Citat:
Ursprungligen postat av
AntiTheist
Håller med här. Men har för mig att du tidigare påstått att den som förnekade gud har bevisbördan. Nu säger du att det inte är så (vilket glädjer mitt elaka hjärta).
Så, back to basic då. Kör. min vän, kunskap1.
Visa/Bevisa någonting om guds existens. Jag väntar ivrigt....
(För sakens skull inkludera inte Bibeln där, det är helt onödigt och bara folk som Eric Hovind. Sye Ten och liknande tar till den som den yttersta sanningen.) Den är skriven av människor som levde för flera tusen år sedan, och den faktiska världsbilden ha ju ändrats en aning sen dess.
För att kunna bevisa/motbevisa Guds existens så bör man definiera vad man menar med Gud. Detta är vad jag menar med Gud. Jag ser Gud som en evig existens som inte har någon orsak, som är medveten om oss och som har orsakat universum och allt liv som existerar
Första steget är att bevisa att något evigt existerar. Som sagt, vi kan inte komma fram till att något evigt existerar med våra empiriska instrument. Vi får förlita oss på logiken helt enkelt. Logiken säger, grovt förenklat, att saker och ting är vad de är, dvs A = A. Det betyder att någonting är alltid någonting, det kan aldrig vara icke-någonting samtidigt.
Med andra ord, någonting kan inte uppstå av sig självt. Vi vet att saker och ting inte kan uppstå av sig självt i detta universum och vi har inga goda själ att tro att denna lag inte gäller utanför kosmos. Nu när vi vet att saker och ting inte kan uppstå av sig självt, så måste det som orsakat allting finnas för evigt.
Jag sammanfattar argumentet i följande premisser:
1. Någonting existerar i detta universum.
2. Någonting kan inte uppstå av sig självt i detta universum.
Slutsats: Om någonting inte kan uppstå av sig självt, så måste det som orsakat allting finnas för evigt.
Ett exempel:
Ett äpple kan inte uppstå av sig självt, dvs när äpplet inte existerade så kan det inte existera av sig självt. Någon extern orsak måste finnas för att den ska kunna förflyttas från icke-existens till existens. Denna externa orsak måste även ha en annan extern orsak för att uppstå osv. Detta leder alltså till att det existerar en evig existens som orsakat allting. OM en evig existens inte skulle existera så betyder det att saker och ting kan uppstå av sig självt och därmed bryts logikens lag, dvs A = A.