2013-12-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Synpunkter:

1. Din variant kräver att RO är uppringaren, vilket han högst sannolikt inte är.

2. Osannolikt att PH skulle följa med in på ridskolan för att tala ut eller för att komma och kolla på ngt.

3. Hade RO velat hämnas en oförrätt hade det naturligaste (för honom) varit att följa efter PH och hugga honom i ryggen någonstans på vägen till PH:s "hem". Att en datanörd/kuf skulle våga sig på att verbalt lura in Ph på ridskolan känns märkligt. Hade han haft mord i tankarna hade det synts på honom. Stirrig blick, darrande röst (av adrenalinet). För ett halvplanerat mord där mördaren lurar in PH in på rodskolan krävs en verbal psykopat (en profilsom uppringaren däremot matchar) som antagligen är van vid att använda våld och "taking care of business".

jag kan se RO som GM om mordet skett direkt utanför eller på puben, eller anfall i ryggen i allen på valhallavägen. Men inte så som skett i detta fall.

I mitt resonemang är MGM också uppringaren. Glömde kanske att poängtera det.
Citera
2013-12-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Det är sant. Om platsen är en slump så faller en hel del i mitt resonemang (dock inte ALLT). Därför vore det intressant om du tog upp saker som talar för att platsen är en slump. Men det är ju det som är poängen här. Det finns inte mycket som särskilt talar för att platsen skulle vara slump.

Man kan angripa valet av brottsplats på två sätt. Antingen utgår man från att platsen var slumpmässig och försöker hitta saker som motsäger detta. Det har jag gjort och presenterat. Sedan kan man gå andra hållet. Man kan utgå från att brottsplatsens placering inte var en slump och leta efter saker som talar för det motsatta. Låt oss därför göra även det:

Var det vanligt att gena över Swartlings Ridskola? NEJ
Var det ett ställe som PH (eller människor i största allmänhet) brukade hänga på kl 4-5 på morgonen i oktober. NEJ
Var det ett ställe som kändes inbjudande/mysigt/trevligt att gå in på kl 4 på morgonen? NEJ
Var det ett bra ställe att kissa på på vägen hem? JA, det kan man möjligen säga.

Så den enda möjligheten till att platsen var en slumpmässigt vald plats var att PH gick in där för att kissa, helt ovetandes om den mördare som följde efter honom. Detta är ett helt möjligt scenario. MEN detta scenario förutsätter att mördaren följt efter honom från KTH vilket därmed också stödjer min tes att GM kände PH. Det är också mkt troligt att GM gick på Lantmäteri eftersom en majoritet av deltagarna på festen/puben var lantmätare som jag förstått det.

Dock är det så spannet av möjliga GM ökar om det var urinet som fick PH att gå in på ridskolan och inte att det var en bestämd mötesplats. Det är helt enkelt inte riktigt lika säkert att det är en Lantmätare som är GM.

Ska lägga till att PH endast druckit två öl under kvällen och att hans blåsa därmed knappast var sprängfylld, men likväl är kissteorin det mest troliga om platsen inte var en mötesplats.

Edit: Du kan nog ta det där kaffet. För visst fan har jag löst fallet.

Problemet med kissteorin är att dådet är lite för långt in, långt bort från Valhallavägen. Om BO skulle kissa är det väl rimligt att han bara skulle gå precis innaför grinden och där bli överfallen. Tumultet, väskan och kroppen skulle då finnas närmare Valhallavägen och inte 20-30 meter upp mellan byggnaderna.
Citera
2013-12-11, 01:08
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
I första fallet finns flera möjliga scenarion, han kan ha överraskat en eller flera som var där i något annat syfte och av någon anledning blivit bragd om livet.

Har övervägt det. Men 1. Skulle han ha gått hela vägen in med väskan då? 2. Varför bemöda sig att ringa och lägga rån som villospår om det var ett slumpmässigt möte? Varför ta den risken?

Citat:
Han kan ha blivit iakttagen när han gick dit av någon som tänkte råna honom men det slog fel och han blev mördad.

Då blir det ologiskt att ringa och säga att det var ett rån. Så rånmotivet kan vi utesluta.

Citat:
Det finns helt enkelt för många troliga scenarion för att man skall bestämma sig för ett enda.
Nej, det gör inte det. Jag kan bara hitta motiv där GM känner PH som motiverar att han ringer och lämnar villospår.

Citat:
Morakniven menar jag var idealisk eftersom det tagit 17 år att hitta en misstänkt GM. Dessutom är den ganska smidig att gömma och har dessutom parerstång som hindrar att man skär sig själv om man hugger. Den är även såpass vanlig att det är svårt att spåra den till en specifik person, så som mordvapen är den väl inte så dum alls.

Du har en poäng där. Men det är inte fastställt att det är en morakniv med parerstång vad jag vet?
Kniv som mordvapen är i sig jäkligt dåligt. Det kräver att man är mkt nära offret. Och det slutar nästan alltid slutar med att GM skadar sig själv. Morakniv kräver dessutom många hugg. Jag tror inte att många normalbegåvade människor skulle välja morakniv som vapen om de skulle begå ett mord. Men oavsett val av mordvapen så är det så många andra osäkra parametrar för att det skulle vara planerat en tid i förväg.
Citera
2013-12-11, 01:18
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Man får intrycket att du vet mycket om denna peerson. Vet du då inte om han studerade på KTH eller på annan plats? Om alls? Har du helt övergivit denna teori nu?

Jodå. Jag vet. Jag har inte övergivit den teorin. Tvärtom är jag mer säker än någonsin på den.

Min alternativa GM studerade på KTH. Han är/var missbrukare. Han har i officiella dokument blivit kallad sociopat och anklagad för misshandel. Han har tydlig geografisk koppling till andra olösta mord. Han hade tillgång till en lägenhet ett stenkast från Valhallavägen vid tidpunkten för mordet.

Jag sätter min kära hunds liv (som för övrigt är döpt efter min Avatar/favoritspelare) på att han är rätt GM.
Citera
2013-12-11, 01:18
Medlem
DenSomSokers avatar
Kan Per känt sig förföljd av någon (mördaren), ökade takten och när han märker att personen som följer efter honom är utom synhåll smiter in på swartlingsridskola och väl där avslöjar han sig på något vis och förföljaren upptäcker Per och går till attack? Rånmord. Får en känsla av att det är två personer som följer efter Per, den som hugger Per flyr efter attacken men kumpanen får kalla fötter och inser att Per dör om han inte snabbt får hjälp, springer då och ringer 90000. En tanke bara, som säkert tagits upp flera gånger i tråden.
Citera
2013-12-11, 01:31
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sologa
Är det här RO´s fru? (första lilla bilden)
Liknar ej de bilder som finns på facebook.. sök på patrik oxenstrand.

Av namnet att döma, ja.
Min fetning: Rikard menar du?
Citera
2013-12-11, 01:35
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Nope. Frugan är/var blond.

Blandar du inte ihop den inneboende kvinnan med thaifrun nu, eller hon är blonderad?
Citera
2013-12-11, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Blandar du inte ihop den inneboende kvinnan med thaifrun nu, eller hon är blonderad?

Nej. Frugan var blond(erad) eller kanske cendré. Patrik är sonen och där finns bilder på frugan.
Citera
2013-12-11, 01:55
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Att mordet på något vis skulle vara homosexrelaterat har ju avfärdats av flera i tråden. Känner inte själv samma övertygelse därvidlag. Har bara strumpor på fötterna men iaf några (ostrukturerade) tankar kring detta.
Tycker det går att fundera över RO:s läggning: har en ung köpefru som enl tråduppgift är aktiv på dejtingsidor (även nu efter att RO blivit häktad) och det finns (enl tråden) en kvinna som är skriven hos RO som genomgår/genomgått behandling för konstgjord befruktning (om jag nu fattat rätt?). Hmm, som man säger..
I klartext: tänker att RO ev är gay. Kanske drygade han ut studiemedlen med att sälja sex? Är Swartlings en otänkbar plats för sådan verksamhet; ligger vid en stor väg och nära T-bana/bussar men ändå lite avskilt.
Tänker också här på larmsamtalet, ringaren verkar klart bekant med platsen/namnet: "..Valhallav tror jag det heter, Swartlings Ridskola". När operatören kontrollfrågar om att det var på Swartlings blir svaret: "Ja, för fan!". Visst var namnet skyltat men ändå. Tycker det "känns" som att ringaren har någon sorts "relation" till just den platsen (jo, jag hör nog in lite för mkt här).

Bra tänkt! Följt tråden ett tag, kan själv inte släppa gay-spåret.
Låter inte alls osannolikt att RO har sex med någon kk på en undanskymd plats, som nu Swartlings verkar vara.
Kanske blir de påkomma av PH (som ska slå en sjua i närheten och då hör stön). Han kollar lite närmare, känner igen RO från KTH och utbrister: Tjäna! Inte visste jag...
Varken RO eller hans kk vill bli "stämplade" som bögar i sina respektive kretsar (det är vid tidpunkten inte lika ok som idag). Mycket kan stå på spel för folk som inte "kommit ut ur garderoben", så de har en gemensam stor anledning till att bevara sina hemligheter.

Alternativt, om det bara finns en gm, kan RO och PH slagit följe, bestämt sig för att slå en sjua tillsammans vid Swartlings. Där föreslår RO sex, PH nekar inviten och hotar att röja hans sexuella identitet varpå RO snedtänder och går bärsärk.
Senast redigerad av McMay 2013-12-11 kl. 02:04. Anledning: Tillägg
Citera
2013-12-11, 02:08
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Nej. Frugan var blond(erad) eller kanske cendré. Patrik är sonen och där finns bilder på frugan.

Ok, missat sonens namn. Hon ser då inte blond/cendré ut på den bilden.
Senast redigerad av McMay 2013-12-11 kl. 02:25.
Citera
2013-12-11, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Ok, missat det. Trodde bara de hade en liten knodd tillsammans?
Ja, han är bara 7-8 år kanske, men han har en fb.
Citera
2013-12-11, 02:31
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Precis. Dessutom var det någon i tråden som meddelade att frun inte längre var skriven på adressen, enligt Infotorg.se.

Hon är ff skriven där enl. birthday.se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in