Flashback bygger pepparkakshus!
2013-12-19, 07:51
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nameit
Ok, men jag kan även köpa en flaska PG 36mg, och VG 0mg och sedan blanda därefter om jag vill?

Jepp. Det var vad jag först gjorde, beställde PG (eller var det nu VG) med nikotin och sedan VG utan. Mycket snart ville jag dock ha bägge sorter utan för att kunna finjustera.

Min rekommendation skulle vara:
PG med hög nikotinhalt (36mg t.ex., skulle inte gå högre än 50mg i alla fall),
VG med noll,
PG med noll,
en hel hop smaker, och
helt löjliga mängder tomma flaskor.

Det är bra att ha en enkel förbrännare för att drip-testa smaker - det funkar INTE att blanda och justera direkt i en tank eller carto, tro mig.

10, 5 och 1 ml sprutor med bra markeringar är också bra för att kunna göra exakta blandningar.
Plastpipetter är praktiska för att flytta små mängder från en flaska till en annan, men duger inte som mätinstrument.

Andra saker som kan vara bra att ha, men som ju nog onekligen är litet finlir är: mentolkristaller, syra (äppelsyra, vinsyra, citronsyra - finns på apotek skulle jag tro), etyl maltol (ger sötma, mkt använt, kan inte själv tåla det), stark alkohol (vodka duger, men 96% är bättre - både som tillsats (upp till 10%) och för upplösning av t.ex. mentol, men också för tvätt av sprutor, tankar, cartos m.m.).

En del tycker att man skall blanda ihop smaken med noll nikotin, och först sedan sätta till det när man är nöjd. Säkert bra och ekonomiskt, men själv tyckte jag att nikotinet förändrar smaken och känslan såpass mycket att det är bra att ha den med i ett litet tidigare skede.
Men jag är också tydligtvis litet abnorm när det gäller lukt- och smak-sinne* - märkte snabbt att för mig är det bra att börja från 1/4 till 1/2 av rekommenderade procenten essens.

Det är jätteroligt att blanda själv - men jobbigt och pilligt. Men glädjen när man lyckas, och all kunskap man samlar på sig gör det definitivt värt det.

Och om du tänder på hobbyn så är det faktiskt inte speciellt svårt att själv göra smak-extrakt bara du har ett lösningsmedel (vatten, alkohol, VG, PG) och ett smakgivande ämne! Jag har själv gjort flera olika av tobak (gamla äckliga cigariller), kakao (i VG), te m.m. Inte ännu prövat på kaffe, men vill minnas att det är populärt.
Vissa essentiella oljor (som rent tekniskt inte är mycket till oljor utan snanare extrakt, oftast alkoholbaserade) är också möjliga att experimentera med, har själv provat eucalyptus och pepparmynta och bägge var riktigt roliga som extra skjuts åt en mesig tobak-mentol blandning.

Ännu en sak: om du inte vejpat länge så var beredd på att din preferens vad gäller nikotin-innehåll kan överraska. Jag röker starka cigaretter, och 1pkt+/dag. Men när det gäller vejp så föredrar jag 8mg till max 14-15mg, nik-stark vejp funkar helt enkelt inte för mig. (Glömde bort det och när jag här för en tid sedan tänkte ta upp vejpdonen igen så fyllde jag en nyinköpt tank med 18mg... Jag har toppat upp den med ren VG/PG jag vet inte hur många ggr, men det känns fortfarande starkt.)
Olika smaker funkar också olika bra med olika nik-styrkor.

Ojsan, det här blev litet mycket - man behöver inte alls börja så komplicerat. Nikotin i valfri bas, PG, VG och färdiga smaker duger gott.
(Har tyvärr inte prövat Inaweras smaker, men de har ju gott rykte om sig). Om du dessutom råkar ha litet kommersiella vätskor så kan de också användas som råmaterial, gäller bara att hålla koll på nik% och räkna litet).

*Trots 20+ års daglig rökning, suck. Mitt abnorma luktsinne är en stor orsak till att jag fortfarande primärt är rökare och inte vejpare, har svårt att klara av en förbättring av luktsinnet.
Citera
2013-12-19, 15:28
Medlem
Blåfisks avatar
Beställde en eGo-CE4 singelpack-tjohejsan från e-ciggbutiken nu den 17'e och den landade här alldeles nyss, två dagar senare.
Beställde Sweet Home Alabama och Äpple, båda nikotinfria. Samt en extra clearomizer.
Tycker grejerna funkar helt ok, enda jag har att anmärka på är att det inte står vilket batteri jag fick med. På baksidan av förpackningen finns tre checkboxar, men ingen är ikryssad. Så jag vet inte om jag fått det batteri jag valde. I övrigt skitbra
Citera
2013-12-19, 21:31
Medlem
Hallå på er!
Beställde en eGo-CE4 från eciggonline.se i måndags och den landade hos mitt postombud idag. Någon dag senare än de lovat men ändå helt okej.

Jag är helt ny med detta och har därför ett par frågor. (Som säkerligen besvarats här tidigare men ej hittat något bra svar och ett par hundra sidor orkar jag inte gå igenom)

Är ingen vanlig rökare, feströker någon gång då och då, däremot röker vi vattenpipa ibland i samband med fest och jag tänkte mig detta som något slags komplement, och experiment.

Jag undrar helt enkelt om det finns någon ejuice som ger mer rök än någon annan och i så fall vilken? Det samma gäller om mängden nikotin har någon som helst betydelse för mängden rök? Sidan jag köpte på erbjuder 0,6,12,18,24 mg i en Mängd olika smaker. Köpte på mig persika, mint och "red bull". De luktar hur som helst fantastiskt så nu blir det spännande!

En annan fråga är, det står att man inte ska lämna den tom för länge utan se till att ha eJuice i den. Men när man vill byta smak då? Hur gör man då? Måste ju va smått omöjligt att få den helt tom/ren? Eller krävs det 1 cleromizer för varje enskild smaK
Hur görs bytet av smak??

Min tanke är alltså att ge mig och mina vänner en skön rökstund med så mycket rök som möjligt samt en liten niko-kick!

Tack på förhand!
Senast redigerad av kalle-cola 2013-12-19 kl. 21:52.
Citera
2013-12-20, 01:53
Medlem
Någon som kan ge mig någon sida där dom säljer 100% VG liquid helst med vatten melon smak.

Det ska inte vara för dyrt bra pris snälla.
Citera
2013-12-20, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallMeIso
Någon som kan ge mig någon sida där dom säljer 100% VG liquid helst med vatten melon smak.

Det ska inte vara för dyrt bra pris snälla.
Jag har kollat runt och har inte hittat en med 100% vg färdigblandad hos svenska återförsäljare. Om du gör egen juice så är det möjligt, kolla runt själv och se om det är något för dig.
Citera
2013-12-20, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
(wall of text)
Jag har precis beställt mitt första DIY kit och detta var väldigt hjälpsamt, tack så mycket!
Citera
2013-12-20, 05:18
Medlem
Protheuss avatar
Någon som vet om det finns någon affär i Stockholmsområdet som säljer juicer? Bryr mig inte så mycket om kvalitet eller styrka. Har helt slut på lagret och vill inte behöva gå julhelgen utan att blossa.
Citera
2013-12-20, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Någon som vet om det finns någon affär i Stockholmsområdet som säljer juicer? Bryr mig inte så mycket om kvalitet eller styrka. Har helt slut på lagret och vill inte behöva gå julhelgen utan att blossa.
http://www.slutanu.com/ ligger i Vällingby
Citera
2013-12-20, 19:22
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus

Knalla in i närmsta "turken-på-hörnet"-tobaksaffär. De har ofta en liten mängd nikotinfria såser på lager. Med nikotin finns också ibland om man frågar.
Citera
2013-12-21, 09:07
Medlem
warp10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-cola
Hallå på er!
Beställde en eGo-CE4 från eciggonline.se i måndags och den landade hos mitt postombud idag. Någon dag senare än de lovat men ändå helt okej.

Jag är helt ny med detta och har därför ett par frågor. (Som säkerligen besvarats här tidigare men ej hittat något bra svar och ett par hundra sidor orkar jag inte gå igenom)

Är ingen vanlig rökare, feströker någon gång då och då, däremot röker vi vattenpipa ibland i samband med fest och jag tänkte mig detta som något slags komplement, och experiment.

Jag undrar helt enkelt om det finns någon ejuice som ger mer rök än någon annan och i så fall vilken? Det samma gäller om mängden nikotin har någon som helst betydelse för mängden rök? Sidan jag köpte på erbjuder 0,6,12,18,24 mg i en Mängd olika smaker. Köpte på mig persika, mint och "red bull". De luktar hur som helst fantastiskt så nu blir det spännande!

En annan fråga är, det står att man inte ska lämna den tom för länge utan se till att ha eJuice i den. Men när man vill byta smak då? Hur gör man då? Måste ju va smått omöjligt att få den helt tom/ren? Eller krävs det 1 cleromizer för varje enskild smaK
Hur görs bytet av smak??

Min tanke är alltså att ge mig och mina vänner en skön rökstund med så mycket rök som möjligt samt en liten niko-kick!

Tack på förhand!

Vill du ha mer rök så får du byta bort din CE4a mot något bättre och nyare, typ ce6, kanger, vivi nova.
Har försökt att skölja ur CE4or med varmt vatten för att få bort gammal smak men det funkar inte för den gamla smaken sitter gärna kvar, koka dom kanske funkar fast har ingen erfarenhet av detta.

Jag använder CE6 med 1 smak för varje cleromizer och när brännaren går sönder så byter jag ut brännaren och fortsätter
Citera
2013-12-21, 11:34
Medlem
StarGate3000s avatar
Vill bara tipsa alla intresserade om ett dedikerat forum för allt detta, www.e-cigarettforum.se
Citera
2013-12-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warp10
Vill du ha mer rök så får du byta bort din CE4a mot något bättre och nyare, typ ce6, kanger, vivi nova.
Har försökt att skölja ur CE4or med varmt vatten för att få bort gammal smak men det funkar inte för den gamla smaken sitter gärna kvar, koka dom kanske funkar fast har ingen erfarenhet av detta.

Jag använder CE6 med 1 smak för varje cleromizer och när brännaren går sönder så byter jag ut brännaren och fortsätter
Okej tack! Är dock ändå rätt nöjd med röken från denna så den får nog följa med ett tag! Blir alltså att köpa fler clermoizers till mina andra smaker, är ju ingen större kostnad!

Men röken har alltså inget att göra med vilken smak jag kör eller mängden nikotin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in