2013-12-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Är det här skon klämmer månne, att vårt kungahus har rötter i nazismen? Hur många är det inte som hade någon nazistsympatisör i släkten på 30talet, själv vet jag om två från min släkt!

Det har så klart inga rötter i nazismen. Vår nuvarande kungs morfar hade sådant för sig, men ingen annan. Tvärtom är det väl belagt att både kungens far, farfar och farfars far var emot sådant. Däremot var de ibland tyskvänliga, vilket är en annan sak och har sin bakgrund i Tysklands framgångar politiskt, ekonomiskt och kulturellt mellan 1870 och 1914. Att lägga märke till är att kungens farfar G VI A var ingift i det brittiska kungahuset, och att både han och prins Bertil hade starka sympatier för den brittiska saken.

Citat:
Personligen tycker jag att vårt kungahus skall bestå så länge det gagnar Sverige och dom faktiskt gör nytta vilket jag idag tycker att dom gör. Apanaget har det gnällts länge om men tidigare i tråden är det redan förklarat var pengarna går. Kungen äger stora markarealer och tjänar pengar genom det och EUstöd, så han klarar sig nog rätt ok ändå.

Vad handlar all denna hets mot kungahuset om egentligen, är det smyckena, pengarna, klänningarna, festerna som folk stirrar sig blodröda på och känner att dom fått nog. Avundsjuka, förakt och småsinthet kallar jag det!

Naturligtvis är det avundsjuka. Några mer rationella skäl för republikanism har hittills inte presenterats i tråden.
Citera
2013-12-28, 16:49
Medlem
Hor-Ullas avatar
Ja å alla ni jävlar som vill ha bort kungen ni var säkert för rivningen av gamla Klara kvarteret också??å hade ni fått bestämma ännu mer så hade gamla stan varit ersatt av ännu ett miljonprogram. Fy faan. Några saker kan väl få vara som det alltid ha varit era jävla muppar.
Citera
2013-12-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Vad jag menade var ju att kungen tycker ju vi ska dela bort ännu mer av våran välfärd.
Fast pensionerna redan är på socialbidragsnivå.
Och allt annat är kört i botten.

Jag håller med om att kungen får för mycket pengar, enligt Nyheter24 (inte den bästa källan) taxerades hans förmögenhet till 295 miljoner kronor. Detta är pengar som skulle kunnat vara till mycket bättre nytta, t.ex. skola och sjukvård.

Att pensionärer lever på socialbidragsnivå är inte tack vare kungen och det är snarare tack vare de själva. Pensionärer har ju inte ett stort behov av pengar, speciellt inte när du börjar närma dig 80-års åldern. Det är framför allt tack vare dåligt pensionssparande som våra pensionärer har lite pengar, medan det är dålig fördelning av skattepengarna som bidrar till att ålderdomshemmen är i sämre skick än innan.

Citat:
Då är det väl dags att ta av hans pengar - han är ju trots allt Sveriges största bidragstagare.
Och bättre att man låter flyktingar bo i dessa slott än att konfiskera folks hus.
Eller hur?

Med sin attityd kommer monarkin aldrig överleva.
Mitt stöd har försvunnit.
Och många andras om du tittar på undersökningar.

Det kostar väl ingenting att restaurera ett slott till ett flyktingförläggning, eller hur? Att förstöra svenska kulturarv för att ta in 200-300 flyktingar som vi likväl skulle kunna hjälpa på plats är i min mening inte värt det. Slotten besöks ju dagligen av både utländska och svenska turister och därför ger dessa slott en inkomst, vilket inte flyktingförläggningar gör, utan dessa ger inte annat än utgifter.

Citat:
Men till 2019 tror jag inte monarkin är borta.
Före 2119 är den garanterat borta.
Det har om inte annat musslorna sett till..

Sedan kan jag hålla med dig om rösträtten.
Men det kommer ju inte vara något hinder att rösta på ett muslimsk parti om en 50 år när dom är fler än andra.
Hur ska monarkin överleva det?

Jag tror inte monarkin kommer överleva länge till, vilket är väldigt synd. Att bo i ett land med en konstitutionell monarki är minst sagt något att vara stolt över. Det bidrar till nationalism och gör att vi visar en bra utsida mot grannländer och mer avlägsna länder.

Vi får hoppas att vi aldrig får se ett religiöst parti i riksdagen, det skulle förstöra den svenska demokratin och vore en skam för hela landet. I och för sig hade Sverige redan varit en skam då de flesta svenskar faktiskt röstade på ett religiöst parti.

Monarkin kommer inte överleva, men det är inte tack vare religiösa partier.
Citera
2013-12-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Är det här skon klämmer månne, att vårt kungahus har rötter i nazismen? Hur många är det inte som hade någon nazistsympatisör i släkten på 30talet, själv vet jag om två från min släkt!

Personligen tycker jag att vårt kungahus skall bestå så länge det gagnar Sverige och dom faktiskt gör nytta vilket jag idag tycker att dom gör. Apanaget har det gnällts länge om men tidigare i tråden är det redan förklarat var pengarna går. Kungen äger stora markarealer och tjänar pengar genom det och EUstöd, så han klarar sig nog rätt ok ändå.

Vad handlar all denna hets mot kungahuset om egentligen, är det smyckena, pengarna, klänningarna, festerna som folk stirrar sig blodröda på och känner att dom fått nog. Avundsjuka, förakt och småsinthet kallar jag det!

Det finns så många roliga saker att reta upp monarkister med.
Ni är så känsliga för lite kritik mot familjen Bernadotte.

Jag vill FRÄMST avskaffa monarkin på följande grunder:
- Ingen ska ÄRVA rikets högsta ämbete/tjänst. Man ska få sin tjänst på meriter.
Sverige ska vara en meritokrati.
- Att visa att man får det högsta ämbetet på meriter och inte genom att födas ur rätt livmoder sänder en signal om att det är ett demokratiskt och jämlikt samhälle.
- Adelskapet är avskaffat helt, nu är det bara kungahuset kvar att avskaffa för att få ett demokratiskt samhälle.
- Hela statsskicket behöver renoveras. Inför majoritetsval, endast personval, borgmästare, landshövdingar, president med mandat.
Citera
2013-12-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove

Folk är väl olika, men jag retar snarast upp mig på att republikanerna saknar goda argument för sin ståndpunkt.

Citat:

Så, det menar du blir mer tydligt i en republik? Hur många landshövdingar har fått sin befattning på meriter? Hälften? Hur många generaldirektörer är välmeriterade? Snarare är det väl så att ju mindre monarki vi fått, ju sämre har meriterna varit för statens högsta chefer.

Citat:
- Att visa att man får det högsta ämbetet på meriter och inte genom att födas ur rätt livmoder sänder en signal om att det är ett demokratiskt och jämlikt samhälle.

I de undersökningar som gjorts internationellt så toppar monarkierna listan över demokratiska samhällen. Visst är det märkligt!

Citat:
- Adelskapet är avskaffat helt, nu är det bara kungahuset kvar att avskaffa för att få ett demokratiskt samhälle.

Vi har ett demokratiskt samhälle. Kungen har ingen politisk makt. De demokratiska problem som vi har, och de är inte så få, har inget med monarkin att göra, snarare tvärtom.

Citat:
- Hela statsskicket behöver renoveras. Inför majoritetsval, endast personval, borgmästare, landshövdingar, president med mandat.

Du kan få det mesta av det utan att kullkasta ett 1000-årigt statsskick. Man kan till och med förstärka kungens roll en aning, se hur det fungerar i Norge. Riksrättsförfarande, författningsdomstol, tvåkammarriksdag. Det finns mycket att göra, och bäst blir det - visar oss vår hittillsvarande historia - med en representativ monark.

Kom ut ur din förblindning, så kommer vi säkert fram till riktigt goda förslag att enas om, för Sveriges bästa.
Citera
2013-12-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Folk är väl olika, men jag retar snarast upp mig på att republikanerna saknar goda argument för sin ståndpunkt.

Så, det menar du blir mer tydligt i en republik? Hur många landshövdingar har fått sin befattning på meriter? Hälften? Hur många generaldirektörer är välmeriterade? Snarare är det väl så att ju mindre monarki vi fått, ju sämre har meriterna varit för statens högsta chefer.

Jag menar att alla befattningar skulle sökas, antingen via personval eller genom en rekryteringsprocess som är oberoende och opolitisk.

I de undersökningar som gjorts internationellt så toppar monarkierna listan över demokratiska samhällen. Visst är det märkligt!

Vi har demokrati trots monarkin, inte tack vare den. Monarkin var en sammanhållande kraft i dåtiden. Nu är den bara i vägen för ett bättre samhälle. Saker förändras.

Vi har ett demokratiskt samhälle. Kungen har ingen politisk makt. De demokratiska problem som vi har, och de är inte så få, har inget med monarkin att göra, snarare tvärtom.

Jag har träffat kungaparet och prins Daniel. Det fjäsk omgivningen visade för dem fick mig att må illa. Men det är inte deras fel, det är monarkins fel. Att jag skulle vara undersåte. Ha! Kommer aldrig hända.

Du kan få det mesta av det utan att kullkasta ett 1000-årigt statsskick. Man kan till och med förstärka kungens roll en aning, se hur det fungerar i Norge. Riksrättsförfarande, författningsdomstol, tvåkammarriksdag. Det finns mycket att göra, och bäst blir det - visar oss vår hittillsvarande historia - med en representativ monark.

Det har inte varit 1000 år med svenska monarker på tronen. Suck.

Kom ut ur din förblindning, så kommer vi säkert fram till riktigt goda förslag att enas om, för Sveriges bästa.

Blind kan du vara själv.
Senast redigerad av HarryTurtleDove 2013-12-28 kl. 22:00. Anledning: lite stavfel och saknade ord..
Citera
2013-12-29, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaa91
Vet inte om du driver men du vet väl att kungen har en massa egna pengar som vida överstiger de han får genom skatter. Dessutom är kungen skattskyldig på både den lön han får via oss + på de förmögenheter han själv innehar. Själva anslagen är cirkus 125 miljoner men det skall täcka arbetet för de 70 personer som jobbar inom hovsfären. Om du vet något om företagsamhet är 125m/70 pers inget lönsamt utan täcker själva kostnaderna i princip.

För att svara på trådstarten krävs två mellanliggande val ja.
ja ovart har han fått dom pengarna ifrån tror du ?=
Citera
2013-12-29, 13:33
Medlem
Dolgtrases avatar
Snålt med förslag här. Mest skvaller och gnäll som redan har avhandlats i åratal i stora tråden om monarkins avskaffande. Trådskaparen skriver att det är roligt att "reta upp monarkister". Ja, det kanske det är. Men avskaffandet av vår kära monarki går ju inte framåt av att försöka "reta" folk som uppskattar kungen och statsskicket. Om stödet för lagligt införande av republik ska öka krävs nog andra metoder. Likaså om ni väljer revolutionens väg.

Leve monarkin!
Gud bevare Konungen och Fäderneslandet!

Må de griniga och avundsjuka undersåtarna komma till insikt.
Citera
2014-01-01, 00:26
Medlem
Birchmeads avatar
Vad är allternativet till Kungahuset?
Att vi får en gammal avdankad politiker i stället?
Moderaterna plockar fram Anders Björck
Centern Olof Johansson
Folkpartiet Per Ahlmark
Miljöpartiet Eva Goes
Sossarna (vill väl som vanligt ha ett eget alternativ) Mona Sahlin och Omar eller Håkan Juholt och dam i burka
Vänstern (vet inte vad dom kan få fram då dom vill vara feministiska) Lars Ohly i klänning.
Citera
2014-01-01, 13:30
Medlem
Hot mot demokratin? Really?

Ni vet nog mycket väl att Kungahuset är en PR-verksamhet. Inte nog med att de saknar all form av verkställande makt, de får inte ens uttala sig politiskt.

De lyfter fram och romantiserar en central del av Sveriges historia. De ger oss en identitet som i PR-syften inte kan köpas för pengar.
Citera
2014-01-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Hot mot demokratin? Really?

Ni vet nog mycket väl att Kungahuset är en PR-verksamhet. Inte nog med att de saknar all form av verkställande makt, de får inte ens uttala sig politiskt.

De lyfter fram och romantiserar en central del av Sveriges historia. De ger oss en identitet som i PR-syften inte kan köpas för pengar.

Dagens utsändning av den traditionella nyårskonserten från Wien var ett typexempel. Gott om interiör- och exteriörbilder med monarkiska motiv; slott, heraldik, inredning. Men det saknades ett kungapar att ha med i bild. Det blev så uppenbart att Österrike i kulturell mening är en monarki i allt väsentligt, men utan den formella monarkiska institutionen. Helt säkert hade Österrike blivit ett i flera avseenden bättre land om man hade lyckats restaurera monarkin.
Citera
2014-01-02, 10:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove

meriter... hahaha - utan monarki skulle vi ha mona som president nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in