Citat:
Ursprungligen postat av
Sebbebach
Tja!
Har i många år funderat på att börja lira lite Elgura. Hade lite talang i grundskolan på musiken när alla skulle prova på olika instrument och elgitarren var självklart min favorit.
Nu har jag äntligen bestämt mig för och lära mig och spela för nöjets skull. I alla fall till en början sen får man se om man vill satsa lite hårdare.
Jag är ganska lost i detta och vet inte riktigt vad som är bra saker för en nybörjare och vad man behöver.. Kommer ihåg i skolan att det fanns en effektpedal som gjorde att ljudet lätt mycket mer fett än utan, så en sådan skulle jag vilja ha.
Vet nån vart man kan beställa/köpa fysiskt i Stockholm? Har en budget runt 1500-3000 kr för gitarren, förstärkare, kablar och om det är nåt mer som behövs?
Kan det vara värt och kolla på blocket efter något begagnat? Vill inte ha nåt skit från teknikmagasinet för 1000 spänn som låter skit och som pajjar...
Vore skitkul om nån ville hjälpa mig! Har alltid vart intresserad men aldrig kommit till skott, men nu vill jag verkligen försöka. Tack

PMa gärna.
Kan rekommendera att INTE glömma teorin. Jag spelade gitarr i 15 år och satsade bara på att lära mig dom svåraste låtarna. Det slutade med att jag satt där med en gitarr, och kunde spela någon galen Andy Mckee låt - men utan någon som helst insikt i vad jag höll på med. När man vet vad man håller på med så får man mer självförtroende.
Så köp eller googla fram lite teori. Skalor är bra. Jag har börjat nöta på DMAJ skalan så som jag postade ovan.

Lär dig den, och lyssna sen på låtar i DMAJ. Led zeppelin thank you, eller den jag postade. Då hör du vad det är som försiggår och det blir mycket mer insiktsgivande att spela. Och lättare att ta ut låtar, improvisera, jamma med andra låtar, skriva even musik osv.

Till slut sitter du där och hör en ton i huvudet och dina fingrar vet exakt var dom ska placera sig för att framkalla just det ljudet du hör i huvudet! Vilket blir svårt om du inte kan teori.
Alla låtar har en grundton, har jag lärt mig. Lär dig grundtonerna på gitarren, i skalor, osv.