2013-12-22, 14:27
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Det beror vad du menar med "evig existens". Om du nu vill få det till att din gud är "evig" väljer jag att citera Sepiritz: "Jag tror att evighet gör tid implicit, att tid förflutit en oändlig mängd. Utan rumtid, ingen förfluten tid och ingen evighet".
En evig existens betyder en existens som inte blivit orsakad, som varken har en början eller ett slut.

Vi kan inte veta om tiden hade en början, eller om den har funnits för evigt. Vi vet bara att rumtiden började expandera vid Big Bang, men vi vet ingenting om att tiden faktiskt började vid Big Bang. Tiden kan lika gärna ha funnits för evigt. Det vet vi inte.
Citera
2013-12-22, 14:34
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
En fråga till dig;

Tror du på en evig existens? Eller har du kanske svårt att acceptera ett sådant begrepp?

http://1-media-cdn.foolz.us/ffuuka/board/q/image/1363/17/1363174325572.jpg

Men fortsätt du med de andra. Verkar finns mycket uppmärksamhet och mat att hämta där...
Senast redigerad av Clovius 2013-12-22 kl. 14:51.
Citera
2013-12-22, 15:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
http://1-media-cdn.foolz.us/ffuuka/board/q/image/1363/17/1363174325572.jpg

Men fortsätt du med de andra. Verkar finns mycket uppmärksamhet och mat att hämta där...
Vänligen håll dig till trådens ämne "Bevisa att Gud existerar". Har du något som du vill bidra med så varsågod gör det, istället för att tramsa.
Citera
2013-12-22, 15:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En evig existens betyder en existens som inte blivit orsakad, som varken har en början eller ett slut.

Vi kan inte veta om tiden hade en början, eller om den har funnits för evigt. Vi vet bara att rumtiden började expandera vid Big Bang, men vi vet ingenting om att tiden faktiskt började vid Big Bang. Tiden kan lika gärna ha funnits för evigt. Det vet vi inte.

Med andra ord börjar du förstå .... möjligen acceptera ..... svars-optionen "vet inte" på mer eller mindre meningslösa metafysiska spekulationer.
Citera
2013-12-22, 15:19
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Vänligen håll dig till trådens ämne "Bevisa att Gud existerar". Har du något som du vill bidra med så varsågod gör det, istället för att tramsa.
Du själv då? Du har utlovat bevis för Gud under en väldigt lång tid, och du har hittills inte presenterat något. Jag skulle säga att du tramsar.
Citera
2013-12-22, 15:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Du själv då? Du har utlovat bevis för Gud under en väldigt lång tid, och du har hittills inte presenterat något. Jag skulle säga att du tramsar.
Jag har redan presenterat ett logiskt bevis. Du kanske har missat det? Läs inlägg #14200.

Premiss 1:
"Någonting kan inte uppstå av sig själv."

Premiss 2:
"Någonting orsakar någonting annat."

Slutsats: någonting har alltid existerat.

Vi behöver inte kalla den för Gud för tillfället, eftersom fler egenskaper behöver bevisas, tex allsmäktighet. Men det är isf nästa steg när detta steg först accepteras, men tvivlar att den gör det.
Citera
2013-12-22, 15:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har redan presenterat ett logiskt bevis. Du kanske har missat det? Läs inlägg #14200.

Premiss 1:

Premiss 2:

Vi behöver inte kalla den för Gud för tillfället, eftersom fler egenskaper behöver bevisas, tex allsmäktighet. Men det är isf nästa steg när detta steg först accepteras, men tvivlar att den gör det.

Och detta är redan bemötat i och med kritiken av ditt ad hoc-premissbyggande omkring logik/kausalitet-legitimiteten i ett icke-observerbart extra-kosmisk scenarie.

Nu är du på åter-till-ruta-étt taktiken igen.
Citera
2013-12-22, 15:37
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:

Sluta ljuga. Du har inte presenterat något bevis än.

Citat:
Premiss 1:

Hur vet du det?

Citat:
Premiss 2:

D.v.s kausalitet gäller i universum? Visst.

Citat:

Hur var det med någonting orsakar någonting annat?

Nej, slutsatsen följer inte ur premisserna, och premisserna har ändå inte validerats.

Citat:

Så om jag förstått det rätt, så även om hela detta felaktigt uppbyggda argument skulle anses giltigt, så är det alltså inget bevis för Gud?

Men okej, för diskussionens skull så antar vi att argumentet faktiskt stämmer. Visa mig nu nästa steg som ska bevisa Gud.
Citera
2013-12-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Jag vet inte hur min religion anses som samlar lärdom av tidigare religioner, som är en nytänkande religion. Min religion finner det ologiskt att allt existerar av sig självt, och tror att Gud står bakom allt, inklusive evolutionen. Så vi beundrar därför världen och universum, och ser Guds makt i allt Gud skapat. Sen tror vi på den stora smällen Big Bang eftersom den finns så finns motsatsen som vi får kalla Big Rip det stora rivet, när det sker försvinner tron på Gud eftersom allt vi vet som är universum är borta.

Sedan kan vi även ta denna slutsats "Då universum nu beräknas ha existerat i 14 miljarder år"
Kan man beräkna en början, kan man beräkna ut slut. Som många vill ha universum som evigt och kommer alltid finnas där, det är det samma som Gud kommer att alltid finnas där för evigt, men nu vet vi att inom astronomi vad vi ser som rymd som är universum har händelsen Big Bang och en ålder på universum, då kan vi även vänta oss ett slut, som vi ser som för evigt.

Försvinner vårt universum, försvinner våran syn på Gud.

Om Gud existerar kan bara du avgöra själv, då jag själv tror på det finns bara en Gud, och det är den ende Gud som finns för allt. Så Gud kan ha många namn men det är den samme Gud som är en Gud om man tror på en Gud, den ende Guden.

För mer information om min Syn jag har får ni fråga mig, kan nämna redan nu det finns inget paradis eller helvete som skilda boningar. där helvetet är den plats där den som har syndat kommer att straffas och paradiset är den plats där den som har gjort gott kommer att belönas efter livets slut. Helvetet finns mitt i bland oss nu och Djävulen vandrar runt och tar plats, men det finns ett Himmlavalv bortom våran himmel och rymd vi ser, där alla själar får sin eviga vila, det sker när man levt färdigt. Så man ska inte be Gud om en plats i ett paradis och man skall heller inte försöka fly från ett helvete när det finns mitt i bland oss.
Citera
2013-12-22, 16:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Min religion finner det ologiskt att allt existerar av sig självt, och tror att Gud står bakom allt, inklusive evolutionen.

Har du ... utan att läsa trådens åtminstone senasta inlägg .... hoppat in i debatten utan att veta att du bara upprepar den senaste del-debatt från ruta étt?

Citat:
Så vi beundrar därför världen och universum, och ser Guds makt i allt Gud skapat. Sen tror vi på den stora smällen Big Bang eftersom den finns så finns motsatsen som vi får kalla Big Rip det stora rivet, när det sker försvinner tron på Gud eftersom allt vi vet som är universum är borta.

Men nu rör tråden sig om bevis för 'gud', inte om trosdoktriner.

Citat:
Sedan kan vi även ta denna slutsats "Då universum nu beräknas ha existerat i 14 miljarder år"
Kan man beräkna en början, kan man beräkna ut slut.

Med dagens vetenskapliga kunskap är värmedöden en rimlig hypotes för universums framtid.

Citat:
Som många vill ha universum som evigt och kommer alltid finnas där, det är det samma som Gud kommer att alltid finnas där för evigt, men nu vet vi att inom astronomi vad vi ser som rymd som är universum har händelsen Big Bang och en ålder på universum, då kan vi även vänta oss ett slut, som vi ser som för evigt.

Försvinner vårt universum, försvinner våran syn på Gud.

Naturligvis, försvinner universum försvinner ju alla våra "syn på" något.

Citat:
Om Gud existerar kan bara du avgöra själv, då jag själv tror på det finns bara en Gud, och det är den ende Gud som finns för allt. Så Gud kan ha många namn men det är den samme Gud som är en Gud om man tror på en Gud, den ende Guden.

Som sagt, denna tråd är om bevis för 'gud', inte om tros-manifestationer .... om inte dessa kan anses leda till 'guds'-bevis.

Citat:
För mer information om min Syn jag har får ni fråga mig, kan nämna redan nu det finns inget paradis eller helvete som skilda boningar. där helvetet är den plats där den som har syndat kommer att straffas och paradiset är den plats där den som har gjort gott kommer att belönas efter livets slut. Helvetet finns mitt i bland oss nu och Djävulen vandrar runt och tar plats, men det finns ett Himmlavalv bortom våran himmel och rymd vi ser, där alla själar får sin eviga vila, det sker när man levt färdigt. Så man ska inte be Gud om en plats i ett paradis och man skall heller inte försöka fly från ett helvete när det finns mitt i bland oss.

Jajaja.
Citera
2013-12-22, 16:32
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:

Jag skulle svara att jag får vara ödmjuk och böja mig inför vad trådens övriga deltagare anser om vem som bidragit med relevanta inlägg och vem som bidragit med mest "trams".

Dock hann jag inte göra det. Det ser inte ut som någon håller med dig.

Så detta försök till att ta en billig poäng misslyckades även det för dig.

Det här är sista gången jag upprepar mig:
Det enda du åstadkommit är att misslyckas med att presentera ett klåparaktigt, plagiat av Dr William Lane Craig´s variant av Kalam.
Så vitt jag sett har du inte ens varit rakryggad nog att erkänna att du "lånat" premisser samt slutsats.

Ingen i tråden verkar imponerad.
Du har inte kommit med något eget, något som inte redan avhandlats i tråden samt inget som är särskilt tankeprovocerande.
I bästa fall är du en valhänt, oärlig, imitatör med goda avsikter.
I värsta fall...

Men jag vill inte att du ska tro att jag visar mitt förakt för dig.
Jag försäkrar dig om att jag gör mitt bästa för att dölja det.
Citera
2013-12-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har du ... utan att läsa trådens åtminstone senasta inlägg .... hoppat in i debatten utan att veta att du bara upprepar den senaste del-debatt från ruta étt?

Men nu rör tråden sig om bevis för 'gud', inte om trosdoktriner.

Med dagens vetenskapliga kunskap är värmedöden en rimlig hypotes för universums framtid.

Naturligvis, försvinner universum försvinner ju alla våra "syn på" något.

Som sagt, denna tråd är om bevis för 'gud', inte om tros-manifestationer .... om inte dessa kan anses leda till 'guds'-bevis.

Jajaja.

Vi kan ser det såhär tron är något vi tror på, men vad var det i första början som gjorde vi börja tro? Till exempel man kan tro på något som vi vet idag som är verkligt att bevisa till exempel jag tror marknaden kommer gå upp i aktierna, vilket man inte vet. Men man vet att aktierna finns. Om vi tar kristendom som exempel nu vi vet att jesus existerade och vandrade på våran jord. Alla de saker Jesus genomförde det är något vi tror på för vi levde inte då.
Så för mig känns det svårt att veta för vi kommer inte få något svar på denna fråga om Gud först vi vet:
Hur uppstod universum? Vilka processer var det som gav upphov till Big Bang? till vad är universums slutgiltiga öde? Just nu är det något vi tror på, men vi ser oss som vetande, för det vi ser existerar, så jag undrar hur en som är född blind ser på universum? Som vad jag tror kan nog bara en blind tro hur universum ser ut som exempel.

För mig är att den som lyckats se Gud, måste vara blind. För inom min tro är Gud osynlig. men vi ska ty Gud som skapade allt vi kan se som är synligt och ej synligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in