Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
om man skulle göra en robot som har fri vilja och känslor, utan att installera en själ i dom, så skulle det kunna vara ett ganska bra motargument mot själen. men möjligheten finns ju dock alltid att själen läggs till automatiskt om något blir tillräckligt komplicerat och fyller vissa kriterier.
Roboten kan inte ha varken vilja eller känslor så länge den inte själv kläckt ekvationerna och kalrat av att mata sig själv, den dagen roboten tillför den näring den kan räknaut ska behövas för en problemlösning där själ och hsitoriska lösningar varit kreativa, den dagen kommer aldrig, eftersom robot behöver 1/ kunna gråta vatten, kunna påvisa sig få allergiska utslag, kunna helt enkelt indikera rätt, för det krävs dna.
t.e ser du inte i djurriket så många som gråter så det rinner vatten ur ögonen.. men ändå är det där intelligensen ligger, i biokemin - men lycka till att få en robot att indikera "rätt"
Att rätt är en sak är så, men att rätt är rätt, är en helt annan sak.
Jg får det till att 1+1, kan bli så simulativt, intill similar, liksom man kan förfalska pengar och skapa en svart mrknad att förhärliga. Det finns chans att allmän skarvning blir påbuden och rätt snart, redan nu krävs mkt skarvanden för att få projekt "i hamn".
Och, sedan när var tårar så värst viktigt i saken intelligens?
Fråga dem som levde parallellt med Einstein. Vad man då, ansåg om tårar.
Nä kunde man kupera svansar på hundar och låsa in sin avkomma i boxar, och få folk att följa incitament.. då kan man säga att vad man vet idag, det visste man för längesedan, det enbart kommer att klia i fingrarna på en klick individer som har hög charmfaktor.
Har du kanske märkt att kroppskultur fått en härlig uppsving?
jobbet åtta tim + övertid, snabbt med bilen hem, stressäta lite pulver, stressstarta bilen igen.. till gymmet, pumpa spinna.. för att snabbt få sig ett ksjut innan det är dags för lite sport.. för att sedan hoppa upp ur sängen igen.. stretcha medan man sköter colgateleendet, opch så om igen.. rutinen är redan inne i slimningsfasen, har som anekdot sett en hel skola där anorexia gick som en LÖPELD, jag kunde räkna på ena handen, det antal tjejer som såg normala ut. Det läsåret. De gät floder om de inte fick t.ex mbg på kommando och extremare variant av tjat o trots.
Som ett excempel och då är usa inte ens inblandat, mer än indirekt.
Men det får itne ditt ögonbyrn att höjas? en unge som inte får sitt papper, går i attack.. medan proven lyser av lucka efter lucka.. nej, inte, vad jag skriver har ju i ngenting med inre rumtidsuppfattning att göra?
VAAaaaad har det med den vetenskapliga touchen här i tådarna att göra - oh nej ingenting, för det ska följa vad... TS per automatik? En TS klickar på tangenterna och går igång med vetenskapsbeläggen i varenda kontext som går att battla mot, oftast tycker jag.
Installera, låter patetiskt, en mäniska med rikt inre, låter sig inte installers, enbart det att en robot "låter sig" , säger mig att något kommer at bli hysteriskt kul.
Den som lever får se.