2013-12-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Har alltid varit för monarkin.
Främst för att det är billig marknadsföring av Sverige.
Och slotten kostar ju där dom står oavsett vem som betalar.

Monarkin är i och för sig inte en billig marknadsföring, vi skattebetalare försörjer en hel familj. Denna familj är även långt ifrån en medelklassfamilj. Jag har även svårt att tro att monarkin är värd pengarna, jag tror tvärtom att monarkin

Men med senaste tidens jultal från kungen om att omfördela välfärden har jag svängt i frågan.
Bygg om dessa pisslott till flyktigförläggningar.
Så kan både du, jag och kungen gå runt och känna oss lite bättre.

Så får det bli, om det hinns till 2019 borde ju inte vara något problem med tanke på alla som saknar välfärd.
Och dessa fina människor har ju 100-tals rum per näsa.
Bara Stockholms slott har ju 800 rum!!

Jag håller med kungen - dela med oss av välfärden!

Oj, oj, oj och oj. Detta är varför jag börjar bli allt mer emot allmän och lika rösträtt. Anser du att Sverige bör ta in mer flyktingar och samtidigt förstöra de kulturarv som våra slott faktiskt är? I så fall förtjänar du en eloge för din medmänsklighet, men samtidigt förtjänar du att ha den borttagen då du helt verkar sakna sunt förnuft.
Senast redigerad av LogiskTanke 2013-12-27 kl. 14:43.
Citera
2013-12-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LogiskTanke
Oj, oj, oj och oj. Detta är varför jag börjar bli allt mer emot allmän och lika rösträtt. Anser du att Sverige bör ta in mer flyktingar och samtidigt förstöra de kulturarv som våra slott faktiskt är? I så fall förtjänar du en eloge för din medmänsklighet, men samtidigt förtjänar du att ha den borttagen då du helt verkar sakna sunt förnuft.

Bara för att någon inte håller med dig kan du ju inte vilja ta bort allmän rösträtt. Tänk hur många som är emot dina åsikter.
Citera
2013-12-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varabajare
Bara för att någon inte håller med dig kan du ju inte vilja ta bort allmän rösträtt. Tänk hur många som är emot dina åsikter.

Givetvis finns det människor som är emot mina åsikter, men det finns även människor som håller med mig när jag säger att våra slott inte bör göras om till flyktingförläggningar: majoriteten.

Mitt påstående om att ta bort den allmän rösträtt kanske var lite brutal; dock påstod jag aldrig att jag skulle vilja ta bort den, jag påstod endast att jag börjar bli mer och mer för det. Jag tycker inte att vi som inte bor i Norrland har rätt att uttrycka oss i deras frågor då de inte rör oss, därvidlag tycker jag inte heller att utomstående från min stad bör uttrycka sig i våra frågor. Att personer med hans åsikter har rätt att rösta i ett land och påverka mig, när han uppenbarligen bygger sina åsikter på medmänsklighet snarare än fakta.
Senast redigerad av LogiskTanke 2013-12-27 kl. 18:02.
Citera
2013-12-27, 20:51
Medlem
Några tabbar till av Carl-Gustav, Madelääääine, Carl-Philip och skilsmässa mellan Daniel och Victoria så är saken biff.
Då kan vi äntligen slänga av oss denna odemokratiska monarki och känna frihetens vindar i form av republik med jämlikhet, broderskap och frihet som motto. Aldrig mer monarki.
Citera
2013-12-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove
Några tabbar till av Carl-Gustav, Madelääääine, Carl-Philip och skilsmässa mellan Daniel och Victoria så är saken biff.
Då kan vi äntligen slänga av oss denna odemokratiska monarki och känna frihetens vindar i form av republik med jämlikhet, broderskap och frihet som motto. Aldrig mer monarki.

Ja, ditt engagemang förefaller enbart känslostyrt. Några sakliga skäl till varför det skulle vara så viktigt att avskaffa monarkin har jag inte sett.
Citera
2013-12-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Ja, ditt engagemang förefaller enbart känslostyrt. Några sakliga skäl till varför det skulle vara så viktigt att avskaffa monarkin har jag inte sett.

Är inte frihet ett någorlunda sakligt skäl? Jag skulle utan tvekan klassificera frihet som ett sakligt skäl.
Citera
2013-12-27, 23:58
Medlem
Citat:
Är inte frihet ett någorlunda sakligt skäl? Jag skulle utan tvekan klassificera frihet som ett sakligt skäl.

På vilket sätt skulle friheten öka om monarkin avskaffades? Är friheten högre i Finland, Frankrike, Italien eller USA?
Citera
2013-12-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
På vilket sätt skulle friheten öka om monarkin avskaffades? Är friheten högre i Finland, Frankrike, Italien eller USA?

Det är inte mitt påstående. Jag konstaterade bara att det minst sagt var ett sakligt påstående om du har fakta att backa upp det med.
Citera
2013-12-28, 14:46
Medlem
Citat:
Det är inte mitt påstående. Jag konstaterade bara att det minst sagt var ett sakligt påstående om du har fakta att backa upp det med.

"Frihet" är ett för yvigt begrepp för att kunna anses sakligt bara genom sig självt. För att det skall bli användbart till annat än enbart plakatutrop, så måste det preciseras. Frihet till vad, och frihet från vad? För mig är friheten till vårt lands obrutna monarkiska historia av stort värde, och detta blir för evigt förlorat om republikanerna tar makten. Republik skulle förtrycka det svenska folkets urgamla rätt till sin monarki. Det är värt att kämpa för att motverka.
Citera
2013-12-28, 14:52
Medlem
Kashis avatar
En rolig hobby för gamla kärringar, dom har slitit hårt för att bygga och upprätthålla det här landet, dom förtjänar att läsa DAM en gång i veckan med historier kring alla dessa familjer.

Edit OnTopic: Vänta och se, hoppas att alla gamlingar är döda redan 2019?
Senast redigerad av Kashi 2013-12-28 kl. 14:59.
Citera
2013-12-28, 15:05
Medlem
Vad jag menade var ju att kungen tycker ju vi ska dela bort ännu mer av våran välfärd.
Fast pensionerna redan är på socialbidragsnivå.
Och allt annat är kört i botten.

Då är det väl dags att ta av hans pengar - han är ju trots allt Sveriges största bidragstagare.
Och bättre att man låter flyktingar bo i dessa slott än att konfiskera folks hus.
Eller hur?

Med sin attityd kommer monarkin aldrig överleva.
Mitt stöd har försvunnit.
Och många andras om du tittar på undersökningar.

Men till 2019 tror jag inte monarkin är borta.
Före 2119 är den garanterat borta.
Det har om inte annat musslorna sett till..

Sedan kan jag hålla med dig om rösträtten.
Men det kommer ju inte vara något hinder att rösta på ett muslimsk parti om en 50 år när dom är fler än andra.
Hur ska monarkin överleva det?

Citat:
Citera
2013-12-28, 15:23
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove
Det var ju svenskar som hjälpte nazister att fly till Argentina efter WW-II.
Tycker Argentina kan passa Bernadotte.
Sylvias pappa samarbetade med nazisterna.
Kungens pappa hailade nere i Nurnberg.

Är det här skon klämmer månne, att vårt kungahus har rötter i nazismen? Hur många är det inte som hade någon nazistsympatisör i släkten på 30talet, själv vet jag om två från min släkt!

Personligen tycker jag att vårt kungahus skall bestå så länge det gagnar Sverige och dom faktiskt gör nytta vilket jag idag tycker att dom gör. Apanaget har det gnällts länge om men tidigare i tråden är det redan förklarat var pengarna går. Kungen äger stora markarealer och tjänar pengar genom det och EUstöd, så han klarar sig nog rätt ok ändå.

Vad handlar all denna hets mot kungahuset om egentligen, är det smyckena, pengarna, klänningarna, festerna som folk stirrar sig blodröda på och känner att dom fått nog. Avundsjuka, förakt och småsinthet kallar jag det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in