säker plats nu när reproduktion är en viktig del i evolutionsprocessen? Jag ser inga evolutionära fördelar, ser du? Faller inte evolutionsteorin i detta fall?
Citera
2013-12-28, 18:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Då kan han väl bara fixa det? Jag menar, en allsmäktig gud borde väl kunna trolla lite så att spermaproduktionen fungerar vid 37 grader? Eller helt slopa sex? Jag menar... din gud fördömer ändå sex till något syndigt som bör straffas med döden. Vilken osmart gud du tror på!
Vilka evolutionära fördelar finns det med externa och sårbara testiklar nu när reproduktion anses vara en viktig del i evolutionsprocessen?
Citera
2013-12-28, 18:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiTheist
Håller med här. Men har för mig att du tidigare påstått att den som förnekade gud har bevisbördan. Nu säger du att det inte är så (vilket glädjer mitt elaka hjärta).
Så, back to basic då. Kör. min vän, kunskap1.
Visa/Bevisa någonting om guds existens. Jag väntar ivrigt....
(För sakens skull inkludera inte Bibeln där, det är helt onödigt och bara folk som Eric Hovind. Sye Ten och liknande tar till den som den yttersta sanningen.) Den är skriven av människor som levde för flera tusen år sedan, och den faktiska världsbilden ha ju ändrats en aning sen dess.

För att kunna bevisa/motbevisa Guds existens så bör man definiera vad man menar med Gud. Detta är vad jag menar med Gud. Jag ser Gud som en evig existens som inte har någon orsak, som är medveten om oss och som har orsakat universum och allt liv som existerar

Första steget är att bevisa att något evigt existerar. Som sagt, vi kan inte komma fram till att något evigt existerar med våra empiriska instrument. Vi får förlita oss på logiken helt enkelt. Logiken säger, grovt förenklat, att saker och ting är vad de är, dvs A = A. Det betyder att någonting är alltid någonting, det kan aldrig vara icke-någonting samtidigt.

Med andra ord, någonting kan inte uppstå av sig självt. Vi vet att saker och ting inte kan uppstå av sig självt i detta universum och vi har inga goda själ att tro att denna lag inte gäller utanför kosmos. Nu när vi vet att saker och ting inte kan uppstå av sig självt, så måste det som orsakat allting finnas för evigt.

Jag sammanfattar argumentet i följande premisser:

1. Någonting existerar i detta universum.

2. Någonting kan inte uppstå av sig självt i detta universum.

Slutsats: Om någonting inte kan uppstå av sig självt, så måste det som orsakat allting finnas för evigt.

Ett exempel:
Ett äpple kan inte uppstå av sig självt, dvs när äpplet inte existerade så kan det inte existera av sig självt. Någon extern orsak måste finnas för att den ska kunna förflyttas från icke-existens till existens. Denna externa orsak måste även ha en annan extern orsak för att uppstå osv. Detta leder alltså till att det existerar en evig existens som orsakat allting. OM en evig existens inte skulle existera så betyder det att saker och ting kan uppstå av sig självt och därmed bryts logikens lag, dvs A = A.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-28 kl. 18:48.
Citera
2013-12-28, 19:06
Bannlyst
Jag tror att Gud lever utanför våran dimension.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför skulle jag göra det? Det är ditt bord.
Jag har aldrig påstått mig kunna bevisa Guds existens så jag antog att det var din önskan men eftersom det är jul så ska jag vara snäll och berätta om en personlig erfarenhet.

Jag fick ett bevis igår trots att jag inte bad om det. Hörde vad klockan var och gick upp och kollade så var klockan exakt det jag hört. Förstår dock om det inte når upp till dina höga beviskrav på sånt som är "onaturligt".
Citera
2013-12-28, 19:08
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Så du menar att hängande testiklar är en idiotiskt konstruktion bara för att de kan krossas eller skadas?

Allt i kroppen kan ju skadas eller krossas, eller hur? Näsan sticker ut och kan även brytas eller krossas om man skulle få en smäll. Är det en idiotisk konstruktion bara för det? Nä, nu får du försöka igen. Ditt argument håller tyvärr inte.

Nu ställer jag en fråga till dig: Vilka evolutionära fördelar finns det med externa testiklar som är sårbara och som kan krossas? Borde inte testiklarna vara skyddade på en säker plats nu när reproduktion är en viktig del i evolutionsprocessen? Jag ser inga evolutionära fördelar, ser du? Faller inte evolutionsteorin i detta fall?

Citat:
Vilka evolutionära fördelar finns det med externa och sårbara testiklar nu när reproduktion anses vara en viktig del i evolutionsprocessen?
Lite om testikelns evolution:
http://www.psmag.com/health/how-are-they-hanging-56306/
http://natgeo.se/diverse/storre-testiklar-ger-forsprang
Det är bara så att spermaproduktionen fungerar bäst vid temperaturer under kroppstemperaturen, och då har arter anpassat sig efter det. Som gud kunde du bara sett till att spermaproduktionen fungerade vid kroppstemperatur, och då hade pungar inte behövts.
Citera
2013-12-28, 19:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att kunna bevisa/motbevisa Guds existens så bör man definiera vad man menar med Gud. Detta är vad jag menar med Gud. Jag ser Gud som en evig existens som inte har någon orsak, som är medveten om oss och som har orsakat universum och allt liv som existerar

Och när du var där sist körde fast i kausalitets-regressionen.

Citat:
Första steget är att bevisa att något evigt existerar. Som sagt, vi kan inte komma fram till att något evigt existerar med våra empiriska instrument. Vi får förlita oss på logiken helt enkelt. Logiken säger, grovt förenklat, att saker och ting är vad de är, dvs A = A. Det betyder att någonting är alltid någonting, det kan aldrig vara icke-någonting samtidigt.

Har inget med extra-kosmisk metafysik att göra.

Citat:
Med andra ord, någonting kan inte uppstå av sig självt. Vi vet att saker och ting inte kan uppstå av sig självt i detta universum och vi har inga goda själ att tro att denna lag inte gäller utanför kosmos. Nu när vi vet att saker och ting inte kan uppstå av sig självt, så måste det som orsakat allting finnas för evigt.

Jag sammanfattar argumentet i följande premisser:

1. Någonting existerar i detta universum.

2. Någonting kan inte uppstå av sig självt i detta universum.

Slutsats: Om någonting inte kan uppstå av sig självt, så måste det som orsakat allting finnas för evigt.

Inom kosmos.

Citat:
Ett exempel:
Ett äpple kan inte uppstå av sig självt, dvs när äpplet inte existerade så kan det inte existera av sig självt. Någon extern orsak måste finnas för att den ska kunna förflyttas från icke-existens till existens. Denna externa orsak måste även ha en annan extern orsak för att uppstå osv. Detta leder alltså till att det existerar en evig existens som orsakat allting. OM en evig existens inte skulle existera så betyder det att saker och ting kan uppstå av sig självt och därmed bryts logikens lag, dvs A = A.

Falsk analogi.
Citera
2013-12-28, 19:50
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

De evolutionära fördelarna med externa testiklar är såklart att de håller temperaturen nere, vilket som du påpekar krävs för att spermieproduktionen ska fungera. Det finns inget i evolutionsteorin som säger att formgivningen av en organism måste vara perfekt, bara tillräcklig. Den som hävdar en perfekt skapare har väsentligt mycket mer arbete framför sig än den som accepterar evolutionsteorin.
Citera
2013-12-28, 19:59
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ett exempel:
Snälla, snälla, snälla, läs på vad identitetslagen säger innan du använder den! Det finns inget som säger att inget kan uppstå ur ingenting, för det första.
Sedan, om det skulle vara så, bevisar den inte evig existens och absolut inte din gud.
Citera
2013-12-28, 20:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Snälla, snälla, snälla, läs på vad identitetslagen säger innan du använder den! Det finns inget som säger att inget kan uppstå ur ingenting, för det första.
Sedan, om det skulle vara så, bevisar den inte evig existens och absolut inte din gud.

Det vet han redan, eftersom han fick detta (med en vidareutveckling av resonemanget) att veta nångång nyligen på denna tråd. Men han är ju förtjust i att börja från ruta étt om och om igen.
Citera
2013-12-28, 21:42
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jaha, kan du utveckla detta då, kanske? Jag menar det är ju lätt att bara komma med ett påstående.

Fler påståenden utan något som backar upp det.

Vidare, vad skulle ditt svar vara på att man försökt känna denna närvaro du talar om men inte känt av något som kan sägas vara detta? Får jag kanske lov att förekomma dig genom att du kanske anser att man inte försökt tillräckligt mycket och/eller inte menat allvar i sitt försök a la no true scotsman? Om så, då är det ju inte alls enkelt och vem som helst kan inte känna av den.

Hej!

Vem som helst kan känna av denna eviga existens.

Vänligen läs detta svar som jag skrivit till en av mina vänner här på forumet:

Citat:
Citat:
En känsla kan inte bevisa något annat än att känslan finns.
Exempel: Känslan av att du känner dig förföljd om du är ute och går mitt i natten bevisar inte att du är det. Det bevisar bara att du känner dig förföljd.

Citat:
Jag kräver bevis som är logiskt och rationellt giltiga. Känslor kan tyvärr inte bevisa saker. Begrunda exemplet jag gav.

Hej!

Jag ska ge dig en logisk slutsats baserad på det exempel du angivit.

Ditt exempel: Du är ute mitt i natten och promenerar i ett område som du inte riktigt känner igen. Du upplever rädsla och att någon kanske förföljer dig. Du promenerar raskt och hamnar på en gata som du börjar känna igen. Efter en stund är du hemma oskadd.

Varför upplevde du rädsla och varför kände du att du var förföljd?
Varför kom du inte till skada när du upplevde en känsla för fara?

Slutsats: Känslorna som du upplevde tyder på en verklig existens som är obligatorisk för dig eller någon annan. Om faran inte kom till dig så kommer den garanterat till någon annan i liknande situation. Med andra ord existerar faran, även om den inte kommit till dig. Din känsla tydde alltså på en verklig existens.

Känslor delas in i två grupper, primära och sekundära. Primära känslor är medfödda känslor och uppstår utan någon tidigare erfarenhet. Sekundära känslor är de som uppstår med erfarenhet.

Det är med primära känslor som upplevelsen av den evigt medvetna ordningen kan uppnås. Om du vill uppnå insikt och uppleva denna existens måste din spirituella kanal först öppnas. Första steget i denna spirituella resa är att erkänna att primära känslor är ett essentiellt verktyg för att kunna etablera kontakt med den evigt existerande medvetna ordningen.

Min respekterade vän, du bär inom dig ett ljus som du kan stärka för att den i slutet kan börja omge dig och de i din omgivning kan känna av det.

Människan riktar sig alltid till den evigt existerande medvetenheten. I vissa situationer sker detta explosionsartat, vid tex. dödsögonblicket eller när man befinner sig i enorm fara. I denna situation kommer du omedvetet att rikta dig till denna eviga ordning. Du kan faktiskt försäkra din relation till det eviga genom meditation, då du koppla bort dig från världens distraktion och försöker finna ditt inre, ty när du finner ditt inre etablerar du kontakt med den evigt existerande medvetna ordningen.

Jag vet att du är andligt stark och att du klarar detta, vi hjälps åt ärade vän. Må ljuset alltid omge oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in