2013-12-07, 20:33
Medlem
MADs avatar
Skriv artist och låtnamn och inte bara Spotify-länken
Citera
2013-12-07, 20:37
Medlem
Secrets-Adept
The Unrested-Atmosfear
Shadow Moses-Bring me the horizon
Citera
2013-12-07, 20:57
Medlem
MADs avatar
Det beror mest på att det är nedstämt, mycket av klangen kommer därifrån. Sen vet jag att ena gitarristen i BMTH använder en Marshall JCM 800 med nån distpedal. Sen är det säkert överdubbat en massa gånger ofta med lite annorlunda ljud varje gång.
Finns ju en massa bra metalstärkare. Peavy 6505+, Laney Ironheart, Mesa Rectafier, Engl etc
Sen gitarr med t ex EMG81 pickups på
I studion kan man alltid trixa lite, så kolla forum och live videos så kan du säkert se vad de exakt använder
Citera
2013-12-13, 22:00
Medlem
TronicalTune? Är det bara en gimmick?

Har tagit gitarrlektioner i någon månad nu och känner mer och mer att jag växer ur min nuvarande gura.

Har ju så klart kollat på nätet för lite info och hittade då en produkt "TronicalTune" (googla)
Känner att det skulle vara as nice för jag gillar många låtar som en i D stämning och det blir drygt att stämma om när man sitter med polarna och lirar en lördag. Är produkten en bra hjälp till oss lata och tondöva eller är det en gimmick?

Tänker lite att "om man har råd är de ju värt det" men samtidigt typ 3000sek är pengar även för den som har så han klarar sig.

Någon som har en åsikt, eller till och med äger en gura med en TronicalTune som kan komma med lite feedback?
Citera
2013-12-14, 18:24
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse302
Har tagit gitarrlektioner i någon månad nu och känner mer och mer att jag växer ur min nuvarande gura.

Har ju så klart kollat på nätet för lite info och hittade då en produkt "TronicalTune" (googla)
Känner att det skulle vara as nice för jag gillar många låtar som en i D stämning och det blir drygt att stämma om när man sitter med polarna och lirar en lördag. Är produkten en bra hjälp till oss lata och tondöva eller är det en gimmick?

Tänker lite att "om man har råd är de ju värt det" men samtidigt typ 3000sek är pengar även för den som har så han klarar sig.

Någon som har en åsikt, eller till och med äger en gura med en TronicalTune som kan komma med lite feedback?

Jag har inte provat själv men den verkar väldigt praktisk, om än ganska onödig.
Det positiva är väl att den stämmer snabbt om gitarren blivit ostämd.
Men jag tror inte den är speciellt användbar om man vill stämma ner. Om man har gitarren normalt stämd i E och sen stämmer ner i D t.ex så vill man knappast ha samma tjocklek på strängarna och man brukar få intonera om. Men om man inte är så kräsen så går det såklart bra ändå.
Jag skulle aldrig någonsin köpa om den kostar nästan 3000 kr.
Citera
2013-12-14, 18:58
Medlem
Skrffis avatar
Om du känner att ud håller på att växa ur din nuvarande gitarr, vore det väl dumt att plocka 3000 spänn ur budgeten för en sån grej. F.ö. så räcker den bara till (eller rättare sagt, upp till) 300 stämningar på et batteri. Känns lite osäkert.

Ja, den är mest en gimmick. Som tidigare talare sa, så vill man troligen ha tjockare strängar när man stämmer ner, och/eller intonera om. Om det ska låta riktigt bra dvs. Om du bara över ditt öra, så stämmer du ner till D på max 1 minut ändå.
Citera
2013-12-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrffi
F.ö. så räcker den bara till (eller rättare sagt, upp till) 300 stämningar på et batteri. Känns lite osäkert.

300 är en del kan man väl ändå säga... laddar den över natten sedan 300 till osv....

Har stämt ner min några gånger och tycker inte själv att det är nödvändigt med andra strängar. I så fall skulle jag ju hellre ha en gitarr till som alltid är stämd i t.ex D
Citera
2013-12-17, 20:39
Medlem
Adelaides avatar
När man kan spela ackord, räcker det med att man kan spela själva ackorden eller måste men även kunna spela flera ackord efter varandra (typ en låt med ackord) ?

Nu när jag ändå frågar något så kan nån väl förklara exakt vad en drop D stämma är? Har hört det många gånger, men aldrig direkt fattat vad det är.
Citera
2013-12-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
När man kan spela ackord, räcker det med att man kan spela själva ackorden eller måste men även kunna spela flera ackord efter varandra (typ en låt med ackord) ?

Beror väl en del på vad du vill med ditt gitarrspelande. Men jag skulle nog föreslå att du ska kunna byta mellan ett par ackord om du ska kunna säga att du kan spela gitarr.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Nu när jag ändå frågar något så kan nån väl förklara exakt vad en drop D stämma är? Har hört det många gånger, men aldrig direkt fattat vad det är.

http://lmgtfy.com/?q=Vad+%C3%A4r+drop+D+st%C3%A4mning
Citera
2013-12-21, 19:39
Medlem
Rommelsteins avatar
Tränar dagligen flera timmar, men börjat komma in på skalor nu. Har någon tips eller något speciellt att säga som jag bör veta för att träna skalor? Hur man kommer igång på bästa sätt och maximerar effektiviteten på träningen osv.?
Citera
2013-12-22, 00:27
Avslutad
Tålamodet för att lära sig spela suger. Har guitarrig, elgura och ett ljudkort kopplat till datorn.

Vad börjar jag med? Ackord är skittrist och jag får inget flyt med fingrarna
Citera
2013-12-22, 00:30
Medlem
prismahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Tålamodet för att lära sig spela suger. Har guitarrig, elgura och ett ljudkort kopplat till datorn.

Vad börjar jag med? Ackord är skittrist och jag får inget flyt med fingrarna

Du börjar med att lära dig hålla ett hårdrocksackord! Sen bara kör du! Stretcha gärna fingrarna lite också..

Lär dig även läsa Tablaturer alt. Noter! Är du sugen på tabs på skaffar du Guitar pro 5/6 och tankar ner tabsen från div hemsidor och börjar gnugga på låtar! Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in