Citat:
I första fallet finns flera möjliga scenarion, han kan ha överraskat en eller flera som var där i något annat syfte och av någon anledning blivit bragd om livet.
Har övervägt det. Men 1. Skulle han ha gått hela vägen in med väskan då? 2. Varför bemöda sig att ringa och lägga rån som villospår om det var ett slumpmässigt möte? Varför ta den risken?
Citat:
Han kan ha blivit iakttagen när han gick dit av någon som tänkte råna honom men det slog fel och han blev mördad.
Då blir det ologiskt att ringa och säga att det var ett rån. Så rånmotivet kan vi utesluta.
Citat:
Det finns helt enkelt för många troliga scenarion för att man skall bestämma sig för ett enda.
Nej, det gör inte det. Jag kan bara hitta motiv där GM känner PH som motiverar att han ringer och lämnar villospår.
Citat:
Morakniven menar jag var idealisk eftersom det tagit 17 år att hitta en misstänkt GM. Dessutom är den ganska smidig att gömma och har dessutom parerstång som hindrar att man skär sig själv om man hugger. Den är även såpass vanlig att det är svårt att spåra den till en specifik person, så som mordvapen är den väl inte så dum alls.
Du har en poäng där. Men det är inte fastställt att det är en morakniv med parerstång vad jag vet?
Kniv som mordvapen är i sig jäkligt dåligt. Det kräver att man är mkt nära offret. Och det slutar nästan alltid slutar med att GM skadar sig själv. Morakniv kräver dessutom många hugg. Jag tror inte att många normalbegåvade människor skulle välja morakniv som vapen om de skulle begå ett mord. Men oavsett val av mordvapen så är det så många andra osäkra parametrar för att det skulle vara planerat en tid i förväg.