2014-01-25, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Utmärkt svar, en som begriper sej på det här.
Lillfingret har jag förstått gäller.
Sonny Landreth, Rory Gallagher, Jeremy Spencer, Elmor James. Och Bonnie Raitt, men hon är alldeles för sparsam med sitt spelande.

Jag gillar Bonnie Raitt. Fast helst som sångerska Hon är sparsmakad i sitt spel.

http://www.youtube.com/watch?v=vhe3vb0z7mY

Roligt att du gillar Rory Gallagher. Han var en fantastisk gitarrist som aldrig fick den kredd han förtjänade som musiker och gitarrist!

Ja, det är lillfingret som gäller. Vad man gör är att man trycker ihop fingrarna så du får ett slags paket av dina fyra fingrar, med sliden på ditt ringfinger.
Senast redigerad av frukostvin 2014-01-25 kl. 23:49.
Citera
2014-01-26, 11:35
Medlem
TomJonass avatar
Kul att det finns nån mer som gillar Rory Gallagher. Jag skulle vilja påstå att han var en av de kanske fem bästa på sin tid. Och en utmärkt sångare. Det som han gjorde väldigt bra, och som finns på flera DVD, var live konserter.
Han var en gåtfull människa, utanför scenen en blyg och tillbakadragen kille. Hans basist Gerry McAvoy har skrivit en intressant bok om honom.

Vi verkar överens att Bonnie Raitt spelade alldeles för lite slideguitar på sina låtar, för det låter bra. det hon gjorde
Senast redigerad av TomJonas 2014-01-26 kl. 11:37.
Citera
2014-01-26, 19:03
Medlem
Rommelsteins avatar
Haft en akustisk gitarr i 5-6 år och tränat sporadiskt. Vill köpa en elgitarr nu men har inte jättestor budget. 2-4000kr alltså. Spelar mycket blues, jazz, lite country och även intresserad av punk/post-punk och rock... Lite brett kanske men någonting borde väl passa mig? Vilka tips har ni att ge?
Citera
2014-01-28, 18:09
Medlem
j3llon3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Haft en akustisk gitarr i 5-6 år och tränat sporadiskt. Vill köpa en elgitarr nu men har inte jättestor budget. 2-4000kr alltså. Spelar mycket blues, jazz, lite country och även intresserad av punk/post-punk och rock... Lite brett kanske men någonting borde väl passa mig? Vilka tips har ni att ge?

Köp en billig elgitarr + en billig förstärkare. Jag vet inte hur avancerad du är i ditt gitarrspel, eller hur mycket kunskap du har om musik i huvudsak, men en bra idé är att planka låtar av dina favoritmusiker på gehör. Det vill säga att du lyssnar på låten och lär dig hur t.ex gitarristen spelar. Du kan säkert hitta en elgitarr + stärkare för ca 2000 kr. och det behöver inte betyda att det kommer låta skit, bara för att det är billigt. Du ska inte på USA-turné än antar jag? du behöver ingen dyr utrustning om du bara vill sitta hemma och lira för att du diggar det. Och lyssna inte på vad dom i musikaffären säger, dom kommer antagligen att försöka kränga en massa onödig skit som du egentligen inte behöver!
Senast redigerad av j3llon3t 2014-01-28 kl. 18:12.
Citera
2014-01-28, 19:31
Medlem
Tja!

Har i många år funderat på att börja lira lite Elgura. Hade lite talang i grundskolan på musiken när alla skulle prova på olika instrument och elgitarren var självklart min favorit.

Nu har jag äntligen bestämt mig för och lära mig och spela för nöjets skull. I alla fall till en början sen får man se om man vill satsa lite hårdare.

Jag är ganska lost i detta och vet inte riktigt vad som är bra saker för en nybörjare och vad man behöver.. Kommer ihåg i skolan att det fanns en effektpedal som gjorde att ljudet lätt mycket mer fett än utan, så en sådan skulle jag vilja ha.

Vet nån vart man kan beställa/köpa fysiskt i Stockholm? Har en budget runt 1500-3000 kr för gitarren, förstärkare, kablar och om det är nåt mer som behövs?

Kan det vara värt och kolla på blocket efter något begagnat? Vill inte ha nåt skit från teknikmagasinet för 1000 spänn som låter skit och som pajjar...

Vore skitkul om nån ville hjälpa mig! Har alltid vart intresserad men aldrig kommit till skott, men nu vill jag verkligen försöka. Tack PMa gärna.
Citera
2014-01-28, 19:33
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=4nsKDJlpUbA&feature=youtu.be&t=1m13s

Håller på att lära mig den där låten på gitarr. Vill kunna spela och sjunga den på gitarr.

I vilket fall så har jag utgått ifrån att om en låt är i DMAJ, så som denna låt är, så spelar man låten enbart i DMAJ skalan. Man kan givetvis gå över olika oktaver osv, men som regel så håller man sig inom DMAJ.

Och då uppstår ett problem, iomed att när han sjunger "she is going to bring that attitude home" så låter det inte som det är i DMAJ längre.

Min fråga blir då.. Är jag tondöv, eller är det musikaliskt möjligt att spela en låt i olika skalor? Och isåfall, var fan ska jag börja då för att lära mig? Finns ju flera hundra skalor! Känns aningen omöjligt att lära sig allihop.

Jag kan spela låten och få till det, fast jag har ingen aning vad det är som försiggår vilket gör mig lite panikslagen. Vill kunna spela den och samtidigt veta exakt vilka toner det är jag spelar osv. Om någon har tips på vad jag kan göra så ge gärna feedback!
Senast redigerad av ZkorpaN 2014-01-28 kl. 19:35.
Citera
2014-01-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbebach
Tja!

Har i många år funderat på att börja lira lite Elgura. Hade lite talang i grundskolan på musiken när alla skulle prova på olika instrument och elgitarren var självklart min favorit.

Nu har jag äntligen bestämt mig för och lära mig och spela för nöjets skull. I alla fall till en början sen får man se om man vill satsa lite hårdare.

Jag är ganska lost i detta och vet inte riktigt vad som är bra saker för en nybörjare och vad man behöver.. Kommer ihåg i skolan att det fanns en effektpedal som gjorde att ljudet lätt mycket mer fett än utan, så en sådan skulle jag vilja ha.

Vet nån vart man kan beställa/köpa fysiskt i Stockholm? Har en budget runt 1500-3000 kr för gitarren, förstärkare, kablar och om det är nåt mer som behövs?

Kan det vara värt och kolla på blocket efter något begagnat? Vill inte ha nåt skit från teknikmagasinet för 1000 spänn som låter skit och som pajjar...

Vore skitkul om nån ville hjälpa mig! Har alltid vart intresserad men aldrig kommit till skott, men nu vill jag verkligen försöka. Tack PMa gärna.

Kan rekommendera att INTE glömma teorin. Jag spelade gitarr i 15 år och satsade bara på att lära mig dom svåraste låtarna. Det slutade med att jag satt där med en gitarr, och kunde spela någon galen Andy Mckee låt - men utan någon som helst insikt i vad jag höll på med. När man vet vad man håller på med så får man mer självförtroende.

Så köp eller googla fram lite teori. Skalor är bra. Jag har börjat nöta på DMAJ skalan så som jag postade ovan. Lär dig den, och lyssna sen på låtar i DMAJ. Led zeppelin thank you, eller den jag postade. Då hör du vad det är som försiggår och det blir mycket mer insiktsgivande att spela. Och lättare att ta ut låtar, improvisera, jamma med andra låtar, skriva even musik osv. Till slut sitter du där och hör en ton i huvudet och dina fingrar vet exakt var dom ska placera sig för att framkalla just det ljudet du hör i huvudet! Vilket blir svårt om du inte kan teori.

Alla låtar har en grundton, har jag lärt mig. Lär dig grundtonerna på gitarren, i skalor, osv.
Senast redigerad av ZkorpaN 2014-01-28 kl. 19:48.
Citera
2014-01-28, 20:11
Medlem
j3llon3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZkorpaN

Håller på att lära mig den där låten på gitarr. Vill kunna spela och sjunga den på gitarr.

I vilket fall så har jag utgått ifrån att om en låt är i DMAJ, så som denna låt är, så spelar man låten enbart i DMAJ skalan. Man kan givetvis gå över olika oktaver osv, men som regel så håller man sig inom DMAJ.

Och då uppstår ett problem, iomed att när han sjunger "she is going to bring that attitude home" så låter det inte som det är i DMAJ längre.

Min fråga blir då.. Är jag tondöv, eller är det musikaliskt möjligt att spela en låt i olika skalor? Och isåfall, var fan ska jag börja då för att lära mig? Finns ju flera hundra skalor! Känns aningen omöjligt att lära sig allihop.

Jag kan spela låten och få till det, fast jag har ingen aning vad det är som försiggår vilket gör mig lite panikslagen. Vill kunna spela den och samtidigt veta exakt vilka toner det är jag spelar osv. Om någon har tips på vad jag kan göra så ge gärna feedback!

Tror att du har snöat in dig lite för mycket på "DMAJ"-skalan. Det finns inget som heter Dmaj-skala, om du inte syftar på ett Dmaj arpeggio. Det finns skalor som låter bra över ett MAJ ackord, (som t.ex DMAJ), men DMAJ har inte en speciell skala. Det må finnas hundratals skalor, ja, men det finns bara en som du verkligen behöver använda för att spela över den här låten. Jag förstår vad du menar dock, han sjunger utifrån en skala förutom när han sjunger "she's going to bring that attitude home". Skalan han sjunger utifrån funkar dock inte över ett Dmaj utan funkar snarare bättre över ett D7 eller ett Dm7 (moll7). Testa att hitta tonerna utifrån en pentaskala i D så ska du se att det låter bättre.
Edit: Han sjunger ju inte överhuvudtaget när han sjunger "she's going to bring that attitude home", han pratar ju snarare.
Senast redigerad av j3llon3t 2014-01-28 kl. 20:13.
Citera
2014-01-28, 20:28
Medlem
Lord_Autos avatar
Vad är det för fel på min Gitarrtopp?

Köpte en Blackstar Series One 200 idag.
Vid över en specifik decibel man spelar på så börjar ljudet försvinna till och från..
Har testat;
Olika lådor..
Olika gitarrer..
Olika sladdar..
Även låtit Toppen "värmas" upp under längre tid… Allt utan framgång.
Toppen och lådorna har självfallet varit inställda på rätt Ohm-antal.
Har dom sålt en trasig gitarrtopp till mig?Eller vad händer?

Tacksam för svar...

Mvh
Thom
Citera
2014-01-28, 20:29
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZkorpaN

Ska du sjunga en text med 3 meningar?
Citera
2014-01-28, 20:30
Medlem
Rör till Peavey Classic 30W

Ett av mina rör är sönder och jag tänkte höra om någon vet var man kan köpa nya?

Antingen byta det som är sönder eller byta alla till nya som är bättre.

Rören heter
Groove Tubes Power GT-EL84-S
Där står en fyra på dem och hittar inga andra som där står en fyra på.

Tack på förhand

Mina rör:
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/18/24jo.jpg
Citera
2014-01-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j3llon3t
Tror att du har snöat in dig lite för mycket på "DMAJ"-skalan. Det finns inget som heter Dmaj-skala, om du inte syftar på ett Dmaj arpeggio. Det finns skalor som låter bra över ett MAJ ackord, (som t.ex DMAJ), men DMAJ har inte en speciell skala. Det må finnas hundratals skalor, ja, men det finns bara en som du verkligen behöver använda för att spela över den här låten. Jag förstår vad du menar dock, han sjunger utifrån en skala förutom när han sjunger "she's going to bring that attitude home". Skalan han sjunger utifrån funkar dock inte över ett Dmaj utan funkar snarare bättre över ett D7 eller ett Dm7 (moll7). Testa att hitta tonerna utifrån en pentaskala i D så ska du se att det låter bättre.
Edit: Han sjunger ju inte överhuvudtaget när han sjunger "she's going to bring that attitude home", han pratar ju snarare.

AAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah I see! Tror jag. Jag läste att skalor består av "helsteg/halvsteg" och fattade inte vad det hade att göra med om skalan är i D eller C eller what not. Men nu, om jag förstått det rätt, så kan man ta ut vilken skala som helst från vilken ton som helst bara man vet vilken ordning hel och halvstegen kommer?

Majorskalor, om jag minns rätt är "hel halv hel hel hel halv hel hel". Så, om jag vill spela en major skala i D, så är det bara att börja plocka hel och halvnoter utifrån den där modellen?

Jag litar blint på dig nu och ska googla fram en pentaskala.

Och han varken sjunger eller pratar. Han PREDIKAR!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in