2013-12-22, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Tålamodet för att lära sig spela suger. Har guitarrig, elgura och ett ljudkort kopplat till datorn.

Vad börjar jag med? Ackord är skittrist och jag får inget flyt med fingrarna

Det absolut enklaste som är gratis är youtube, men du kanske listat ut det redan. Sök på valfri låt och lägg till "guitar lesson".

Oavsett vad man skall lära sig är youtube ett bra verktyg för allt från skalor till de enklaste ackorden. Finns väldigt många duktiga gitarrister som lär ut gratis.
Citera
2013-12-22, 00:39
Medlem
Stickerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAHWF
Det absolut enklaste som är gratis är youtube, men du kanske listat ut det redan. Sök på valfri låt och lägg till "guitar lesson".

Oavsett vad man skall lära sig är youtube ett bra verktyg för allt från skalor till de enklaste ackorden. Finns väldigt många duktiga gitarrister som lär ut gratis.

Rätt! Så jag lärde mig spela gura faktiskt haha! Det tar inte speciellt långt tid att lära sig och speciellt inte när man har youtube som hjälp!
Citera
2013-12-22, 00:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prismah
Du börjar med att lära dig hålla ett hårdrocksackord! Sen bara kör du! Stretcha gärna fingrarna lite också..

Lär dig även läsa Tablaturer alt. Noter! Är du sugen på tabs på skaffar du Guitar pro 5/6 och tankar ner tabsen från div hemsidor och börjar gnugga på låtar! Lycka till!

Vilka ackord är det? Tabs och powerchords typ Europe funkar ju. Fingerfärdigheten suger.
Citera
2013-12-22, 01:10
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Tålamodet för att lära sig spela suger. Har guitarrig, elgura och ett ljudkort kopplat till datorn.

Vad börjar jag med? Ackord är skittrist och jag får inget flyt med fingrarna
Om du inte har viljan att verkligen sitta ner och lära dig ordentligt genom trägen övning så bör du nog ge upp.
För det är ju där agnarna sållas från vetet.

Själv satt jag i otaliga timmar i min ungdom och tränade ackord och skalor men på min tid fanns varken youtube eller annan lättillgänglig hjälp. Lite papper från musikläraren och grundläggande lära från den kommunala musikskolan.
En bra sak med den tiden var att avsaknaden av internet gjorde att man verkligen fick tänka och lära sig ordentligt. Man odlade sin envishet och de som verkligen ville lära sig lärde också sig. Och då menar jag inte hundra intron man sett på youtube.
Jag har träffat på yngre generationer som kan spela skapligt efter youtubeinstruktioner men vet knappt vad dur och moll är för något. De har dålig spelförståelse och kan inte improvisera.

Mitt råd: Gör hundgörat. Lär dig ackord och skalor utan youtube.
Citera
2013-12-22, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk

Varför? Att se andra spela kan öppna upp nya dörrar för en i ens egna spelande. Om man sitter själv utan inspiration från andra kan man lätt fastna i ett mönster som kan bli svårt att ta sig ur. Har du ens sett hur bra videos det finns? Hur många pedagogiska videos som helst som man kan fördjupa sin kunskap med.

Och dålig spelförståelse, brist på improvisation har inte med youtube att göra. Det handlar om vilken nivå man sätter själv och vad man vill få ut av sitt spelande. Sedan har ju vissa känsla för gitarrspel medan andra saknar den. Så är det bara.
Citera
2013-12-22, 01:55
Avslutad
Citat:
Om du inte har viljan att verkligen sitta ner och lära dig ordentligt genom trägen övning så bör du nog ge upp.
För det är ju där agnarna sållas från vetet.

Själv satt jag i otaliga timmar i min ungdom och tränade ackord och skalor men på min tid fanns varken youtube eller annan lättillgänglig hjälp. Lite papper från musikläraren och grundläggande lära från den kommunala musikskolan.
En bra sak med den tiden var att avsaknaden av internet gjorde att man verkligen fick tänka och lära sig ordentligt. Man odlade sin envishet och de som verkligen ville lära sig lärde också sig. Och då menar jag inte hundra intron man sett på youtube.
Jag har träffat på yngre generationer som kan spela skapligt efter youtubeinstruktioner men vet knappt vad dur och moll är för något. De har dålig spelförståelse och kan inte improvisera.

Jag vill vara Edward Van Halen efter 10 minuter

Vilka ackord ska jag hålla mig till? Det finns massvis. Rock och Blues är vad som gäller!
Citera
2013-12-22, 10:52
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAHWF
Varför? Att se andra spela kan öppna upp nya dörrar för en i ens egna spelande. Om man sitter själv utan inspiration från andra kan man lätt fastna i ett mönster som kan bli svårt att ta sig ur. Har du ens sett hur bra videos det finns? Hur många pedagogiska videos som helst som man kan fördjupa sin kunskap med.

Och dålig spelförståelse, brist på improvisation har inte med youtube att göra. Det handlar om vilken nivå man sätter själv och vad man vill få ut av sitt spelande. Sedan har ju vissa känsla för gitarrspel medan andra saknar den. Så är det bara.
Fast det är ju till slut man själv som måste sitta alla dessa timmarna och nöta in kunskapen och träna koordination och teknik. Det kan ingen youtube i världen göra åt en.
Jag tittar en hel del själv på youtube och har lärt mig en del låtar därigenom. Men jag kan redan alla vanligare ackord och skalor i olika tonarter och i dur, moll mm sedan tidigare.
Denna förkunskap är svår att anskaffa sig med genvägar och när man väl kan det så behövs det inte mycket "knuffar i rätt riktning" för att lära sig en ny låt.

En stor glädje med musiken är ju när man utnyttjar sin kunskap OCH man vet varför man spelar som man gör. Man kan bygga ett eget solo t ex tar man ett G-ackord och plockar ut ett solo på Em-pentan oktav OCH ser att det fungerar och låter bra. Böjer på rätta stället, provar en variation, stringskippar mm.

Många videos förutsätter också en del förkunskap. Att "fördjupa" sig som du säger kräver detta.
En som inte lärt sig ordentligt lär sig "fjärde bandet på andra strängen uppifrån" medan jag tänker Ciss och börjar redan arbeta på en plan, börjar titta på E-dur. Lägger upp ytterligare toner. Sätter det i ett sammanhang.

Men visst. Vill man bara kunna sitta framför lägerelden och knäppa räcker det med att lära sig de vanligaste ackorden men det behöver man knappast youtube till.

Alltså: Jag är inte emot youtube-instruktionsfilmer men ser det som ett komplement till tidigare förvärvade kunskaper.
Citera
2013-12-22, 17:16
Medlem
Citat:
Fast det är ju till slut man själv som måste sitta alla dessa timmarna och nöta in kunskapen och träna koordination och teknik.

Vi kan konstatera att man kan välja att hjärndött lära sig avancerade solon med hjälp av youtube utan att fördjupa sig något mer i själva instrumentet och varför man spelar som man gör. Samtidigt kan man göra raka motsatsen med hjälp av youtube. Det handlar om vilken nivå man sätter själv som jag skrev tidigare.

Oavsett vilken målsättning man har så är det en själv som får göra jobbet. Tänker inte diskutera vidare, men jag förstår lite vad du menar och jag hoppas du förstår mig.
Citera
2013-12-23, 16:10
Avslutad
Vilka ackord ska jag öva på? Finns rätt många. Rock och lite blues är tanken.
Citera
2013-12-23, 20:48
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Vilka ackord ska jag öva på? Finns rätt många. Rock och lite blues är tanken.
Börja med de vanliga ackorden E, Em, A, Am, C, G, F, B, D. Tag dem även som barréackord från E-strängen.
Leta upp enklare låtar innehållandes tre-fem ackord exempelvis G, C, D, A, E och träna in känslan och tekniken.
Det finns som du säger en hel uppsjö med ackord men om man är nybörjare börjar man på det grundläggande och jobbar sig uppåt efterhand man lär sig.
Börja logiska resonemang med dig själv: Varför ingår ackordet A-moll i C-duren och inte standard A-durackord? Jo, för att tonen C ligger i just A-mollackordet.

Det viktiga är att du börjar nöta på det grundläggande och efter hand får du "aha-upplevelser" vilket gör allting desto roligare.

När du säger att du vill ha tips på hur du ska börja spela rock och blues är det dessvärre omöjligt att svara på. Vill du spela i dur eller moll? Hur avancerade ackord? Trixa lite?
Det enklaste är att du lär dig det grundläggande jag skrev så du får lite rutin i fingrarna. Man måste väl ändå lära sig gå innan man lär sig cykla.

Angående rock med vanliga ackord kan du titta lite på Creedence Clearwater Revival som gjort en hel hög med klassiker i G-dur, C-dur mm. Up around the bend går i D-dur och är relativt enkel att lära sig.
Bara till att ladda in chordsen på valfri sida och träna.
Citera
2013-12-23, 21:49
Medlem
Citat:
Börja logiska resonemang med dig själv: Varför ingår ackordet A-moll i C-duren och inte standard A-durackord? Jo, för att tonen C ligger i just A-mollackordet.

Nu är det ju inte riktigt därför Am tillhör C skalan. Varken G dur, Em eller Dm har C i sig men dom ingår i c skalan.
Citera
2013-12-23, 23:16
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse302
Nu är det ju inte riktigt därför Am tillhör C skalan. Varken G dur, Em eller Dm har C i sig men dom ingår i c skalan.
Ehhh...OK.
Nej, naturligtvis avkrävs det inte att de ackorden måste ha ett C i sig för att få lov att befinna sig i den skalan. C:et ligger där det ligger i A-mollackordet och det är det faktiskt inte mycket jag kan göra åt. Jag skrev till regeringen och bad dem göra något åt saken men de skickade Mossad och avlivade min hund.

Vad jag menade var att han ska använda logiken ungefär som när man, lite mer avancerat, konstruerar ett solo efter de förutsättningar man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in