Citat:
Jepp. Det var vad jag först gjorde, beställde PG (eller var det nu VG) med nikotin och sedan VG utan. Mycket snart ville jag dock ha bägge sorter utan för att kunna finjustera.
Min rekommendation skulle vara:
PG med hög nikotinhalt (36mg t.ex., skulle inte gå högre än 50mg i alla fall),
VG med noll,
PG med noll,
en hel hop smaker, och
helt löjliga mängder tomma flaskor.
Det är bra att ha en enkel förbrännare för att drip-testa smaker - det funkar INTE att blanda och justera direkt i en tank eller carto, tro mig.
10, 5 och 1 ml sprutor med bra markeringar är också bra för att kunna göra exakta blandningar.
Plastpipetter är praktiska för att flytta små mängder från en flaska till en annan, men duger inte som mätinstrument.
Andra saker som kan vara bra att ha, men som ju nog onekligen är litet finlir är: mentolkristaller, syra (äppelsyra, vinsyra, citronsyra - finns på apotek skulle jag tro), etyl maltol (ger sötma, mkt använt, kan inte själv tåla det), stark alkohol (vodka duger, men 96% är bättre - både som tillsats (upp till 10%) och för upplösning av t.ex. mentol, men också för tvätt av sprutor, tankar, cartos m.m.).
En del tycker att man skall blanda ihop smaken med noll nikotin, och först sedan sätta till det när man är nöjd. Säkert bra och ekonomiskt, men själv tyckte jag att nikotinet förändrar smaken och känslan såpass mycket att det är bra att ha den med i ett litet tidigare skede.
Men jag är också tydligtvis litet abnorm när det gäller lukt- och smak-sinne* - märkte snabbt att för mig är det bra att börja från 1/4 till 1/2 av rekommenderade procenten essens.
Det är jätteroligt att blanda själv - men jobbigt och pilligt. Men glädjen när man lyckas, och all kunskap man samlar på sig gör det definitivt värt det.
Och om du tänder på hobbyn så är det faktiskt inte speciellt svårt att själv göra smak-extrakt bara du har ett lösningsmedel (vatten, alkohol, VG, PG) och ett smakgivande ämne! Jag har själv gjort flera olika av tobak (gamla äckliga cigariller), kakao (i VG), te m.m. Inte ännu prövat på kaffe, men vill minnas att det är populärt.
Vissa essentiella oljor (som rent tekniskt inte är mycket till oljor utan snanare extrakt, oftast alkoholbaserade) är också möjliga att experimentera med, har själv provat eucalyptus och pepparmynta och bägge var riktigt roliga som extra skjuts åt en mesig tobak-mentol blandning.
Ännu en sak: om du inte vejpat länge så var beredd på att din preferens vad gäller nikotin-innehåll kan överraska. Jag röker starka cigaretter, och 1pkt+/dag. Men när det gäller vejp så föredrar jag 8mg till max 14-15mg, nik-stark vejp funkar helt enkelt inte för mig. (Glömde bort det och när jag här för en tid sedan tänkte ta upp vejpdonen igen så fyllde jag en nyinköpt tank med 18mg... Jag har toppat upp den med ren VG/PG jag vet inte hur många ggr, men det känns fortfarande starkt.)
Olika smaker funkar också olika bra med olika nik-styrkor.
Ojsan, det här blev litet mycket - man behöver inte alls börja så komplicerat. Nikotin i valfri bas, PG, VG och färdiga smaker duger gott.
(Har tyvärr inte prövat Inaweras smaker, men de har ju gott rykte om sig). Om du dessutom råkar ha litet kommersiella vätskor så kan de också användas som råmaterial, gäller bara att hålla koll på nik% och räkna litet).
*Trots 20+ års daglig rökning, suck. Mitt abnorma luktsinne är en stor orsak till att jag fortfarande primärt är rökare och inte vejpare, har svårt att klara av en förbättring av luktsinnet.