2013-12-26, 14:46
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Vad jag tror som menas är att varför har allt sin balans i naturen. Man kan kalla det ekosystemet då djur och växter lever tillsammans. Ekosystemet är bland det mest komplexa som finns, det har inte ändrats på miljoner år, bara omvandlats i och med de miljöförändringar som jorden genomgått. Så frågan vem/vad är det som gör ekosystemet fungerar?

Sen alla icke-troende på Gud, läs detta :
http://www.vetenskapen.se/hem/index.php/miracle-in-nature/107-balance-i-nature

Som sagt min religion samlar lärdom av andra religioner.
Vafan, sov du på biologilektionerna genom hela skolgången? Ekosystem behöver inte alls vara i balans och de kan till och med kollapsa. Dessutom verkar du inte ens veta vad ett ekosystem är. Ett ekosystem är endast att avgränsad område man har bestämt att kalla för ett ekosystem. Det kan vara ett helt solsystem, hela jorden, regnskogarna på jorden, en särskild regnskog, en särskild del av en regnskog, ett träd i en regnskog eller en del av ett träd i en regnskog. Det finns oändligt många ekosystem, eftersom du kan titta på vilken skala som helst.
Ett ekosystem kan förändras och dö ut om det hamnar i obalans.
Det som driver ekosystem på jorden är solen. Utan solen skulle de flesta ekosystem inte kunna finnas, alls.
Citera
2013-12-26, 21:10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Vafan, sov du på biologilektionerna genom hela skolgången? Ekosystem behöver inte alls vara i balans och de kan till och med kollapsa. Dessutom verkar du inte ens veta vad ett ekosystem är. Ett ekosystem är endast att avgränsad område man har bestämt att kalla för ett ekosystem. Det kan vara ett helt solsystem, hela jorden, regnskogarna på jorden, en särskild regnskog, en särskild del av en regnskog, ett träd i en regnskog eller en del av ett träd i en regnskog. Det finns oändligt många ekosystem, eftersom du kan titta på vilken skala som helst.
Det som driver ekosystem på jorden är solen. Utan solen skulle de flesta ekosystem inte kunna finnas, alls.
Och de är i balans.
Citera
2013-12-26, 21:42
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Och de är i balans.
Nja, det vill jag inte påstå. En del ekosystem har rubbats av människan och riskerar att fallera totalt (en del har redan gjort det).
Citera
2013-12-26, 22:08
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Är den verkligen det? Och på vilket sätt? Och varför skulle detta omöjliggöras utan denna eviga ordning du talar om?

Hej!

Existensen av en medveten evig ordning är obligatorisk ur ett rationellt perspektiv.

Det vi ser just nu i universum och detta liv på vår jord är inget annat än orsakat av denna existens. Naturen beter sig på ett sådant sätt att vi uppkommit, detta beteende har ingen rationell förklaring förutom existensen av denna eviga medvetna ordning. När man mediterar kopplas vi till denna medvetna existens och insikt upplevs. Om man vill uppleva denna medvetna existens så sker det mycket enkelt, vem som helst kan känna närvaron av denna eviga, medvetna existens.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Doktrin-presentation.

Nån evidens, validitet eller legitimering?

Korrekt, det är doktrin- presentation. De enda evidens som finns är upplevelser som varje individ kan uppleva. Vill du uppleva närvaron av denna evigt medvetna existens?

Vad anser du vara valid och legitim evidens av denna eviga medvetna existens?

Citat:
Oh, really? Om du nu är så säker på det, fram med bevisen.

Hej!

Oh, yes. It is for real. Vad för slags bevis vill du observera för att uppnå övertygelse?
Citera
2013-12-26, 23:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Oh, yes. It is for real. Vad för slags bevis vill du observera för att uppnå övertygelse?
Bevis som direkt kan observeras, mätas, testas eller härledas fram från observerade/bekräftade premisser enligt logikens lagar.
Citera
2013-12-26, 23:39
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Lol jo, det du beskriver är fortfarande självcentrerad inte så mycket till inlevelse och medkänsla.

om jag ger en uteliggare en slant bara för att JAG ska vara lycka hur kan det vara godhet?
eller att göra en reportage om svält inte för att man bryr sig om dom drabbade utan för att kunna klättra upp på karriärstegen vilket i sin tur gör mig ''lyckligt'' är det din definition på godhet?

att det är en axiom hos ateistiska moralfilosofer är ju som att vända sig till Vatikanen angående att katolicism är sann eller ej.

Hur är det med läsförståelsen egentligen? Jag vet inte ens hur jag ska kunna svara på en non-sequeteir av den här kalibern
Citera
2013-12-27, 00:07
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Bevis som direkt kan observeras, mätas, testas eller härledas fram från observerade/bekräftade premisser enligt logikens lagar.

Bra, utmärkt! formulera ett exempel baserat på de regler du lagt fram som, enligt dig, skulle klart och tydligt övertyga dig att tro på existensen av en medveten evig ordning.
Citera
2013-12-27, 00:18
Medlem
Citat:

Hur vet du min skolgång? Nä skoja bara kan vara jag som skriver lite klumpigt ibland.
Det du beskrev om ekosystem det är vad jag menar, kan fortsätta det kan vara just om havet, en del av havet o.s.v. Vad jag menar är att det måste vara i balans för det ska fungera då är allt i harmoni. Om det är i obalans naturligtvis kollapsar det.
Givetvis skadar människan ekosystemet. Ska försöka formulera mig lite bättre så man blir mer förstådd. Ett ekosystem är ett område där alla arter av växter och djur lever och är beroende av varandra. Ekosystem är ofta finjusterade, och om denna balans är skadad, kan resultaten vara oförutsägbar. Människor har rubbat balansen i många ekosystem världen över, vilket ibland leder till skadliga konsekvenser så som överdriven jakt. Människor har i hög grad påskyndat utrotning bland djur genom överdriven jakt. När en art är borta, kan det bli obalans i ekosystemet. Vi kan även ta förstörelse av livsmiljöer när människor hugger ner skog för odling och bygga nya bostäder.Vi har även pollution då mänskliga industrisamhället släpper en massa olika föroreningar i luften. Föroreningar kan skada både växt-och djurarter. Det kan också göra vissa områden på jorden obeboelig för många arter. Ja solen driver ekosystemet på jorden, men vem vad var det som skapade allt så det skulle fungera? Det är väl inte bara en slump vi har en sol där planeter kretsar kring den i vår galax? Att vi befinner oss i en galax mitt i rymden? Att det finns en rymd vi vill kalla universum?
Citera
2013-12-27, 00:29
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Hur vet du min skolgång? Nä skoja bara kan vara jag som skriver lite klumpigt ibland.
Det du beskrev om ekosystem det är vad jag menar, kan fortsätta det kan vara just om havet, en del av havet o.s.v. Vad jag menar är att det måste vara i balans för det ska fungera då är allt i harmoni. Om det är i obalans naturligtvis kollapsar det.
Givetvis skadar människan ekosystemet. Ska försöka formulera mig lite bättre så man blir mer förstådd. Ett ekosystem är ett område där alla arter av växter och djur lever och är beroende av varandra. Ekosystem är ofta finjusterade, och om denna balans är skadad, kan resultaten vara oförutsägbar. Människor har rubbat balansen i många ekosystem världen över, vilket ibland leder till skadliga konsekvenser så som överdriven jakt. Människor har i hög grad påskyndat utrotning bland djur genom överdriven jakt. När en art är borta, kan det bli obalans i ekosystemet. Vi kan även ta förstörelse av livsmiljöer när människor hugger ner skog för odling och bygga nya bostäder.Vi har även pollution då mänskliga industrisamhället släpper en massa olika föroreningar i luften. Föroreningar kan skada både växt-och djurarter. Det kan också göra vissa områden på jorden obeboelig för många arter. Ja solen driver ekosystemet på jorden, men vem vad var det som skapade allt så det skulle fungera? Det är väl inte bara en slump vi har en sol där planeter kretsar kring den i vår galax? Att vi befinner oss i en galax mitt i rymden? Att det finns en rymd vi vill kalla universum?
Ett ekosystem måste vara i balans för att det ska fortsätta existera, ja. Individerna i ett ekosystem måste nödvändigtvis inte vara beroende av varandra, men de påverkar såklart oundvikligt varandra. Sedan glider du in på något helt annat. Varför skulle det inte bara kunna vara en ren "slump", som du väljer att kalla det? Det finns miljontals stjärnor i Vintergatan, och några av dem har planeter runt sig. Varför är det omöjligt att tänka sig att några har de rätta förutsättningarna för liv? Att vi sedan kallar rymden för universum, vad har det med saken att göra överhuvudtaget?
Citera
2013-12-27, 00:39
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Hej!

Existensen av en medveten evig ordning är obligatorisk ur ett rationellt perspektiv.

Jaha, kan du utveckla detta då, kanske? Jag menar det är ju lätt att bara komma med ett påstående.

Citat:
Det vi ser just nu i universum och detta liv på vår jord är inget annat än orsakat av denna existens. Naturen beter sig på ett sådant sätt att vi uppkommit, detta beteende har ingen rationell förklaring förutom existensen av denna eviga medvetna ordning. När man mediterar kopplas vi till denna medvetna existens och insikt upplevs. Om man vill uppleva denna medvetna existens så sker det mycket enkelt, vem som helst kan känna närvaron av denna eviga, medvetna existens.

Fler påståenden utan något som backar upp det.

Vidare, vad skulle ditt svar vara på att man försökt känna denna närvaro du talar om men inte känt av något som kan sägas vara detta? Får jag kanske lov att förekomma dig genom att du kanske anser att man inte försökt tillräckligt mycket och/eller inte menat allvar i sitt försök a la no true scotsman? Om så, då är det ju inte alls enkelt och vem som helst kan inte känna av den.
Citera
2013-12-27, 08:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Endast enligt din irrationella omdefiniering av rationalitet i ditt eget epistemiska doktrin-system.

Citat:
Det vi ser just nu i universum och detta liv på vår jord är inget annat än orsakat av denna existens.

Alltså Intelligent Design som postulat.

Citat:
Naturen beter sig på ett sådant sätt att vi uppkommit, detta beteende har ingen rationell förklaring förutom existensen av denna eviga medvetna ordning.

Ad hoc med påföljande cirkelargument.

Citat:
När man mediterar kopplas vi till denna medvetna existens och insikt upplevs.

Speak for yourself, du är inte representant för ett generellt "man".

Citat:
Om man vill uppleva denna medvetna existens så sker det mycket enkelt, vem som helst kan känna närvaron av denna eviga, medvetna existens.

Nix. Endast om meditation missbrukas till att pseudo-fastställa 'konklusion-före-fakta'.

Citat:
Korrekt, det är doktrin- presentation.

Trevligt att du inser det själv.

Citat:
De enda evidens som finns är upplevelser som varje individ kan uppleva. Vill du uppleva närvaron av denna evigt medvetna existens?

Dra ner för Dunning-Kruger attityden; jag har mediterat i 50 år.

Citat:
Vad anser du vara valid och legitim evidens av denna eviga medvetna existens?

Du kan ju börja utan att upprepa samma 'taktiska' frågor du redan har fått svar på.
Citera
2013-12-27, 08:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du har helt enkelt introducerat din egen hitta-på parameter i ett typisk efterrationaliserings-'resonemang'.

Den kosmiska dynamikens underlag är tydligt ASYMMETRISKA polariseringer, inte nån flummig new-age fantasi om kosmisk balans/harmoni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in