Citat:
Jepp. Det var vad jag frst gjorde, bestllde PG (eller var det nu VG) med nikotin och sedan VG utan. Mycket snart ville jag dock ha bgge sorter utan fr att kunna finjustera.
Min rekommendation skulle vara:
PG med hg nikotinhalt (36mg t.ex., skulle inte g hgre n 50mg i alla fall),
VG med noll,
PG med noll,
en hel hop smaker, och
helt ljliga mngder tomma flaskor.
Det r bra att ha en enkel frbrnnare fr att drip-testa smaker - det funkar INTE att blanda och justera direkt i en tank eller carto, tro mig.
10, 5 och 1 ml sprutor med bra markeringar r ocks bra fr att kunna gra exakta blandningar.
Plastpipetter r praktiska fr att flytta sm mngder frn en flaska till en annan, men duger inte som mtinstrument.
Andra saker som kan vara bra att ha, men som ju nog onekligen r litet finlir r: mentolkristaller, syra (ppelsyra, vinsyra, citronsyra - finns p apotek skulle jag tro), etyl maltol (ger stma, mkt anvnt, kan inte sjlv tla det), stark alkohol (vodka duger, men 96% r bttre - bde som tillsats (upp till 10%) och fr upplsning av t.ex. mentol, men ocks fr tvtt av sprutor, tankar, cartos m.m.).
En del tycker att man skall blanda ihop smaken med noll nikotin, och frst sedan stta till det nr man r njd. Skert bra och ekonomiskt, men sjlv tyckte jag att nikotinet frndrar smaken och knslan spass mycket att det r bra att ha den med i ett litet tidigare skede.
Men jag r ocks tydligtvis litet abnorm nr det gller lukt- och smak-sinne* - mrkte snabbt att fr mig r det bra att brja frn 1/4 till 1/2 av rekommenderade procenten essens.
Det r jtteroligt att blanda sjlv - men jobbigt och pilligt. Men gldjen nr man lyckas, och all kunskap man samlar p sig gr det definitivt vrt det.
Och om du tnder p hobbyn s r det faktiskt inte speciellt svrt att sjlv gra smak-extrakt bara du har ett lsningsmedel (vatten, alkohol, VG, PG) och ett smakgivande mne! Jag har sjlv gjort flera olika av tobak (gamla ckliga cigariller), kakao (i VG), te m.m. Inte nnu prvat p kaffe, men vill minnas att det r populrt.
Vissa essentiella oljor (som rent tekniskt inte r mycket till oljor utan snanare extrakt, oftast alkoholbaserade) r ocks mjliga att experimentera med, har sjlv provat eucalyptus och pepparmynta och bgge var riktigt roliga som extra skjuts t en mesig tobak-mentol blandning.
nnu en sak: om du inte vejpat lnge s var beredd p att din preferens vad gller nikotin-innehll kan verraska. Jag rker starka cigaretter, och 1pkt+/dag. Men nr det gller vejp s fredrar jag 8mg till max 14-15mg, nik-stark vejp funkar helt enkelt inte fr mig. (Glmde bort det och nr jag hr fr en tid sedan tnkte ta upp vejpdonen igen s fyllde jag en nyinkpt tank med 18mg... Jag har toppat upp den med ren VG/PG jag vet inte hur mnga ggr, men det knns fortfarande starkt.)
Olika smaker funkar ocks olika bra med olika nik-styrkor.
Ojsan, det hr blev litet mycket - man behver inte alls brja s komplicerat. Nikotin i valfri bas, PG, VG och frdiga smaker duger gott.
(Har tyvrr inte prvat Inaweras smaker, men de har ju gott rykte om sig). Om du dessutom rkar ha litet kommersiella vtskor s kan de ocks anvndas som rmaterial, gller bara att hlla koll p nik% och rkna litet).
*Trots 20+ rs daglig rkning, suck. Mitt abnorma luktsinne r en stor orsak till att jag fortfarande primrt r rkare och inte vejpare, har svrt att klara av en frbttring av luktsinnet.