2013-12-23, 06:37
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det spelar dock ingen roll egentligen. Huvudproblemet är att folk inte köper tidningar (print). Det ändras inte med presstödet. Det kommer vara precis samma sluttande backe mot nedläggning. Lite som när staten skulle rädda varvsindustrin. Man kan hålla det vid liv ett tag, men förr eller senare är det orimligt mycket pengar som går till en verksamhet som bär sig sämre och sämre ekonomiskt.

Kvällstidningarna kommer försvinna ut offentligheten vid en viss punkt, med presstöd eller ej. Det är helt upp till handlarna är räkna ut när det är mer lönsamt att sälja något annat än tidningar som ingen vill köpa på en stark försäljningsyta i butiken.
Problemet är penetrationen, i takt med att mindre och mindre bryr sig om vad ljugmedia skriver blir det mindre och mindre intressant att hålla dem vid liv. Vem bryr sig om att hålla igång något som inte ger utdelning? Sjukförsäkrningen och A-kassan är betydligt billigare än att ha en redaktion igång som skall klappa sig själva på axeln.

Förtroendet är borta för ljugmedia och vissa redaktioner skriker nu desperat efter att få debattera med sina läsare, läsare som övergett dem för länge sedan ochsökt sig vidare. Ljugmedia är att betrakta som död, det är dödskampen vi ni bevittnar och den kan spela ut sig över ett par år på samma sätt som en fisk uppdragen på land sakta kvävs och kämpar för att komma tillbaks till vattnet.
Citera
2013-12-23, 07:00
Medlem
zorzes avatar
Själv har jag gått så långt att jag nu tagit paus i att gå in på de båda kvällstidningarna på nätet,i en liten mini protest mot uthängningarna.

Finns det fler ?
Citera
2013-12-23, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Själv har jag gått så långt att jag nu tagit paus i att gå in på de båda kvällstidningarna på nätet,i en liten mini protest mot uthängningarna.

Finns det fler ?

Du, jag kommer inte ens ihåg Expressens webbadress längre.

Det gick väldigt snabbt att vänja sig av med eländet. Vanan att scanna slaskpressen är en överflödig undermedveten tvångshandling, en historisk blindtarm som enkelt avskaffas med minimal ansträngning och inte saknas när den är borta. Det är som att äta formfranska med jordgubbssylt till frukost, du vet att du egentligen borde sluta och när du väl tar dig i kragen upptäcker du att du mår bättre utan.

Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Man kan hålla det vid liv ett tag, men förr eller senare är det orimligt mycket pengar som går till en verksamhet som bär sig sämre och sämre ekonomiskt.

Jo, men han skrev ju om public service-media. Skattefinansierade verksamheter brukar vara förvånansvärt motståndskraftiga mot det problem du nämner.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det blir ju galet om presstödet ska ges på de grunderna.

Beror på vad det egentliga syftet med presstödet är. Det lär visa sig inom några år. Sedan kan man förstås inte skriva i lagen "presstödet är till för att säkra de regimtrogna mediernas dominans", så man hittar på någon omskrivning.

"God journalistik" var en bra gissning. Jag törs nästan lova att uttrycket "demokratiskt förhållningssätt, särskilt avseende etnisk mångfald" också kommer att ingå i någon form.
Citera
2013-12-23, 14:29
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:

Finns det fler ?

Samma här, jag och en del andra har dessutom bytt vårt disqus-namn till Thomas Mattsson för att irritera Expopressen-dräggen.
Citera
2013-12-23, 20:47
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Detta kanske är lite OT. En del Bonnieranställda är inte glada för julklappen som de har fått av koncernen. De fick ett julkort med en bild på en neger samt text; 500 kr skulle gå välgörande ändamål till Afrika. En liten fågel viskade i mitt öra. Att anställda muttrade rätt mycket över julklappen. Någon sade visst att denne hade blivit mycket gladare om de inte hade fått någon julklapp alls än ett kort på en neger.

Härlig symbolik om det stämmer.
Citera
2013-12-23, 20:57
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:

Finns det fler ?
Har inte varit inne på aftonbaldets hemsida regelbundet sen 2003 eller 2004 och då läste jag ändå bara sporten och vissa kolumnister som Hakelius. Någon enstaka gång hamnar man väl in på skitblaskan när nån här på Flashback länkar utan unvis.
Citera
2013-12-23, 21:47
Medlem
Mikojans avatar
Facktidningens uppgift numera är att berätta om folkets svek. Ständigt jämmer och elände. Tidningarna bara minskar och journalistjobben tynar bort i rask takt. Sista-ordet-privilegiet är skjutet i sank.

http://www.journalisten.se/nyheter/398-jobb-borta-i-ar-minst
Citera
2013-12-23, 23:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Detta kanske är lite OT. En del Bonnieranställda är inte glada för julklappen som de har fått av koncernen. De fick ett julkort med en bild på en neger samt text; 500 kr skulle gå välgörande ändamål till Afrika. En liten fågel viskade i mitt öra. Att anställda muttrade rätt mycket över julklappen. Någon sade visst att denne hade blivit mycket gladare om de inte hade fått någon julklapp alls än ett kort på en neger.
Detta är ju bara så fruktansvärt kul.
-"Det blev ingen julbonus i år, men här har ni en bild på en neger"-
Citera
2013-12-23, 23:09
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Det går även dåligt för DN så hur skulle de kunna köpa upp SvD? Jag tror nog att SvD kommer att läggas ner helt eftersom Schibstedt inte kommer att hitta någon köpare.

Lite OT kanske men om det går dåligt för SvD, vad tror du de skulle sälja skiten för? Kanske vi på Flashback skulle gå ihop och köpa det, för en bättre tidning.

För övrigt är det helt underbart att höra att de största tidningarna går under/dåligt för, tack vare mångas engagemang här på Flashback - stort cred förtjänar ni.
Citera
2013-12-24, 11:00
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En fantastisk sammanfattning av tidningsbranschen 2013. Ekonomisk misär men ingen brist på personal som kan antas gilla negrer.
Citera
2013-12-24, 11:15
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Jag misstänker att de fick Flashback-admins avatarbild, Idi Amin i sin krafts dagar, och ordern: "Krossa Flashback!"

400 avskaffade redaktionstjänster under 2013, och förhoppningsvis många fler under 2014, är goda nyheter för alla som vill det svenska folket samt åsikts-, tryck-och yttrandefriheten väl. De intoleranta och antidemokratiska agendajournalisternas hatiska frälse har förlorat sitt existensberättigande, de åtnjuter en liknande trovärdighet som agendajournalisterna under sovjetsystemets sista år.

De som vill upprepa det folkförtryckande Securitateslöddrets misstag kommer kanske att få anledning att ångra sig, om det finns någon framtid för det svenska folket:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8401915.stm

Citat:
By the 1980s, about one in 30 Romanians was a Securitate informer, including 10-year old children.
Citera
2013-12-24, 12:21
Medlem
Ajlavjos avatar
Dagen till ära har ju peter skrutit om tidningens digitala julsatsning. Men jag kommer inte in på pdfversionen av tidningen, vare sig i appen eller att ladda ner från dn.se.

Ngn som kan bekräfta? Vore vansinnigt komiskt.

Är såklart inte min prenumeration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in