2013-12-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Tror att Piggros har missuppfattat vad jag angav. Det var inte BO jag skrev om hade mycket pengar, utan att flera här angivet att MGM alltid hade gott om pengar. Därför tror jag att om det är den person som nu sitter häktad hade någon form av extraknäck, sprit, narkotika ellet sex. Jag tror inte han var tidningsbud.

Som jag har skrivit tidigare är jag jämnårig med RO. Våra hus låg ett 1-2 kilometer från varandra. Han var, precis som andra i tråden har sagt, en lite inbunden kille som höll på med datorer. Någon har beskrivit honom som "rollspelstypen", jag vet inte säkert om han höll på med rollspel men beskrivningen är ändå helt rätt i sammanhanget.

Jag är säker på att jag hade hört talas om ifall han hade lagt om livsstil och blivit kriminell.

Citat:
Nog tror jag han hade en mobiltelefon. Alla jag känner som var intresserad av teknik och hade lite mer pengar än andra hade mobil å den tiden. Det var faktiskt billigare då att ha än vad det kostar idag.
Dock så är en telefonkiosk anonym om nu inte uppringaren hade ett anonymt kontantkort men har för mig att dessa var ganska ovanliga på mitten av 1990-talet.

Det är mycket möjligt att han "borde" ha haft en mobiltelefon, men det finns inget skumt med att han eventuellt inte hade någon. 1996 gick jag på KTH och det fanns gott om teknikintresserade där som inte hade mobiltelefoner.

Citat:
Valhallavägen har mycket yrkestrafik. De är aktiva vid 05.00. Det var de även på mitten av 1990-talet. Vid denna tidpunkt byter även taxichaffisarna sina pass. Tidningsbud är också ute vid den tiden.

Jag är för gammal och sliten för att stå vid Valhallavägen och göra studier av trafiken vid den tiden på morgonen , men min uppfattning är att det inte kan uteslutas att det faktiskt inte fanns några bilar i närheten just där och just då. Tydligen fanns det ett par vittnen i en bil som såg en springande person, men jag har inte fått klarhet i om bilen de satt i rörde sig eller stod parkerad. Ifall den stod still kanske inte RO uppfattade att det satt folk i den. Det kan även tänkas att RO inte reflekterade över möjligheten att en bilist skulle kunna ha en mobiltelefon, det var som sagt inte alls lika vanligt då som nu, och då var det inte lika självklart att försöka stoppa en bil istället för att hitta en telefonkiosk.
Citera
2013-12-20, 13:33
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind

Eller vad fick honom att ta tillbaks sitt erkännade om uppringningen om han bara var åskådare på en armlängds avstånd?

För att han plötsligt blev rädd att polisen inte trodde på hans story utan trodde han var mördaren?

Citat:
Och varför skulle han säga att han var uppringaren först, om han inte var det?

Nej, klart som fan att han är uppringaren. Men läser man vad polisen säger tror dom numera helt klart på fler gärningsmän.

Citat:
Vad gjorde honom så arg att han högg BO så många gånger?
Och vad gör två studenter utan känd kriminell bakgrund där?

Jag har det. Det var ett triangeldrama. Båda var kära i gamle Svarten som stod i stallet. Är man kär i samma kuse kan det bara sluta på ett sätt.
Senast redigerad av Elementary 2013-12-20 kl. 13:42.
Citera
2013-12-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Att mörda någon och inte bryta ihop efter det (utan framstå som välfungerande) tyder på några saker, framför allt på starka försvarsmekanismer, förmåga att tränga undan saker (kanske med hjälp av alkohol) och att "glömma" det obehagliga. Att sedan efter 17 år plötsligt konfronteras med det förgågna (via ett röstprov), att utifrån avtvingas sina försvarsmekanismer, kan givetvis leda till att en människa bryter ihop (mer eller mindre).

En sådan försvarsmekanism kan vara att lägga en del av (eller hela) skulden på offret, "det var trots allt han som provocerade mig genom att...".

Sedan måste det självklart vara tufft när fallet dyker upp på teve med jämna mellanrum, särskilt när telefonsamtalet spelas upp och det finns en överhängande risk att någon kollega eller anhörig känner igen rösten. Avskaffandet av preskriptionstiden för mord var nog också ett hårt slag.

Vad gäller sammanbrottet så kan det även handla om ångest över valet att hålla sig undan. Om han hade erkänt direkt så hade han haft fängelsestraffet bakom sig nu och kunnat bygga upp ett nytt liv med fru och barn. Nu har han istället mått dåligt i sjutton år, helt i onödan, och han kommer kanske aldrig att träffa sin son igen. Även om han byter namn så kommer han aldrig kunna jobba i IT-branschen utan att förr eller senare bli igenkänd av någon gammal kollega eller uppdragsgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
En annan sak är att i värsta fall har han dragits med psykisk ohälsa i 17 år, men att man hållit det inom familjen. P kanske var en "demon" han dödade. Behöver inte finnas något rationellt motiv bakomd etta alls och är han sjuk blir det nog svårt med ett erkännande. Han kanske inte ens ser det som att han dödat P.

Jag är säker på att RO har mått dåligt de här åren, men jag undrar om det fanns någon psykisk ohälsa innan mordet. Jag tror mer att mordet var "något som bara hände" när ett gräl spårade ur och det ena ledde till det andra. Den utlösande faktorn kan ha varit en ren struntgrej, t ex att BO uttryckte sig negativt om finska invandrare eller tyckte att RO inte borde få köpa mer öl, och sedan gjorde alkoholen att saken blåstes upp till orimliga proportioner.
Citera
2013-12-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Menar du att det kan finnas en liten gnutta av substans i det jag skrev i inlägg #1992?

Ja, eventuellt. Jag tror att RO fick ett stort "HELVETE, VAD HAR JAG GJORT?!" i huvudet när han sprungit en bit från mordplatsen, och att syftet med telefonsamtalet var att försöka rädda BO:s liv. Efter samtalet började han ta sig tillbaka till mordplatsen, men på vägen dit ångrade han sig. Antingen hörde han sirener på avstånd och förstod att hjälpen var på väg, eller så började det gå upp för honom att han skulle bli huvudmisstänkt om han kom tillbaka till mordplatsen med blodiga kläder. Ifall BO fortfarande levde skulle han enkelt kunna peka ut RO också. Alltså vek han av och fortsatte i någon annan riktning, eventuellt mot Östra station. Och eventuellt var det på vägen dit som han upptäckte att han fortfarande hade knivslidan i fickan och kastade bort den.

Fast helt säker är jag självklart inte. Det är mycket möjligt att RO var mer beräknande än så, att telefonsamtalet bara var ett försök att skaffa ett alibi och att han inte alls hade några planer på att återvända till mordplatsen.
Citera
2013-12-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Eller vad fick honom att ta tillbaks sitt erkännade om uppringningen om han bara var åskådare på en armlängds avstånd?

Min gissning är att erkännandet var en panikåtgärd från RO:s sida. Han kände hur polisen flåsade honom i nacken och var säker på att de skulle kunna binda honom till telefonsamtalet. Han trodde att hans enda chans att framstå som åtminstone lite trovärdig var att samarbeta och erkänna samtalet men inte mordet. Sedan fick han sin försvarare och hon insåg direkt att hans krystade bortförklaringar inte skulle hålla i rätten, varpå hon rådde honom att ta tillbaka erkännandet helt och hållet.
Citera
2013-12-20, 15:44
Bannlyst
Nån som vet vad som hände idag? Hittar inget bland nyheterna.
Citera
2013-12-20, 15:50
Medlem
När det gäller motivet finns också en annan möjlighet.
Visst är det tänkbart att debutera i psykosgenombrott vid 39 års ålder - och då uppfatta polisens utredare som sin mamma och pappa. Men mer sannolikt är att debuten skett tidigare. Kanske så var fallet denna oktobernatt för 17 år sedan? Han kanske, i sin föreställningsvärld, slogs mot troll eller vargar? Att många av knivhuggen var riktade mot ansiktet talar inte emot att gärningsmannen var i kraftig affekt.
Citera
2013-12-20, 16:08
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
Tydligen fanns det ett par vittnen i en bil som såg en springande person, men jag har inte fått klarhet i om bilen de satt i rörde sig eller stod parkerad. Ifall den stod still kanske inte RO uppfattade att det satt folk i den. Det kan även tänkas att RO inte reflekterade över möjligheten att en bilist skulle kunna ha en mobiltelefon, det var som sagt inte alls lika vanligt då som nu, och då var det inte lika självklart att försöka stoppa en bil istället för att hitta en telefonkiosk.
Om jag förstått det rätt så handlar det om en eller ett par personer som befann sig på Brahegatan (den gata ringaren sannolikt sprang) och som var tidningsutdelare eller sophämtare. Möjligen kan även någon taxi vara aktuell.

Detta har diskuterats tidigare i tråden men jag hittar det inte. Någon absolut sanning är det inte, men jag tycker det verkar sannolikt. Speciellt att åtminstone ett vittne befann sig på Brahegatan eftersom detta vittne förefaller ha sett en person springa en rätt lång sträcka längs denna gata.
Citera
2013-12-20, 16:49
Medlem
_Jago_s avatar
Ny artikel. Omhäktad i ytterligare 14 dagar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18062215.ab
Citera
Medlem
Elementarys avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18062215.ab

Häktad till den 3:e januari.

Citat:
Han har helt nyligen också genomgått en personutredning, en så kallad liten sinnesundersökning.
Där bedömer undersökningsläkaren att det kan misstänkas att han lider av en allvarlig störning. Både nu vid undersökningen och vid gärningen för 17 år sedan.

Kan vara psykiskt sjuk.

Edit. Tvåa på pucken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffostor
Nån som vet vad som hände idag? Hittar inget bland nyheterna.

Aftonbladet nu:
Citat:
"Den 39-årige man som misstänks för det 17 år gamla ridskolemordet har fått ett nytt sammanbrott.
Han vistas för närvarande på rättspsykiatriska avdelningen Huddinge.
– Där slog han handen så hårt i en vägg att han fick flera frakturer i högerhanden, säger en källa till Aftonbladet."

"Mannens advokat Clea Sangborn hade motsatt sig åklagarens begäran om förlängd tid för åtal men efter att rätten hållit förhandling kom beskedet att 39-åringen omhäktas ytterligare en 14 dagarsperiod."

Det står också att resultatet av p7:an visar att mannen kan misstänkas lida av en allvarlig störning:

Citat:
"Både nu vid undersökningen och vid gärningen för 17 år sedan."

Citat:
"I den sekretessprövade versionen framgår att han berättat att han hel livet mått väsentligen psykiskt väl, och nekar till missbruksproblematik.
"N uppger sig vara sparsam med alkohol, och enbart ha testat narkotika någon enstaka gång i ungdomen", skriver undersökningsläkaren."

"Den 24 blev han häktad. Fem dagar senare, den 29, bröt han i hop på häktet och fördes över till rättspsykiatriska avdelningen."

Det är förresten lite kul att läsa hur Aftonbladet formulerar sig på ett ställe:
Citat:
"Efter gymnasiets ekonomiska linje gjorde han lumpen. Han började därefter på ekonomlinjen på Stockholms universitet.
Enligt Aftonbladets granskning har han 277 avklarade högskolepoäng."

Det låter lite pretantiöst när Aftonbladet kallar dom där basic-uppgifterna från myndigheterna (två skolor och rekryteringsmyndigheten) för "granskning"

Edit:
Aftonbladet har dessutom fel. Enligt uppgift i tråden med studieintyg (inlägg) började 39-åringen direkt på universitetet efter gymnasiet, HT 1993. En annan trådanvändare har visat att militärtjänstgöringen startade VT 1994. Under första halvåret i lumpen fortsatte 39-åringen med ekonomistudierna parallellt med militärtjänstgöringen. HT 1994 gick 39-åringen ner och lästa halvtid. HT 1993 pluggade han dock endast på universitetet, lumpen startade inte förrän nästa år.

Aftonbladet borde kika lite mer på granskningen på Flashback

Edit:
Trea på bollen. _Jago_, Elementary och jag skrev inom samma minut men dom hann före
Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-20 kl. 17:47.
Citera
2013-12-20, 16:58
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Aftonbladet nu:
"Den 39-årige man som misstänks för det 17 år gamla ridskolemordet har fått ett nytt sammanbrott.
Han vistas för närvarande på rättspsykiatriska avdelningen Huddinge.
– Där slog han handen så hårt i en vägg att han fick flera frakturer i högerhanden, säger en källa till Aftonbladet."

Mannens advokat Clea Sangborn hade motsatt sig åklagarens begäran om förlängd tid för åtal men efter att rätten hållit förhandling kom beskedet att 39-åringen omhäktas ytterligare en 14 dagarsperiod."

Det står också att resultatet av p7:an visar att mannen kan misstänkas lida av en allvarlig störning:

"Både nu vid undersökningen och vid gärningen för 17 år sedan."

Skulle t.ex aspergers kunna räknas till "allvarlig störning"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in