2013-12-23, 00:25
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
I fallet med den mördade hockeyspelaren Peter Karlsson så utdelades 64 knivhugg och GM dömdes för dråp så det finns inget i antalet knivhugg som garanterar mordrubricering.

För den intresserade:

http://www.juridicum.su.se/process/bevis/NJA/1995s464.htm

I dagarna tas just det mordet upp i media pga GMs nazistsympatier. Samtliga tidningar, sociala medier, gayrörelse, den arkiverade krim-tråden på forumet skriver att Peter mördades och mördaren var ML osv. Det nämns ingenstans att GM, pga att rätten inte kunde utesluta hans berättelse, dömdes för dråp. Men det var alltså 1995.
Citera
2013-12-23, 01:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Men, som jag skrivit tidigare, han måste ju ha haft mängder av offrets blod på sig, speciellt på jackan. Han kan ju rimligtvis inte ha promenerat hem i sakta mak genom stan, totalt nedblodad.

Är det verkligen så säkert? Om han hugger genom offrets jacka/tröja och långtifrån alla hugg träffar artärer som får blodet att spruta? Det är en intuitiv bild man får, men jag tror det kan vara fullt möjligt att han inte alls såg ut som om han gått omkring inne i en slaktbod.
Citera
2013-12-23, 08:17
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
För den intresserade:

http://www.juridicum.su.se/process/bevis/NJA/1995s464.htm

I dagarna tas just det mordet upp i media pga GMs nazistsympatier. Samtliga tidningar, sociala medier, gayrörelse, den arkiverade krim-tråden på forumet skriver att Peter mördades och mördaren var ML osv. Det nämns ingenstans att GM, pga att rätten inte kunde utesluta hans berättelse, dömdes för dråp. Men det var alltså 1995.

Förvisso 95 men jag kan inte se någon orsak till att samma scenario inte kan upprepa sig idag.
Citera
2013-12-23, 16:31
Medlem
gw har ju sagt att utredningen sköttes uselt för egen del tror jag ro förekom tidigt I utredningen, att fler tipsat att rösten va bekant, det gjordes inte så mycket då men namnet fans me I handlingarna, när de sen blev cc grej att ta hand om fallet och ro erkände att de va han som va ringarn så matcha de hans dna som säkert fans på kniv .mm. perra hade ju kämpat emot dessutom så de fans nog gott om avvärjningsskador och dna
Citera
2013-12-23, 16:34
Medlem
ville bara saga även att förstaggr förbrytare erkänner nästan aldrig, de har för mycket att förlora enl.snuten själva.
ro spelar nog vansinnig I hopp om att hans tidigare erkännande ska ogillas
om han fortfarande är psykiskt instabil kan de väll placer han på flemmingsbergshäktet over jul - ligger väll bara tvärs over gatan
Citera
2013-12-23, 16:53
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Thaifrun har gjort en massa uppdateringar på Twitter. Någon som kan thai?

https://twitter.com/Natlada29

Thai? Det se mer ut som ryska....eller rättare sagt, det är ryska.

Men det är ganska innehållslöst...
Citera
2013-12-23, 19:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det kan räcka för att övertyga en domstol att det är uppringaren, men ur en annan synvinkel är det inget särskilt tungt bevis: träffsäkerheten är ganska låg i röstanalyser.
Så länge inte kopplingsgraden överskattas är det väl i sig inte något egentligt problem?

Citat:
Dess främsta värde ligger i att analysen inte visar att det där erkännandet kan uteslutas helt, röstanalysen säger att det är i vart fall inte helt orimligt.
Är vad du säger här att enligt din personliga uppfattning, så kan man aldrig få en träff med röstanalys som motsvarar mer än +1, eller möjligen +2?
Citera
2013-12-24, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så länge inte kopplingsgraden överskattas är det väl i sig inte något egentligt problem?

Är vad du säger här att enligt din personliga uppfattning, så kan man aldrig få en träff med röstanalys som motsvarar mer än +1, eller möjligen +2?

Nuförtiden så är det väl bättre än så? Det var ju därför man var så hoppfull inför att ta upp detta i cc-gruppen? Hade inte metoderna förfinats så hade det ju inte varit nån mening med att ta upp detta igen. Eller? Då hade man ju kunnat göra röstanalys på RO redan för 15-17 år sedan.
Citera
2013-12-24, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Nuförtiden så är det väl bättre än så? Det var ju därför man var så hoppfull inför att ta upp detta i cc-gruppen? Hade inte metoderna förfinats så hade det ju inte varit nån mening med att ta upp detta igen. Eller? Då hade man ju kunnat göra röstanalys på RO redan för 15-17 år sedan.

Det är sant, och därför finns det förmodligen även något nytt som håller för häktning och åtal.
Jag gissar på nån form av vittnesmål från någon annan person.

Det borde verkligen finnas dna från GM på kniven, men även det kunde ju polisen kollat då RO förekommit i utredningen tidigare, så det talar emot dna på kniven.
Senast redigerad av miffostor 2013-12-24 kl. 01:15.
Citera
2013-12-24, 04:37
Medlem
[rr att rösten är QUOTE=MrFold|46713979]Är det verkligen så säkert? Om han hugger genom offrets jacka/tröja och långtifrån alla hugg träffar artärer som får blodet att spruta? Det är en intuitiv bild man får, men jag tror det kan vara fullt möjligt att han inte alls såg ut som om han gått omkring inne i en slaktbod.[/quote]

RO borde inte ha blivit som han ibland kunde bli.. Jag vet hur fin du kan vara med familjen. Alla vet tyvärr att rösten är väldigt lik. Jag tror det bästa är att erkänna, Pers familj får lugn och ro. Vi kan göra något bra av det. Synd att du träffa en gold digger thajja, hoppas hon är med dig när det bränns.. Jag har hört att det finns DNA, erkänn och ta ditt straff. Det blir bra tillslut..
Citera
2013-12-24, 08:23
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjordkvinna12

RO borde inte ha blivit som han ibland kunde bli.. Jag vet hur fin du kan vara med familjen. Alla vet tyvärr att rösten är väldigt lik. Jag tror det bästa är att erkänna, Pers familj får lugn och ro. Vi kan göra något bra av det. Synd att du träffa en gold digger thajja, hoppas hon är med dig när det bränns.. Jag har hört att det finns DNA, erkänn och ta ditt straff. Det blir bra tillslut..
Du är medveten om att RO inte har möjlighet att läsa dina rader va?
Citera
2013-12-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjordkvinna12

Men vänta nu - här framkommer det ju att du står väldigt nära RO. Alltså är du inte bara "nästan" klasskamrat med honom som du skrev tidigare. Det låter också som om du vetat om detta en längre tid? Har RO berättat för dig om vad han gjort? Om han har det tycker jag att du för PH:s skull, hans familj skull, ska gå till polisen och berätta exakt vad du vet. Även om det känns svårt att vittna mot en vän, så tycker jag att det är det enda rätta. Dessutom kan du sova gott om nätterna när du slipper ha detta på ditt samvete.

GOD JUL!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in