Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Ja, vi kan inte se längre än Big Bang med våra empiriska verktyg. Men om vi förlitar oss på logiken så kan vi se längre än Big Bang.
Vi kan göra antaganden baserade på empiri grundad i våra nuvarande förhållanden som inte är de samma som förhållandena innan Big Bang. Om dessa gäller eller inte är inte något man kan uttala sig om ännu.
Citat:
Det vi vet är att någonting INTE kan uppstå av sig själv i vårt universum. Varför skulle denna regel inte gälla utanför vårt universum?
För att vi aldrig sett något uppstå över huvud taget. Det enda vi känner till är hur saker formas ur andra saker. Utveckling och ökande komplexitet.
Utanför vårt universum gäller förmodligen andra grundregler. Om det finns något "utanför".
Citat:
Visst, den första orsaken behöver inte vara en skapare, men du är med på att det bör finnas en första orsak som själv inte blivit orsakad?
Det vet jag inte. Jag kan sträcka mig till att om kausalitet finns på båda sidor om Big Bang, om den kausaliteten liknar våran och om kausalitetskedjorna vi ser i vårt universum sträcker sig till andra sidan av Big Bang, så bör inget uppstå annat än ur något annat, så som vår empiri säger oss. Däremot en orsak som inte blivit orsakad hade varit en anomali.
Citat:
Vi vet att saker och ting inte kan uppstå av sig själv i vårt universum, men varför skulle inte denna lag även gälla utanför kosmos? Om denna lag inte gällde utanför kosmos, ja då skulle det betyda att saker och ting KAN uppstå av sig själv.
Om saker kan vara utan orsak kan de väl lika gärna uppstå av sig själv? Båda känns långsökta.