Citat:
I Sverige pratade man länge om "treor" och "åttor". Trevåningshus klarade sig utan hiss. På fyra våningar upp till åtta våningar var det krav på minst en hiss. Mer än åtta våningar, två hissar. Mer än 16 våningar, tre hissar. Alltså blev det ju mest lönsamt för byggherrarna att bygga trevåningshus och åttavåningshus. Om någon undrar varför miljonprogrammet är smockat med den typen av hus.
Nu är reglerna ändrade, nu måste även trevåningshus ha hiss. Gränsen går faktiskt vid en enda trappa. Är det mer än en trappa så är det krav på hiss. Därför ser man numera en hel del "stadsvillor" i två plan, med separata lägenheter uppe och nere, kanske också med egna ingångar. Vill man tänja lite på gränserna kan man faktiskt bygga trevåningshus utan hiss. Men då blir det en sorts kompromiss med en lägenhet på bottenplanet, och en lägenhet i två plan en trappa upp.
Nu är reglerna ändrade, nu måste även trevåningshus ha hiss. Gränsen går faktiskt vid en enda trappa. Är det mer än en trappa så är det krav på hiss. Därför ser man numera en hel del "stadsvillor" i två plan, med separata lägenheter uppe och nere, kanske också med egna ingångar. Vill man tänja lite på gränserna kan man faktiskt bygga trevåningshus utan hiss. Men då blir det en sorts kompromiss med en lägenhet på bottenplanet, och en lägenhet i två plan en trappa upp.
Ett sånt hus byggdes nyligen en liten bit bort härifrån. Det har två lägenheter i källarplan (med minimala fönster, förstår inte hur det gick igenom...), två i markplan och två på andra våningen som måste vara etagelägenheter eftersom det finns takkupor i vindsplanet. Det är alltså tre våningar men man behöver som mest gå en våning upp från markplan.
Sedan finns det ju gott om fyravåningshus utan hiss byggda på 50-talet och tidigare, så jag antar att gränsen om fyra våningar kom under miljonprogrammet. Vet du när kraven kom över huvud taget? Här i Lund finns inga hus byggda innan 1900 på mer än fem våningar, men dessa saknar förstås fortfarande hiss i de flesta fall (jag vet, jag har delat ut tidningar i dem, speciellt husen på vänster sida här...). Jag antar att det inte finns några regler om att bygga in hiss i efterhand? Kan tänka mig att det finns högre hus utan hiss i Stockholms sena 1800-talsområden exempelvis.
Ang. renoveringar och hiss... Mitt hus stambyttes 2003 men då byggdes ingen hiss in (tre våningar med vindsvåning på fjärde våningen i vissa trapphus). Mitt grannområde totalrenoverades 1987 då små ettor på runt 16-17 kvadrat lades till de större lägenheterna och hiss byggdes in där de gamla entréerna till ettorna låg. Ett annat område totalrenoverades så sent som förra året. Det är ett 50-talsområde med 3-4 våningar där hiss inte heller byggdes in. Så jag antar att det inte finns regler på det, utan kanske något som främst bostadsrättsföreningar (för det höjer ju antagligen värdet på lägenheterna högst upp rejält) passar på att göra.
Senast redigerad av Grillo 2013-10-18 kl. 02:40.
Senast redigerad av Grillo 2013-10-18 kl. 02:40.