2013-12-19, 07:51
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nameit
Ok, men jag kan ven kpa en flaska PG 36mg, och VG 0mg och sedan blanda drefter om jag vill?

Jepp. Det var vad jag frst gjorde, bestllde PG (eller var det nu VG) med nikotin och sedan VG utan. Mycket snart ville jag dock ha bgge sorter utan fr att kunna finjustera.

Min rekommendation skulle vara:
PG med hg nikotinhalt (36mg t.ex., skulle inte g hgre n 50mg i alla fall),
VG med noll,
PG med noll,
en hel hop smaker, och
helt ljliga mngder tomma flaskor.

Det r bra att ha en enkel frbrnnare fr att drip-testa smaker - det funkar INTE att blanda och justera direkt i en tank eller carto, tro mig.

10, 5 och 1 ml sprutor med bra markeringar r ocks bra fr att kunna gra exakta blandningar.
Plastpipetter r praktiska fr att flytta sm mngder frn en flaska till en annan, men duger inte som mtinstrument.

Andra saker som kan vara bra att ha, men som ju nog onekligen r litet finlir r: mentolkristaller, syra (ppelsyra, vinsyra, citronsyra - finns p apotek skulle jag tro), etyl maltol (ger stma, mkt anvnt, kan inte sjlv tla det), stark alkohol (vodka duger, men 96% r bttre - bde som tillsats (upp till 10%) och fr upplsning av t.ex. mentol, men ocks fr tvtt av sprutor, tankar, cartos m.m.).

En del tycker att man skall blanda ihop smaken med noll nikotin, och frst sedan stta till det nr man r njd. Skert bra och ekonomiskt, men sjlv tyckte jag att nikotinet frndrar smaken och knslan spass mycket att det r bra att ha den med i ett litet tidigare skede.
Men jag r ocks tydligtvis litet abnorm nr det gller lukt- och smak-sinne* - mrkte snabbt att fr mig r det bra att brja frn 1/4 till 1/2 av rekommenderade procenten essens.

Det r jtteroligt att blanda sjlv - men jobbigt och pilligt. Men gldjen nr man lyckas, och all kunskap man samlar p sig gr det definitivt vrt det.

Och om du tnder p hobbyn s r det faktiskt inte speciellt svrt att sjlv gra smak-extrakt bara du har ett lsningsmedel (vatten, alkohol, VG, PG) och ett smakgivande mne! Jag har sjlv gjort flera olika av tobak (gamla ckliga cigariller), kakao (i VG), te m.m. Inte nnu prvat p kaffe, men vill minnas att det r populrt.
Vissa essentiella oljor (som rent tekniskt inte r mycket till oljor utan snanare extrakt, oftast alkoholbaserade) r ocks mjliga att experimentera med, har sjlv provat eucalyptus och pepparmynta och bgge var riktigt roliga som extra skjuts t en mesig tobak-mentol blandning.

nnu en sak: om du inte vejpat lnge s var beredd p att din preferens vad gller nikotin-innehll kan verraska. Jag rker starka cigaretter, och 1pkt+/dag. Men nr det gller vejp s fredrar jag 8mg till max 14-15mg, nik-stark vejp funkar helt enkelt inte fr mig. (Glmde bort det och nr jag hr fr en tid sedan tnkte ta upp vejpdonen igen s fyllde jag en nyinkpt tank med 18mg... Jag har toppat upp den med ren VG/PG jag vet inte hur mnga ggr, men det knns fortfarande starkt.)
Olika smaker funkar ocks olika bra med olika nik-styrkor.

Ojsan, det hr blev litet mycket - man behver inte alls brja s komplicerat. Nikotin i valfri bas, PG, VG och frdiga smaker duger gott.
(Har tyvrr inte prvat Inaweras smaker, men de har ju gott rykte om sig). Om du dessutom rkar ha litet kommersiella vtskor s kan de ocks anvndas som rmaterial, gller bara att hlla koll p nik% och rkna litet).

*Trots 20+ rs daglig rkning, suck. Mitt abnorma luktsinne r en stor orsak till att jag fortfarande primrt r rkare och inte vejpare, har svrt att klara av en frbttring av luktsinnet.
Citera
2013-12-19, 15:28
Medlem
Blfisks avatar
Bestllde en eGo-CE4 singelpack-tjohejsan frn e-ciggbutiken nu den 17'e och den landade hr alldeles nyss, tv dagar senare.
Bestllde Sweet Home Alabama och pple, bda nikotinfria. Samt en extra clearomizer.
Tycker grejerna funkar helt ok, enda jag har att anmrka p r att det inte str vilket batteri jag fick med. P baksidan av frpackningen finns tre checkboxar, men ingen r ikryssad. S jag vet inte om jag ftt det batteri jag valde. I vrigt skitbra
Citera
2013-12-19, 21:31
Medlem
Hall p er!
Bestllde en eGo-CE4 frn eciggonline.se i mndags och den landade hos mitt postombud idag. Ngon dag senare n de lovat men nd helt okej.

Jag r helt ny med detta och har drfr ett par frgor. (Som skerligen besvarats hr tidigare men ej hittat ngot bra svar och ett par hundra sidor orkar jag inte g igenom)

r ingen vanlig rkare, festrker ngon gng d och d, dremot rker vi vattenpipa ibland i samband med fest och jag tnkte mig detta som ngot slags komplement, och experiment.

Jag undrar helt enkelt om det finns ngon ejuice som ger mer rk n ngon annan och i s fall vilken? Det samma gller om mngden nikotin har ngon som helst betydelse fr mngden rk? Sidan jag kpte p erbjuder 0,6,12,18,24 mg i en Mngd olika smaker. Kpte p mig persika, mint och "red bull". De luktar hur som helst fantastiskt s nu blir det spnnande!

En annan frga r, det str att man inte ska lmna den tom fr lnge utan se till att ha eJuice i den. Men nr man vill byta smak d? Hur gr man d? Mste ju va smtt omjligt att f den helt tom/ren? Eller krvs det 1 cleromizer fr varje enskild smaK
Hur grs bytet av smak??

Min tanke r allts att ge mig och mina vnner en skn rkstund med s mycket rk som mjligt samt en liten niko-kick!

Tack p frhand!
Senast redigerad av kalle-cola 2013-12-19 kl. 21:52.
Citera
2013-12-20, 01:53
Medlem
Ngon som kan ge mig ngon sida dr dom sljer 100% VG liquid helst med vatten melon smak.

Det ska inte vara fr dyrt bra pris snlla.
Citera
2013-12-20, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallMeIso
Ngon som kan ge mig ngon sida dr dom sljer 100% VG liquid helst med vatten melon smak.

Det ska inte vara fr dyrt bra pris snlla.
Jag har kollat runt och har inte hittat en med 100% vg frdigblandad hos svenska terfrsljare. Om du gr egen juice s r det mjligt, kolla runt sjlv och se om det r ngot fr dig.
Citera
2013-12-20, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
(wall of text)
Jag har precis bestllt mitt frsta DIY kit och detta var vldigt hjlpsamt, tack s mycket!
Citera
2013-12-20, 05:18
Medlem
Protheuss avatar
Ngon som vet om det finns ngon affr i Stockholmsomrdet som sljer juicer? Bryr mig inte s mycket om kvalitet eller styrka. Har helt slut p lagret och vill inte behva g julhelgen utan att blossa.
Citera
2013-12-20, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Ngon som vet om det finns ngon affr i Stockholmsomrdet som sljer juicer? Bryr mig inte s mycket om kvalitet eller styrka. Har helt slut p lagret och vill inte behva g julhelgen utan att blossa.
http://www.slutanu.com/ ligger i Vllingby
Citera
2013-12-20, 19:22
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus

Knalla in i nrmsta "turken-p-hrnet"-tobaksaffr. De har ofta en liten mngd nikotinfria sser p lager. Med nikotin finns ocks ibland om man frgar.
Citera
2013-12-21, 09:07
Medlem
warp10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-cola
Hall p er!
Bestllde en eGo-CE4 frn eciggonline.se i mndags och den landade hos mitt postombud idag. Ngon dag senare n de lovat men nd helt okej.

Jag r helt ny med detta och har drfr ett par frgor. (Som skerligen besvarats hr tidigare men ej hittat ngot bra svar och ett par hundra sidor orkar jag inte g igenom)

r ingen vanlig rkare, festrker ngon gng d och d, dremot rker vi vattenpipa ibland i samband med fest och jag tnkte mig detta som ngot slags komplement, och experiment.

Jag undrar helt enkelt om det finns ngon ejuice som ger mer rk n ngon annan och i s fall vilken? Det samma gller om mngden nikotin har ngon som helst betydelse fr mngden rk? Sidan jag kpte p erbjuder 0,6,12,18,24 mg i en Mngd olika smaker. Kpte p mig persika, mint och "red bull". De luktar hur som helst fantastiskt s nu blir det spnnande!

En annan frga r, det str att man inte ska lmna den tom fr lnge utan se till att ha eJuice i den. Men nr man vill byta smak d? Hur gr man d? Mste ju va smtt omjligt att f den helt tom/ren? Eller krvs det 1 cleromizer fr varje enskild smaK
Hur grs bytet av smak??

Min tanke r allts att ge mig och mina vnner en skn rkstund med s mycket rk som mjligt samt en liten niko-kick!

Tack p frhand!

Vill du ha mer rk s fr du byta bort din CE4a mot ngot bttre och nyare, typ ce6, kanger, vivi nova.
Har frskt att sklja ur CE4or med varmt vatten fr att f bort gammal smak men det funkar inte fr den gamla smaken sitter grna kvar, koka dom kanske funkar fast har ingen erfarenhet av detta.

Jag anvnder CE6 med 1 smak fr varje cleromizer och nr brnnaren gr snder s byter jag ut brnnaren och fortstter
Citera
2013-12-21, 11:34
Medlem
StarGate3000s avatar
Vill bara tipsa alla intresserade om ett dedikerat forum fr allt detta, www.e-cigarettforum.se
Citera
2013-12-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warp10
Vill du ha mer rk s fr du byta bort din CE4a mot ngot bttre och nyare, typ ce6, kanger, vivi nova.
Har frskt att sklja ur CE4or med varmt vatten fr att f bort gammal smak men det funkar inte fr den gamla smaken sitter grna kvar, koka dom kanske funkar fast har ingen erfarenhet av detta.

Jag anvnder CE6 med 1 smak fr varje cleromizer och nr brnnaren gr snder s byter jag ut brnnaren och fortstter
Okej tack! r dock nd rtt njd med rken frn denna s den fr nog flja med ett tag! Blir allts att kpa fler clermoizers till mina andra smaker, r ju ingen strre kostnad!

Men rken har allts inget att gra med vilken smak jag kr eller mngden nikotin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in