2013-12-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiTheist
Det där förstår jag inte alls. Att få den eviga vilan förunnas de som 'har levt ett rikt och ärofyllt liv.'. De som är dödfödda, vad händer med dessa då? (Förr, inte så hemskt många är sedan, hade man ju Limbo inom den katolska kyrkan som begrepp för det.)

Om man inte hyllat 'eran' gud, för man inte ens kände till den eftersom man levt i en liten bergsby någonstans.

Så, vem avgör att ett liv varit rikt och ärofyllt då? Gud? Och vilka kriterier har han för det?

Att man bugar och hyllar honom 24/7 kanske, vilket verkar vara en regel inom de flesta religioner. För att citera Hitchens här, så är det värre än Nordkorea. Där kan man åtminstone dö, och slippa undan, men inte i guds värld inte. Där har han kontroll över dig för evigt.

Själen kan inte avgöra vilken kropp den kommer att hamna i. Vilken kropp det blir avgörs i det fysiska livet man lever nu innan man dör. De som inte fått uppleva ett liv på jorden eller vilken planet det finns, som finns möjligheten till liv som det är för oss här på jorden, så de dödfödda blir automatiskt skickade till Guds himlavalv för en evig vila, så man kan säga att de inte utsätts för bestraffningar genom livet. De dödfödda skickas till himlavalvet direkt och de känner inget jobbigt med att inte fått leva ett liv på t.ex. jorden. Slutsats: Dödfödda barn straffas aldrig då de skickas direkt till ett evigt vila.

Man avgör själv om man levt ett rikt och ärofyllt liv med handling. Gud vill att själen skall ha en evig vila. Har inte själen fått ro stannar den kvar på den plats den ville vara kvar sist. Då tror vi på anden stannar kvar och spöka efter när en person har avlidit.

Kan även nämna Gud är varken en han eller hon, eller ett hen, utan Gud.
Citera
2013-12-22, 20:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har ingen aning vem William Lane Craig var eller vad Kalam är för något. Sen vet jag inte varför du påstår att jag plagierat eller lånat hans premisser. Du kanske kan förklara på vilket sätt min premiss skulle vara ett plagiat? Menar du att om jag skulle påstå att någonting inte kan uppstå av sig själv, så skulle det automatiskt vara ett plagiat? Vet ej hur du resonerar. Men hursomhelst, låt oss gå tillbaka till trådens ämne. Anser du att det är logiskt att saker och ting bara sådär kan uppstå av sig själv?
Varken ologiskt eller logiskt. Logik handlar om att dra slutsatser efter givna premisser. Sedan kan man ju diskutera premisserna i sig, hur sannolika de är och om man har några belägg för dem.
Citera
2013-12-22, 20:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som jag redan har skrivit betydar kausalitets-osäkerheten att vi fortfarande står kvar i icke-falsifierbarhets-scenariet. Och bevisbörda-jonglerande kommer lika lite att ändra på detta, som det gör i 'vanlig' 'guds'-bevisföring.
Nej så är det inte. Det är bara ditt vanliga propagerande för en mekanisk tolkning som uteslutande bygger på deduktion. Det är inte en fullgod vetenskaplig modell att bara basera teser på deduktion. Man kan inte utesluta ett induktivt resonemang i den här typen av frågeställningar. Matematiskt och statistiskt så finns det ingen anledning att tro att kausalitetprincipen helt plötsligt skulle upphöra. I synnerhet inte när det finns ett tydligt samband mellan våra tidigare observationer och ökad kunskap av kausalitet. Dvs varje gång i historien som vi inte fattat orsak-verkan, så har det kommit fram senare och visat sig att det finns. Finns inget som tyder på att vi nått botten av kunskapens brunn i dagsläget.
Senast redigerad av 526 2013-12-22 kl. 20:16.
Citera
2013-12-22, 20:15
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med dagens vetenskapliga kunskap är värmedöden en rimlig hypotes för universums framtid.
Trodde man väl för i tiden?
Citera
2013-12-22, 20:19
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Jag har ingen aning vem William Lane Craig var eller vad Kalam är för något. Sen vet jag inte varför du påstår att jag plagierat eller lånat hans premisser. Du kanske kan förklara på vilket sätt min premiss skulle vara ett plagiat? Menar du att om jag skulle påstå att någonting inte kan uppstå av sig själv, så skulle det automatiskt vara ett plagiat? Vet ej hur du resonerar. Men hursomhelst, låt oss gå tillbaka till trådens ämne. Anser du att det är logiskt att saker och ting bara sådär kan uppstå av sig själv?

Suck. Det hjälper ibland att läsa tråden man deltar i.

Din post 14200

Min post 14078

Det räcker nu. Det blir ingen mer uppmärksamhet från mig.

Men som sagt, fortsatt du med de andra, de verkar fortfarande orka att ge dig önskad uppmärksamhet.

(Hmm, hur kommer han försöka provocera fram ett svar? Tror jag redan vet svaret...)
Citera
2013-12-22, 20:42
Medlem
kunskap1s avatar
[quote=MentosFruitcore|46704794]

Citat:
Citat:
Premiss 1:
"Någonting kan inte uppstå av sig själv."

Hur vet du det?
Det vet jag från identitetslagen, att A = A.

Citat:
D.v.s kausalitet gäller i universum? Visst.
Ja, kausalitet är bara identitetslagen i rörelse. Vi vet att identitetslagen gäller innanför universum, och vi har inga goda skäl att påstå att den inte gäller utanför.

Citat:
Hur var det med någonting orsakar någonting annat?
Precis, någonting orsakar någonting annat och någonting kan inte uppstå av sig själv, därför följer det att någonting måste alltid finnas.

Citat:
Så om jag förstått det rätt, så även om hela detta felaktigt uppbyggda argument skulle anses giltigt, så är det alltså inget bevis för Gud?
Detta behöver inte bevisa Gud, men det bevisar (logiskt) att en evig existens existerar.
Citat:
Men okej, för diskussionens skull så antar vi att argumentet faktiskt stämmer. Visa mig nu nästa steg som ska bevisa Gud.
Nej vi antar inte att premissen stämmer. Du ska först bekräfta att den stämmer innan vi går vidare till nästa steg.
Citera
2013-12-22, 20:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Citat:

Identitetslagen säger endast att A och icke-A inte kan ske samtidigt. Hur säger den att saker inte kan uppstå av sig självt?

Citat:
Ja, kausalitet är bara identitetslagen i rörelse. Vi vet att identitetslagen gäller innanför universum, och vi har inga goda skäl att påstå att den inte gäller utanför.

Kausalitet är inte någon logisk lag i rörelse.

Kausalitet kan endast verka inom rumtid, och det finns ingen rumtid att tala om "utanför" universum, det är ett gott skäl till att påstå att det inte gäller utanför. Faktiskt så saknar kausalitet mening utan rumtid. Det är som att fråga hur en atom luktar, eller hur lång en foton är.

Citat:
Precis, någonting orsakar någonting annat och någonting kan inte uppstå av sig själv, därför följer det att någonting måste alltid finnas.

Validera dina premisser.

Även om premisserna stämmer är det en felaktig slutsats. Detta någonting måste enligt första premissen ha orsakats av någonting annat.

Citat:
Detta behöver inte bevisa Gud, men det bevisar (logiskt) att en evig existens existerar.

Nej, det gör det inte. Vi har ju avhandlat detta nu i tråden de senaste sidorna. Många skribenter, inklusive mig, har visat dig precis var felstegen ligger. Men det bevisar alltså inte Gud? Varför tog du då upp det?
Citat:
Nej vi antar inte att premissen stämmer. Du ska först bekräfta att den stämmer innan vi går vidare till nästa steg.

Nej, det gör jag inte. Jag har blottat ett antal fel som du inte förklarat. Vi kan för diskussionens skull gå vidare och låta dig presentera ditt bevis, men jag tvivlar på att du faktiskt har något. Jag tror att du i sedvanlig ordning har ljugit för oss.
Citera
2013-12-22, 22:30
Medlem
TorrentLovers avatar
[quote=kunskap1|46709387]
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Sluta ljug för oss rakt upp i ansiktet. Läs vad vad identitetslagen säger. Sluta babbla en massa ordbajseri, snälla. Du idiotförklarar det bara.
Citera
2013-12-23, 00:23
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad betyder det att kausalitet inte är giltig utanför BB? Det skulle betyda att saker och ting kan uppstå av sig själv, eller hur?

Ingen aning. Jag har inte för vana att spekulera kring saker man inte kan undersöka...och låtsas som om jag vet svaret.

Citat:
Håller du med att en evig existens kan aldrig uppstå?

1. Nej, den skulle kunna vara skapad och evig FRAMÅT i tiden

2. Men jag antar att du pratar om evig BAKÅT i tiden....då förefaller säkert spontant någonting som uppstått vara icke-evigt...åtminstone sett till vår uppfattning av tid. Men vem vet vad som gäller om det inte ens fanns tid "innan"? Inte jag iaf, men jag vet nån som låtsas att han vet det....och till råga på köpet menar att det indikerar att det finns en magisk man på ett moln på grund utav det....
Citera
2013-12-23, 00:25
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tror du på en evig existens? Observera att jag inte pratar om någon Gud, det kan lika gärna vara ett evigt universum. Observera även att jag INTE frågar vad du VET, jag fråga vad du TROR.

Jag har inte en susning.
Citera
2013-12-23, 00:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Gud är en evig existens.

Är det allt? Sist jag kollade brukar de troende allt eftersom smycka begreppet med lite allt möjligt annat också....
Citera
2013-12-23, 01:12
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Om du är intresserad av logik, så borde du känna till begreppet non sequitur.

Citat:

Vad betyder utanför universum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in