2013-12-21, 15:49
Medlem
[quote=Skidaddle|46678974]
Citat:
Här är den andra av hans tre gårdar till salu. Det ska finnas en till också...

http://www.hemnet.se/bostad/gard-garsnas-simrishamns-kommun-malmovagen-70-5934352

Sprickan i golvet var inte nådig....

Citat:
Och ett hus också. Fan vad han har samlat på sig genom åren...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-garsnas-simrishamns-kommun-kvarnvagen-7-5933218
Inglasade verandan var hemsk, man känner sig sjösjuk när man tittar på bilderna. Sneda väggar blandat med lutande väggar, välvt tak och spröjs, avslutas med ett transparent tak som bara ser genomskitigt ut. Garderoben var som pricken över ett krokigt i, otroligt fult. Kartongen som verkar fungera som vedkorg såg så deprimerande ut, när och varför slutade någon bry sig....
Senast redigerad av lacrima 2013-12-21 kl. 16:02.
Citera
2013-12-21, 15:50
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Varför så många ställen? Jag har inget emot färg men detta var inte gjort med känsla och mycket ser sunkigt ut. Bättre att hålla sig till ett ställe och göra det fint kan man tycka.

Konstnärer brukar ju vara lite av original men kanske på ett mer positivt sätt än de människor som sätter folie på sina fönsterrutor mm
Citera
2013-12-21, 16:25
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, säg det? Han verkar ju lite av en hoarder... Utförandet och färgerna är väldigt mycket 80-tal. Skicket visar ju på eftersatt underhåll, det kan inte vara helt lätt att hålla ordning på allt det där. Frågan är om någonting alls är underhållet sen det färdigställdes på 80-talet? Färgskalan påminner en hel del om antroposofernas färglära, den som har varit och hälsat på dom i Järna känner lätt igen sig. Jag har faktiskt ingen aning om varför dom säljer allt på en gång. Antingen har han dött, eller ledsnat fullständigt och vill casha in för gott.
Den associationen gjorde jag med - den där laserade skiten och lite sneda tak och väggar - usch! Förutom att jag inte gillar den stilen så är det halvdant. Han lägger till en asymmetrisk utbyggnad på ett traditionellt hus och laserar ytor som inte passar att laseras - det ser bara slarvigt och smutsig ut.

Sedan kombineras det med 80-tal som du nämner. Accenter i knalliga färger, vilket inte behöver vara fel i sig. Men, då krävs det ändå en viss färgkänsla för att få ihop det och finish på måleriet. Det går inte heller ihop med waldorflasyren - antroposoferna målar inte sådana skarpa och mättade* kulörer.

Att använda färgstarka accenter och blanda stilar fixar inte alla, men det är väl just sådant som en konstnär borde kunna gå iland med... Har inte sett hans konst dock.

*EDIT: bildgooglade och fann exempel som talar emot. Men detta är i a f inte genomfört i stilen.
Senast redigerad av TigerKid 2013-12-21 kl. 16:35.
Citera
2013-12-21, 16:41
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Inglasade verandan var hemsk, man känner sig sjösjuk när man tittar på bilderna. Sneda väggar blandat med lutande väggar, välvt tak och spröjs, avslutas med ett transparent tak som bara ser genomskitigt ut. Garderoben var som pricken över ett krokigt i, otroligt fult. Kartongen som verkar fungera som vedkorg såg så deprimerande ut, när och varför slutade någon bry sig....

Jag tyckte iofs att det såg rätt kul ut med den där verandan. Man tager vad man haver, liksom. Framförallt det där med lutningen. Lite Sagan om ringen över det hela...

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Den associationen gjorde jag med - den där laserade skiten och lite sneda tak och väggar - usch! Förutom att jag inte gillar den stilen så är det halvdant. Han lägger till en asymmetrisk utbyggnad på ett traditionellt hus och laserar ytor som inte passar att laseras - det ser bara slarvigt och smutsig ut.

Sedan kombineras det med 80-tal som du nämner. Accenter i knalliga färger, vilket inte behöver vara fel i sig. Men, då krävs det ändå en viss färgkänsla för att få ihop det och finish på måleriet. Det går inte heller ihop med waldorflasyren - antroposoferna använder inte sådana skarpa och mättade kulörer. (kommer inte på rätt ord).

Att använda färgstarka accenter och blanda stilar fixar inte alla, men det är väl just sådant som en konstnär borde kunna gå iland med... Har inte sett hans konst dock.

Jag skulle tro att han hade sin storhetstid på 80-talet, då kombinerad med antrofosofernas färger samt dom klara grundfärgerna från postmodernismen, Piet Mondrian och De Stijl som vi har varit inne på tidigare. Så, han verkar ju ha varit rätt trendkänslig (på den tiden) med örat mot marken över vad som var gångbart och säljbart. Det tragiska är väl att det ser så nergånget ut nu, det är ett långt eftersatt underhåll på alla byggnader.

Jag är faktiskt inte så inne i vad han själv gör för konst, jag vet bara att det brukar vara utställningar där, framförallt under påskveckan och den berömda österlenska konstrundan. Han har ju iallafall haft väldigt mycket utrymme för utställningar. En del verkar ju vara uthyrt till nån sorts dagisverksamhet, det skulle inte förvåna mig om dom lydde under någon Montessori- eller Waldorfpedagogik.

Som sagt, stället är ju fascinerande. Ett sorts konstimperium på den skånska landsbygden. Dock ett imperium på dekis. Nu har jag inte kollat på priserna, men byggnaderna tillsammans måste ju gå för närmare åtta-tio miljoner iallafall. Han kanske har skulder som måste betalas av? Det skulle ju förklara det dåliga underhållet...
Citera
2013-12-21, 17:13
Medlem
TigerKids avatar
Svårt att hitta Joloms egen konst, men han verkar vara en eldsjäl, det måste man ge honom!

Halmgrisen var lite gullig...

Kanske orkar han inte längre, över 70 år.
Citera
2013-12-21, 20:40
Medlem
CarolynHaxs avatar
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-sodermalm-stockholms-kommun-varvsgatan-6,-2tr-5933702

Ett renoveringsobjekt, ja. Bl a står det att golv har rivits upp för att visa furugolvet under - vilket alltså skulle vara ett försäljningsargument. Men det ser ut att vara ett undergolv, alltså aldrig avsett att visas. (Tänk vad jag lärt mig i den här tråden!)

Varför är rördragningarna så fula?
Citera
2013-12-21, 21:04
Medlem
Citat:
Mmmmm, want...

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-6rum-grundsund-lysekils-kommun-lonndalsvagen-16-5933433

Ja, det där är ju iallafall ett kök som man blir glad av. Skulle kunna bli ett fantastiskt ställe med en varsam upprustning...

Jag brukar inte skriva nåt. Bara i undantagsfall. Men nu är det undantagsfall - Vilket underbart hus! Snacka om själ! Där skulle jag kunna bo o trivas! Alla rum gjorde att jag mådde gott! TACK!
Citera
2013-12-21, 21:06
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-sodermalm-stockholms-kommun-varvsgatan-6,-2tr-5933702

Ett renoveringsobjekt, ja. Bl a står det att golv har rivits upp för att visa furugolvet under - vilket alltså skulle vara ett försäljningsargument. Men det ser ut att vara ett undergolv, alltså aldrig avsett att visas. (Tänk vad jag lärt mig i den här tråden!)

Varför är rördragningarna så fula?

Tre miljoner för det där är ju helt sjukt. Tala om att lägenheten behöver saneras...

Ja, det är nog ett undergolv, det där. Men det kan också vara original. Plankorna är väldigt breda och med smala springor, och med en bård som som går runt om. Undergolv brukar inte vara så fint inpassade, men det är svårt att se. Dock är det ju en viss nivåskillnad mellan golvet och listen, och man kan se det uppbrutna dämpningsmaterialet, det ser ut som masonit. I vilket fall är undergolvet i väldigt dåligt skick, det ser faktiskt ruttet ut. Det där går inte att slipa upp i vilket fall...

Angående rördragningarna, det ser ut som förhållandevis nya dragningar. Och nuförtiden lägger man alla rördragningar synliga. Det blir billigare, och det är enklare underhåll. Men förbannat fult. I det funkishus jag bor i var alla rördragningarna dolda. Dusch och toalett och badkar tappades direkt genom väggen. När föreningen gjorde stambyte pluggade man helt enkelt igen alla gamla dragningar och la nya utanpåliggande genom alla badrum. Och dom gjorde ett himla dåligt jobb. I mitt badrum går det dragningar längs tre av badrummets fyra väggar. Och upp längs väggen, eftersom badkaret är inbyggt. Det ser inte klokt ut. Ge mig gediget hantverk, snälla...
Citera
2013-12-21, 21:13
Medlem
Skidaddles avatar
Angående sjuka Stockholmspriser....

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-ostermalm-stockholms-kommun-nybrogatan-57,-1tr,-5918896

Alltså, lägenheten är ju iofs jävligt snygg. Fina funkislinjer, fantastiska proportioner. Och köksdetaljerna är snygga och sparsmakade och inte sådär superfancy. Men vi snackar om en tvåa. Eller egentligen ett rum och kök/vardagsrum. Eftersom det bara finns ett sovrum. Alltså är det bara ett singelhushåll, eller möjligtvis gjort för ett par. Men utan barn. Och jag fattar inte, vem i helvete betalar fem och en halv miljon för ett singel/parhushåll? Vad är det för sinnessjuk värld vi lever i?
Citera
2013-12-21, 21:15
Medlem
Jag brukar åka förbi den här gatan var och varannan dag. Ser så himla fint ut från håll. Inte visste jag att det fanns såna ruckel där. Ser ju så fint ut från håll...

]http://www.hemnet.se/bostad/villa-frosodal-ostersunds-kommun-lillgatan-4-5866252
Senast redigerad av Rulltufsen 2013-12-21 kl. 21:20.
Citera
2013-12-21, 23:23
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Angående sjuka Stockholmspriser....

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-ostermalm-stockholms-kommun-nybrogatan-57,-1tr,-5918896

Alltså, lägenheten är ju iofs jävligt snygg. Fina funkislinjer, fantastiska proportioner. Och köksdetaljerna är snygga och sparsmakade och inte sådär superfancy. Men vi snackar om en tvåa. Eller egentligen ett rum och kök/vardagsrum. Eftersom det bara finns ett sovrum. Alltså är det bara ett singelhushåll, eller möjligtvis gjort för ett par. Men utan barn. Och jag fattar inte, vem i helvete betalar fem och en halv miljon för ett singel/parhushåll? Vad är det för sinnessjuk värld vi lever i?

Jag kollade på priserna för 2-or på Östermalm, och den här var inte dyrast, men nästan. Den ligger väldigt bra till geografiskt, mitt i mitten s a s. Nära till Stureplan, så om det fortfarande finns stekare som vaskar där, kan de slå till.

Men visst är det dyrt. Jag skulle bara slå till om jag råkade ha sex mille liggande - man måste ju ha marginaler! (Tänk på att räntan är sänkt med 25 punkter!)
Citera
2013-12-21, 23:58
Medlem
Citat:
Inte nog med alla synliga rör som dessutom inte är målade, men koppar är ju senaste inredningsmode nu så flyttar det in någon trendkänslig person kanske dom uppskattar omålade ledningar överallt, men det jag förundrades mest över var att de inte placerat ett element under fönstret. Så konstigt osvenskt att placera elementet på en innervägg. Nikotingula väggar har fått ytterligare ett "ansikte".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in