2014-01-25, 16:21
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Tänk tystnaden som lägrar sig i rummet när en sådan här zombie från 13:e våningen hamnar i samma fikakö som de arbetande journalisterna. Det måste ju vara ett helt outhärdligt klimat på DN att ha dessa drällandes omkring i samma korridorer.

Ett kul tips till Woldorski om han vill utveckla pennalismen är att tvinga dem börja klockan 6 på morgonen. Tänk att tvingas ställa klockan på halvfem för att stressa till jobbet för att inte göra någonting.

Ibland, helt utan mönster, kan man stänga av deras passerkort så att de inte kommer in på morgonen. Sedan slår man på det igen efter ett par timmar. Några veckor med sånt så skriver de nog på papperen.
Citera
2014-01-25, 16:40
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mjo. Detta har synbart inte gått helt enligt plan, och det är möjligt att Fryshuset inte var korrekt definierat; det kanske var ett "projekt" istället för en formell enhet och därmed kunde det inte läggas ned helt (inkl alla ditflyttade) pga arbetsbrist som plan A föreskrev. Därav dagens konstiga läge. Kan också vara så att Fryshus-projektet "Taggning" blev färdigt mycket snabbare än planerat.
Ja, det lutar åt att DN har slarvat med förarbetet och missat något formkrav: kostnadsfört verksamheten som ett projekt som du är inne på, inte orkat uppdatera organisationsbeskrivningen med Fryshuset, inte utsett någon lokal platschef, missat att informera facket vid något tillfälle, etc. Riktigt klantigt helt enkelt.

Förmodligen har murvlarna ägnat allt tid i Fryshuset åt att sätta sig in i den arbetsrättsliga frågan och är nu svårare att sparka än någonsin tidigare.

Jag hörde talas om ett fall där en person lyckades hålla ut i fem år. Grattis DN! Starkt jobbat.
Citera
2014-01-25, 22:47
Medlem
murder_us avatar
Ett tredje alternativ är att gamlingarna faktiskt behövts. Ungtupparna är duktiga på att kräka ur sig sjuka åsikter men inte på att faktiskt producera en tidning.Anledningen till att rävarna på DN inte har fått foten är att de behövs.
Nedskärningarna har nu gått så djupt att man börjar skära av friskt kött.
Citera
2014-01-25, 23:36
Medlem
Man kan ju tycka att eftersom DN ändå betalar deras löner att man kan ge dom riktiga arbetsuppgifter men man kanske vill jävlas med dom. Vuxenmobbing.
Citera
2014-01-26, 00:16
Medlem
gavlips avatar
Någon som vet hur det ser ut med tidningsdöden på kontinenten, Frankrike, Tyskland?
Citera
2014-01-26, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Någon som vet hur det ser ut med tidningsdöden på kontinenten, Frankrike, Tyskland?
Den största franska tidningen har endast tappat 15k läsare på 12 år, vilket få ses som bra. Jag skulle tippa på att det är ungefär likadant i Tyskland. De största i Frankrike och Tyskland är dock veckotidningar och har nog en mer trogen krets människor som köper dem, men av lite mer läsande på Wikipedia så ser jag att de stora dagstidningarna tappar ungefär lika många läsare. ex. Le Figaro hade 1999 en "Diffusion" (jag misstänker att det är köpte exemplar) på 366000 och 2012 var den på 330000.
Citera
2014-01-26, 04:49
Medlem
lasternassummas avatar
Kostnaden för papper och tryck stiger snabbare än inflationen.
Kostnaden för distribution stiger ännu snabbare.
Inkomsterna minskar därför att fler annonserar i andra medier.

Kommer resultatet av denna trend att brytas?

Knappast.

Frågan är hur lång tid det tar.

Enligt Ross Dawson tar det till 2025 i Sverige.

Newspapers are dead.

Tur att ingen har upphovsrätten till sanningen!

mvh/Bo S
Citera
2014-01-26, 05:46
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Ett tredje alternativ är att gamlingarna faktiskt behövts. Ungtupparna är duktiga på att kräka ur sig sjuka åsikter men inte på att faktiskt producera en tidning...

Kan faktiskt hålla med om det. I min generation (födda slutet 80-talet och början 90-talet) så är många skribenter fruktansvärt dåliga och fantasilösa.
Den släpphänta skolundervisningen gjorde att min generation fick dåligt självförtroende. Har man inte haft en kunnig och ledande lärare i ungdomen så blir man ganska vilsen som vuxen.

När jag vill lära mig att skriva bättre så brukar jag söka mina förebilder bland journalister över 40 bast. Gamla hästar dansar bäst, eller hur nu ordspråket löd.
Citera
2014-01-26, 08:27
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Den största franska tidningen har endast tappat 15k läsare på 12 år, vilket få ses som bra. Jag skulle tippa på att det är ungefär likadant i Tyskland. De största i Frankrike och Tyskland är dock veckotidningar och har nog en mer trogen krets människor som köper dem, men av lite mer läsande på Wikipedia så ser jag att de stora dagstidningarna tappar ungefär lika många läsare. ex. Le Figaro hade 1999 en "Diffusion" (jag misstänker att det är köpte exemplar) på 366000 och 2012 var den på 330000.

Det där var intressant! I ett land som är fem gånger större än Sverige så har de största tidningarna ungefär samma upplaga som de största svenska tidningarna. Det tyder väl på att "att hålla sig med morgontidning" är en mer elitistisk företeelse i Frankrike och att tidningsdöden tar längre tid där...
Citera
2014-01-26, 11:15
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Det där var intressant! I ett land som är fem gånger större än Sverige så har de största tidningarna ungefär samma upplaga som de största svenska tidningarna. Det tyder väl på att "att hålla sig med morgontidning" är en mer elitistisk företeelse i Frankrike och att tidningsdöden tar längre tid där...
Fenomenet är antagligen starkt förknippat med dator- och framförallt internetmognaden i ett land. Min erfarenhet av i alla fall de latinska länderna i Europa är att de är väldigt långt efter t.ex. nordeuropeiska länder. Tyskland vet jag inte riktigt hur det är ställt med.
Citera
2014-01-26, 12:01
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kostnaden för papper och tryck stiger snabbare än inflationen.
Kostnaden för distribution stiger ännu snabbare.
Snarare står kostnaden still medan upplagan rasar. Här har du ett exempel på vad det kostar att trycka. 10 000 ex kostar 45 196 kronor eller cirka 4.5 kronor per ex. När upplagan är 5000 så kostar det 33 300 att trycka upplagan eller cirka 6.6 kronor per ex. Det är en ökning med 46%. Upplagetappen gör inte att deras tryckkostnader minskar nämnvärt, det förstör bara deras marginaler.

Det är samma sak med distrubitionen. Att dela ut 500 tidningar i en by kostar nästan lika mycket som att dela ut 250 tidningar. Snart så blir det olönsamt att dela ut tidningen i många områden.
Citera
2014-01-26, 12:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Snarare står kostnaden still medan upplagan rasar. Här har du ett exempel på vad det kostar att trycka. 10 000 ex kostar 45 196 kronor eller cirka 4.5 kronor per ex. När upplagan är 5000 så kostar det 33 300 att trycka upplagan eller cirka 6.6 kronor per ex. Det är en ökning med 46%. Upplagetappen gör inte att deras tryckkostnader minskar nämnvärt, det förstör bara deras marginaler.

Det är samma sak med distrubitionen. Att dela ut 500 tidningar i en by kostar nästan lika mycket som att dela ut 250 tidningar. Snart så blir det olönsamt att dela ut tidningen i många områden.
Och därför blir det ju inte tal om att långsamt tyna bort mot noll ex. Det finns givetvis en brytpunkt mycket högre upp i upplaga där det plötsligt går åt helvete mycket snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in