Citat:
Det har så klart inga rötter i nazismen. Vår nuvarande kungs morfar hade sådant för sig, men ingen annan. Tvärtom är det väl belagt att både kungens far, farfar och farfars far var emot sådant. Däremot var de ibland tyskvänliga, vilket är en annan sak och har sin bakgrund i Tysklands framgångar politiskt, ekonomiskt och kulturellt mellan 1870 och 1914. Att lägga märke till är att kungens farfar G VI A var ingift i det brittiska kungahuset, och att både han och prins Bertil hade starka sympatier för den brittiska saken.
Citat:
Personligen tycker jag att vårt kungahus skall bestå så länge det gagnar Sverige och dom faktiskt gör nytta vilket jag idag tycker att dom gör. Apanaget har det gnällts länge om men tidigare i tråden är det redan förklarat var pengarna går. Kungen äger stora markarealer och tjänar pengar genom det och EUstöd, så han klarar sig nog rätt ok ändå.
Vad handlar all denna hets mot kungahuset om egentligen, är det smyckena, pengarna, klänningarna, festerna som folk stirrar sig blodröda på och känner att dom fått nog. Avundsjuka, förakt och småsinthet kallar jag det!
Vad handlar all denna hets mot kungahuset om egentligen, är det smyckena, pengarna, klänningarna, festerna som folk stirrar sig blodröda på och känner att dom fått nog. Avundsjuka, förakt och småsinthet kallar jag det!
Naturligtvis är det avundsjuka. Några mer rationella skäl för republikanism har hittills inte presenterats i tråden.