2013-12-22, 11:41
Medlem
Om röstanalysen ger +4 eller nära, tror ni det räcker för att binda honom till mordet? Om det inte finns någon annan teknisk bevisning.
Citera
2013-12-22, 11:51
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsutredning
Om röstanalysen ger +4 eller nära, tror ni det räcker för att binda honom till mordet? Om det inte finns någon annan teknisk bevisning.
Nej det räcker inte.Det är ju bara ett bevis på att han är inringaren.Att han garanterat deltagit är en annan sak.Så länge dom inte har något erkännande så krävs det fingeravtryck/dna eller vittnesuppgifter också.
Citera
2013-12-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Nej det räcker inte.Det är ju bara ett bevis på att han är inringaren.Att han garanterat deltagit är en annan sak.Så länge dom inte har något erkännande så krävs det fingeravtryck/dna eller vittnesuppgifter också.

Du kan självklart ha rätt, men indicier har räckt för att fälla gärningsmän förut. Måste han inte lämna en rimligt förklaring till varför han inte tagit kontakt med polisen? Om han är den som ringde.
Citera
2013-12-22, 12:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vad gäller röstanalysen räcker det nog med +2 för att binda honom till att vara uppringare, givet att han erkände att det var han. För att sedan binda honom till mordet behövs väsentligt mer än det. Nu vet vi ju inte hur mycket andra indicier polisen redan har på honom - de måste ju ha tagit röstprov på honom av en anledning.
Citera
2013-12-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armstrong
Ok, vad tror du om det här:

RO springer ut från Swartlings och ser att vittnen ser honom. Han inser att nu kan det vara kört.
Snabbt rusar han vidare mot kiosken och dumpar sin "grå" jacka i en konteiner på vägen.
Ringer SOS och hävdar att mördaren hade "grå jacka" och smiter sedan hem och förtränger allt.

Det här tycker jag personligen var ett av det smartaste "uppkasten" i tråden.
Det skulle kunna vara det som har legat mitt framför ögonen på utredarna utan att de sett det.
Ringaren missledde med sina förvirrade uppgifter om plats och kännedom om området, full som ett svin osv. Och detta: jag såg någon i grå jacka. Om de hittat en blodig grå jacka, så har de säkrat offrets blod på den men inte kunnat knyta GMs spår till någon viss person. Man har tagit ringarens ord för gott och lämnat tanketråden där. Och så har någon fått en aha! vid den förnyade genomgången. Och det skulle förklara LGWs utsaga att det varit illa skött från början.
Som jag ser det just nu skulle det kunna finnas teknisk bevisning just på jackan och det är det som tar tid att få fram.
Hoppas kan man ju alltid ...
Citera
2013-12-22, 12:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Jag tror att man kan glömma "vållande till annans död" om man överöser BO med knivhugg, i det här fallet handlar det väl om fler än tjugo stycken. "Ringaren" talade ju själv i larmsamtalet om att BO "fick många hugg". Jag har svårt att se någon annan rubricering än mord i det här fallet.

Precis. Jag förstår inte hur man ens som fullfjädrad alternativteoretiker kan "leka med tanken" på en annan brottsrubricering. Möjligen beror det på att vissa personer inte förstår innebörden i begreppet uppsåt. Uppsåt har inte bara den som haft det som huvudavsikt att begå den brottsliga handlingen (i detta fallet ett mord/dråp), utan också den som före och/eller under sitt handlande måste ha insett att brottet kunde bli följden av handlingen men fullföljt den ändå.

Vållande till annans död vid en misshandel kan det t ex bli fråga om ifall man sänker någon med ett knytnävsslag och denne faller ihop och i fallet slår huvudet i en trottoarkant eller något liknande så illa att personen avlider.

I det här fallet är det inte på tusen miljoner år fråga om något annat än mord/dråp.
Citera
2013-12-22, 12:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det här tycker jag personligen var ett av det smartaste "uppkasten" i tråden.
Det skulle kunna vara det som har legat mitt framför ögonen på utredarna utan att de sett det.
Ringaren missledde med sina förvirrade uppgifter om plats och kännedom om området, full som ett svin osv. Och detta: jag såg någon i grå jacka. Om de hittat en blodig grå jacka, så har de säkrat offrets blod på den men inte kunnat knyta GMs spår till någon viss person. Man har tagit ringarens ord för gott och lämnat tanketråden där. Och så har någon fått en aha! vid den förnyade genomgången. Och det skulle förklara LGWs utsaga att det varit illa skött från början.
Som jag ser det just nu skulle det kunna finnas teknisk bevisning just på jackan och det är det som tar tid att få fram.
Hoppas kan man ju alltid ...

Bara så jag förstår: Menar du alltså att det skulle finnas en blodig jacka som man tigit om i alla år från polisens sida?
Citera
2013-12-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bara så jag förstår: Menar du alltså att det skulle finnas en blodig jacka som man tigit om i alla år från polisens sida?
Nej, det vågar jag verkligen inte påstå - jag ser själv svagheten, att man inte efterlyst jackans ägare, till exempel. Detta får absolut inte förvandlas till en trådsanning.
Men jag tycker att det tänkta scenariot är smart (ju enklare, desto troligare) och därför hoppas jag att lösningen ska vara så löjligt enkel. Något som ligger uppenbart för ögat och alltså blir lite osett.
Kanske inte jackan utan något av liknande dignitet.
Citera
2013-12-22, 14:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nej, det vågar jag verkligen inte påstå - jag ser själv svagheten, att man inte efterlyst jackans ägare, till exempel. Detta får absolut inte förvandlas till en trådsanning.
Men jag tycker att det tänkta scenariot är smart (ju enklare, desto troligare) och därför hoppas jag att lösningen ska vara så löjligt enkel. Något som ligger uppenbart för ögat och alltså blir lite osett.
Kanske inte jackan utan något av liknande dignitet.

Ja kanske. Det förekommer ju att polisen döljer fynd i utredningar för media av utredningstekniska skäl. Jag gillar din idé om grå jacka som vilseledning, men jag tror inte han slängde den ifrån sig. Det var ändå oktober. Brukar ju heller inte stå containrar uppställda så där mitt i stadsmiljö heller normalt.
Citera
2013-12-22, 14:34
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Jag tror att man kan glömma "vållande till annans död" om man överöser BO med knivhugg, i det här fallet handlar det väl om fler än tjugo stycken. "Ringaren" talade ju själv i larmsamtalet om att BO "fick många hugg". Jag har svårt att se någon annan rubricering än mord i det här fallet.

I fallet med den mördade hockeyspelaren Peter Karlsson så utdelades 64 knivhugg och GM dömdes för dråp så det finns inget i antalet knivhugg som garanterar mordrubricering.
Citera
2013-12-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja kanske. Det förekommer ju att polisen döljer fynd i utredningar för media av utredningstekniska skäl. Jag gillar din idé om grå jacka som vilseledning, men jag tror inte han slängde den ifrån sig. Det var ändå oktober. Brukar ju heller inte stå containrar uppställda så där mitt i stadsmiljö heller normalt.

Men, som jag skrivit tidigare, han måste ju ha haft mängder av offrets blod på sig, speciellt på jackan. Han kan ju rimligtvis inte ha promenerat hem i sakta mak genom stan, totalt nedblodad.
Citera
2013-12-23, 00:12
Moderator
Pentyls avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad gäller röstanalysen räcker det nog med +2 för att binda honom till att vara uppringare, givet att han erkände att det var han. För att sedan binda honom till mordet behövs väsentligt mer än det. Nu vet vi ju inte hur mycket andra indicier polisen redan har på honom - de måste ju ha tagit röstprov på honom av en anledning.
Det kan räcka för att övertyga en domstol att det är uppringaren, men ur en annan synvinkel är det inget särskilt tungt bevis: träffsäkerheten är ganska låg i röstanalyser.
Dess främsta värde ligger i att analysen inte visar att det där erkännandet kan uteslutas helt, röstanalysen säger att det är i vart fall inte helt orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in