2015-09-12, 11:04
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Tips på förstärkare som låter bra om man vill spela Metal?

Budget: 3000, max.

Så peavey'n var inget för dig?

Ska du spela hemma eller ska du spela i band/repa/uppträda? Vill du ha en separat topp + låda eller en combo?

Jag tycker fortfarande du ska ta en titt på peaveyn. Annars har blackstar några schyssta modeller som inte är snordyra.

Finns även flera Bugera topp + låda på blocket för runt 3000. Bugera anses av vissa vara ett "B märke" men deras grejer låter bra. Tänk på att om du köper en rörförstärkare med höga watt så måste du dra på rätt mycket på volymen (slutstegsrören måste svettas lite) innan det börjar låta gött.
Citera
2015-09-12, 19:54
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Nu vet jag inte vilka strängar du köpte, men på en del strängar så sitter det en "metallkula" i änden. Dessa metallkulor har ibland olika färger, och då är det bara att titta på förpackningen vilken färg som är vilken sträng. Annars får du helt enkelt skaffa ett skjutmått och mäta strängarna. Om du chansar kommer du att märka vilken sträng som sitter fel. Om du sätter E-strängen på plats 5 så kommer den att vara jävligt slapp när du stämt upp, och B-strängen på plats 6 kommer att vara spänd som fan.

Okej, tack. Jag stämde upp igår och tror att det sitter rätt. 2:a strängen är visserligen slapp och den 1:a väldigt spänd men en viss skillnad ska det ju vara? Kan byta plats på dom och se hur det känns...

Iaf, jag stämde upp den igår med hjälp av något program jag laddade ner till datorn (så man hamnade på rätt frekvens) och tyckte själv det lät OK men nu när jag tog upp gitarren dagen efter låter den inte lika stämd. Stämde jag urkasst igår eller har skruvarna inte lyckats hålla spänningen i strängarna?
Citera
2015-09-12, 20:27
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Okej, tack. Jag stämde upp igår och tror att det sitter rätt. 2:a strängen är visserligen slapp och den 1:a väldigt spänd men en viss skillnad ska det ju vara? Kan byta plats på dom och se hur det känns...

Iaf, jag stämde upp den igår med hjälp av något program jag laddade ner till datorn (så man hamnade på rätt frekvens) och tyckte själv det lät OK men nu när jag tog upp gitarren dagen efter låter den inte lika stämd. Stämde jag urkasst igår eller har skruvarna inte lyckats hålla spänningen i strängarna?
Nya strängar tänjer alltid ur sig i början. Så man kan få stämma ett par gånger tills dom blir bra.
Citera
2015-09-12, 21:06
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Nya strängar tänjer alltid ur sig i början. Så man kan få stämma ett par gånger tills dom blir bra.
Okej, tack! Då får jag lite övning på att stämma gitarren ändå.
Citera
2015-09-13, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Så peavey'n var inget för dig?

Ska du spela hemma eller ska du spela i band/repa/uppträda? Vill du ha en separat topp + låda eller en combo?

Jag tycker fortfarande du ska ta en titt på peaveyn. Annars har blackstar några schyssta modeller som inte är snordyra.

Finns även flera Bugera topp + låda på blocket för runt 3000. Bugera anses av vissa vara ett "B märke" men deras grejer låter bra. Tänk på att om du köper en rörförstärkare med höga watt så måste du dra på rätt mycket på volymen (slutstegsrören måste svettas lite) innan det börjar låta gött.
Den hade varit det om det fanns någon i mitt län som sålde beg., men det gjorde det ej. I butik så blir det way over min budget tyvärr!! Jag tänkte lira hemma för det mesta, vill ha det råa ljudet man kan få i metal. Gitarren jag skulle köpa hade dom t.o.m slutat att tillverka så jag får lov att köpa Shecter Omen 6-Extreme, som finns i allafall. Länk: http://www.essmusic.se/Schecter-Omen-6-Extreme-See-Through-Black - Synd som fan att den var dyrare, men det blir nog den, vilket får sänka budgeten på amp istället..

Helst vill jag ha en combo.
Jag ska kika på de du tipsade om istället o se hur dom är, ty!

Mvh
Citera
2015-09-14, 20:22
Medlem
Frois avatar
Även jag har ganska nyligen börjat spela gitarr. Jag har alltid haft en otrolig passion för musik, men det var inte förrän nyligen jag köpte en akustisk gitarr för att lära mig spela. Sent säger många, aldrig svarar jag.

Köpte en stålsträngad Squire by Fender som funkar ypperligt. Har på den spelat mycket efter tabulatur och lärt mig förvånansvärt mycket. Är just nu inne på att lära mig barréackord, samt att förbättra min strum. Funnit min nya stora hobby och lägger ner iallafall 2-3 timmar om dagen, även fått ned en låt med text och ackord.

Men tycker ändå att musiken inte riktigt känns helt levande, och har även tänkt att börja läsa lite musikteori. Något tips på vart jag ska börja?
Citera
2015-09-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Froi
Även jag har ganska nyligen börjat spela gitarr. Jag har alltid haft en otrolig passion för musik, men det var inte förrän nyligen jag köpte en akustisk gitarr för att lära mig spela. Sent säger många, aldrig svarar jag.

Köpte en stålsträngad Squire by Fender som funkar ypperligt. Har på den spelat mycket efter tabulatur och lärt mig förvånansvärt mycket. Är just nu inne på att lära mig barréackord, samt att förbättra min strum. Funnit min nya stora hobby och lägger ner iallafall 2-3 timmar om dagen, även fått ned en låt med text och ackord.

Men tycker ändå att musiken inte riktigt känns helt levande, och har även tänkt att börja läsa lite musikteori. Något tips på vart jag ska börja?

Trevligt!
Kan du ringa in lite vad du menar med att musiken inte riktigt känns levande?
Tycker du att ditt gitarrspel inte låter levande, eller menar du när du framför gitarr med sång eller både och?

Lär dig många ackord. Gör du mollsexor, dim, maj7 osv?
Jag kan egentligen ingen teori själv alls, men mitt tips är att innan du börjar "läsa teori", lär dig många ackord i många tonarter, lär dig att ta dom på fler än 1 sätt.
Citera
2015-09-15, 19:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froi

Lär dig CAGE systemet. D v s hur man tar samma ackord med på flera sätt. Det gör det enklare att sätta ihop ackordföljder i o m att man lär sig ta grepp så att man inte behöver flytta fingrarna så mycket, och det ger olika karaktär till ackorden.

CAGE systemet förklarat
https://www.youtube.com/watch?v=LhrGeolItvw
Citera
2015-09-16, 06:20
Medlem
Frois avatar
God morgon. Jag kan ta flertalet ackord, även fast jag har en del kvar att öva på. Upptäcker dagligen nya förenklande sätt att ta ackord samt byten, försöker sedan hitta olika låtar med samma ackord och tränar därefter grepp/byten i olika följder. Riktigt intressant video, får jag ta och kika på ikväll.
Tycker inte det blir bra när jag sjunger till och jag antar att det blir bättre framöver. Däremot, sjunger någon annan kan jag fokusera mer på strumen samt ackorden. Synd bara att ingen av mina vänner är särskilt intresserade av instrument.
Citera
2015-09-16, 13:46
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Trevligt!
Kan du ringa in lite vad du menar med att musiken inte riktigt känns levande?
Tycker du att ditt gitarrspel inte låter levande, eller menar du när du framför gitarr med sång eller både och?

Lär dig många ackord. Gör du mollsexor, dim, maj7 osv?
Jag kan egentligen ingen teori själv alls, men mitt tips är att innan du börjar "läsa teori", lär dig många ackord i många tonarter, lär dig att ta dom på fler än 1 sätt.
Fast teori och praktik hör ju samman. Det är ju inte nödvändigt att djupdyka i det direkt, men det kan ju ändå fylla en funktion att ha koll på åtminstone dur- och mollskalan, för att på så sätt kunna veta vilka mönster man spelar efter, samt kunna transponera låtar snabbt? Så det lägger jag min röst på. Färgningar kan ge variation, men det förbättrar inte per automatik spelandet i sig.
Citera
2015-09-21, 15:03
Medlem
Hej,
jag har spelat gitarr till och från i ca 20 år. Jag behöver utveckla mina skalor och framförallt lära mig fler, har ni några bra tips på sidor med backtracks där man kan lära sig skalor utan att det blir så tråkigt som det lätt kan bli?
Citera
2015-09-21, 22:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skagget
Hej,
jag har spelat gitarr till och från i ca 20 år. Jag behöver utveckla mina skalor och framförallt lära mig fler, har ni några bra tips på sidor med backtracks där man kan lära sig skalor utan att det blir så tråkigt som det lätt kan bli?
Det här låter som ett PR-inlägg. Har du fått betalt från Guitar Jam Tracks
https://itunes.apple.com/se/app/guitar-jam-tracks-scale-trainer/id548947732?mt=12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in