Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Inglasade verandan var hemsk, man känner sig sjösjuk när man tittar på bilderna. Sneda väggar blandat med lutande väggar, välvt tak och spröjs, avslutas med ett transparent tak som bara ser genomskitigt ut. Garderoben var som pricken över ett krokigt i, otroligt fult. Kartongen som verkar fungera som vedkorg såg så deprimerande ut, när och varför slutade någon bry sig....
Jag tyckte iofs att det såg rätt kul ut med den där verandan. Man tager vad man haver, liksom. Framförallt det där med lutningen. Lite Sagan om ringen över det hela...
Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Den associationen gjorde jag med - den där laserade skiten och lite sneda tak och väggar - usch! Förutom att jag inte gillar den stilen så är det halvdant. Han lägger till en asymmetrisk utbyggnad på ett traditionellt hus och laserar ytor som inte passar att laseras - det ser bara slarvigt och smutsig ut.
Sedan kombineras det med 80-tal som du nämner. Accenter i knalliga färger, vilket inte behöver vara fel i sig. Men, då krävs det ändå en viss färgkänsla för att få ihop det och finish på måleriet. Det går inte heller ihop med waldorflasyren - antroposoferna använder inte sådana skarpa och mättade kulörer. (kommer inte på rätt ord).
Att använda färgstarka accenter och blanda stilar fixar inte alla, men det är väl just sådant som en konstnär borde kunna gå iland med... Har inte sett hans konst dock.
Jag skulle tro att han hade sin storhetstid på 80-talet, då kombinerad med antrofosofernas färger samt dom klara grundfärgerna från postmodernismen, Piet Mondrian och De Stijl som vi har varit inne på tidigare. Så, han verkar ju ha varit rätt trendkänslig (på den tiden) med örat mot marken över vad som var gångbart och säljbart. Det tragiska är väl att det ser så nergånget ut nu, det är ett långt eftersatt underhåll på alla byggnader.
Jag är faktiskt inte så inne i vad han själv gör för konst, jag vet bara att det brukar vara utställningar där, framförallt under påskveckan och den berömda österlenska konstrundan. Han har ju iallafall haft väldigt mycket utrymme för utställningar. En del verkar ju vara uthyrt till nån sorts dagisverksamhet, det skulle inte förvåna mig om dom lydde under någon Montessori- eller Waldorfpedagogik.
Som sagt, stället är ju fascinerande. Ett sorts konstimperium på den skånska landsbygden. Dock ett imperium på dekis. Nu har jag inte kollat på priserna, men byggnaderna tillsammans måste ju gå för närmare åtta-tio miljoner iallafall. Han kanske har skulder som måste betalas av? Det skulle ju förklara det dåliga underhållet...